Övergrepp på funktionshindrade?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Övergrepp på funktionshindrade?

Inläggav Ganesh » 2008-03-28 20:46:11

Vi vet nu att Uppsala Kommun ägnar sig åt systematiska övergrepp på funktionshindrade. De brott som är aktuella är olaga frihetsberövande. Och givetvis övervåld. Det är strängt förbjudet att använda våld och olaga frihetsberövande som terapeutiska metoder. (Exempel är tex att binda fast gamla dementa i stolar, bältesläggning med mera, om det inte med hänsyn till nödvärn är nödvändigt.

Detta har Uppsala Nya Tidning i Uppsala skrivit en del om de senaste dagarna. Hur är det i era hemstäder? Har massmedia skrivit om detta? Vet ni om det förkommer? Om ni inte kan hitta nåt i tidningar, radio med mera. Kan ni kolla med er lokaltidning? Kan ni kolla med er kommun? (Hänvisa vid behov till förvaltningslagen, enligt den kan ni begära ut uppgifter anonymt. Utan att behöva ange namn och personnummer och sånt.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 12:05:11, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-28 20:52:38

Det stod i aftonbladet om Crister, han som dog av den terapeutiska metoden "kontrolltagning". Något annat har jag inte sett i skånetidningar iaf.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 12:05:11, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Micke2 » 2008-03-28 21:01:59

Sydnytt rapporterar idag att länsstyrelsen i Skåne satt stopp för fasthållning på ett autismboende i Helsingborg:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=lasMer
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 12:05:11, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Idé till insändare till din lokaltidning

Inläggav Ganesh » 2008-03-28 21:39:35

Här kommer ett förslag till en insändare. Jag skickade in den till min lokaltidning. Om du vill använda den så gör det. Skriv gärna under själv, med eget namn eller pseudonym. Om du använder pseudonym så tala om för tidningen vad du heter och hur de kan kontakta dig.





Systematiska övergrepp

Det var visat sig att åtminstone en kommun i Sverige ägnar sig år systematiska övergrepp på funktionshindrade. Nämligen Uppsala. I en sån omfattning att folk dör. Genast kommer då frågan om det förekommer på boenden och verksamheter i länet. De metoder som Uppsala Kommun använder sig av (fasthållning, kontrolltagning med mera) är inte bara livsfarliga. De är också olagliga. Man får inte använda sig av olaga frihetsberövande som terapeutisk metod.

Nu kräver vi att länets kommuner går igenom sina verksamheter och undersöker om man använder sig av denna typ av övergrepp som terapeutiska metoder. Och att Länsstyrelsen gör en granskning av boenden och verksamheter i länet. Detta måste ske omedelbart. Polisen och åklagarmundigheten måste också åtala eventuella övergrepp för att om inte annat få en juridisk prövning av dessa metoder.




Fast du kan säkert skriva en bättre...
8)
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 12:05:11, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-29 0:23:13

Bra initiativ, Ganesh! Ju fler som engagerar sig i detta ju snabbare blir vi av med övergreppen. Fast jag tror problemet bottnar i vårdhanteringens männniskosyn, att personalen ser brukarna som objekt, som enheter som skall "fungera väl" i verksamheten så att personalen inte måste anstränga sig. Att de vill att brukarna ska vara så fogliga som möjligt så att personalen kan ta det lugnt. Frågan är vad man kan göra åt denna människosyn, jag tror man måste börja med att se över utbildningarna ordentligt, särskilt beteendeterapin verkar minst sagt destruktiv. Många med gammalmodig eller ingen utbildning alls borde entledigas per omgående. Mer oberoende granskning av verksamheterna måste också till.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:05:11, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav manne » 2008-03-29 0:37:37

vilka jävla svin avskum alltså de är..
ställen som beckomberga stängde ju för lång tid sedan.. :!:

och att använda bestraffnings metoder som, nerläggning verkar jävligt sjukt det.Ok i nödfall men att systematiskt använda det som vård metod på mongolider och ut-vecklings-störda personer fy fan asså.

