Är DIN hjärna också på "Recording" som är plågsamt ?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Är DIN hjärna också på ”Recording” som är plågsamt ?

Inläggav radix » 2012-07-15 7:40:57

Re: Är DIN hjärna också på ”Recording” som är plågsamt ?

Jepp.. tittar medvetet nästan inte alls på tv, eller lyssnar på radio, och har även valt att hålla borta nyhetsmedia senaste året eller så i hopp om mer sinneslugn. Och jag tenderar att minnas onödigt mycket av det som ändå strömmar in. Inte så som en del som kan rabbla upp vad de gjorde ett särskilt datum och vad som spelades på radion just då.. men tillräckligt för att misstänka att det tar en massa plats ifrån sånt jag behöver/vill minnas.

Har för mig jag läste att det beror på nån störning i ens förmåga att glömma, snarare än att man tar in mer än andra. /edit/ Det är väl förmodligen därför man som AS har lättare för att få sådant som PTSD.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Är DIN hjärna också på ”Recording” som är plågsamt ?

Inläggav kattkvinna » 2012-07-15 9:25:32

tenderly skrev:Min hjärna är sas. på ”Recording” (ord/fraser/melodier stannar i mitt huvud...)


Ja, så är det för mig. Hjärnan är som en bandstation som du skrev, Tenderly, och spelar in alla dumheter. Hemska bilder på krig och misär undviker jag för att de inte ska fastna. Däremot känner jag ett stort engagemang för lidande människor, men det behöver jag inte teves hemska bilder för.

Min hjärna upprepar ofta och gärna vad andra människor har sagt. De som råkat gå bakom eller framför mig just då på stan. Ofta några banala ord eller fraser som far runt en kvart efteråt i en samplad version.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Är DIN hjärna också på ”Recording” som är plågsamt ?

Inläggav kattkvinna » 2012-07-15 9:26:55

radix skrev:Har för mig jag läste att det beror på nån störning i ens förmåga att glömma, snarare än att man tar in mer än andra.


Intressant tanke!
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Är DIN hjärna också på ”Recording” som är plågsamt ?

Inläggav Henkkalexi » 2012-07-15 9:32:51

Stänger av ljudet så fort det blir reklam numera - både jag och sambon blir ofantligt störda av den, både ljudmässigt och innehållsmässigt. Och slingor/snuttar kan fastna i skallen på mig långt efteråt, vilket gäller alla sorters intryck, så jag håller mig till SVT när det finns något att se.

Å andra sidan jobbar jag med reklam, så emellanåt ser jag det i studiesyfte, alltid med samma slutsats: Om folk i allmänhet INTE är dumma i huvudet, så är de i alla fall på god väg att bli det.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Är DIN hjärna också på ”Recording” som är plågsamt ?

Inläggav 424stil » 2012-07-15 9:42:55

Jag hade under en period av några år väldigt svårt för TV. Jag kunde inte smälta med i vad dom sa utan analyserade varenda liten detalj och tonläge och kunde inte titta på TV med ljud på.

Numera kan jag kolla på TVn ganska normalt. Men jag har väldigt svårt för reklam för jinglarna fastnar i huvudet på mig och jag kan nynna på dom i evigheter. Sen upprepas dom i varenda reklampaus och när man sett en reklam två-tre gånger så kan man den redan utantill. Plus att dom är så korkade och ofta helt bisarra och man undrar vad dom menar.

Men jag har fortfarande väldigt svårt med TV och radio om jag inte aktivt själv valt att titta/lyssna. T ex om jag går hem till farsan så brukar han ha TVn på medan vi sitter och snackar och så hör man TVn samtidigt, jag måste alltid stänga av den. Eller om man går i nån butik och dom har radio på, otroligt störande och energikrävande.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Är DIN hjärna också på ”Recording” som är plågsamt ?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-07-22 16:09:55

kattkvinna skrev:
radix skrev:Har för mig jag läste att det beror på nån störning i ens förmåga att glömma, snarare än att man tar in mer än andra.


Intressant tanke!


Onekligen! Det förklarar en hel del. Är just nu alldeles traumatiserad av intryck efter att ha haft min hyperaktiva och medieälskande son i lite mer än två veckor på raken.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Är DIN hjärna också på ”Recording” som är plågsamt ?

