Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättspsyk?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättspsyk?

Inläggav Richard » 2012-06-20 18:59:14

Får man sjukersättning om man skulle hamna i fängelse eller på rättspsyk? Jag har erkänt två allvarliga brott som kan ge fängelse. Brott mot strålskyddslagen och brott mot EU's konvention om kemiska stridsmedel.

Iof. så tror inte poliskommisarien eller advokaten att jag kommer få något frihetsberövande straff. Men om jag skulle få det, får man ut pengar då? Troligen blir det rättspsyk i så fall. Jag vill så gärna behålla min lägenhet!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav slackern » 2012-06-20 19:03:36

Det här har jag hört i andrahands uppgifter så jag vet inte om det stämmer.

Om du blir dömd till fängelse får du ingen sjukersättning. Men blir du däremot dömd till rättspsykiatrisk vård får du behålla den.

Men kan väll även tilläggas om du blir dömd till rättspsyk så har du inte ett tidsbestämt straff och kan sitta inne ganska länge eller tills du blir frisk nog.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav Moggy » 2012-06-20 19:07:21

Richard skrev: och brott mot EU's konvention om kemiska stridsmedel.



Lol! Respekt!
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav Richard » 2012-06-20 19:15:58

slackern skrev:Det här har jag hört i andrahands uppgifter så jag vet inte om det stämmer.

Om du blir dömd till fängelse får du ingen sjukersättning. Men blir du däremot dömd till rättspsykiatrisk vård får du behålla den.

Men kan väll även tilläggas om du blir dömd till rättspsyk så har du inte ett tidsbestämt straff och kan sitta inne ganska länge eller tills du blir frisk nog.

Tack!

Jo, jag känner till det att man får ingen tidsbestämd straff på rättspsyk, men jag är annars ganska ordentlig av mig o ingen våldsam person. Men jag har genomgott tester som visar att jag är ett riktigt psycho. Men då tar jag hellre det än fängelse, känns inte som om jag passar i fängelse-miljö...

Det ska nog inte vara några problem att få till rättspsyk...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-20 19:26:02

- Ska du inte ta dig i kragen och sluta med såna där dumheter?
Inte funderat på att bli vuxen och ta lite ansvar?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav slackern » 2012-06-20 20:12:51

Vem vet du kanske hamnar på den här listan. ;)

Bild
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav Richard » 2012-06-20 21:34:50

KrigarSjäl skrev:- Ska du inte ta dig i kragen och sluta med såna där dumheter?
Inte funderat på att bli vuxen och ta lite ansvar?

Nä, jag blir inte mer vuxen. Tycker det är kul o tramsa o lattja med kemiska stridsmedel... :roll:

slackern skrev:Vem vet du kanske hamnar på den här listan. ;)

Bild

Javisst! Ska bara bli islam också! Känner igen de tre första;
Usama bin Laden
Ayman al-Zawahiri
Mulla Omar
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav slackern » 2012-06-20 21:57:00

Du bara du inte skaffar dej en sådan som du proppar full med radioaktiva ämnen och sprängämnen.

För omkring 5.000 kronor kan man i dag skaffa en egen flygklar drönare. Den som väljer en helikopter med tre eller fyra rotorer behöver inte ens lära sig att flyga – avancerad styrelektronik håller ordning på balansen och det är bara att välja färdriktning eller stanna och hovra.

Bilden från en liten videokamera ombord sänds trådlöst till ett par videoglasögon och på så sätt flyger man farkosten med upplevelsen att vara ombord. Tekniken är både rolig och användbar men kan också bli problematisk.


http://www.dn.se/ekonomi/ingen-kontroll ... ta-dronare
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav lars_britta » 2012-06-30 9:53:18

Läste nåt om att, om man sitter över 2 år så mister man sina förmåner.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav radix » 2012-06-30 10:41:50

Richard skrev:Nä, jag blir inte mer vuxen. Tycker det är kul o tramsa o lattja med kemiska stridsmedel... :roll:

Hade vi mötts i mina tonår hade vi nog kunnat bli goda vänner.. ^^ Kunde kanske bytt inriktning till nånting annat som är motsvarande spännande/korkat, så du slipper få återfallsstraffpålägg i framtiden. ;)
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav lars_britta » 2012-06-30 11:56:57

Richard skrev:Brott mot strålskyddslagen och brott mot EU's konvention om kemiska stridsmedel.


