Föddes du med hjälp av sugklocka?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Föddes du med hjälp av sugklocka?

Ja
7
13%
Nej
49
88%
 
Antal röster : 56

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav Choklad » 2012-07-03 17:41:57

Nu har jag riktigt diagnos och kan svara.

Jag var född något för tidig inte så mycket. Allt annat var bra ingen sugklocka eller något sådant. Mina föräldrar var unga och det enda som var "konstigt" med mig var att jag hade lite gulsot, men det är ganska vanligt vad jag har hört.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-07-03 20:11:13

Abbreviation skrev:det är hemskt när man inte vet om ens bebis är helt frisk och mår bra.

Jo, mamma har berättat att de första 3-4 månaderna var hon hela tiden orolig att jag skulle dö. Jag var ett mirakelbarn för enligt läkarna hade mamma mindre än 10% chans att bli gravid och blev hon det skulle barnet till ca 70% risk få svåra skador. Men jag överlevde och visst har jag mina problem, men inte så svåra som läkarna sa till mamma. Men när jag föddes blev hon ju såklart livrädd eftersom jag inte kunde andas själv och hon sa att det var hemskt att se det lilla pyret inne i kuvösen med slangar lite här och var.
Nått som förmodligen räddade mig (förutom bra BB-personal) var min mammas otorliga bröstmjölk. Hon hade massor och väldigt näringsrik (tydligen) och jag klarade inte av att dricka allt själv så hon fick ge sin mjölk till andra prematuriebarn också :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav Abbreviation » 2012-07-03 23:08:41

KaosPrinsessa skrev:
Abbreviation skrev:det är hemskt när man inte vet om ens bebis är helt frisk och mår bra.

Jo, mamma har berättat att de första 3-4 månaderna var hon hela tiden orolig att jag skulle dö. Jag var ett mirakelbarn för enligt läkarna hade mamma mindre än 10% chans att bli gravid och blev hon det skulle barnet till ca 70% risk få svåra skador. Men jag överlevde och visst har jag mina problem, men inte så svåra som läkarna sa till mamma. Men när jag föddes blev hon ju såklart livrädd eftersom jag inte kunde andas själv och hon sa att det var hemskt att se det lilla pyret inne i kuvösen med slangar lite här och var.
Nått som förmodligen räddade mig (förutom bra BB-personal) var min mammas otorliga bröstmjölk. Hon hade massor och väldigt näringsrik (tydligen) och jag klarade inte av att dricka allt själv så hon fick ge sin mjölk till andra prematuriebarn också :P

Alltså jag vill krama din mamma nu. Vilken grej att gå igenom. Och mitt i det donerade hon bröstmjölk och hjälpte till med att rädda fler små liv! Vilken fantastisk kvinna. Och vad hon måste vara glad att hon fick behålla dig och att du är en sådan fin person som du är! (Herregud nu började jag gråta, jävla mammahormoner.)

:-)154
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-07-04 0:28:56

Abbreviation skrev:Alltså jag vill krama din mamma nu. Vilken grej att gå igenom. Och mitt i det donerade hon bröstmjölk och hjälpte till med att rädda fler små liv! Vilken fantastisk kvinna. Och vad hon måste vara glad att hon fick behålla dig och att du är en sådan fin person som du är! (Herregud nu började jag gråta, jävla mammahormoner.)

:-)154


Aaaw. Mamma brukar dock "strypa" folk när hon ska kramas :P Tyvärr blir ju inte min skuld över alla misslyckanden och självmordsförsök bättre av att veta det, men men.
Hon har fått stått ut med en del sjukhus då jag hade svår astma som yngre och så var ju psykiatrin inblandad rätt tidigt med. Annars har jag varit rätt frisk :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav Abbreviation » 2012-07-04 11:32:16

KaosPrinsessa skrev:Aaaw. Mamma brukar dock "strypa" folk när hon ska kramas :P Tyvärr blir ju inte min skuld över alla misslyckanden och självmordsförsök bättre av att veta det, men men.
Hon har fått stått ut med en del sjukhus då jag hade svår astma som yngre och så var ju psykiatrin inblandad rätt tidigt med. Annars har jag varit rätt frisk :P

Äh, det tycker jag inte du ska känna skuld för. Även om sorgen efter ett förlorat barn måste vara hemsk och jag inte kan föreställa mig hur det skulle kännas om ens barn tog sitt liv, så är jag i alla fall helt övertygad om att de känslor man har inte agg mot barnet. Det är bara du som skuldbelägger dig själv, det är jag övertygad om.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav Thurizas » 2012-07-04 12:12:35

För att återgå till detta med sugklocka..

