Var hämtar ni er energi ifrån?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav indra76 » 2012-07-11 8:41:02

Choklad skrev:
unreal skrev:shopping eller ensamhet!

+1

Jag kan hämta energi genom att vara social med det är ungefär som att dricka en red bull, man blir lite uppe i varv just då och en liten stund efter men sedan blir det lite av en kollaps och man orkar inte med så mycket och måste återhämta sig i ensamheten. Krångligt att förklara har inte hört någon annan som funkar så heller.
Att se en bra film brukar också ge mig energi.


Jag kan också reagera så på sociala tillställningar, bli lite speedad, sen är det ändå jätteskönt när det är över. Min tolkning är att jag helt enkelt tar del av deras positiva energi och känsla och surfar på den ett tag. Vet att jag har läst att en del med AS har svårt att skilja på egna och andras känslor, vilket jag tror gör att jag vid vissa tillställningar liksom omedvetet hamnar i samma känslomässiga läge som de andra. Lite obehagligt ibland, därför har jag rätt svårt för fester när folk blir väldigt "i gasen", kan liksom inte skärma av känslorna/energierna.

Väldigt flummigt kanske, men jag känner igen det du skriver.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav indra76 » 2012-07-11 8:44:57

När jag är slut så får jag nya krafter av att läsa, förstår inte hur någon kan vara för trött för att läsa (som min make brukar vara!). Så det gör jag i tid och otid. Annars så går jag och lägger mig rätt tidigt när jag känner att energin är låg och humöret dåligt :roll:
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-11 9:25:59

Har inget bra svar utan undrar detsamma : var hämtar man energi ifrån? :S
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav Pieohpah » 2012-07-11 9:55:11

Bara att vara borta från människor ger mig energi. Att hänge sig till att läsa en bra bok, pyssla med mitt eller bara vila.

Värst är att shoppa eller gå på mässor. Då tappar jag all kasam, känsla av sammanhang, blir passiv, genomlider och undrar vad jag håller på med. Även om det är affärer och mässor som intresserar mig. Behöver vila efteråt.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav Pieohpah » 2012-07-11 10:00:00

indra76 skrev:
Choklad skrev:
unreal skrev:shopping eller ensamhet!

+1

Jag kan hämta energi genom att vara social med det är ungefär som att dricka en red bull, man blir lite uppe i varv just då och en liten stund efter men sedan blir det lite av en kollaps och man orkar inte med så mycket och måste återhämta sig i ensamheten. Krångligt att förklara har inte hört någon annan som funkar så heller.
Att se en bra film brukar också ge mig energi.


Jag kan också reagera så på sociala tillställningar, bli lite speedad, sen är det ändå jätteskönt när det är över. Min tolkning är att jag helt enkelt tar del av deras positiva energi och känsla och surfar på den ett tag. Vet att jag har läst att en del med AS har svårt att skilja på egna och andras känslor, vilket jag tror gör att jag vid vissa tillställningar liksom omedvetet hamnar i samma känslomässiga läge som de andra. Lite obehagligt ibland, därför har jag rätt svårt för fester när folk blir väldigt "i gasen", kan liksom inte skärma av känslorna/energierna.

Väldigt flummigt kanske, men jag känner igen det du skriver.


Känner igen mycket av att surfa i andras partykänsla ett tag. Har ju igångsättningsproblem och avslutningsproblem. Om jag kommer in i partystämning kunde jag lämna festen sist.

Känner igen att det är svårt att skilja på egna och andras känslor.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav Red and green » 2012-07-11 21:22:13

Soffan.
Eller så trädgården och blommor, speciellt mina kära rosor är energikällor jag vårdar ömt.
Stugan är absolut prio ett.
Paddling.
Katter.
Eller bara att stirra på väggarna.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav Tyler_Durden » 2012-07-11 21:32:01

Träning är min drog, utan den så blir jag en trött, irriterad och bitter jävel :evil: . Lite tunga knäböj så blir jag en glad jävel! :twisted:
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav onlyhell » 2012-07-15 14:31:30

Genom att vara ensam
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

Re: Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav Leviti » 2012-07-27 22:56:08

Jag får energi när jag blir inspirerad av något, och drivs därefter av ambitionen att själv utvecklas inom det specifika området. Då jag är en sk konstnärssjäl dras jag mer åt det estetiska hållet, och får energi när jag hör/ser något som är tilltalande på ett konstnärligt sätt.

Att göra någonting jag är bra på tillsammans med andra som ligger på samma nivå, och (jätteviktigt) ha roligt när man gör det, ger verkligen inspiration, glädje och ENERGI!