värst var ju den dära kärringen som vägrade att erkänna att något fel hade begåtts och så vidare..bha nhä nhä vi har inte gjort något fel..

och hon får säkert sitta kvar också eller får ett fett avgångs-vederlag
vård och omsorg är bra det och LSS är bra också men det måste ju för fan tusan finnas lagar och regler som reglerar saker och ting ,paragrafer
man kan ju inte få göra vad som helst mott väldigt utsatta människor.. :!:

Sedan att den dära killen dog va ingen polis utredning va fan ..

sedan så är väl det läns-styrelsens och LSS s uppgift att kolla efter och besöka gruppboenderna och alla de hemmen och så vidare..:?:

Att bestraffnings dusha mongolider med kallt vatten är inte det lite 50-60 tal psykvård. :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 12:05:11, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Re: Idé till insändare till din lokaltidning

Inläggav Milyc » 2008-03-29 0:56:26

Ganesh skrev:Här kommer ett förslag till en insändare. Jag skickade in den till min lokaltidning. Om du vill använda den så gör det. Skriv gärna under själv, med eget namn eller pseudonym. Om du använder pseudonym så tala om för tidningen vad du heter och hur de kan kontakta dig.


Nu har jag skickat in din insändare fast i mitt namn till http://allehanda.se/

Jättebra initiativ!
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 12:05:11, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav jonsch » 2008-03-29 1:17:00

KrigarSjäl skrev:... brukarna ska vara så fogliga som möjligt så att personalen kan ta det lugnt. Frågan är vad man kan göra åt denna människosyn, jag tror man måste börja med att se över utbildningarna ordentligt, särskilt beteendeterapin verkar minst sagt destruktiv. Många med gammalmodig eller ingen utbildning alls borde entledigas per omgående. Mer oberoende granskning av verksamheterna måste också till.
Som jag ser på problemet så är frågan hur mycket man ska förlita sig på den befintliga organisationen.

Ska man lägga tid på mejlbombning och insändare och förvänta sig resultat av det eller ska man försöka starta nya organisationer som de befintliga lockas/tvingas att kopiera eller slå sig samman med?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 12:05:11, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Mardröm » 2008-03-29 1:52:11

Felet ligger i lönen, arbetsvillkoren och i psykologin.
Jobba du med palliativ vård och tar åt dig av var dödsfall i hjärtat, du lärde ju känna den trevliga Robert Karlsson, ni hade ju samtal, så intelligenta, att du inte fått vara mer med Robert som låg där med dödsdom inom dagar, veckor, med stor tur, månad.

Personalen måste fördubblas om de blir oogliga, och det är brist, nedskärningarna är på botten. Vad ska man göra?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:05:11, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav manne » 2008-03-29 3:13:32

ja att bo i miljöer dära man ständigt känner sig jävligt övervakad och granskad av personal ja det är inga trevliga miljöer direkt det..

Sedan så finns det personal som bara älskar att psyka folk och sätta respekt i folk och ge dem på käften . :!:

Men olika ställen ser olika ut och så vidare och tyvär så måste ju väldigt utvecklings-stödra personer bo på något som liknar de forna mental-sjukhusen från 50-60 tal..
För de skulle nog aldrig klara av ett eget boende med hemhjäp och kontakt personer som kommer hem till dem under dagtid.. :?:

allra värst är nog alla behandlingshem dära ute tyvär.. :cry:

För oss med eller för många med as så är ju egen lägenhet bästa att bo i ass hyres-hus + att ha en dags-lägenhet att gå till så att man kan få dra sig tillbacka i fred och så vidare när man känner för det.. :!:

och då menar jag ställen som detta typ..

http://www.enigmaomsorg.se/default.asp?id=1211
stjälv så bor jag på gruppboende och det är värdelöst skit. :cry: :cry:
ps
Att kasta in alla defekta och galna personer under samma hus tak är inge bra ide.. :lol: :lol: då stjälvständigheten och privat livet är viktigt som tusan för många av oss med AS..
tyvär så kan nog inte utvecklings-störda aldrig någonsin få ett normalt fungerade privat liv.. :?: :?:

jag tycker att österlens fhsk hade en bra modell för att slussa ut folk i det riktiga livet.!