Jag har två bröder med någon form av autism.Inte heller dessa har blivit förlösta med Sugklocka.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav GuteS » 2012-07-04 16:00:22

Nej, jag föddes inte med hjälp av sugklocka. Inga komplikationer uppstod i samband med förlossningen.
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav Choklad » 2012-07-04 16:41:08

Tillägger även att jag har syskon med AS och ingen av dem har blivit förlösta med varken sugklocka, tång eller liknande.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav Nebukadnessar » 2012-07-04 19:01:17

Jag föddes med hjälp av en slags tång vet jag. Alltså inte direkt sugklocka men jag svarade 'ja' på frågan.
Nebukadnessar
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2012-04-09

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-07-04 20:22:35

Farsan har (odiagnostiserad) AS och hans födelse gick till normalt och han föddes bara några dagar för sent. Inga andra i släkten har nån form av autism, bara farsan och jag.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav Syrenlila » 2012-07-04 21:07:07

Det användes sugklocka på mig, men utan resultat. Så därefter blev det akut kejsarsnitt efter att hjärtljud och syresättning sjunkit.

Dock så har vi AS-drag både på min bror, min pappa och min farfar, och på min mammas sida finns det flera med misstänkt ADHD.
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav vallesmamma » 2012-07-05 9:31:09

Jag kom ut snabbt och nästan smärtfritt enligt min mor. Men min son fastnade och de var tvungna att använda sugklocka. Han fick sår av den. Men de läkte snabbt. Det är sex år sedan och vår son mår bra. Han är social och framåt, har lätt för att få nya kompisar. Han har lätt för att lära. Han har alltså ingen diagnos.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav MsTibbs » 2012-07-05 9:52:34

Normal födsel på lagom tid. Ingen sugklocka. Allt gick som det skulle.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav marxisten » 2012-07-05 14:34:40

Inte sugklocka, snarare kom jag ut skitfort när jag väl ville ut enligt morsan. Jag drog över 10 dar på tiden, men sen kom jag ut på typ 30 minuter.

Gällande kemisk miljö som någon nämnde kan jag dock inte förneka det tror jag då jag bor i ett brukssamhälle. Finns gott med bl.a. bly, arsenik och annat smått och gott i dessa marker som använts vid glasframställning. Vid mitt gamla dagis låg de bl.a. glas i marken och lite. :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav Hundralappen » 2012-07-05 18:16:34

Nix. Men jag var helt blå i ansiktet när jag kom ut iallafall. Syrebrist.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-05 19:28:05

Min utredninggrupp fick aldrig något svar på hur förlossningen var när jag föddes. Min mamma var mycket liten. Jag var andra barnet.
Och vägde 4,5 kilo!
Dessutom nöd döptes jag. Så jag vet inte vad som hände.

Min stora son född 89 föddes med sugklocka. Vilket var ett misstag. För han låg i något läge som 1 på 1000 gör. S.k. vidöppen hjässbjudning. Det blev en dramatisk förlossning.

Därför föddes min andra son med kejsarsnitt. Och har varit ett kollosalt lugnt och harmoniskt barn.
Den förstfödda har haft allvarliga deppresiva problem. Men är inte utredd för AS.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav Dandelo » 2012-07-29 19:20:38

Jag hade någon liten pytte liten spricka i kraniumet men...Det var normalt sa dem.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav MsFrost » 2012-07-29 20:00:51

Mamma fick göra ett akut kejsarsnitt för att jag hade navelsträngen runt huvudet
MsFrost
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2012-03-27

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav Zeroz » 2012-07-30 1:13:53

Föddes med sugklocka, någon vecka för sent. Var en lat jävel! :)
Zeroz
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2012-05-27
Ort: Örebro

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav Percis » 2012-08-09 13:51:13

Sugklocka bröt även nyckelbenet under förlossning fastnade väl en aning ;)

Vilket läkarna upptäckte 1-2 dagar efter då jag skrek som mest när jag
lyftes upp, tänk armar under armållan lyft.
Percis
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2012-08-08

Re: Föddes du med hjälp av sugklocka?

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-08-14 9:26:24

Abbreviation skrev: Tycker hemskt synd om VeganGeekGirls mamma och alla andra mammor som fött barn som varit illa medtagna, det är hemskt när man inte vet om ens bebis är helt frisk och mår bra.


Mamma visste inte hur medtagen jag var efter förlossningen förrän hon läste sin journal i samband med att min äldsta lillebror skulle födas. På det hela taget var BB-personalen ohjälpsam och otrevlig på den tiden. Vilket är en bidragande orsak till att det är nästan 7 år mellan oss.
Båda mina bröder den äldre med autism och yngste är NT är födda med planerade kejsarsnitt.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in