Saker som gör en förbannad????

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Kostymhippie » 2012-06-17 17:11:50

Folk som inte kan svara på enkla frågor t.ex "vad blir det för mat?" utan att ljuga eller svara otrevligt. Vari består problemet i att svara enkelt och tydligt med gott uppförande?
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav lasseivägen » 2012-06-17 17:50:26

Man blir förbannad när dom dömer någon allt för Qvickt, för något han inte gjort han blev ju ganska Sturig till slut.

Det är dags att Kvasten får gå. Kan väll sopa gator istället.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav plåtmonster » 2012-06-23 6:09:03

https://en.wikipedia.org/wiki/Penn_Stat ... se_scandal

I korthet.. En "coach" sätter på pojkar i 10-års åldern. Det upptäcks men distriktsåklagaren får besked av campuspolisen att lägga ner, vilket också blir fallet. Åklagaren dör också under mystiska omständigheter. Det upptäcks igen vad som pågår men anställda i flera led och flera instutioner väljer att tiga för att bevara sitt rykte.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav JvA00 » 2012-06-23 10:21:26

Savanten Svante skrev:Att funktionshindrade inte får support av comhem.

http://siekas.wordpress.com/


Det där får du gärna utveckla, antingen i tråden eller i ett pm till mig. Lovar att göra det jag kan för att fixa så det blir ändring på det!
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Tallerger » 2012-06-23 21:10:31

Att 90% av Sveriges befolkning har fått för sig att man ska gå på höger sida på gång- och cykelvägar. Var har folk fått det ifrån? Jag fick lära mig när jag var liten att man ska gå på vänster sida vägen, och har alltid antagit att samma sak ska gälla på GC-vägar som på andra vägar. Jag skrev och frågade Trafikverket sedan jag börjat irritera mig på detta, och de gav mig rätt: Självklart gäller samma sak på GC-vägar som på andra vägar, dvs att man går på vänster sida och cyklar på höger.

Det är så jobbigt att behöva möta andra gående på samma sida hela tiden, och vara den som går mot strömmen, när man vet att man är den som har rätt.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Miche » 2012-06-23 21:18:49

Tallerger skrev:Jag skrev och frågade Trafikverket sedan jag börjat irritera mig på detta, och de gav mig rätt: Självklart gäller samma sak på GC-vägar som på andra vägar, dvs att man går på vänster sida och cyklar på höger.

Du får gärna citera svaret (och hänvisa till paragraferna).

Själv har jag lärt mig att det alltid är högertrafik som gäller, förutom när man går på en väg utan trottoar och då ska man gå till vänster för att möta trafiken.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Tallerger » 2012-06-24 0:06:10

De flesta vägsträckor saknar ju trottoar, och GC-vägar har ytterst sällan trottoar. Man tycker ju att folk borde ha automatiskt i sig att gå på vänster sida, eftersom man gör det på vanliga (trottoarlösa) vägar.

Tyvärr hittar jag inte mejlsvaret. Kanske gick det hela via min studentmejladress på den tiden jag var student, vilket är ett par år sedan.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Moggy » 2012-06-24 0:11:59

Fast GC-vägarna går ju åt båda hållen. Det är ju inga filer i dom där man bara får gå eller cykla åt ett håll. Sen är ju symbolerna som ofta är målade på dom så att det ser ut som att man ska gå på höger sida. Där jag bor så är det några såna vägar och på båda ändarna och vägen så är det målat ett gående par på höger sida och en cykel på vänster.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Miche » 2012-06-24 0:18:41

Googlade och hittade följande på NTF-sida.
Gångtrafikant - på vilken sida? skrev:Jag och min hustru är flitiga gångtrafikanter, som har fått ett litet problem. Vår motionsrunda går långa stycken på gemensam gång- och cykelbana. Vi har tidigare gått på den vänstra sidan för att känna oss lite säkrare. Vi upptäcker på så vis lättare den snabbare trafiken som mopeder och cyklar. Nu har vi dock hört att vi gångare alltid ska befinna oss på den högra sidan utom när vi går på landsväg. Vad är det egentligen som gäller?
Svar:

I trafiklagstiftningen är det inte reglerat på vilken sida man ska gå på en kombinerad gång-, cykel och mopedbana. Fordon ska dock föras till höger (högertrafik) och därför är lämpligt att gående går längst till vänster i färdriktningen. Jmf utdrag ur Trafikförordningen nedan:

Trafikförordningens 7 kap. 1 § (utdrag): "Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."

Är den kombinerade gång- och cykelbanan utmärkt med påbudsmärket "Gång- och cykel- mopedbana" där banorna är åtskilda, ska gående och cykel/mopedförare följa märkets symbol.