http://www.osterlen.fhsk.se/index.php?page=182

Österlens Folkhögskola skrev:Den 1-2 åriga boendeutbildningen i Hammenhög bedrivs i 12 radhuslägenheter (2-3 rum vardera) där 10 elever lär sig självhushåll med ett friskvårdsprogram och individuella fritidsscheman.
Kursdeltagarna är indelade i två grupper om fem elever i varje under de 3,5 dagar vi har boendekunskap. Varje grupp har sin egen boendepedagog som undervisar i allt som har med boende i egen lägenhet att göra.

Våra elever får också undervisning i svenska, engelska, matematik och data av en specialpedagog på den nivå de befinner sig. Vi har också en uppskattad bildundervisning som som både stärker självförtroendet och inlärningsförmågan.

Fritid
För att skapa förutsättningar för deltagarna att kunna strukturera sin fritid på egen hand, finns en omfattande och planerad fritidsverksamhet med fritidspedagoger som planerar enskilda och gemensamma aktiviteter. Varje elev har sin kontaktperson i fritidspersonalen.

Två elever bor i egna lägenheter som folkhögskolan hyr inne i Tomelilla. Här ger vi fem timmars boendestöd i veckan av en boendestödjare som hjälper till med att få struktur på vardagens praktiska sysslor och kontakterna ute i samhället, exempelvis arbetsförmedlingen, försäkringskassan mm.

De elever som bor i egna lägenheter har tidigare genomgått boendeutbildning eller gymnasieutbildning med internat på Österlens folkhögskola.


the best way and the only way to do it.. :!:

PS

Allra sämst är sådana härs skit ställen.. :cry:

http://www.rosersbergsviken.se/
där det är tänkt att man ska bo under ca 5 års tid för de tjännar ju också en massa pengar på en under tiden man är dära så varför flytta dära i från :?: :?: chash makes the world go a round.. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 12:05:11, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav earlydayminer » 2008-03-29 3:45:04

M a r k M y W o r d s ;
Om någon personal eller person som skall stödja en jävlas med mig och trycka ner mig, så är den personens framtid allvarligt farligt på spel.

Okej, okej! Macho-stilen åsido för en stund.

Det är klart att det är lätt att vara naiv och bli manipulerad, nedtryckt till en helt ofattbar nivå, spottad & sparkad på när man är ensam, osäker, otrygg och befinner sig i en känslomässigt instabil situation.
Sen finns det ju dem som är för svaga och/eller okapabla till ett motanfall starkt nog att bedöva förövarens sjuka handlingar och göra förövaren svag och/eller okapabel till (kanske ytterliggare) ett anfall.

Om sådant här försigår i närheten av där jag kommer att befinna mig i framtiden, bland människor i min omgivning (om jag t ex skulle hamna i ett område för funktionshindrade) så kommer jag se till att det är tryggt, det är ett löfte. Jag har två bröder som inte tycker om när svaga blir utsatta för kränkningar och uttnyttjade av idioter utan varken kärlek, hopp eller glädje också. Det finns inte en chans att dem skulle låta en sådan här sak glida förbi om jag (minsta brorsan) ber dem om hjälp och stöd.

Guardians of the weak, the poor and the lonely hearts. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 12:05:11, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Micke2 » 2008-03-29 11:59:51

KrigarSjäl skrev:Frågan är vad man kan göra åt denna människosyn, jag tror man måste börja med att se över utbildningarna ordentligt, särskilt beteendeterapin verkar minst sagt destruktiv. Många med gammalmodig eller ingen utbildning alls borde entledigas per omgående.

