Regler för när man ska använda ordet "så"?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Regler för när man ska använda ordet "så"?

Inläggav Arkimedes » 2010-12-21 15:54:26

Jag är osäker på när man ska använda ordet och när man ska utelämna det. Jag undrar om det finns någon regel för det?

Några exempel för att förklara vad jag menar:

Enligt SMHI så ska det snöa imorgon.
eller
Enligt SMHI ska det snöa imorgon.

När jag satt och läste så ringde telefonen.
eller
När jag satt och läste, ringde telefonen.

Han satt och pratade i telefon. Under tiden så satt jag och läste.
eller
Han satt och pratade i telefon. Under tiden satt jag och läste.

Jag kommer inte på fler exempel just nu.


Moderator Alien: Kompletterade rubriken något.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav slackern » 2010-12-21 16:28:54

Hej jag vet inte om du har tittat på den här länken eller om den kan hjälpa dej bena ut?

För jag kan tyvärr inte göra det har inte den kunskapen.

http://sv.wiktionary.org/wiki/s%C3%A5
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Dagobert » 2010-12-21 16:49:34

Du kan ju försöka få tag på doktorsavhandlingen "Så-konstruktionen i svenskan" av Ekerot, Lars-Johan, 1988, som jag hörde talas om för en massa år sen. :)

Men så här skulle jag skriva:

Arkimedes skrev:Enligt SMHI ska det snöa imorgon.
När jag satt och läste så ringde telefonen.
Han satt och pratade i telefon. Under tiden satt jag och läste.

Bara känsla.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Musicus » 2010-12-21 18:37:07

Jag tycker att du ska utelämna "så" i dina exempel, eftersom det inte tillför något och får texten att kännas pratig. En tumregel är väl att detta bruk av "så" är överflödigt i skrift. Du behöver inte heller sätta komma efter bisatsen "När jag satt och läste" om du inte vill vara övertydlig.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Inläggav Dagobert » 2010-12-21 18:44:29

Musicus skrev:En tumregel är väl att detta bruk av "så" är överflödigt i skrift.

Den tumregeln har jag aldrig hört talas om, har du en länk e.d?
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Musicus » 2010-12-21 19:56:05

Jag syftade inte på något som andra formulerat utan försökte själv ge en tumregel. Med andra ord uttryckte jag bara hur jag själv uppfattar användningen av "så" i den typ av texter jag är van att läsa.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Inläggav Dagobert » 2010-12-21 20:05:23

Musicus skrev:Jag syftade inte på något som andra formulerat utan försökte själv ge en tumregel. Med andra ord uttryckte jag bara hur jag själv uppfattar användningen av "så" i den typ av texter jag är van att läsa.

Aha.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Björne » 2012-07-03 16:25:52

När jag gick i skolan sa svenskaläraren att "så" är ett fult ord. Han sa att man inte ska skriva så i meningar eftersom det är talspråk. Tyder det på dålig svenska om man skriver så för mycket? Jag tycker ordet är användbart.


Moderatoar Alien: Flyttat från IT-forum. Slog ihop med tidigare tråd om det lilla ordet "så".
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Så

Inläggav Joakoni » 2012-07-03 16:59:33

:shock: ??? Vad ska man säga annars? Det är ju ett ord med betydelse!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Så

Inläggav Dagobert » 2012-07-03 17:54:19

Jag tycker inte att språket låter äkta om man plockar bort "onödiga" småord, som så, ju, att. De kan också påverka en menings betydelse på ett subtilt sätt.
Överanvändning är förstås inte bra men kan ofta undvikas på andra sätt än amputation...

Den som vill gå på djupet kan kanske läsa Så-konstruktionen i svenskan av Lars-Johan Ekerot, docent i nordiska språk.
Råkade höra talas om den för några år sen, har inte läst.

En bok jag har läst och som faktiskt var både lärorik och underhållande är
Ju: ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige
av Olle Josephson, professor i nordiska språk. Handlar bland mycket annat om ordet "ju".
Jag blev mindre språkpolis efter att ha läst den, insåg hur okunnig jag och de flesta språkpoliser är.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: Så

Inläggav Zombie » 2012-07-03 17:57:51

Svenskalärare hör tyvärr ofta till gruppen "de flesta språkpoliser" enligt Dagoberts definition ovan. De har en ytlig standardbildning men större auktoritet än vad den räcker till och anställer därmed skada.

(Har tråden lagts i IT-forum av misstag förresten, eller vad är annars tanken med det? Jag har bett den flyttad till Språket.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Så

Inläggav Alien » 2012-07-03 18:31:46

"Så" är väl inte fult men ofta onödigt, som ett slags utfyllnads-binde-ord. "... och sen så gick jag hem." När man skriver räcker det med "... och sedan gick jag hem". Jag tycker inte att man ska "skriva (precis) som man talar". I talspråket får man sväva ut och tugga om; i skriftspråket bör man vara mer stringent.

Men i uttrycket "på så sätt" tycker jag inte man ta bort "så". Eller i en mening som "jag öppnade fönstrat så att katten kunde hoppa in".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Så

Inläggav Tallerger » 2012-07-04 1:34:55

Läraren menade nog enbart det överflödiga binde-så efter inledande satsadverbial (adverbiell eller konditionell bisats eller bara adverb), som i "Igår så gick vi på bio", "När jag blir stor så ska jag bli lokförare", "Om du hjälper mig med det här så ska du få en present.".

"Så" med betydelsen "på det sättet" eller "i sådan grad" har jag svårt att tänka mig att läraren ville ha bort. (I så fall var han knäpp.) Exempel: "Det är så man ska göra", "Olle tjänar miljoner varje dag och lever ett riktigt lyxliv. Så vill jag också ha det", "Den här hästen är så stor att den inte får plats i stallet."

Det finns också ett binde-så som inte är överflödigt talspråkligt. Det binder ihop huvudsatser. Det kan "översättas" med "vilket får/fick till följd att": "Dörren var öppen, så vi gick in.", "Min lön har inte kommit, så jag kan inte köpa något." Inte heller "så" i "så att" är överflödigt/talspråkligt.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Re: Så

Inläggav Björne » 2012-07-08 19:35:49

Tack Tallerger! Det var en väldigt bra förklaring.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Så

Inläggav Moggy » 2012-07-08 21:44:34

Tallerger skrev:
Det finns också ett binde-så som inte är överflödigt talspråkligt. Det binder ihop huvudsatser. Det kan "översättas" med "vilket får/fick till följd att": "Dörren var öppen, så vi gick in.", "Min lön har inte kommit, så jag kan inte köpa något."


Vore det fel att utelämna kommatecknet i det där meningarna?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Så

Inläggav Alien » 2012-07-09 3:41:52

Moggy skrev:
Tallerger skrev:Det finns också ett binde-så som inte är överflödigt talspråkligt. Det binder ihop huvudsatser. Det kan "översättas" med "vilket får/fick till följd att": "Dörren var öppen, så vi gick in.", "Min lön har inte kommit, så jag kan inte köpa något."


Vore det fel att utelämna kommatecknet i det där meningarna?


Inte nuförtiden. Men för mig, som fortfarande tillämpar grammatisk kommatering, så (överflödigt så?) ser det fult ut.

Kommatering diskuteras f ö i denna tråd: kommateringsfel-brist-pa-kommatering-t9385.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Språket



Logga in