Styrketräning - inspirationstråd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav ullstrumpan » 2012-05-01 4:02:23

Tänkte försöka komma lite i form.
Är totalt otränad, på gränsen till att man orkar ta sig upp ur soffan.
Vad ska jag börja med?
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav matgar » 2012-05-01 14:49:52

ullstrumpan skrev:Tänkte försöka komma lite i form.
Är totalt otränad, på gränsen till att man orkar ta sig upp ur soffan.
Vad ska jag börja med?

Nu är jag ingen expert, men jag skulle nig rekommendera kondition + core till att börja med.
Kondition får du ju av att röra på dig tex promenad, cykla eller simning.
Sen core är center av kroppen, så mage rygg sen kanske lite ben och armar.
Mage kan man köra crunches (korta situps) eller benlyft. Rygg kommer jag inte på nått utom att ligga på mage och långsamt spänna ryggmusklerna så att din överkropp lyfts ifrån golvet. Lite tråkigt men armhävningar. Och så knäböj.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2012-05-01 15:13:13

storskojaren skrev:Tresiffrigt i bänk idag!!!

FAAEN vad skönt. :D


Grattis. Skön gräns att spräcka. Jag har en bit kvar hehe. Damn.


Idag för mig är det:

Bröst:
bänkpress, hantelflies, skullcrusher ( I will crush a head hehe)

Triceps:
bänkpress, på rygg liggande med curlstång, stående uppsträckt med hantel, på rygg liggande med två hantlar. (många j-vla övningar det hehe)



Sen efteråt ska jag pilla mig i naveln och stretcha medan jag dansar till Britney Spears. Man ska vara flicka också lite ibland tihihi.... ih...
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2012-05-01 19:12:38

treeman skrev:
storskojaren skrev:Tresiffrigt i bänk idag!!!

FAAEN vad skönt. :D

Grattis. Skön gräns att spräcka. Jag har en bit kvar hehe. Damn.


Tackar :-)Happy , det är bara att köra på, så är du snart där, man blir så mycket mer motiverad att fortsätta när man sätter upp mål och lyckas nå dem.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2012-05-01 19:30:47

ullstrumpan skrev:Tänkte försöka komma lite i form.
Är totalt otränad, på gränsen till att man orkar ta sig upp ur soffan.
Vad ska jag börja med?


Det som matgar tipsar om är en bra början. Jag var också extremt inaktiv tills för ungefär ett år sedan, men blev mer aktiv med bland annat promenader och armhävningar, dessutom flyttade jag i den vevan, så det var mycket montering av möbler och annat som hängde ihop med det. Först mot slutet av sommaren kom jag igång seriöst med styrketräningen.

Så om man är helt inaktiv så är det nog bra att börja med att få en lite mer aktiv livsstil innan man går vidare och koncentrerar sig på mer långsiktiga mål, så att kroppen får en chans att vakna till innan man börjar kräva för mycket av den.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Someone » 2012-05-04 3:26:12

ullstrumpan skrev:Tänkte försöka komma lite i form.
Är totalt otränad, på gränsen till att man orkar ta sig upp ur soffan.
Vad ska jag börja med?


Var helt otränad för ett och ett halvt år sedan, orkade ofta inte ens gå till kylskåpet. Men sedan börjad jag med simning ett år och nu även kört styrketräning 4 månader.

Jag rekomenderar därför simning då de tränar muskler du inte visste att du hade. Om du vill ha ordentlig träning så börja försiktigt och mängden pass varje vecka men vila helst varannan dag om du tar i hårt. (med hårt menas det andfådd hela tiden under kontitionspasset). Fördel är att gå till gymmet också för rygg/ben träning då du kan undvika framtida problem.

Problemet med simning är ofta att folk förknippar det med att bada. Glöm inte att ta i!

När du simmat mycket så ska det se ut ungefär så här:
http://www.youtube.com/watch?v=b-kumQHokL8 men naturligvis långsammare.

Rygg, knän och axlar är vanligast när det kommer till skador så träna försiktigt på gymmet. (med det menas inte låga vikter, utan att du tar så mycket som möjligt men ser till att du verkligen kan göra fulla rörelser utan att tappa kontrollen. 6-12 repetitioner är att föredra då du vill ha volym/uthålighet. Bättre att vänta med råstyrka tills du har en bra fysik.

Simmade 6km (90 min) och sprang 5km (27 min) samt gjorde några hantelpressar igår men det krampade i ena benet då jag har undvikit konditionsträning ganska länge eftersom jag inte vill förlora vikt. Mellan simning och löpning tog jag 10 min paus för att drinka en gainer (vill inte tappa vikt) och efter löpning organiserade jag hela gymmet medans jag väntade på eftersvetningarna och eventuell mjölksyra skulle försvinna.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav kvicksilver » 2012-05-22 14:17:59

Nån som har koll på styrketräning kontra löpning? Har försökt komma igång med styrketräning i evigheter, gjorde det rätt mycket i våras (ben, situps, rygg och löpband framför allt) men har inte hittat några riktigt bra övningar med fria vikter, som jag skulle vilja lära mig.

