(Omröstning) Har du eller har du haft katt?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du katt eller har du haft?

Har katt
78
42%
Har haft katt
73
39%
Har inte (haft) katt
35
19%
 
Antal röster : 186

Re: Aspergare och katter

Inläggav treeman » 2012-06-11 21:50:02

Jag har ingen statistik över hur många Aspies(asspiss) som blivit uppätna av kattdjur. Antagligen någon.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav pointblank » 2012-06-15 8:48:28

Fick min första katt när jag var nio år. Träffade den redan när den var tre dagar gammal och alldeles kal. Fick höra att de skulle döda kattungarna. Rusade förtvivlad hem, och efter en väldig övertalningskampanj gick mina föräldrar tillslut med på att jag skulle få ta hand om den! Svart-vit, lurvig och jättestor blev han, och en otroligt tillgiven katt. Han var min ögonsten i 17 år. Som earlydayminer skriver, så hade livet varit mycket värre utan katten.

Så jag älskar katter! :-)154 Har två nu, den som pryder min avatar och en rödspräcklig hankatt. Hoppas på att vi har många år kvar tillsammans. :-)Happy
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Sheyen » 2012-06-15 8:52:14

Har haft katt(er).
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Henkkalexi » 2012-06-15 9:26:20

Har haft en stor, sur katt som fortfarande är mycket saknad efter två år... Jag och sambon är kattmänniskor, så tanken är att det så småningom ska flytta in en eller två nya små pälsbollar här, när det är lägligt.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-15 10:06:19

micha skrev:Nu har jag redan skrivit i den här tråden förut, men...
Roligt med så många fina ord om katter. Jag brukar tänka att katter är en av de få bra gåvorna på denna jord och att deras närhet är läkande för själen och bra för måendet.
Hundar känner jag inte direkt någon "connection" med. Jag har svårt med deras hoppighet och det är ganska obehagligt när dem skäller.
Finns det någon sorts omröstning tro om folk föredrar katter eller hundar? hade varit lite intressant att se.



Jag har haft katter, hundar och hästar.
Måste säga att jag föredrar hästar. Men dom kan man ju inte ha i lägenhet.

För mig är det precis som med människor.
En del djur är dumskallar, precis som folk.

En del hundar tycker jag är riktiga puckon.
En del katter är mallapor.
Hästar funkar jag för det mesta bra med de flesta, men pojkhästar brukar jag ha bäst hand med.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Miche » 2012-06-15 11:30:32

Yv Ericsson skrev:Måste säga att jag föredrar hästar. Men dom kan man ju inte ha i lägenhet.

Kan man inte? :shock:
Bild

Marsvin är annars besläktade med hästar, de kan man ha inomhus... ;)
Bild

För att jag inte ska hamna för OT är det väl bäst att lägga upp en bild på en katt med:
Bild
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Sheyen » 2012-06-15 11:36:05

Hahaha! Katter är så härliga. De kan tamefan sova var som helst!

EDIT: och när som helst. :mrgreen:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav slackern » 2012-06-15 11:39:36

Miche skrev:
Yv Ericsson skrev:Måste säga att jag föredrar hästar. Men dom kan man ju inte ha i lägenhet.

Kan man inte? :shock:


Som du visar på din bild går det. Men det är inte tillåtet enligt Svensklag. Ska du ha den hemma måste du ha den i ett stall. Och det är ju lite svårt att ha i en lägenhet. ;)

Klart att det går om du bor på bottenvåningen och har ett stall på gården. Men otroligt mycket jobb. Med att fixa värdens lov om att bygga stall på gården och söka bygglov. Kanske även måste ha tillstånd att låta hästen gå in i trapphuset eller att använda hissen? Bor man däremot i ett hus och får bygga ett litet stall på tomten inga problem. Fast man kanske måste ha tillstånd att bygga ett stall på tomten?
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Miche » 2012-06-15 11:52:49

Jo, jag är fullt medveten om det, men det är kul att skoja till det ibland!

Var hemma hos en fårälskare härom dagen, hen får inte ha får i lägenheten trots att de kan bli helt rumsrena och troligen förstör mindre än vad katter gör!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav slackern » 2012-06-15 12:04:25

Miche skrev:Jo, jag är fullt medveten om det, men det är kul att skoja till det ibland!

Var hemma hos en fårälskare härom dagen, hen får inte ha får i lägenheten trots att de kan bli helt rumsrena och troligen förstör mindre än vad katter gör!


Jag förstod nästan det. :) Min syrra när hon och hennes familj bodde i hus förut skaffade dom någon slags minihäst. Men var tvungna att göra sej av med den pga att dom var tvungna att skaffa ett stall. Det är därför jag kände till det. Men det var väll någon som anmälde till miljöförvaltningen eller vilka som har hand om sådant.

Din kompis får fixa en sådan här om den älskar får. ;)

Bild
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Thurizas » 2012-06-15 13:24:14

Har inte haft katt och är långt ifrån sugen att skaffa en. Jag är inte en kattmänniska.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav skippy » 2012-06-15 13:39:26

Jag har både haft katt och har 2 katter nu. Jag älskar verkligen katter, det absolut bästa djuret. De luktar såååå gott, de är självständiga men samtidigt väldigt sällskapliga och keliga. De har humor, och sin personlighet. Plus att deras gångstil är så cool.
skippy
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2012-06-09

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav fritor » 2012-06-15 13:45:49

Jag har 2 katter en på 16 år och en på 3 år och hade en katt som blev 18,5 år därför den unga katten 8)
fritor
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2010-09-26
Ort: Mariefred

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-15 13:55:20

Miche skrev:
Yv Ericsson skrev:Måste säga att jag föredrar hästar. Men dom kan man ju inte ha i lägenhet.