Fast det behöver ju inte alltid baseras på prestation, utan att ha roligt och skratta åt livets underligheter gör också susen för välbefinnandet! :D
Leviti
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-07-17

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav ElsaS » 2012-09-15 7:24:44

Isolering.
3-4 veckor, drar ut telejacket, vägrar öppna dörren, svarar inte på sms. Lever med mej i mitt. Sen orkar jag världen ett tag igen.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav rapchic » 2012-09-15 8:22:15

Naturen! helst en skospromenad med en svampkorg i handen (funkar helt klart bäst får enegi i varje andetag) men även en joggingrunda, finpromenad med min man, att sätta sig och göra upp en eld, att samla örter, spendera tid med djuren m.m. är stärkande.

Te är också ett bra sätt för mig att få enegi, särskilt nått te som har ritualer kring sig (tex matcha) eller bara ett noga utvalt te med noga utvalt tillbehör (tex mörk oolong med torkade osvavlade aprikoser)

att spendera tid med min man antingen frmaför TV:n eller tex att vi arbetar ihop på gården

förut kunde saker som tex gå omkring i en stor matbutik pigga upp men inte nu när jag är van vid stillheten häromkring
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav KalleKus » 2012-09-15 13:16:56

Syrenlila skrev:Jag tycker att det verkar som att jag som aspie har svårare att tanka energi än de flesta NT´s. Jag tror att de flesta hämtar sin kraft från andra människor, alltså via sociala relationer. Men eftersom att jag är både dålig på att underhålla relationer samt ganska ointresserad så blir det så att jag måste få min energi nån annanstans ifrån.

Jag har sedan jag varit liten haft ett omättligt "habegär" av olika saker. Ett slags samlande kan man säga. Jag älskar än idag att shoppa och det är på gränsen till ett missbruk. Men utan detta blir jag deprimerad! Jag tror att det som gör mitt liv värt att leva är mat, shopping, i viss mån motion och natur samt lite sociala relationer. Men eftersom det sociala för mig är sån liten del så måste nåt annat väga upp? Därav detta köpande.

Vad tror ni?
Känner igen både mig och min mamma i detta.
Hon har alltid varit en shoppoman eller vad det kallas.... handlar nya kläder hela tiden fast hon inte behöver och eg inte har råd. Men hon säger själv att det ger henne tröst.. hon har aldrig heller eg haft någon riktig vän eller nära relationer till väninnor.
Själv samlar jag periodvis på olika saker bara för att det ger mig tillfredsställelse, som en slags trygghet och glädje, och det ger mig det som socialt sällskap inte ger. Att underhålla sociala relationer till t ex vänner gör mig trött, därför har jag inga.

Personligen så ger det mig energi att sova, läsa, sitta vid datorn, läsa/kriva om mina intresseområden och att gå ut och gå när jag får den impulsen.
Att hålla på med massa aktiviteter tillsammans med andra tar däremot enormt med energi!
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav Meier » 2012-09-15 18:34:31

Jag får energi genom att vara ensam ett tag med mina intressen. Framförallt genom att studera framsteg som människan gjort och gör inom vetenskapen ger en energikick. Ger en känsla av större mening i livet.

Jag mår heller inte bra av isolation längre tider, behöver socialt umgänge annars drabbas jag av ångest. Att kunna hitta en fungerande avvägning mellan ensamtid och socialt umgänge är ett stort problem.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav svartamolnet » 2012-09-19 1:55:18

Just detta behöver jag nu; massor av energi. Jag brukar försöka med avslappningsövningar (en avslappningsskiva jag fick vid någon kurs en gång) och det fungerar så man orkar några timmar till, men just nu gör jag av med mycket mer än jag får in, det känner jag tydligt!

Isolering i några veckor låter fint, men är ogenomförbart i praktiken för mig. Men jag ska helt klart försöka minsta på NT-aktiviteterna (möten, fester osv) och acceptera mitt behov av ensamhet. Skogen ska nog få träffa svartamolnet idag om det inte ösregnar; en ensam svartamolnet som bara strosar runt och plockar någon kantarell här och där.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav KalleKus » 2012-09-19 10:59:17

svartamolnet skrev:Just detta behöver jag nu; massor av energi. Jag brukar försöka med avslappningsövningar (en avslappningsskiva jag fick vid någon kurs en gång) och det fungerar så man orkar några timmar till, men just nu gör jag av med mycket mer än jag får in, det känner jag tydligt!

Isolering i några veckor låter fint, men är ogenomförbart i praktiken för mig. Men jag ska helt klart försöka minsta på NT-aktiviteterna (möten, fester osv) och acceptera mitt behov av ensamhet. Skogen ska nog få träffa svartamolnet idag om det inte ösregnar; en ensam svartamolnet som bara strosar runt och plockar någon kantarell här och där.

