Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Zima33 » 2012-04-26 15:00:55

Hur gick det till?
Jag har försökt få ut från min gamla som upphörde för några år sen men de menar att min sjukdom uppkom efter försäkringstidens slut.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav biologic » 2012-04-28 3:01:43

Visste inte ens att man kunde det när det gäller NPF-diagnoser, har för mig att jag har läst att de ofta är undantagna i barnförsäkringar...?
Dessutom, en sådan diagnos "uppkommer" inte, den fastställs. Du har haft NPF sedan dagen du föddes. Det har bara visat sig mer eller mindre sedan dess.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav kvasten » 2012-04-28 18:17:43

Ett villkor i vår försäkring (Trygg-Hansa) är att man, förutom att ha en tilläggsförsäkring TryggaPlus, också beviljats vårdbidrag på minst 25%. Då kan man få ett engångsbelopp (löjligt lågt med tanke på hur djupt AS kan påverka hela livet) på 100 000 SEK och sedan avslutas tilläggsförsäkringen.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Zima33 » 2012-04-28 21:22:02

biologic skrev:Dessutom, en sådan diagnos "uppkommer" inte, den fastställs. Du har haft NPF sedan dagen du föddes. Det har bara visat sig mer eller mindre sedan dess.

Precis, men å andra sidan kan de hävda att det fanns redan innan försäkringen tecknades = ingen ersättning. Moment 22 typ.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Svartkatt » 2012-07-01 0:43:57

Jag får ut ca 7000 kr i månaden av en försäkring hos Trygg Hansa pga min asperger. Jag vet inte särskilt mycket om villkoren på försäkringen eftersom det är min mamma som har fixat det. Jag har fått pengar sedan jag var 19 (tror jag) och kommer få tills jag är 25 eller 29, vet inte exakt.

Det är vilkorat att jag måste ha aktivitetsersättning om jag ska få ut min försäkring, så skulle jag inte vara beviljad aktivitetsersättning skulle det inte bli några pengar från Trygg Hansa heller.

Jag är mycket tacksam för denna försäkring för jag tror inte jag någonsin kommer att klara av ett normalt jobb med en bra lön.

Asperger ingår tyvärr inte i barnförsäkringarna nu för tiden, vilket är väldigt synd för de barn som växer upp nu med en aspergerdiagnos. Jag är född på 80-talet, innan Asperger hann bli särskilt känt, så det var ju tur för mig.
Svartkatt
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-05-02

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Wagner » 2012-07-18 16:28:53

Min kusin som är autistisk fick nyligen ~160.000:- av Folksam från sin barnförsäkring. Då fick hon sin diagnos först vid 19 års ålder (och är 23 nu). Är man tillräckligt gammal så omfattades man. Jag väntar själv på mina pengar nu.
Wagner
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Skåne

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Thurizas » 2012-07-18 17:27:25

En killpolare till mig fick ut 120 000 kr på sin barnförsäkring för några år sedan på grund av As (då 30 år gammal). Jag minns inte vad försäkringsbolaget hette men det var ett företag jag aldrig hört talas om.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav eelsnova » 2012-07-18 20:10:13

Allvarligt??? Visste inte alls att man kunde göra något sådant.. så har alla som har AS, när helst man blivit diagnotiserad (jag blev diagnotiserad vid 19 års åldern) få ut pengar på barnförsäkring?
eelsnova
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2012-07-13

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Zima33 » 2012-07-18 21:18:12

Jag fick inget eftersom insjuknandet skedde efter försäkringstidens utgång (?), har tydligen inte haft barnförsäkringen oavbrutet, tror min mamma tecknade en när hon började jobba. :( Vet inte om jag orkar driva det vidare.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav eelsnova » 2012-07-18 21:19:13

Zima33 skrev:Jag fick inget eftersom insjuknandet skedde efter försäkringstidens utgång (?), har tydligen inte haft barnförsäkringen oavbrutet, tror min mamma tecknade en när hon började jobba. :( Vet inte om jag orkar driva det vidare.


