Pizza-turné Göteborg.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Pizza-turné Göteborg.

Inläggav 424stil » 2012-07-11 16:44:03

Jag och min bästa vän är galet frälsta i pizza och när han kommer över och stannar runt två veckor vid jul brukar vi käka pizza varje dag (på julafton också, innan vi drar till morsan senare). Vi brukar bara käka på Salvatore och Hjällbo Pizzeria för dom är båda bra och ligger där jag bor men vi kom på en fet plan till nästa jul:

En Pizza-turné. 8)

Göteborg består av 10 stadsdelar numera och vi har valt en pizzeria i varje stadsdel. Vi har gått efter betyg som dom olika pizzeriorna har fått på internet, några valde vi för att vi vet att dom är bra men det var åratal sen man käka där och vi vill testa dom igen. Vi ska avsluta hela projektet på Salvatore i Hjällbo som vi båda anser vara Göteborgs bästa pizzeria.

Det här är turnéplanen (datum sätter vi senare när vi vet vilka dagar han kommer vara här):

1. Angered, Rannebergens Pizzeria. En underskattad liten pizzeria. Min vän har bott i Rannebergen men det var länge sen och då hade stället en annan ägare. Lunchen kostar bara 55 kronor med dricka och pizzorna är riktigt goda.

2. Askim-Frölunda-Högsbo, Ruddalens Pizzeria. Denna ville jag testa för jag har haft planer på att flytta till Mandolingatan i Frölunda och det är viktigt att den lokala pizzerian är bra.

3. Centrum, Mossens Pizzeria. Dom har som sin nisch att dom har stans största pizzor. Goda pizzor men inte så mycket fyllning så jag skulle nog säga att dom bluffar lite.

4. Lundby, Eriksbergs Pizzeria. Den har fått väldigt bra betyg på internet så det ska bli spännande att se vad dom levererar.

5. Västra Hisingen, Pizzeria Florida (Biskopsgården). Kommer inte ihåg varför vi valde denna, känns som den har potential att bli en riktig mina. :lol:

6. Norra Hisingen, Brunnsbo Pizzeria. Jag bodde där i ett år för en tolv år sen. På den tiden var pizzorna ruskigt goda och medan man väntade fick man brödpinnar som man fick doppa i vitlökssås. Hoppas det är lika bra fortfarande.

7. Östra Göteborg, Komettorgets Pizzeria (Bergsjön). Vi valde två i Östra för att Utby pizzeria verkar klassas av en majoritet folk som GBGs bästa men vi ville käka i Bergsjön också bara för det är Bergsjön, blir inte mer ghetto än så i GBG även om dom skjuter mer på Hisingen. :lol:

8. Östra Göteborg, Utby Pizzeria. Som sagt, läst sjukt mycket bra om detta stället. Man kan tydligen få ost inbakat in i kanterna på pizzan USA-style. Ser fram emot att testa det.

9. Örgryte-Härlanda, Pizzeria Pomodoro (Kålltorp). Kommer inte ihåg varför vi valde just denna, hade väl fått ok betyg på nätet.

10. Majorna-Linné, Götas. Riktiga kvalitepizzor bakade i stenugn. Nu var det en 5-6 år sen jag var där så det ska bli spännande att se om dom fortfarande håller klassen.

11. Västra Göteborg, El Figaro (Önnered). Vi valde nog denna bara för att den fått höga betyg på internet.

12. Angered, Salvatore. Vi avslutar med ett besök på våran favorit för att se om någon av dom andra kan stå upp mot Salvas mästerverk.

Om du har besökt någon av dessa pizzerior nyligen och det var dåligt, snälla skriv det i tråden så vi hinner ändra i turnéplanen.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav kvicksilver » 2012-07-11 16:47:42

Fan, synd att man bor så långt ifrån, annars hade jag velat haka på. Göteborg, miljonprogramsområden och pizza. Kan det bli bättre? :)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav 424stil » 2012-07-11 16:54:57

Det kan inte bli bättre LOL.

Syrran har ju flyttat till Stockholm nyligen och vi gjorde en mini-pizzaturné. Käkade i Alby (dålig) och Stureby (mycket bra). Jag kommer testa nya feta varje gång jag åker upp dit vilket kommer vara ganska ofta.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-11 17:21:11

Vill ni ta en tur till ytterkanten av GBG++ så ät på pizzerian i Jörlanda. Eller förresten, gör inte det, ni kommer att bli besvikna på alla pizzerior efter att ha smakat deras, och betalat de låga priserna på det.

Jag åt världens bästa pizza med MÄNGDER av fyllning (champignoner, paprika, lök, riktigt kebabkött, gorgonzola, tomat, full mängd av varje ingrediens, inte mindre för att det blev fler saker) och betalade 60 spänn :mrgreen:

Det var så att jag knappt orkade det, och då är jag riktigt känd för att orka mycket.

Och förbaskat gott är det också alltså. Jag blir alltid besviken på andra ställen.

