Fråga angående jobb.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fråga angående jobb.

Inläggav Neutrino » 2012-06-30 11:59:10

Hej,

Här är jag igen med ytterligare en fråga. Denna gång om jobb. Jag känner mig lite smått förvirrad.

Om jag förstod det rätt så fick jag ett sommarjobb för ett tag sedan. Det är meningen att jag ska börja på måndag (är livrädd för det för övrigt och jag vill egentligen inte jobba där). Saken är den att jag inte fått något schema, inte fått reda på exakt när jag ska börja, jag har inte skrivit på något kontrakt osv. Jag har till och med mailat dem och frågat om dessa saker men inte fått något svar. Jag blir lite smått förargad. Är inte det deras ansvar att se till så att jag vet dessa saker? Har god lust att säga till dem att jag inte vill ha jobbet längre. Jag misstänker att de säkert kommer höra av sig till mig sent imorgon kväll, dagen innan jag ska börja. Jag orkar inte att de inte planerar.

Vad ska man göra i sådana situationer?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Fråga angående jobb.

Inläggav lars_britta » 2012-06-30 12:00:37

Jag skulle inte bry mig om nånting, strunta i hela företaget. Ta du sovmorgon istället, för du går väl på bidrag?
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Fråga angående jobb.

Inläggav Neutrino » 2012-06-30 12:05:55

lars_britta skrev:Jag skulle inte bry mig om nånting, strunta i hela företaget. Ta du sovmorgon istället, för du går väl på bidrag?


Nej, inget bidrag. Därför känner jag mig lite ambivalent. Jag behöver pengarna men jag vill inte ha jobbet.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Fråga angående jobb.

Inläggav lars_britta » 2012-06-30 12:08:02

Nej, men du förstår säkert vad jag menar, Neutrino? D.v.s. att man inte bör oroa sig över saker. Om du är orolig över arbetet så är det skäl nog att avstå, såvida du inte har en sjutusan massa investerat i detta, och då menar jag sjutusan så mycket.

Vad är det för nåt jobb förresten? man blir ju lite nyfiken.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Fråga angående jobb.

Inläggav Neutrino » 2012-06-30 12:25:03

lars_britta skrev:Nej, men du förstår säkert vad jag menar, Neutrino? D.v.s. att man inte bör oroa sig över saker. Om du är orolig över arbetet så är det skäl nog att avstå, såvida du inte har en sjutusan massa investerat i detta, och då menar jag sjutusan så mycket.

Vad är det för nåt jobb förresten? man blir ju lite nyfiken.


Har nog inte en "sjutusan massa investerat i detta" men om jag inte jobbar i sommar så får jag inga pengar. Dessutom skulle min familj tycka jag är helt konstig om jag tackar nej till jobbet pga detta. Men alltså, jag förstår inte, brukar det vara så här? Jag menar, de borde ge mig mer information osv, eller hur?

Det är ett jobb hos en viss snabbmatsrestaurang. Jag har jobbat där tidigare (inte i samma restaurang, men samma företag) och det var bland det värsta jag gjort i mitt liv. Hade verkligen ångest varenda gång jag skulle dit.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Fråga angående jobb.

Inläggav lars_britta » 2012-06-30 12:27:25

Neutrino skrev:Det är ett jobb hos en viss snabbmatsrestaurang. Jag har jobbat där tidigare (inte i samma restaurang, men samma företag) och det var det värsta jag gjort i mitt liv. Hade verkligen ångest varenda gång jag skulle dit.
[/quote]

Du har ju redan svarat själv. Vad din familj tycker skulle jag inte bry mig om.
Senast redigerad av lars_britta 2012-06-30 12:28:09, redigerad totalt 1 gång.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Fråga angående jobb.

Inläggav biologic » 2012-06-30 12:27:30

Det låter lite underligt att du inte fått veta vilken tid du skall dyka upp. Har de inte ringt och pratat med dig? Har du något nummer du kan ringa och fråga på? Schema brukar man få första dagen, och kontrakt har du rätt att få inom en månad efter första anställningsdag.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Fråga angående jobb.

Inläggav Neutrino » 2012-06-30 12:32:46

biologic skrev:Det låter lite underligt att du inte fått veta vilken tid du skall dyka upp. Har de inte ringt och pratat med dig? Har du något nummer du kan ringa och fråga på? Schema brukar man få första dagen, och kontrakt har du rätt att få inom en månad efter första anställningsdag.


De har inte ringt, nej. Har endast haft mailkontakt med dem, men nu verkar de inte ens svara på mail längre. Sist jag fick mail av dem sa de att de skulle skicka schema, vilket de inte har gjort.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Fråga angående jobb.

Inläggav lars_britta » 2012-06-30 12:35:37

Neutrino skrev:
biologic skrev:Det låter lite underligt att du inte fått veta vilken tid du skall dyka upp. Har de inte ringt och pratat med dig? Har du något nummer du kan ringa och fråga på? Schema brukar man få första dagen, och kontrakt har du rätt att få inom en månad efter första anställningsdag.


De har inte ringt, nej. Har endast haft mailkontakt med dem, men nu verkar de inte ens svara på mail längre. Sist jag fick mail av dem sa de att de skulle skicka schema, vilket de inte har gjort.


Du förstår nog själv hur du bör göra. Om du inte får kontakt på telefon med någon som kan ta ditt ärende, så får du ta dig till restaurangen som du ska arbeta på och höra med personalen där om när deras pass börjar o slutar.

Exakt vad du ska göra där får du väl reda på när du börjar, o dessutom hade du ju arbetat inom samma firma inan, kanske därför som dom inte bryr sig om att informera så noga.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in