Jaha på det viset.. då får jag nog inget heller :( fast jag vet knappt om eller var jag är försäkrad..
eelsnova
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2012-07-13

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Zima33 » 2012-07-18 21:21:58

Grejen är att autism är ju medfött så är man inte försäkrad sen födseln så gäller väl inte försäkringen eftersom man hade det innan man försäkrades. :?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav eelsnova » 2012-07-18 21:23:52

Zima33 skrev:Grejen är att autism är ju medfött så är man inte försäkrad sen födseln så gäller väl inte försäkringen eftersom man hade det innan man försäkrades. :?


Jo det låter ju knäppt om man inte ens vet om barnet har en NPF eller inte förrän ungefär vid tre års åldern..

Värt att kolla upp. Vet inte ens om jag har haft en barnförsäkring.
eelsnova
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2012-07-13

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Choklad » 2012-07-18 21:25:15

eelsnova skrev:Allvarligt??? Visste inte alls att man kunde göra något sådant.. så har alla som har AS, när helst man blivit diagnotiserad (jag blev diagnotiserad vid 19 års åldern) få ut pengar på barnförsäkring?

Brys nog på försäkringen. Personligen så hade jag nog tagit vad jag kunnat men det hade känts fel att göra eftersom det inte är något "fel" på mig, jag är ju varken skadad eller sjuk.

Vet en som kunde få ut pengar för göra ögonlaser-behandling på sin försäkring så det finns nog en del som täcker allt möjligt.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav eelsnova » 2012-07-18 21:32:28

Choklad skrev:
eelsnova skrev:Allvarligt??? Visste inte alls att man kunde göra något sådant.. så har alla som har AS, när helst man blivit diagnotiserad (jag blev diagnotiserad vid 19 års åldern) få ut pengar på barnförsäkring?

Brys nog på försäkringen. Personligen så hade jag nog tagit vad jag kunnat men det hade känts fel att göra eftersom det inte är något "fel" på mig, jag är ju varken skadad eller sjuk.

Vet en som kunde få ut pengar för göra ögonlaser-behandling på sin försäkring så det finns nog en del som täcker allt möjligt.


Jag förstår.. men jag är väldigt förstörd i huvudet som förstör mitt liv. AS + annat skit, som gör att jag inte kan jobba eller ibland inte ens vistas bland människor. Det är ju alltid bra att veta ifall jag har rätt till att få pengarna så jag slipper sälja mer saker.
eelsnova
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2012-07-13

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Fighterbabe » 2012-07-18 22:24:11

Jag hade Trygg Hansa's barnförsäkring "TryggaBarn" redan sedan födseln och i samband med att jag fick aktivitetsersättning fick jag även en s.k. vårdersättning från Trygg Hansa. När jag sedan fick aktivitetsersättningen förlängd tog de istället ställning till "ekonomisk invaliditet" som jag fick utbetalat. Ett 7-siffrigt engångsbelopp.
Hur det gick till? Ja, det är en LÅNG utredning från början och varenda journal ska in från BVC till dagsläget. Sedan var det ett lotteri då det var godkänt vissa år och andra år inte... Allt hängde på när man var född, när man sökte vård för "problemen" första gången och när man fick sin diagnos. Men det kan löna sig att förska i alla fall!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Choklad » 2012-07-18 22:49:28

Får tillägga att jag känner mig iofs alltid dum när jag tar emot pengar så det spelar också in.
Har inget emot att folk vill ta ut pengar för att få hjälp med sin situation och förstår det.

Edit: Fighterbabe, fick du ut det för endast asperger? Har inte hört något liknande ens för svåra fysiska skador.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav tahlia » 2012-07-18 23:53:29

Choklad skrev:Edit: Fighterbabe, fick du ut det för endast asperger? Har inte hört något liknande ens för svåra fysiska skador.


Kan tänka mig att det hängde ihop med delen som kallas "ekonomisk invaliditet", dvs där du inte har någon möjlighet att tjäna annat än minimum (t.ex sjuk- eller aktivitetsstöd där du tidigare inte arbetat och således får lägsta möjliga) till följd av sjukdom eller handikapp.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Fighterbabe » 2012-07-19 0:16:22

Choklad skrev:Fighterbabe, fick du ut det för endast asperger? Har inte hört något liknande ens för svåra fysiska skador.
tahlia skrev:
Choklad skrev:Edit: Fighterbabe, fick du ut det för endast asperger? Har inte hört något liknande ens för svåra fysiska skador.


