Beteendeterapi

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Beteendeterapi

Inläggav Inger » 2009-08-08 21:29:41

Tänkte att det kunde vare lämpligt med en separat tråd om detta. Kopierar mitt inlägg från opterons tråd:

Inger skrev:Det som förvirrar är att man i Sverige tycks använda samma beteckning på helt olika typer av terapi/beteendemodifiering:

wikipedia skrev: Kognitiv beteendeterapi (KBT) är ett samlingsnamn för evidensbaserade former av psykoterapi med utgångspunkt i kognitiv psykologi och inlärningspsykologi. KBT har nått särskilt goda resultat på vanliga ångesttillstånd, t.ex. fobier, paniksyndrom och tvångssyndrom, och på förstämningssyndrom, t.ex. depression. Terapin fokuserar på att förändra tankar, vanor och beteenden för att hjälpa människor att leva ett bättre liv.

KBT brukar vad jag förstått vara frivillig och går ut på att man jobbar med sig själv genom analysera och ändra sitt sätt att tänka, med hjälp av terapeut.

wikipedia skrev:Applied behavior analysis (ABA) is the science of applying experimentally derived principles of behavior to improve socially significant behavior. ABA takes what we know about behavior and uses it to bring about positive change (Applied). Behaviors are defined in observable and measurable terms in order to assess change over time (Behavior). The behavior is analyzed within the environment to determine what factors are influencing the behavior (Analysis).

ABA (på svenska beteendeterapi eller beteendemodifikation) är sällan frivillig utan går ut på att ändra någon annans beteende och används bl a på stökiga barn, autister, narkomaner och andra besvärliga personer).

Detta kan ske genom "positiv förstärkning" (små mikrobelöningar när man gör såsom önskat) eller genom s k "aversives" (plågsamma eller obehagliga saker som ska avskräcka från det beteendet) eller en kombination. Klassisk pavlovsk betigning eller hunddressyr med andra ord.

Vad jag förstått är det främst den positiva varianten som ska användas i Sverige medan det i andra länder fortfarande förekommer allt från inlåsning, att få sina måltider eller TV/datortid indragen om man inte uppför sig som önskat, till kalla vattenduschar, fastbindning och i extrema fall även elchocker, alltså rena bestraffningsmetoder (vissa långt över gränsen för tortyr). Tyvärr verkar det enligt granskande reportrar förekomma vissa bestraffningsåtgärder även i Sverige såsom inlåsning, "kontrolltagning" och allehanda kränkningar.

Men Socialstyrelsen gör ingen skillnad mellan att frivilligt få hjälp att sortera sina tankar och ta sig ur negativa tankespår eller hjälp att bota sig själv från fobier, och det som är ren dressyr med antingen positiv förstärkning eller bestraffning, eller båda tillsammans. (Ev finns det flera varianter än dessa också.) Allt kallar man KBT och det anses ju vara en vetenskapligt beprövad terapiform med goda resultat. :roll:

Hittade denna ytterst intressanta tråd om s k beteendeterapi på ett forum för personliga assistenter:

http://www.personligassistent.com/forum ... php?t=3872

Här diskuteras olika metoder för att behandla autistiska barn: psykodynamisk terapi, klassisk skinnersk beteendeterapi (vars ideologiska ursprung analyseras överst på sid 4) och TEACCH som iofs är baserad på beteendevetaren Lovaas men som i alla fall här framställs som lite mjukare och mer accepterande av individuell särart, i motsats till den kyliga beteendeterapin som reducerar individen till en ett tomt ark med en rad av omgivningen framkallade beteenden.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:52:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nisse » 2010-11-11 12:48:36

Jag är skeptiskt till dessa behandlingsmetoder. Jag är säker på att dessa metoder skadar mer än hjälper. Det får mig att tänka på Bruno Bettelheim påstod sig kunna bota autism på sin tid.

http://www.nytimes.com/1990/11/04/weekinreview/ideas-trends-accusations-of-abuse-haunt-the-legacy-of-dr-bruno-bettelheim.html
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 20:52:13, redigerad totalt 1 gång.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Krille1988 » 2010-11-25 2:58:57

KTB ska vara väldigt bra mot ångest och så bättre än medecinering, eller så kan man komplitera med medeciner fast självklart funkar det olika på alla jag skulle aldrig göra det jag är för feg hade ja vågat gå i terapi hade ja inte behövt det
Krille1988
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-11-24
Ort: sverige

Re: Allt fler unga förtidspensioneras (aktivitetsersättes)

Inläggav lars_britta » 2012-06-30 9:51:48

kvasten skrev:Skulle vara väldigt intressant att jämföra antalet självförsörjande aspies i USA med antalet självförsörjande aspies i Sverige!

I USA finns en helt annan inställning till intensivträning av mindre barn med AS medan man i Sverige i princip inte gör ett skit för att barnen ska utvecklas utan lägger alla insatser på att anpassa istället. Vore väldigt intressant att veta om det gör någon synbar skillnad när sagda barn blivit vuxna.