Kan man inte? :shock:
Bild

Marsvin är annars besläktade med hästar, de kan man ha inomhus... ;)
Bild

För att jag inte ska hamna för OT är det väl bäst att lägga upp en bild på en katt med:
Bild


Hahaha. Jovisst kan man ha den lilleputthästen inne :-)Happy
Marsvin besläcktade med hästar? Det var intressant. Det har jag inte hört.

Jag tycker marsvin kan vara lite högfärdiga dock.
Värre en katter t.o.m.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Jb_blomman » 2012-06-20 23:44:21

Har haft 3 katter innan och har min 4:de nu. Jag älskar katter , speciellt min lille Jason. Underbarare få man leta efter.
:-)154
Jb_blomman
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-06-20
Ort: Mörka skogarna i småland

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav SwordlessLink » 2012-06-24 18:48:02

Har aldrig haft katt och jag gillar de inte heller. Katter är egoistiska djur.
SwordlessLink
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-06-18

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Bali » 2012-06-25 17:50:33

Har inte haft katt (är allergisk), men jag tycker att de är mycket charmiga djur. Min brorsa hade tidigare två underbara "personligheter". :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav MsTibbs » 2012-06-25 17:59:09

Syrenlila skrev:
kvicksilver skrev:
Som någon sa: All cats have Asperger's and all dogs have ADHD. ;)


HAHA klockrent :mrgreen:


Det är två böcker. Böckerna, en ADHD-hundar och en Asperger-katter, består av ett stort foto på varje sida, med ett tillhörande "symtom"/egenhet, en mening som bildtext till varje bild. Böckerna är på engelska. Jag har båda böckerna, de är nog menade förbarn/ungdomar, men jag tycker om dem, känner igen mig.
Senast redigerad av MsTibbs 2012-06-25 18:02:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Hermione » 2012-06-25 18:08:50

Jag har alltid haft katt, nu bor det fyra stycken här.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav lar66 » 2012-06-25 20:29:57

Jag har nästan alltid haft en katt. Men bara min första katt var min "fullt ut", hade honom (Svenne) i 16 år. Påkörd av bilar 3 gånger... men dog av lunginflammation e dyl (minns inte längre).
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

[Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Pieohpah » 2012-06-25 21:52:11

Jupp, 1 katt.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Miche » 2012-06-25 22:01:50

Pieohpah skrev:Jupp, 1 katt.

Lustigt namn på en katt, Jupp ;)

Jag vet en hund som hette Hjälp och dess syster Panik, måste varit kul att höra ägarna ropa efter sina hundar... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav Jb_blomman » 2012-06-25 23:31:31

Miche skrev:
Pieohpah skrev:Jupp, 1 katt.

Lustigt namn på en katt, Jupp ;)

Jag vet en hund som hette Hjälp och dess syster Panik, måste varit kul att höra ägarna ropa efter sina hundar... ;)



:lol: :lol: :lol: hahaha.. det var roligt... vet en annan som döpte sin katt till KJ: kattjävle.. en annan vän till mig hade två katter som hette 1:an o 2:an..
Jb_blomman
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-06-20
Ort: Mörka skogarna i småland

Re: [Omröstning] Har du eller har du haft katt?

Inläggav pricken169 » 2012-07-07 15:01:49

Har katt sedan 2,5 månad tbx igen.inte långa perioder jag varit utan,även om jag inte har haft dom hos mig på heltid.min förra katt blev sjuk vid 18 års ålder,firade hans födelsedag o vi fick en sista helg i hop,underbart att bara njuta av dom dagarna,visste ju inte hur sjuk han var,bara att han var smal,många äldre djur äter ju dåligt,min bästis var här veckan innan o hjälpte mig i mitt beslut att gå o avliva honom,det var det svåraste beslut jag gjort,men ändå det bästa,utan stödet från min andra vän som följde med mig skulle det ha blivit ännu jobbigare,fick sitta efteråt o ta farväl.Det var 4 år sedan,vilken underbar katt Pricken var saknar honom varje dag!

Har även en gatuhund från Spanien som jag tog över eftersom familjens barn blev sjukt,katten tog jag också från en allergifamilj,har även en katt o en hund hos mina föräldrar,försökte flytta på katten när jag flytta ut på landet,men hon sprang till sitt gamla hem 2,5 km bort,har alltid undrat hur katterna hittar även om dom inte har gått där förut,okej hon bodde mittimellan lägenheterna ett tag i ett annan lägenhet,kanske kände hon igen sig :D Tog henne 1,5 dygn uttorkad men lycklig när hon äntligen kom hem det var mitt i sommaren,vad orolig jag var innan hon kom fram o mamma messade mig,aldrig mer flytta på den katten,Pricken var alltid nöjd var han än bodde.blev några flyttar under dessa 18 underbara år :-)154 tack för all kärlek du gav mig när jag behövde den som mest,alltid redo att överösa mej med kärlek,du lever i mitt hjärta vi ses vid regnbågen sedan!

Moderator: Delade in texten i två stycken för större läsbarhet.
pricken169
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-06-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in