Fast numer blir jag sjuk av pizza.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav DIProgan » 2012-07-11 17:24:43

Kanske en bit för långt ifrån Göteborg ja.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav lasseivägen » 2012-07-11 17:43:23

Min favorit med vedeldat pizzaugn är Cyrano Dom har fem resturanger i Götet. Kanske inte de billigaste, men jäkligt goda Pizzor.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-11 17:50:14

DIProgan skrev:Kanske en bit för långt ifrån Göteborg ja.
Kanske lika bra, så man slipper tycka att alla andra pizzor är B sedan. :idea:
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-14 4:12:44

Bror Duktig skrev:Jag åt världens bästa pizza med MÄNGDER av fyllning (champignoner, paprika, lök, riktigt kebabkött, gorgonzola, tomat, full mängd av varje ingrediens, inte mindre för att det blev fler saker) och betalade 60 spänn :mrgreen:

Så mycket fyllning som möjligt till så lågt pris som möjligt. Är det ett kvalitetstecken tycker du?

Riktiga pizzor har max tre fyllningar, är smakfullt komponerade, gjorda på hantverksmässigt vis och innehåller olivolja.
Inspirationen ska vara italiensk och en smakfull pizza ska inte innehålla saker som falukorv, ananas, bearnaisesås eller andra hädiska vederstyggligheter.

När jag beställer pizza blir det endera Siciliana, alltså sardeller och oliver, eller ngn parmavariant där fyllningen består i parmaskinka och ruccola.
Där har du pizza för finsmakare.

Det du beskriver låter som Morgan från Ullared som släpper loss...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-14 4:49:47

@KS:
Nej, jag tycker inte att så mycket som möjligt så billigt som möjligt är det viktigaste, och det var ju inte alls riktigt vad jag skrev heller.

De har de godaste pizzorna jag ätit. Kebabköttet som jag valde senast (brukar inte välja det, utan brukar bara ha lök, champignoner och gorgonzola) var det godaste kebabkött jag smakat, brödet är alltid lyckats, tomaten (också något jag ej brukar välja) perfekt placerad. Gräddningen precis lagom.

Jag skrev att man blir besviken på alla andra efter detta, och då handlar det naturligtvis om smaken ihop med totala upplevelsen.

Några av de allra dyraste och "finaste" har jag som bortprioriterad av samhället tyvärr inte råd med. Men den pizzerian jag beskrev, är helt klart BÅDE godast OCH billigast av vanliga pizzerior.

Jag var förresten på Ullared första gången sedan 90-talet, för två veckor sedan. Hade inte råd att äta. Matställena visste hur man tar betalt av hungrigt folk. Ändå var det mat av en kvalitet som borde ha varit gratis eller betalning för att äta (i alla det min svåger och svägerska åt).

Annars gjorde jag en god pizza själv, minst lika bra som pizzeria:
Botten av äkta egen bovete surdegandet.
Fyllning av hemkokt mycket god tomatsås, vanlig ost, egenplockade kantareller, rådjursfärs, rödlök, chevre (brieliknande).

Mycket vill jag gärna ha, eftersom det för mig tillhör att bli mätt för att bli nöjd. Hungrig är inte förenligt med nöjd av en måltid för mig.

Och eftersom jag är fattigpensionär så har jag självklart en ekonomisk synvinkel också, på det mesta.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-14 5:05:37

Jag lever också på pension och hävdar bestämt att god smak inte har med ekonomi att göra. Jag har tex provat rysk kaviar med mitt skämt till inkomst.
Pizzor ska vara italienskt inspirerade. Kantareller är ju fantastiska i sig men på pizza...nej det funkar inte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-14 5:25:54

Visst kan jag äta dyra saker, men kanske inte har råd att bli mätt på dem.

Kantareller var vad jag hade hemma. Köper inte frigolitodlad svamp (som det mesta är vad jag förstår) när jag kan plocka från skogen, sådan som vuxit på ett riktigt sätt. Det får vara hur otypiskt det vill. Rätten var mer lik vad som kallas pizza, än den var lik något annat. Var ju inte precis en "varm macka".

Lufttorkad skinka av olika slagit, salami mm får helt förstörd smak när de hettas upp, så sådant skulle jag aldrig välja på pizza. Lök, svamp, gorgonzola och ibland lite paprika brukar jag alltid välja. Men var så vrålhungrig och sugen på kebabkött senast, att jag lade till det. Blev förvånad över att de ändå inte tog mer betalt än vanligt. Det var inte precis det billigaste och sunkigaste kebabköttet, utan istället mycket gott och perfekt tillagat och kryddat.

Jag var nöjd ur alla synvinklar. Smak, mättnad, pris, trevligt bemötande. Enkelt och olyxigt dock.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-14 5:43:50

Det är ju schysst när man får bra service och bra käk när man frekventerar restauranger. Fast det vanliga är ju att man får ytterst mediokert slabb på vanliga pizzerior.
Ibland har jag tom misstänkt att de värmt på en gammal pizza istället för att baka en ny när jag varit och hämtat. Att de gett mig en överbliven kebabrulle en gång står utom allt tvivel. Och det är ett jävla sätt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-14 5:57:40

Låter illa och äckligt. Har besökt något liknande i pizzaväg, samt även sett med egna ögon hur man tappat pizza på golvet, plockat upp den och derverat...

Och på en resa valde jag en gång billig kebab, och fick verkligen vad jag betalade för: pressat malet kött med såsom gjord på fil och chilipulver...

Iofs "dög den i krig" om man måste ha mat och inget annat finns.

Något jag är nyfiken på, är pizzor med surdegsbotten. Borde vara rätt ursprungligt även i pizzaväg. Det är ju just surdeg som gör ljusa, fina medelhavsbröd så goda.

Nu gör jag ju iofs surdeg själv, men har bara ätit bovete som pizzabotten hittills, och det har ju en helt annan karaktär. Får väl testa att ta av surdegen jag har till övriga familjen kanske.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-14 6:17:10

Själv skulle jag vilja prova riktiga vedugnsbakade pizzor på italiensk restaurang.

Tyvärr tycks man alltid hamna på syltor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-14 6:24:23

Vedugn - låter som det kan vara mycket gott. Helst kombinerat med surdegsbotten då ;)

Har egen vedugn i form av gjutjärnsspis men det är lite för sotigt där inne.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav Miche » 2012-07-14 8:56:37

Lite sot är ingen fara, när vi bodde i ett torp så bakade exet ibland i vedugnen, det blev förbaskat god smak (nu är hon jävligt händig och sotade själv ur innan hon bakade men lite sot var det ändå på maten).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-14 9:15:07

Jag är händig och kan sota ur, men jag har inte tid med mer tidskrävande saker. Är redan sönderstressad. Satsar hellre på mina älskade kefirgryn och att alls göra surdegsbröd.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav lasseivägen » 2012-07-14 13:56:32

Svamp på pizza funkar bra med torkade trattisar, mycket smak kan med fördel läggas i tomatsåsen i slutet av koket.
Var får man tag i bovetemjöl. Gärna ett recept på bovetesurdeg.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav bittin » 2012-07-14 14:33:47

Jörlanda pizzeria är awesome
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-15 7:00:55

lasseivägen skrev:Svamp på pizza funkar bra med torkade trattisar, mycket smak kan med fördel läggas i tomatsåsen i slutet av koket.
Var får man tag i bovetemjöl. Gärna ett recept på bovetesurdeg.

Jag köper Risenta, bland de gula Risentapåsarna.

Recept finns inte. Man gör en surdegskultur på samma sätt som vanligt. Starta gärna med hjälp av lite vassla från helst hemgjord kefir, annars någon levande bakteriekultur från vassla av någon naturell yoghurt eller köpekefir (filtrera genom kaffefilter, och du får färskost i filtret och vassla som rinner bort).

Alternativt ta lite opastöriserad honung (svensk eller bulgariska ska enligt vad jag läst, vara de enda som är opastöriserade) och blanda med mjölet och vattnet.

När surdegen startat, mata den några dagar så att den kommer igång ordentligt.

Sedan matar man upp den med den mängd degvätska man vill använda, på kvällen. På morgonen har man i mjöl så degen blir "deg", och sedan gör man som med alla andra bröd. Fast inga fasta tider, surdegen gör som den vill. Ibland jäser den fort, ibland långsamt. Beror på hur mycket man matade upp, temperatur, hur fast den blev, hur stor andel startkultur man tog o.s.v.

Degen behöver inte knådas eftersom det inte finns något gluten i.

Och den jäser in om och om igen lika många gånger som vanlig deg har jag märkt. Så låt den bara jäsa en gång och baka sedan. Jag lät min stå och jäsa om och om igen medan jag bakade den vanliga degen, och då fanns ingen jäskraft kvar när jag skulle baka...

Som pizzabotten spelar det mindre roll dock. Men den är lite svår att kavla ut tunt, då den inte kan bli så där seg.

Ta gärna 1 msk fibehusk till 5 dl degvätska, eller kanske ett ägg. Sådant som binder ihop och gör den något seg... Salt och annat tar man som vanligt, enligt andra recept eller som man brukar.

jag har alltså inga recept, jag bara matar och har i mjöl tills det känns bra. Håller lite koll på mängd vätska, för då vet jag hur mycket salt jag ska ta för min smak (jag tar dubbelt mot vad det brukar stå i recepten).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav Nihilith » 2012-07-15 10:44:48

Inte varit på några av de du nämner. Dock har La Fortezza vid Stigbergstorget mumsiga pizzor.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav modestrick » 2012-07-15 11:52:12

helvete...! så ja.

eh.. Götas pizza vid Mariaplan i Göteborg. Gör-goa pizzor. bästa jag ätit.
jag åt pizza igår. fast hemma då. himla gott. hade chevre ost på. lär mer här:
http://vilseipilsnern.blogspot.se/2012/ ... pizza.html

kors o tvärs
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Re: Pizza-turné Göteborg.

Inläggav lasseivägen » 2012-07-15 14:06:56

@Bror Duktig, tack för receptet har sparat i samlingen, får nog bli ett bak en regnig dag.
Suveränt att åter kunna baka pizza för en med måttlig glutenintolerans.
Magen hälsat och tackar också.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Återgå till Intressanta intressen



Logga in