Kan tänka mig att det hängde ihop med delen som kallas "ekonomisk invaliditet", dvs där du inte har någon möjlighet att tjäna annat än minimum (t.ex sjuk- eller aktivitetsstöd där du tidigare inte arbetat och således får lägsta möjliga) till följd av sjukdom eller handikapp.


Ja, precis som Thalia skrev så var det p.g.a. asperger då försäkringsbolaget gjorde bedömningen att jag aldrig skulle klara av att förvärvsarbeta och då tvingas leva på minimum, DÄRFÖR fick jag den ersättningen. Och då kan man ju välja, sätt sprätt på allt på en gång, ta ett "tillskott" varje månad eller investera smart för framtiden. Eller vad man nu känner för.
Och det gör ju att jag håller mig ovanför vattenytan just nu.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Abbreviation » 2012-07-19 22:25:11

Alltså ni som har TryggaBarn och fått ersättning, har ni alltså enbart TryggaBarn eller även TryggaBarn+? Jag har enbart TryggaBarn för det var bara den som fanns när jag föddes (1988). Försäkringen har jag haft sedan jag var i magen. När var ni födda? Blev ni nekade första gången ni ansökte? Hur går man till väga? Jag har aktivitetsersättning och vill änna också ha den där ersättningen men det verkar bara finnas i TryggaBarn+, vilket alltså inte fanns som alternativ som jag föddes (då det heller ej fanns en klausul som sa att AS inte täcktes)?

(Förresten, FB, har du flyttat till Stockholm?)
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Wagner » 2012-08-08 0:51:41

Här är vad som gäller hos Folksam iaf.

Det hela preskriberas 10 år efter att försäkringen upphört eller 3 år efter att man fått reda på att man kan få ut den utan att ha gjort anspråk på den. Jag var alltså för gammal för att få mina pengar men inte min kusin.
Wagner
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Skåne

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav eelsnova » 2012-08-09 11:13:18

Ringde TryggHansa nyss om min barnförsäkring hos dem mina första fem år, och enligt honom så måste första läkarbesöket om MISSTANKE om AS ske under dessa år man var försäkrad.
eelsnova
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2012-07-13

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Abbreviation » 2012-08-09 12:41:20

Fighterbabe kan väl ta och berätta hur hon gjorde?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Fighterbabe » 2012-08-09 12:49:08

Abbreviation skrev:Fighterbabe kan väl ta och berätta hur hon gjorde?


När jag ens har NÄMNT nånting som har med pengarna, bidrag, utbetalning, rabatter etc. så har jag bara fått höra "Skryt, skryt, skryt" sagt av dig. Jag har trott att det handlade om avundsjuka från din sida, men du förnekade det då och sa att du inte ens VILLE ha pengar från försäkringsbolaget?
Och med risk för att få MER skit tillbaka så håller jag tyst. Men jag kan rekommendera folk att de pratar med sina resp. försäkringsbolag då alla har olika villkor och det skiljde från år till år.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Rusty James » 2013-02-16 20:02:57

Har Länsförsäkringars barn - och ungdomsförsäkring för min dotter från hennes födelse oavbrutet fram till idag. Tyvärr fick hon sin diagnos (Asperger) väldigt sent men nu påstår Länsförsäkringar att Asperger inte omfattas av försäkringsvillkoren, dvs ingen ersättning, men hennes försäkring tecknades 1991, då stod det inte något om undantag.
Tyvärr har jag inte sparat villkoren som gällde då utan regelbundet bytt ut villkoren när man fått nya från försäkringsbolaget (hur korkad får man bli?).
Senare har LF och andra bolag friskrivit sig från Autism, Asperger,ADHD mfl diagnoser.
Finns det någon som har fått ersättning från Länsförsäkringar för Asperger?
Rusty James
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-02-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in