Just nu så har jag rätt bra benstyrka och kondition tack vare att jag sprungit i ett år nu, men min teknik och styrka i överkroppen lämnar mycket att önska.

Är med andra ord ute efter en smidig kropp, typ. Tips? :)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav lasseivägen » 2012-06-07 13:29:10

För den som bor i närheten av en XXL butik, dom säljer en träningsbänk för 400 kr, sänkt 1600 (enligt dom :shock: )
Men den tar nog slut fort. fick tag i en pluss en resrvpaddel till kajaken 800 pix för det hela :D .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav radix » 2012-06-07 13:32:58

kvicksilver skrev:Är med andra ord ute efter en smidig kropp, typ. Tips? :)

Yoga, kolla youtube efter pedagogiska pass. Mycket effektivare än det ser ut.
Även nån orientalisk kampsport kunde fungerat kanske, bra stretching.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav MuffinMan » 2012-06-07 14:17:31

LasseiVägen. XXL möbel Lutz, möbelaffären? Är det där man kan köpa träningsbänken?
MuffinMan
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-11-09

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav lasseivägen » 2012-06-07 16:09:52

MuffinMan skrev:LasseiVägen. XXL möbel Lutz, möbelaffären? Är det där man kan köpa träningsbänken?

XXL sportaffär. Länk till till deras hemsida med annonsen på bänken. där kan du hitta närmaste XXL butik. Nu skall jag ner i källaren och montera min bänk. :D
http://www.xxl.se/trana-hemma/traningsmaskiner-utrustning/multigym-pressbankar/multibank-1083395
Går tydligen att köpa genom deras webbutik också.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav MuffinMan » 2012-06-07 16:22:01

Lasse: Ok, ska jag göra. Tack för länken.
MuffinMan
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-11-09

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Firkraag » 2012-06-18 23:00:49

Lyckas inte få till tekniken på marklyft så funderar på att skippa den övningen helt, någon bra övning som tar korsryggen osv? Har de senaste veckorna gjort extra knäböj istället då den hjälper till lite men det är ju knappast optimalt dagarna man tränar rygg.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav lasseivägen » 2012-06-19 10:46:12

Firkraag skrev:Lyckas inte få till tekniken på marklyft så funderar på att skippa den övningen helt, någon bra övning som tar korsryggen osv? Har de senaste veckorna gjort extra knäböj istället då den hjälper till lite men det är ju knappast optimalt dagarna man tränar rygg.

Här är en länk till massor av övningar för hela kroppen, fins nog någon som passar dig för rygg.
http://www.muscles.se/styrkeovningar/
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Firkraag » 2012-06-19 13:58:23

lasseivägen skrev:
Firkraag skrev:Lyckas inte få till tekniken på marklyft så funderar på att skippa den övningen helt, någon bra övning som tar korsryggen osv? Har de senaste veckorna gjort extra knäböj istället då den hjälper till lite men det är ju knappast optimalt dagarna man tränar rygg.

Här är en länk till massor av övningar för hela kroppen, fins nog någon som passar dig för rygg.
http://www.muscles.se/styrkeovningar/


http://www.muscles.se/styrkeovningar/hy ... perstrack/ Det är väl denna då, men jag har gjort den förr och utan pungskydd är den fan inte trevlig mot skrevet. Jag undrar om man kan göra marklyft utan att börja från bottenläget alltså skippa ben biten och bara koncentrera på ryggen.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2012-06-19 17:33:56

Kan du inte försöka pricka in marklyften istället då? Mycket, mycket bättre övning och ruskigt effektiv. Det kan vara svårt att få det att fungera rätt, men be någon som är kunnig om hjälp eller skaffa en personlig undervisning (bör inte kosta så mycket om det är 1-2 timmar undervisning).

Jag är också orolig för marklyft, mest eftersom jag kör high rep deadlifts då och då. Tränar i hemmet, så jag kör lite safe mode med sådana övningar.

Du själv skulle bl a kunna söka efter kroppsövningar som man använder när man behandlar ryggproblem i nedre regionen. Det kan kännas lite mjukt och för pensionärer, men faktum är att det är till för att stabilisera och stärka. Och träna upp abdominals. Träna s k core-övningar. Finns massvis med olika tips.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-24 20:49:10

Firkraag skrev:
lasseivägen skrev:
Firkraag skrev:Lyckas inte få till tekniken på marklyft så funderar på att skippa den övningen helt, någon bra övning som tar korsryggen osv? Har de senaste veckorna gjort extra knäböj istället då den hjälper till lite men det är ju knappast optimalt dagarna man tränar rygg.

