Äntligen ett gemensamt system för klädstorlekar inom EU?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Äntligen ett gemensamt system för klädstorlekar inom EU?

Inläggav Alien » 2012-07-13 17:25:28

Så här står det i DN 2012-07-11:
"I femton år har Europa försökt få till ett gemensamt storlekssystem för kläder som ska underlätta när kunderna handlar i butiker och kedjor eller genom postorder- och näthandelsföretag.
Arbetet har under alla år anförts av Tyskland som dock kroknat på upploppet. Uppdraget har därför efter en omröstnin bland EU:s länder gått till Sverige."


Ja, det underlättar. Fast även inom Sverige är det osäkert med storlekar. Det är därför man måste prova. Jag hatar att prova kläder! Tänk så skönt att bara få köpa och veta att det passar.

Men systemet kommer inte att vara klart förrän om två-tre år.

"Men det har varit en lång väg med många stridiga viljor. Inte minst England men även Italien och Frankrike har satt sig på tvären i flera frågor.
Syrligt har förhandlarna konstaterat att 'engelsmännen går över till metersystemet men att de gör det tum för tum'."


Arbetet med att ta fram ett gemensamt storlekssystem har pågått i flera år inom den europeiska standardiseringen (CEN). Flera svenska företag som H&M, KappAhl, Lindex, Fristads, Gant, MQ och Ellos deltar via en arbetsgrupp inom Standardiseringen i Sverige (SIS). Där har även Mikael Sandström medverkat för Svensk Handel Stils räkning.

– Grundarbetet är gjort, det som återstår är att nå enighet om hur storlekarna ska benämnas och hur det nya systemet bäst kommuniceras ut till konsumenterna, säger Mikael Sandström.
http://www.svenskhandel.se/Nyheter-och- ... samarbete/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Äntligen ett gemensamt system för klädstorlekar inom EU?

Inläggav nallen » 2012-07-13 18:32:46

Länk till artikeln på DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-ska-se-till-sa-att-skjortan-passar
Svenska Dagbladet hade bara en blänkare.

Ett lysande initiativ och ett exempel på precis det EU faktiskt bör standardisera, istället för att meckla med hur krokiga gurkor får vara och andra absurditeter.

Att arbetsgruppen tydligen hållit på i 15 år(!) utan att komma fram till ett konkret förslag är däremot skrämmande.

Man får hoppas att det blir tvingande regler, med försäljningsförbud inom EU för kläder som inte är märkta på rätt sätt. Det måste gå att handla kläder utan att prova dem.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Äntligen ett gemensamt system för klädstorlekar inom EU?

Inläggav Zombie » 2012-07-13 19:30:38

Vet inte om jag ändå skulle vilja köpa några särskilt avancerade plagg utan att prova dem. Och alla ser ju inte ut enligt konfektionsindustrins föreställningar heller, så de kanske bör ses över av några utomjordingar som kan bortse från våra idiotiska modeföreskrifter för hur människor får vara byggda.

Å andra sidan har jag ju inte riktigt hämtat mig från chocken att nallen och jag ändå tycker... nästan lika. ;)

Men det säger ju en del om vilka som har makten att storleken på jordgubbar och krokigheten på gurkor kan avgöras på ett kick och storleken på kläder möjligen... ja, än är det inte i hamn.
Senast redigerad av Zombie 2012-07-13 19:39:28, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Äntligen ett gemensamt system för klädstorlekar inom EU?

Inläggav Miche » 2012-07-13 19:32:17

Alien skrev:Syrligt har förhandlarna konstaterat att 'engelsmännen går över till metersystemet men att de gör det tum för tum'

Underligt nog är det det amerikanska tumsystemet som fungerar bäst, jag fattar inte hur man köper byxor annars...

Det gamla svenska systemet med A, B, C och D storlekar är fullständigt jävla idiotiskt så jag hoppas att de inte upprepar de dumheterna!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Äntligen ett gemensamt system för klädstorlekar inom EU?

