Sertralin Ranbaxy (SSRI) - Kan inte sova

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sertralin Ranbaxy (SSRI) - Kan inte sova

Inläggav Autismsmurfen » 2012-06-28 1:34:22

Tar Sertralin Ranbaxy mot ångest varje morgon och har gjort det i ett tag. Min läkare tyckte att jag skulle ta en halv tablett första veckan, men mådde för dåligt och började i stället med en fjärdedel.

Någon annan som har testat? Hur var det för er i början? Kan inte sova för kan inte slappna av och svettas. Ibland har jag inte kunnat sova på hela natten, och förra natten sov jag runt 14 timmar och var helt crazy resten av dagen...
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Re: Sertralin Ranbaxy - Kan inte sova

Inläggav Alien » 2012-06-28 2:21:52

Jag tar också sertralin (olika märken varje gång, nu är det Oralin). Jag sover oroligt, men tror inte det beror på sertralilnet. Och (ofrivilligt) vaken hela natten har jag aldrig varit.

Men det hindrar inte att det kan vara en biverkan för dig, brukar stå rätt många biverkningar i FASS.

I början kände jag mig illamående, orolig i magen och fick huvudvärk men det gick över efter ett par dagar.

Se även denna tråd: sertralindagboken-t18174.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Sertralin Ranbaxy - Kan inte sova

Inläggav sirap » 2012-06-29 2:12:43

Sertralin är ett av de mer potenta SSRI-medlen och ökar lite dopaminnivåerna, så jag vore inte helt förvånad om man upplever sömnig sömnlöshet och sådär. Har precis börjat äta mina igen, och känner mig väldigt tröttpigg. Märklig känsla - men den brukar gå över ganska fort. Låt det inte gå för länge (typ månad plus) så bara, utan säg till doktorn i så fall, för sova måste man.

Ökad nervositet/oro/spänning/ångest är iofs vanligt vid SSRI-behandling men ska gå över inom några veckor - man kan behöva annan kompletterande behandling om det blir för jobbigt dock eller medicinbyte om det inte lägger sig ungefär en månad efter "måldos". Men det är också vad dessa mediciner i längden är rätt bra på att behandla om man hör till dem som behöver just den sortens medicin, och inte reagerar för starkt på insättningen.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Sertralin Ranbaxy - Kan inte sova

Inläggav Sheyen » 2012-06-29 7:21:03

Jag tar 150 mg sertralin varje morgon. Medicinen gör så att jag får svårt att sova samt så ger den mig nattsvettningar (ibland). Men på kvällen tar jag 2 ml Theralen och 2 st 10 mg oxascand, för att jag ska kunna somna och det fungerar bra.

Sertralin är en jättebra medicin, tycker jag. Den har tagit bort mina autistiska ångestattacker och stabiliserat mitt humör en aning. Den hjälper inte ännu mot min OCD, men den har tagit bort lite av min paranoia (dvs: jag klarar nu av att gå ut i sällskap med Fenren, utan att misstänka att nästan varenda jäkel skulle vara självmordsbombare eller misshandlare, även om jag fortfarande misstänker många för det. "Better be safe than sorry" eller hur fan ordspråket var).

Har även börjat med Concerta igen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in