Beträffande gångbana (trottoar) och övergångsställe rekommenderar NTF att gående vid möte med annan gående håller till höger.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav plåtmonster » 2012-06-24 0:33:33

Sen finns de det som använder vägen som parkeringsplats, diskussionsutrymme, eller ren lekplats..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Xzirie » 2012-06-24 2:12:56

Att avskum som Chris Brown fortfarande tillåts leva, frodas och göra karriär.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Zombie » 2012-06-24 2:33:11

Tallerger skrev:Att 90% av Sveriges befolkning har fått för sig att man ska gå på höger sida på gång- och cykelvägar. Var har folk fått det ifrån? /.../

Det är så jobbigt att behöva möta andra gående på samma sida hela tiden, och vara den som går mot strömmen, när man vet att man är den som har rätt.

Instämmer. Förutom att det är det myndigheterna rekommenderar är det också en trafiksäkerhetsfråga som man kan räkna ut själv. Vill man ha uppsikt över dem man löper störst risk att bli påkörd av eller vända dem ryggen?

I synnerhet när det gäller cyklister (hur många av dem tar någon hänsyn)... :roll:

Folk som inte tänker på enkla saker... och när de genom det också sätter andra i fara. För det gör de ju när man tvingas antingen gå på deras sida eller ut i trafiken runt dem hela tiden.

Utmärkt illustration till (vad alla tror sig veta om) lagen kontra (egen) moral, på tal om det.

Förresten undrar jag hur många som numera vet att man går till vänster på landsväg heller. De flesta har ju ingen förankring på landet längre.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Miche » 2012-06-24 3:14:29

Zombie skrev:Förresten undrar jag hur många som numera vet att man går till vänster på landsväg heller. De flesta har ju ingen förankring på landet längre.

Det är jävligt vanligt att man möter folk på fel sida av vägen när man är ute och går. Där jag bor (villaområde) är trottoarer rätt sällsynt och väldigt många gående (inklusive föräldrar med barn) går på höger sida... :shock: :roll:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav mikael » 2012-06-24 6:02:05

Att vara trött :twisted:
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav kvicksilver » 2012-06-24 9:54:24

För att spinna vidare på temat: när man är ute och cyklar och folk går långsamt, i bredd. Ingen i trafiken verkar visa oss cyklister någon jävla hänsyn heller. Lite bättre är det dock nu när jag flyttat till en studentstad: där är det vi som är faran i trafiken. 8)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav biologic » 2012-06-24 11:01:59

Jag blir pissförbannad på den s.k. "zebralagen"; att bilister måste släppa fram fotgängare på övergångsställen. Denna lag har orsakat total anarki i trafiken, då de flesta nu skiter i att se sig för innan de går över gatan.
De vandrar RÄTT UT oavsett om det finns övergångsställe eller ej, och de drar även med sina barn i dessa kamikazeövningar! När jag var liten (och det var inte länge sedan) så fick jag lära mig att alltid se mig för innan jag gick över en väg. Det är lättare för en fotgängare att stanna än för en bil på ett par ton som håller en viss hastighet. Många tvärvänder ju från gångbanan och kliver rätt ut framför bilarna, utan att man fått någon indikation på att de ville över.

Nu vet jag inte vad folk tänker, men en som jag frågade om just detta svarade att "om jag blir påkörd är det bilistens fel och då får jag skadestånd"...!!! Att han kunde bli totalförlamad eller dö var liksom ingen stor grej...

Än värre är att cyklister, som räknas som FORDON, tror att de omfattas av denna lag. De kommer från ingenstans och susar förbi framför motorhuven. De är totalt livsfarliga... sedan tittar de surt på en om man inte släpper förbi dem. Finns det ingen som lär ut trafikregler idag??
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Huggorm » 2012-06-24 11:17:25

Biologic: Skaffa en riktigt stor tuta till bilen, typ lastbilshorn. Då kan du ge idioterna en nära-döden-upplevelse som förhoppningsvis får dem att börja tänka efter
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Miche » 2012-06-24 11:22:07

Nej, det finns ingen trafikutbildning längre i skolan, detta trots att NTF erbjuder sig att gratis besöka skolorna och utbilda barnen. Det är tamejfan helt jävla sjukt.

Trafikutbildning SKA fan vara obligatorisk i både förskolan (gärna några gånger per år), grundskolan (ett antal gånger) och för alla nyanlända (kanske genom SFI), dessutom ska inte en enda invandrare få körkort utan halkkörning och uppkörning!

Alla som redan har körkort måste dessutom förnya det med test var tionde år, tätare intervall när man kommer upp i ålder (det parti som vågar proklamera för det sista är otroligt modiga så det går nog bara att ordna med en blocköverskridande överenskommelse).

Hur fan ska man annars kunna uppnå nollvisionen i trafiken?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Tallerger » 2012-06-24 12:20:35

Zombie skrev:Utmärkt illustration till (vad alla tror sig veta om) lagen kontra (egen) moral, på tal om det.