Låter bra det! :-)Happy
Skit i sociala tillställningar så länge du inte själv VILL gå på dem.
Jag har lärt mig att bara göra sånt jag mår bra av, för att jag ska fortsätta må bra och kunna fungera som mor, fru och förhoppningsvis arbetstagare snart. Annars sabbar jag bara allt, helt i onödan.
Och vet ska tacka mig för det då?
Bara för att jag trodde jag "måste" göra som "alla" andra.... :-)051
Det är MITT liv, då är det också jag som vet vad jag själv vill och behöver.
Samma för dig antar jag! :-)Happy
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav Miche » 2012-09-19 11:01:12

Mycket bra skrivet KalleKus!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav KalleKus » 2012-09-19 11:13:26

Miche skrev:Mycket bra skrivet KalleKus!

:)
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav Baba Jaga » 2012-09-19 18:19:29

Drömmer om att kunna säga rakt ut som det är, på en fest t.ex:
"Nu kan jag tyvärr inte stanna här längre. Måste hem och vara ensam ett tag för att ladda batterierna, eftersom jag har AS."
Och drömmer om att folk då bara skulle vinka vänligt och säga: "OK. Sköt om dig! Vi ses!"
Drömmer om att det skulle kunna vara så enkelt! :-)Happy
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav earlydayminer » 2012-09-19 18:23:01

Universum? :-)018
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav KalleKus » 2012-09-19 18:23:50

Nu är jag helt slut. Supertrött.
Och det enda annorlunda idag mot annars är att vi åkt på en kort sväng till grannstaden, vilket tog 1 tim och sen lite snabb handling.
Hur kan man känna sig helt tom pga det liksom??
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav svartamolnet » 2012-09-20 7:22:05

Något utöver det vanliga ÄR kämpigt KalleKus. Handla är ju kämpigt bara det. Snacka om massor av intryck och så ska man hitta det man behöver, vilket kan vara helt otroligt uttömmande på energi om man inte känner till affären väl. Hoppas du snabbt blir påfylld igen!

Jag fyllde på energi i skogen. Att komma in i skogen var en sådan lättnad att jag blev helt rörd. Stillheten, lugnet... helt underbart!
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav KalleKus » 2012-09-20 8:52:00

svartamolnet skrev:Något utöver det vanliga ÄR kämpigt KalleKus. Handla är ju kämpigt bara det. Snacka om massor av intryck och så ska man hitta det man behöver, vilket kan vara helt otroligt uttömmande på energi om man inte känner till affären väl. Hoppas du snabbt blir påfylld igen!

Jag fyllde på energi i skogen. Att komma in i skogen var en sådan lättnad att jag blev helt rörd. Stillheten, lugnet... helt underbart!

Ja det äla bara å inse det nån gång...
Som tur är så sköter min man alltid inköpen! :-)Happy För det var något mycket förvirrande och energistjälande förut.
Numer bara skriver jag ner vad jag märkt behöver inhandlas och ibland är jag med och handlar. Men det är han som styr det hela... :-)005
Vi har en affär som vi tycker mycket om och den handlar vi alltid i så vi vet var allt är. :-)Happy

Igår var väl skillnaden mot de flesta dagar att ist för att gå direkt hem efter barnen slutat skolan eller gå till biblioteket/stamcafeét så åkte vi till grannstaden, och sen handling direkt efter det. Det räckte tydligen för att göra mig så trött. Och ändå gick jag aldrig ens ut bilen före affären.
Fick ta mig lång tid sent igårkväll för återhämtning, så var duktigt trött imorse, men det var det värt för känner jag fått ny energi igen. :)
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-20 9:10:59

Min energi utvinner jag från träning, främst löpning -och cykel. Desto hårdare pass, desto bättre.
Att vistas i naturen ger en energi, bort från alla störande moment, lyssna på tystnaden, filosofera, fotografera, plocka svamp eller bär, vad som.
Skriva.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav KalleKus » 2012-09-20 9:50:56

dasunbedingte skrev:Min energi utvinner jag från träning, främst löpning -och cykel. Desto hårdare pass, desto bättre.
Att vistas i naturen ger en energi, bort från alla störande moment, lyssna på tystnaden, filosofera, fotografera, plocka svamp eller bär, vad som.
Skriva.
Känner igen. Förr sprang jag, långt. Helst varje dag, men det för ofta kan bryta ner ist. Fast tror mest det var för att få ut dåliga energier i kroppen men också att det gav energi på nåt sätt..
Numer går jag, långt, ofta och ganska fort. Känns bra i kropp och sinne. :-)Happy
Som barn brukade jag gå ut själv i skogen och fantisera/filosofera. Kunde vara ute i flera timmar. Nu har jag inte den tiden..
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in