Anpassa den närmaste omgivningen till människan menar du då? Träning, för vad? Att gå emot sin natur men att på köpet bli att klara vardagen bättre? Det blir ju lätt som med de s.k. vargpojkarna. Idioter hela bunten.


Moderator: Diskussionen flyttad från denna tråd: allt-fler-unga-fortidspensioneras-aktivitetsersattes-t23479.html
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Allt fler unga förtidspensioneras (aktivitetsersättes)

Inläggav Zombie » 2012-06-30 13:07:29

Den där beramade intensivträningen i USA verkar tyvärr inte alls vara på aspergarnas villkor; de vill till varje pris ha aspergarna normala för sin egen (skams och ångests) skull, inte för deras skull, enligt sin duktighetskultur, och _givetvis_ utan inflytande från vuxna aspergare. Kvalificerad psykisk misshandel, och förutom de vanliga traumatiseringarna efter sådan riskerar man som aspergare också att ens krafter rent fysiskt tar slut årtionden innan de ska. Och delar av den lär ha kommit till Sverige, åtminstone i privat regi. Har dryftats här förr.

Att sedan samhället i USA är uppbyggt så att man är tvungen att vinna eller försvinna, utan hänsyn till personliga hinder, ändrar inte att det är en felaktig strategi både praktiskt och moraliskt. Inte heller att aspergare behandlas illa på andra sätt i Sverige.
Senast redigerad av Zombie 2012-06-30 13:14:08, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Allt fler unga förtidspensioneras (aktivitetsersättes)

Inläggav kvasten » 2012-06-30 21:35:03

Zombie skrev:Den där beramade intensivträningen i USA verkar tyvärr inte alls vara på aspergarnas villkor; de vill till varje pris ha aspergarna normala för sin egen (skams och ångests) skull, inte för deras skull, enligt sin duktighetskultur, och _givetvis_ utan inflytande från vuxna aspergare. Kvalificerad psykisk misshandel, och förutom de vanliga traumatiseringarna efter sådan riskerar man som aspergare också att ens krafter rent fysiskt tar slut årtionden innan de ska. Och delar av den lär ha kommit till Sverige, åtminstone i privat regi. Har dryftats här förr.


För det första finns det ju olika sorters träning med lite olika filosofi bakom också. Fördelen som jag ser det är att man faktiskt försöker göra något för att personen ifråga ska utvecklas. Anpassning och träning är ju inte heller saker som utesluter varandra.

För det andra är ju målet med träningen inte alls att föräldrar ska slippa skämmas, verkligen inte, utan att barnet ska klara sig bättre själv i samhället. Hjärnan är elastisk och vi utvecklas alla under hela vår livstid, men i Sverige tar man fegvägen och låter (tvingar) ut många i sjukpension fast de hade kunnat fungera bättre i arbetslivet om de fått rätt hjälp från början. Man skiter t.ex. i att hjälpa AS-barn i skolan och sedan när de inte har fullständigt avgångsbetyg och får skitsvårt att komma ut i arbetslivet då låter man dem bli pensionerade istället. Jag är övertygad om att det är bättre för individen att få hjälp tidigt och få stöd (och krav) så att man klarar av skolan t.ex. och att fungera i ett socialt sammanhang(vilket handlar om många fler saker än att man ska prata med andra människor) så att man har en chans att arbeta. Det är ett otroligt samhällsslöseri att inte låta alla människor bidra i arbetslivet med sina begåvningar och personligheter. Det är förjävligt att man inte lyfter ett finger för att hjälpa barn och sedan pekar ut dem som "skadade" och "arbetsoförmögna" som vuxna när de i själva verket kunnat få ett annat liv med rätt hjälp från början. Där tror jag faktiskt att USA är bättre än Sverige som är oerhört passivt i sitt stöd till AS-personer.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Re: Allt fler unga förtidspensioneras (aktivitetsersättes)

Inläggav Zombie » 2012-06-30 22:55:51

Jag talade inte om det medvetna målet, utan om obearbetade känslor som lyser igenom och gör skada därför att de är obearbetade. Det jag har snappat upp västerifrån verkar också i väldigt hög grad gå ut från ett axiom att autism är bara fel och ska bara arbetas bort (så småningom kanske med fosterdiagnostik, men i väntan på det... ) – ett axiom alltså, utan mycket respekt för patienterna, alltså vilja att ta reda på var de står (eller var vuxna autister står) och finna det effektivaste utifrån det. Men du får gärna konkretisera de där "olika metoderna" och "filosofierna".

(Har anmält den här diskussionen för flyttning till den gamla tråden om sådant men orkar inte själv leta upp den. Kanske det inte behövs, förresten, men det lär väl i så fall även moderatorerna se.)

Sedan tycker jag det är viktigt att hålla isär vad man diskuterar, så att man till exempel inte ger intryck att det skulle gälla ett binärt val mellan antingen USA:s metoder eller Sveriges. Jag håller helt med i din kritik av de svenska förhållandena, men tror faktiskt inte att det är bättre i USA – däremot råder andra missförhållanden där, och därför kan det för en missnöjd svensk se ut som om det vore bättre. Men vet du mer får du gärna konkretisera där också.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in