Det är en utmärkt illustration till hur folk bara gör vad de ser att andra gör i stället för att själva tänka efter vad som torde vara riktigt. Det är det jag föraktar så mycket hos NT-personer.


Moderator mnordgren: lade till namn som saknades i citatet.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Zombie » 2012-06-24 13:21:52

Tallerger skrev:
Zombie skrev:Utmärkt illustration till (vad alla tror sig veta om) lagen kontra (egen) moral, på tal om det.

Det är en utmärkt illustration till hur folk bara gör vad de ser att andra gör i stället för att själva tänka efter vad som torde vara riktigt. Det är det jag föraktar så mycket hos NT-personer.

Det också, första meningen. Vad den andra beträffar kan jag väl känna det också, men då kan jag tänka på oreflekterat flockbeteende hos aspergare (som man till exempel kan se gott om härinne) och tanklöshet hos mig själv, liksom på sådana självtänkande enter som faktiskt verkar finnas, och vips har jag inte så djävla mycket att vara föraktfull över om jag inte ska förakta (nästan?) alla. Och så djävla mycket klokare blir man inte av förakt, det tenderar snarare att stänga de vägarna.

Moderator mnordgren: lade till namn som saknades i citatet.
Senast redigerad av Zombie 2012-06-24 13:26:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav kvicksilver » 2012-06-24 13:25:22

Människor som använder härskartekniker och lindar in förolämpningar och undviker sakfrågor gång på gång. Känns som ett återkommande inslag i min vardag...
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav Zombie » 2012-06-24 13:29:30

Miche skrev:Nej, det finns ingen trafikutbildning längre i skolan, detta trots att NTF erbjuder sig att gratis besöka skolorna och utbilda barnen. Det är tamejfan helt jävla sjukt.

Trafikutbildning SKA fan vara obligatorisk i både förskolan (gärna några gånger per år), grundskolan (ett antal gånger) och för alla nyanlända (kanske genom SFI), dessutom ska inte en enda invandrare få körkort utan halkkörning och uppkörning!

Alla som redan har körkort måste dessutom förnya det med test var tionde år, tätare intervall när man kommer upp i ålder (det parti som vågar proklamera för det sista är otroligt modiga så det går nog bara att ordna med en blocköverskridande överenskommelse).

Hur fan ska man annars kunna uppnå nollvisionen i trafiken?

Instämmer i stort sett.

Ingen trafikundervisning i skolorna längre? Hur gick det till och med vilka tankar? Var i helvete menar de då att folk ska lära sig trafikvett? Hur har de tänkt att "när de tar körkort" skulle vara ett svar för tiden innan eller dem som inte tar det? Eller ingår det i ideologin om Kärnfamiljens Ansvar – alla vet ju vilken garanti för vett och kunskap det är att vara förälder :roll: ?

kvicksilver skrev:För att spinna vidare på temat: när man är ute och cyklar och folk går långsamt, i bredd. Ingen i trafiken verkar visa oss cyklister någon jävla hänsyn heller. Lite bättre är det dock nu när jag flyttat till en studentstad: där är det vi som är faran i trafiken. 8)

Det stämmer också. För bilister i varje fall på orter där inte regellösa cyklister är i flertal. Där jag bor tar de flesta bilister det faktiskt litet lugnare av det enkla skälet att även den rätt tjockskalliga kan se att de skulle göra sig medskyldiga till dödsolyckor annars.

Men att fotgängare och cyklister uppmuntrar varandra att fara hänsynslöst fram, därför att de andra gör det mot en själv, är fortfarande ingen bra strategi. Inte heller att kommungubbarna underhåller det genom att inte ta trafikplaneringen på allvar för andra än bilister.


(Jo, även om jag inte skriver det rent ut nämner jag flera saker som kan göra mig förbannad.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav segdeg » 2012-06-24 15:17:01

Arroganta trafikanter :-)Raging
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Saker som gör en förbannad????

Inläggav kvicksilver » 2012-06-24 15:32:52

Zombie skrev:Men att fotgängare och cyklister uppmuntrar varandra att fara hänsynslöst fram, därför att de andra gör det mot en själv, är fortfarande ingen bra strategi. Inte heller att kommungubbarna underhåller det genom att inte ta trafikplaneringen på allvar för andra än bilister.


Min ironi gick nog lite dåligt fram - naturligtvis är det inte bra att vara en trafikfara själv. Däremot märker jag en betydligt större skillnad som cyklist (går nästan aldrig) i min nuvarande stad, med många cyklister, än min förra, där gå i bredd och bilar som inte verkar se en alls dominerar än nu då man ändå respekteras i trafiken.

Kort sagt: jag riktar mig främst min kritik mot bilister snarare än fotgängare.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in