Nu kommer väl pappa staten att hålla koll på dig? Vad är det du har sysslat med egentligen? Kärnvapen?
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav Richard » 2012-06-30 13:51:01

lars_britta skrev:
Richard skrev:Brott mot strålskyddslagen och brott mot EU's konvention om kemiska stridsmedel.


Nu kommer väl pappa staten att hålla koll på dig? Vad är det du har sysslat med egentligen? Kärnvapen?

Jag försökte bygga en kärnreaktor i min lägenhet. Sen hittades det en del extremt giftiga ämnen också.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav lars_britta » 2012-06-30 13:58:27

:-)Happy och dom låter dig vistas ute? Det låter ju farligare än vad många sitter inne en hemskt massa år för, om nu inte detta med din reaktor var en prototyp av något slag. Jag trodde dock inte att det var helt lätt att bygga dessa saker, men det gäller ju att ha huvudet på skaft också. Ta sikte på riksdagen nästa gång, Richard.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav Richard » 2012-06-30 15:01:24

Nja, så farligt var det inte, men det som oroar mig mest är gifterna, vilket kunde klassas som brott mot EU's konvention om kemiska stridsmedel.

Här är en artikel om mig:
http://hd.se/angelholm/2011/08/15/nukleara-drommar/
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav lars_britta » 2012-06-30 15:09:42

Tog dom spillbevis dom idioterna. Det finns ingen rättssäkerhet i det här landet.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav atltk » 2012-06-30 16:45:52

hmm hörde ngt på p1 ang just sjukersättning o rättspsyk för några veckor sedan
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5109543
atltk
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2007-07-18

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav Jagers » 2012-07-01 5:56:16

Tror knappast du kommer få ett så hårt straff med tanke på hur uppmärksammad du är i media.

Det blir nog några samtal med rättspsyk för att dem ska se att du förstår att det du gjorde var fel.

Som du själv säger så är du en snäll person som inte försökte skada eller döda någon, det är inte ett brott att ha ett intresse för nånting.

Men du borde fundera på om du inte kan sätta dina kunskaper till bättre nytta, börja jobba med kärnkraft tex. :D
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav Zima33 » 2012-07-01 10:38:32

Jagers skrev:Men du borde fundera på om du inte kan sätta dina kunskaper till bättre nytta, börja jobba med kärnkraft tex. :D

Jag tror inte nån kärnkraftanläggning vill anställa en som begått såna brott...
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav Glimma » 2012-08-02 13:05:33

Är det så smart av Media att exakt skriva ner hur man gör en kärnreaktor i sin lägenhet? Det är ju som att bjuda in andra till att göra samma sak & säkert i ett mindre fredligt syfte än Rickards. Jag hoppas verkligen det ordnar sig för dig. Hela grejen gav mig ett gott skratt, på ett bra sätt menar jag. Du är ju jättesmart på ditt område så det borde gå bra för dig när du väl mår bra igen. Det bästa verkar ju om du får rättspsyk. Kanske du kan få behålla lägenheten om dina anhöriga betalar hyran åt dig under tiden du är inlagd? För det borde ju egentligen bara vara enda anledningen för din hyresvärd att inte låta dig behålla lägenheten. Om inte hyran kommer in i tid menar jag. OBS! Vill med mitt inlägg inte uppmuntra dig till att göra brott i framtiden. Men det var en skön historia ändå. Och jag som tycker att jag gör konstiga/dumma saker.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav ragnevi » 2012-08-02 13:52:24

Att du döms till rättspsykiatrisk vård behöver inte betyda att du blir inlåst på en avdelning. Det är möjligt att få vård ute i samhället.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav Parvlon » 2012-08-02 14:04:19

Skulle du betala hyra om du nu skulle sitta inne, säg ett år? Själv hade jag hellre sparat pengarna.

Jagers skrev:Tror knappast du kommer få ett så hårt straff med tanke på hur uppmärksammad du är i media.
Aha, så det är kändis man ska vara om man tänkt sig en kriminell karriär ute i det fria.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 14:10:34

Jagers skrev:Tror knappast du kommer få ett så hårt straff med tanke på hur uppmärksammad du är i media.

VA!? :lol:

Vad gör att en kändis har större chans till mildare straff, menar du?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Sjukersättning om man sitter i fängelse eller på rättsps

Inläggav marxisten » 2012-08-02 14:38:55

Moggy skrev:
Richard skrev: och brott mot EU's konvention om kemiska stridsmedel.



Lol! Respekt!


Verkligen! Är ju en bragd i sig. Vet ej om det är något att gratulera för, men det är ju imponerande!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in