Inläggav maxholm » 2012-07-25 13:07:30

Jag har också svårt med reklam. Ibland går det bra. Fördelen är att man kan ta en kisspaus/rökpaus eller nåt att äta. Min hjärna är också på "recording" ibland. Det innebär att jag tar in allt som händer/låter/luktar. Jag har lärt mig att stänga av och koncentrera mig på det jag själv ska göra. Jag har också ett "play" mode som poppar upp dagligen. Min hjärna spelar upp tidigare händelser eller melodier eller fantasier. Jobbigt och ibland svårt att stänga av.

Ha en bra sommar alla i gruppen.
maxholm
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2007-02-18
Ort: gnosjö

Re: Är DIN hjärna också på ”Recording” som är plågsamt ?

Inläggav lettan » 2012-07-25 18:54:41

Jag klarar av det genom att bara ha gratiskanalerna (tittar sällan på tv4) som Kunskapskanalen etc, de har lugna program utan snabba klipp och reklam. Speciellt omnämnda har bra dokumentärer och naturprogram! Sen vissa dagar tittar jag inte alls eller har stängt av ljudet. Så numera är tv-tittande bara avkopplande för mig!
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Är DIN hjärna också på "Recording" som är plågsamt ?

Inläggav geocache » 2012-10-27 2:52:40

De enda ljud jag inte kan "stänga av mentalt" är ljudet av det ojämna tickandet från sådana där kopplingsur som man sätter direkt i eluttaget (ännu värre när det gäller det ljudet är att jag på grund av min autism upplever så låga ljud som mycket mycket högre än de i själva verket är) och ljudet som blir när folk trummar lätt med fingrarna mot en bordsskiva. :-)004
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Är DIN hjärna också på "Recording" som är plågsamt ?

Inläggav SgtArdbeg » 2012-10-27 9:42:00

Känns skönt att veta att jag inte är ensam! Har både rec och random play som när som helst spelar upp valfri låt jag hört de senaste åren - mkt irriterande! HATAR radio och särskilt reklamradio. På tv är det väl Kunskapskanalen som funkar, annars slänger jag mig på Muteknappen så fort reklamskräpet börjar...
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Är DIN hjärna också på "Recording" som är plågsamt ?

Inläggav maxholm » 2012-10-27 11:32:02

SgtArdbeg skrev:Känns skönt att veta att jag inte är ensam! Har både rec och random play som när som helst spelar upp valfri låt jag hört de senaste åren - mkt irriterande! HATAR radio och särskilt reklamradio. På tv är det väl Kunskapskanalen som funkar, annars slänger jag mig på Muteknappen så fort reklamskräpet börjar...

Muteknappen känner jag igen, den tar jag till ofta. Som sagt, jag behöver ingen musikspelare, det är bara att plocka fram en låt i huvet om jag vill, helst vill jag inte det. Ibland när jag ska sova poppar upp massa saker i mitt huvud, kan vara vad som helst, låtar, samtal, händelser, platser, fantasier, jobbrelaterat och det poppar upp hela tiden. Då går det inte att sova.
Kunskapskanalen är den bästa kanalen tycker jag.
maxholm
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2007-02-18
Ort: gnosjö

Är DIN hjärna också på "Recording" som är plågsamt ?

Inläggav kullan » 2012-10-27 11:36:45

Jag har ingen TV och jag ser aldrig på någon Playkanal via internet heller. Radion har jag inte på numera. Jag har en MP3 - spelare som jag sätter på mig när jag ska gå ut och annars är det youtube som gäller och bara när jag känner för det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Är DIN hjärna också på "Recording" som är plågsamt ?

Inläggav miosotis » 2012-10-27 11:42:39

Jag tittar sällan på TV numera men när jag gör så brukar jag stänga av ljudet under reklamen. Ser hellre på datorn där man slipper reklam och annat tjafs. Radio lade jag av med helt för många år sedan.
miosotis
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-10-15

Är DIN hjärna också på "Recording" som är plågsamt ?

Inläggav plåtmonster » 2012-10-27 21:09:00

Ett tips är att kanallogotypen ofta längst upp i något av bildens hörn försvinner direkt när det är reklam. Med lite tv-kort i datorn och bildigenkänningsprogram kan man klippa både video och ljud när reklamen dyker upp :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är DIN hjärna också på "Recording" som är plågsamt ?

Inläggav Miche » 2012-10-27 23:47:51

plåtmonster skrev:Ett tips är att kanallogotypen ofta längst upp i något av bildens hörn försvinner direkt när det är reklam.

Ofta någon sekund innan iofs och den återkommer ofta inte direkt när programmet fortsätter (åtminstone var det så när jag kollade för två-tre år sedan, jag tittar inte direkt ofta på TV).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in