Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Krillo » 2012-06-22 9:38:01

Inser nu att jag har / har haft regelbundna meltdowns så länge jag kan minnas :( Jag har bara inte haft något ord att sätta på det.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Anna med fyra » 2012-06-22 18:07:26

Har diagnos (AS och social fobi) och spaltar här upp en del av mina problem (orkar inte alltid tänka till ordentligt):
- Har en mycket ojämn IQ vilket ställer till rejäla problem för mig, är tex ofta tom i huvudet, kan inte plocka fram information, för dåligt arbetsminne i förhållande till min IQ.

- Detaljseende, svårt att se samband och helheter. Kan inte planera eller packa.

- Känner av känslor och ser "allt" men tolkar förmodligen ofta det jag ser fel (vilket lett till social fobi).

- Sociala svårigheter, har inga vänner och kan heller inte få några,har däremot en man och 4 barn men vi har inget socialt umgänge förutom släkten.

- Begriper aldrig vad jag gör för fel i sociala sammanhang, varför folk tar avstånd från mig (som jag upplever det). "Hyperpratar" ofta och säger då även för mycket, den andre är förmodligen inte ett dugg intresserad.

- Känner mig ofta underlägsen och kan inte argumentera eller diskutera eftersom jag är tom i huvudet..

- Är en katastrof på att kallprata, detta är en plåga för mig.

- Upplever att jag inte kan något.

- Svårt med ögonkontakt

- Svårt att "fatta" saker, får ofta fråga kollegor eller andra för att jag inte fattat eller tagit in information.

- Gick ofta in i deppresionsliknande tillstånd tidigare, har lyckats ta mig ur detta efter att jag fick min diagnos.

- Har förmodligen haft talstörning, har fortfarande svårt att uttrycka mig.

- Kan inte återberätta saker jag hört eller varit med om.

- "Fastnar" i saker och ska absolut inte ägna mig åt WOW, vissa specialintressen som kommer och går och återkommer.

- Mycket känslig för ljus och ljud och blir snabbt trött av höga ljud.

- Kan inte städa, har ingen aning om var jag ska börja eller hur jag ska genomföra städningen, kan bara plocka. Verkar inte som om jag har någon automatisering.

- Svårt med närhet.

-Stort behov av rutiner

Kommer inte på mer just nu, faktiskt.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav skippy » 2012-06-23 1:44:05

@Peace, shit vad jag känner igen mig i mycket av det som du skriver.

Andra saker hos mig:

Har koncentrationssvårigheter

Blir väldigt lätt "nästan" manisk vid olika intressen. Kan tänka på det konstant i flera dagar och till och med veckor och månader. För att helt plötsligt tröttna, och sedan få upp ett intresse för något annat. Jag sparar tex. på olika samlingar, som tvserier, Stephen King böcker, och nu Bokmärken. Men det är ytterst få som är hela samlingar, eftersom jag har tröttnat.

jag är dålig på det sociala samspelet, sitter nog mest och ser glad ut, utan att veta varför. Får för mig att folk tror att jag är sur om jag är vanlig i ansiktet. Jag är väl mest som en nickedocka vid sociala sammanhang.

Dåligt minne när det kommer till viktiga saker, bättre minne när det kommer till filmer och ganska så bra minne från tiden vid min barndom och ungdom.

jag har även svårt för att minnas ansikten, och att se åldern på människor.

Gillar inte att åka hiss tillsammans med människor som jag knappt känner. Gillar heller inte att sitta bredvid andra okända på bussen och liknande.
skippy
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2012-06-09

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav SwordlessLink » 2012-06-24 19:14:39

Vet inte vad som är typiskt för AS, men mitt största problem är väl att jag inte respekterar poliser, lärare, bankirer etc.
SwordlessLink
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-06-18

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Hildurrr » 2012-06-25 9:01:49

* Jag har bra sinne för detaljer.

* Jag föredrar att göra saker på mitt sätt.

* Jag har lätt för att komma ihåg faktakunskaper, och kan rabbla fullständigt onödig faktainformation.

* Jag ogillar ögonkontakt, alternativt stirrar på folk.

* Jag tolkar saker bokstavligt, har svårt att förstå ironi och sarkasm, andra har svårt att förstå mina skämt, svarar ofta på retoriska frågor, har svårt att läsa mellan raderna i samtal, svskyr kallprat om väder och vind, följdfrågorna kommer inte naturligt i samtal utan jag måste tänka på dem när jag pratar med folk...

* Jag söker sällan sällan kroppskontakt.

* Jag hatar oförutsagda händelser.

* Jag har svårt att förstår vad folk menar om de inte är övertydliga (även om jag inte uppfattar dem som övertydliga).

* Jag åt väldigt ensidigt när jag var liten.

* Jag har svårt att förstå om folk flirtar med mig eller inte, eller om två personer i min närhet flirtar med varandra. Kan inte riktigt skilja på vanlig trevlighet och flirt.

* Jag föredrar faktaböcker framför skönlitteratur.

* Jag har extremt kass motorik.

* Jag måste alltid pilla på något, och avskyr att ha händerna fria.

* Jag har behov av ensamtid för att må bra.

* Jag svårt att sätta ord på saker, speciellt känslor och tankar.
Hildurrr
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-06-02

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Zeroz » 2012-06-26 2:38:35

. Jag undviker ögonkontakt med främlingar, bekanta går an.
. Jag mår mycket bättre av rutin och får panik när oplanerade saker dyker upp.
. Är helt handikappad när det gäller att förstå flirtar,kärlek.
. Jag tar ofta folk vid ordet när de säger någonting.
. Har en tendens att övertänka saker och överkomplicera ting.
. Kallas en levande wikipedia av mina vänner...
. Jag har tics i form av att jag alltid knäcker fingrarna,fötterna,armbågsbrosket.
. Jag är otroligt dålig på att starta upp en konversation och hålla den vid liv.
. Jag har en väldigt irriterande besserwisser attityd som har gett mig mycket problem.
Zeroz
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2012-05-27
Ort: Örebro

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav svartamolnet » 2012-07-07 9:30:24

Jag har skrivit här förut, men nu får jag ADHD-medicin och har förändrats.
Det jag upplever som mina AS-drag är:

- Snöar in mig på ämnen som jag vill veta allt om och gör knappt något annat förrän jag tycker att jag kan tillräckligt. Det är inte alltid fakta-intressen, utan kan också handla om att spela gitarr konstant tills jag lärt mig så mycket jag kan osv.

- Pratar konstant om det jag hittat som intresserar mig, så familjen blir trött på mig.

- Klarar inte av påtvingade förändringar på min arbetsplats, utan mår jättedåligt av det (får ångest och måste gå hem).

- Gillar inte ögonkontakt och tycker att det är överskattat. Orden är det som betyder något för mig.

- Måste ha ordning på skrivbordet för att kunna arbeta. Var sak på sin plats och stämplarna i en rak rad osv.

- Blir stressad av för mycket människor omkring mig. För många på kafferasten samtidigt gör ofta att jag går därifrån.

- Pratar helst om det som är intressant och inte socialt småprat om ingenting. Har lärt mig att man ska fråga vad andra gjorde under helgen och hur de hade det på semestern osv. men är egentligen inte intresserad.

- Är perfektionist, "allt eller inget". Varför göra något om man inte gör det ordentligt? