Programmerare och konsult?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Programmerare och konsult?

Inläggav passanger » 2012-06-29 8:21:34

Är konsultrollen något för en aspergare?
Då tänker jag först och främst programmering.

Det är naturligtvis individuellt.
Men jag vill ändå få lite input.

Min känsla är både och.

Jag kan gå in på lite tankar kring sen..


Vik Admin: flyttade tråden från IT-forum
passanger
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-12-10

Re: Programmerare och konsult?

Inläggav plåtmonster » 2012-06-29 10:10:14

Du måste klara att hantera kundkontakter på egen hand. Fast oftast slipper man delta i det lokala sociala evenemangen eftersom de oftast bara är för de anställda (stor förlust, inte!). Det är dessutom annat än programmering som behöver lösas. T.ex hur man ska lägga upp en lösning, organisation, inköp osv.

Ska du t.ex ordna en backuplösning eftersom "man inte tänkte på det" när man lade upp sin superdatabas över artiklar så behöver du etablera vem som ska ansvara för drift, sätta i-och-ur band. Köpa rätt bandmaskin, dator till den, införskaffa operativsystem, programvara som ordnar backup, rack att sätta tejp i, och kanske hantera leverantörer som skickar fel saker för sent osv. Samt anställda som inte gör som de blir tillsagda osv. Databasleverantören kanske vill tjuvhålla på hur man tar en dump under drift, eller kräver knepiga licenser som företaget inte vill betala och så sitter du emellan.

Bara en inblick i hur det kan vara! :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Programmerare och konsult?

Inläggav Björne » 2012-06-29 10:41:20

Nej, fast anställning på ett företag där de accepterar vem man är, är bättre. Konsulter har många olika arbetsplatser och måste hela tiden sälja in sig själv och lisma för chefer. Det är skittråkigt.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Programmerare och konsult?

Inläggav plåtmonster » 2012-06-29 10:46:01

Fast chefen brukar lyssna på konsulter och skita i anställda ;)
Dessutom kostar det på att strunta i konsulten, gör man det på ett omständigt sätt så blir det bara fler fina kronor på kontot.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Programmerare och konsult?

Inläggav Miche » 2012-06-29 10:55:25

Det finns ju tillsvidareanställda (som det egentligen heter) konsulter och det kan vara både förbaskat intressant och förbaskat tråkigt men man måste klara av att hantera kundkontakter.

Dock kan man slippa en del sociala saker (det är ju trots allt mycket mindre komplicerat att prata om komplicerade saker jämfört med allt skitsnack som alltid sker på en arbetsplats för hur kul är det att prata om vad man ska göra i helgen...).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Programmerare och konsult?

Inläggav plåtmonster » 2012-06-29 10:58:59

Kundkontakter är inte SÅ komplicerat. Eftersom man inte tillhör de anställda så får man oftast inte delta i de "sammanbindande internaktiviteterna".. ingen förlust! Istället får man fett betalt ;), nästa period så kan man ägna sig åt något nytt intressant problem. Miljöbyte ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Programmerare och konsult?

Inläggav passanger » 2012-06-30 11:52:21

Ni berör delvis "kundkontakt".. Samtidigt är man som anställd också i rollen att bemöta sina medarbetare och överordnade chefer vilket inte skiljer sig så jättemycket tycker jag när jag observerar hur konsulter jobbar. Det är då främst tillsvidare konsulter, jag tänker på.

Miljöombyte är också en fördel.

Lön vet jag inte. Jag har sökt jobb som anställd och som konsult och de högsta löneerbjudandena kommer inte från konsultfirmorna. Dock så har de vid framgångar bonusar och mer rörlig lön vad jag förstår.

Lön är dock för mig inte det viktigaste för mig.

Det som jag vill åt är att befrämja mitt tekniska programmeringsintresse på bästa sätt.
Med i ekvationen har jag att jag har asperger och att jag vill kunna fokusera mer på teknik än på
kundkontakt och människor.

Jag är inte helt asocial. Men jag är nog den som verkar lite ointresserad och oengagerad så fort det handlar om något annat än mitt specialområde.
Så fort det handlar om mitt specialområde är det dock full aktivitet och jag klarar kollaboration.

Nu hade jag velat ha denna tråd i IT-forumet för att den då exponeras för de som troligtvis är aktiva i branschen och har asperger.

Nåväl.

Råd uppskattas.
passanger
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-12-10

Re: Programmerare och konsult?

Inläggav animal » 2012-07-08 0:22:39

plåtmonster skrev:Fast chefen brukar lyssna på konsulter och skita i anställda ;)
Dessutom kostar det på att strunta i konsulten, gör man det på ett omständigt sätt så blir det bara fler fina kronor på kontot.

+1 för det. Det sköna med konsultrollen är att man kan skita i allt intrigerande och rövslickande som traditionellt krävs för att vara framgångsrik på en arbetsplats.

Som konsult kan man bara säga "vafan, du betalar x kr/tim för att jag ska veta vad jag pysslar med. om du vet bättre vad som ska göras och hur så rekommenderar jag att du tar något hjon från gatan och sparar 90 % på utförandet. om det inte funkar får du slå en signal så börjar vi om där vi slutade. m'kay?"

Det enda som räknas i konsultrollen, när det kommer till kritan, är att man levererar och att kunden känner att hen gjort en bra investering. Bara man kan sina grejer så tror jag att konsultrollen passar väldigt bra som aspie. Självklart tar det tid att lära sig kommunicera med kunderna på ett bra sätt, men det är förmodligen en mindre utmaning än att bli framgångsrik i rollen som anställd medelst lismande/intrigerande.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Programmerare och konsult?

Inläggav Miche » 2012-07-08 0:29:07

passanger skrev:Nu hade jag velat ha denna tråd i IT-forumet för att den då exponeras för de som troligtvis är aktiva i branschen och har asperger.

Off-topic (egentligen ska detta ligga i Regler, nyheter och synpunkter).
IT är fel avdelning men det ligger en skugga kvar i IT som pekar på tråden så den går ändå att hitta från den avdelningen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Programmerare och konsult?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-01 0:20:38

Konsult? Nej - Du måste kunna hantera kundkontakter, bygga upp nätverk osv.
Programmerare? Definitivt! Finns inga bättre programmerare än de med en släng autism.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Programmerare och konsult?

Inläggav Dusky » 2012-09-19 1:55:57

Jag jobbade på ett bemmanningsföretag för flera år sedan -fördelarna som jag såg det var att man aldrig behövde fästa sig vid en arbetsplats och man slapp alla "såpa intriger" och maktspel som är det som oftast gör att jag förlorar ett vanligt jobb. Och man fick nya uppdrag & slapp bekanta sig närmare med andra på arbetsplatsen.

Men man måste alltid vara "reklamen" ansiktet utåt åt kunderrna eller kundföretaget som man jobbar åt. Det är ansträngande att alltid vara positiv ocv visa varför man är bättre än de andra -det blir lite som en konkurrens tävling.

Och nackdelen med den typen av konsultjobb är att man aldrig är trygg och man måste ställa upp på alla uppdrag i tid och otid. och förslagen som man kan få av "kunderna" är hårresande. Fick ex "hotet" av en vd för kundföretaget att -antingen går jag till sängs med honom eller så föelorar jag jobbet". Jag sa naturligtvis nej. och då förlorade. jag uppdraget och fick dåligt betyg av dom -så pga det blev jag uppsagd av bemmanningsföretaget direkt.
Dusky
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-17
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in