Inläggav kvicksilver » 2012-07-13 20:19:54

nallen skrev:Ett lysande initiativ och ett exempel på precis det EU faktiskt bör standardisera, istället för att meckla med hur krokiga gurkor får vara och andra absurditeter.


+1

Hatar att prova kläder, plus att anställda på klädaffärer har en tendens att vara sjukt på en hela tiden. Förhoppningsvis blir det nu lättare att handla kläder på nätet också.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Äntligen ett gemensamt system för klädstorlekar inom EU?

Inläggav Choklad » 2012-07-13 20:54:26

Miche skrev:Underligt nog är det det amerikanska tumsystemet som fungerar bäst, jag fattar inte hur man köper byxor annars...

+1 När det började bli mer och mer med tumstorlekar i jeans var det mycket lättare att hitta ett bra par, tar dem bort det så blir jag väldigt ledsen.

Däremot är det inte alla som följer storlekarna så bra alltid. Beställde ett par jeans från hm i storlek 26tum som jag alltid har och jeansen var minst två tumstorlekar för stora. Hade inte gått ner ett hekto och alla mina jeans i den storleken satt bra. Hm är sämst på att se till att storlekarna stämmer, allt är större där.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Äntligen ett gemensamt system för klädstorlekar inom EU?

Inläggav Björne » 2012-07-13 22:16:24

Miche skrev:
Alien skrev:Syrligt har förhandlarna konstaterat att 'engelsmännen går över till metersystemet men att de gör det tum för tum'

Underligt nog är det det amerikanska tumsystemet som fungerar bäst, jag fattar inte hur man köper byxor annars...


Det är väl bara att konvertera centimetrar till tum om du föredrar det måttet? 1 tum = 2,54 cm. Nästan alla nya telefoner har inbyggt enhetskonverterare om du inte orkar räkna det i huvudet.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Äntligen ett gemensamt system för klädstorlekar inom EU?

Inläggav Choklad » 2012-07-13 22:40:41

Björne skrev:Det är väl bara att konvertera centimetrar till tum om du föredrar det måttet? 1 tum = 2,54 cm. Nästan alla nya telefoner har inbyggt enhetskonverterare om du inte orkar räkna det i huvudet.

Har aldrig sett jeans med cm som storlek mer än i längden... i dam så är det 34 och längd i cm,XS och uppåt eller tumstorlekar t.ex "W29L34".

Edit: Tumstorlekarna finns det också fler av vilket gör att storleken blir mer exakt och man behöver inte nöja sig med någon som nästan passar. Jeans med tumstorlekar löste alla problem jag hade med att hitta ett par välsittande jeans.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Äntligen ett gemensamt system för klädstorlekar inom EU?

Inläggav Miche » 2012-07-13 23:09:09

Jo, svenska idiotsystemet var skapat för att inte kunna hitta rätt storlek, växte man på längden skulle man gå ner i storlek i vidden. Hur fan tänkte dom? Jo, människor som var längre var också fetare, men det är ju fan inte så verkligheten ser ut! Puckon!

Om de gör om samma misstag igen så vet'e fan hur jag ska få tag i byxor i framtiden, jag hatar att prova kläder, jag vill bara testa ett par, sen ska jag vara nöjd annars får det vara!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Äntligen ett gemensamt system för klädstorlekar inom EU?

Inläggav Debbido » 2012-07-13 23:31:52

Det var många år sedan en expedit förklarade för mig att storlekarna nu var EU-anpassade. Det var därför jag inte kunde köpa M-L längre utan måste köpa XL eller XXL eller XXXL t om. Jag är inte fet enligt BMI, men jag är lång.

En kort kvinna på Sicilien kan ju unna sig 10 kilos övervikt och ändå hitta kläder pga sin korthet. Jag är storlek 42 även när jag är smal, pga min benstomme. Detta är orättvist. Kan man hoppas på mer rättvisa för det långa folket i Norden?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in