Här är en länk till massor av övningar för hela kroppen, fins nog någon som passar dig för rygg.
http://www.muscles.se/styrkeovningar/


http://www.muscles.se/styrkeovningar/hy ... perstrack/ Det är väl denna då, men jag har gjort den förr och utan pungskydd är den fan inte trevlig mot skrevet. Jag undrar om man kan göra marklyft utan att börja från bottenläget alltså skippa ben biten och bara koncentrera på ryggen.


Kör "good mornings", bra övning för korsrygg om man kör på rätt sätt. Jag kör den för att stärka korsrygg så att korsryggen pallar tunga knäböj och marklyft.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2012-07-03 0:50:32

Ok. Gillar inte good mornings. Ser ondskefullt ut. :-)Happy

Jag vet inte vad jag har gjort med mina bröst, men jag testade att slänga på 4KG extra (från förra veckan) på varje hantel och körde klockrent till failure. :lol:
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav lasseivägen » 2012-07-06 14:01:54

Vet inte om det varit uppe tidigare, en dansk undersökning som jag kört lite grann verkar vettig, kanske inte så mycket för armmuskler, men borde gå att anpassa även för armar. Tror att det handlar om att få bra genomblödning av musklerna ersätta förbränd energi, minska belastningen innan musklerna börjar käka upp sig själva. Dom lugnare partierna borde fylla på musklerna inför nästa hårdkörare. Själv använder jag det på motionscykel, men mest för att minska min gubbmage, iofs har lårmuskeln växt en del, men det är mera som bonus.
Laddar med ett dåligt foto av artikeln från GP, skrived dessutom ut övningen eftersom texten är så otydlig.
5 min uppvärmning
30sek snabbare tempo
20 sek högre tempo
10 sek hårt tempo
upprepa 10-20 ggr vila eventuellt 2 min efter var 5 upprepning
Någon glad programmerare kunde gärna göra en app som säger till när det är dags att växla takt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav lasseivägen » 2012-07-17 9:44:28

Hittade en atrickel om genomblödning av muskler (länkar), borde även gälla för själva fästena.
Borde vara viktigt för att slippa få muskelfästesinflamation. Jag ha själv blivit betydligt bätte, nästan bra i mina muskelfästen. Förklarar nog delvis den Danska studien ovan och hur viktigt det är att musklerna blir ordentligt genomblödda vid träning.
Kan nog vara bra för träning över huvudtaget.
Återhämta dig för optimal prestation!
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 21:53:46

Hur går det med träningen?!

Var ute på MTB idag. Påbörjar höstens styrketräningsprogram på Måndag! WOHO!!! Efter panikångest och rädsla för olika kroppsliga fel ska jag nu dra igång igen. På riktigt efter några månaders sporadiska träning.

Nu jävlar blir det att pumpa! :-)Happy :-)Happy :-)Happy :-)Happy Längtar som fan!!!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav kvicksilver » 2012-07-31 23:13:35

Kommit igång med löpningen igen efter en kort svacka.

Lite trött, just nu är det lågintensivt ca 1 timme. Skulle vilja komma igång med styrketräningen igen, vill bli smidig (läs mitt tidigare inlägg och även earlydayminers inlägg, ungefär i den stilen.)

Älskar verkligen att springa och skulle vilja kunna kombinera det med styrketräningen på något sätt. Skulle vilja gå ner lite i vikt, är normalviktig enligt BMI men lite rund om magen. (Är smal till kroppsbyggnaden).

Bra övningar på styrketräning? Samma vikter och övningar som "vanligt" men köra få och många sets i stället?

EDIT: småfix
Senast redigerad av kvicksilver 2012-07-31 23:24:15, redigerad totalt 1 gång.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 23:22:38

Ska svara senare. Spelar gitarr och läser. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 23:34:00

Jag kör olika övningar då och då. Jag kör i regel runt 2-4 övningar per muskelgrupp, 3-6 sets av 8-12 reps. Vid muskelgrupper som trapezius, bröst, triceps, quadriceps, rygg i övrigt så brukar jag köra hårt. För att verkligen känna det och trötta ut det. Kör mer fokuserat (rent mentalt och försiktigt rent muskelmässigt) vid t ex biceps, hamstrings, abs, deltoids och calfs.

Värmer upp med typ 2 sets av ca 50% lättare än mitt max. Jag tränar för att bli både starkare och få en hyfsat "pumpad" kropp. Cyklar även MTB, i skogen. Så jag får inte bli för stor. :lol:
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in