I sammanhanget bör noteras att Ulrika Aspeflo, som medverkade i Janne Josefssons program och bestämt tog avstånd från dessa metoder och beteendeterapin, är en välkänd utbildare på RFA Utbildningscenter Autism.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 12:05:11, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav pointblank » 2008-03-29 12:35:41

Jag tror som Krigarsjäl att man måste hitta vägar för att förändra människosynen hos de som jobbar med utvecklingsstörda och andra funktionshindrade. Det behövs bättre utbildning och krav på personlig lämplighet. Som det är nu krävs på vissa ställen knappast någon utbildning alls. Det är inte ovanligt att personer utan erfarenhet eller utbildning får jobb bara för att de är släkt med andra som redan har jobb inom tex kommunen. Har sett exempel på det både i Halland och här i Skåne.

Det är bra att dessa övergrepp och kränkningar nu dras fram i ljuset och blir utredda. Hoppas att det leder till fler polisanmälningar, och att de som utfört kränkningarna och de som är ansvariga för utformadet av sådana sk terapier får kännbara straff. Fast det händer antagligen inte...

Blir så vansinnigt arg när jag tänker på dessa i stunden försvarslösa personer som blivit utsatta. Den typen av maktmissbruk är nog bland det fegaste som finns. De måste vara väldigt ynkliga människor som behöver ge sig på personer som de räknar med att ingen kommer att lyssna på, eller tro på, ifall de mot förmodan skulle våga berätta om det. Fy satan. :evil:
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 12:05:12, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav ford » 2008-03-29 13:04:28

Betraktar man inte utvecklingsstödra som människor skall man inte jobba med dem. Det borde vara lättare att avskeda vårdpersonal som begår övergrepp, samt chefer som sanktionerar övergreppen.

Sedan måste man nog också förbättra utbildning, löner och arbetsförhållanden, för att höja statusen på denna typ av arbeten, så att yrket blir mera attraktivt och man kan få lättare att rekrytera lämplig personal, som dessutom har lust att stanna.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:05:12, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav manne » 2008-03-29 14:34:10

ford skrev:Betraktar man inte utvecklingsstödra som människor skall man inte jobba med dem. Det borde vara lättare att avskeda vårdpersonal som begår övergrepp, samt chefer som sanktionerar övergreppen.

Sedan måste man nog också förbättra utbildning, löner och arbetsförhållanden, för att höja statusen på denna typ av arbeten, så att yrket blir mera attraktivt och man kan få lättare att rekrytera lämplig personal, som dessutom har lust att stanna.


Många ser dem nog som människor med det skilljer nog väldigt mycket i från ställe och ställe också skulle jag tro.. :?:

Det finns ju de som också ser dem som djur och under-människor.. :!:
och mår man dåligt stjälv så är det ju lätt att ge sig på och psyka ,terrra någon som är svagare än en stjälv och så..
återigen utbildning behövs verkligen på det området och det är mera..

den forna beckomberga psykiatrin i från 50-60 tal är ju avskaffad för lång tid sedan.
:!: och det är väl en jävla tur det också.. :D

det dära med att isolera och hålla ute och stänga ute annorlunda personer med problem i från det överiga samhället och att isolera dem totalt ute i skogen och så vidare ger jag inte mycket alls för.. :twisted:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 12:05:12, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-03-29 16:21:10

det sjuka är ju att ja även har läst i media att det finns utvecklings-störda och mongolider som har blivit våldtagna av en del mental-vårdare. :twisted:

Är man stjälv en störd man så kan man ju utnyttja sin makt väldigt mycket i sådana situationer och förgripa sig sexuellt på i deras ögon mycket mindre värda defekta människor . :!:
För de kan ju inte säga något ändå eller hävda sina rättigheter :!:

Jag antar att våld-täkt och terror och psykning var väldigt vanligt förr i tiden på tex mental-sjukhusen och liknade.. :?:

Det är nog även väldigt vanligt i dag i behandlingshems världen att det förekommer i bland i mellan åt även dära när tex att manliga vårdare pedofiler närmare sig små tjejer i ungdoms-åren och smyger in till dem under natten eller något .. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 12:05:12, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Flawed » 2008-03-31 10:09:31

När man inte ser de människor man arbetar med som människor utan någonslags jobbiga kreatur och den synen delas av alla som arbetar på ett ställe så är man jävligt farligt ute.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in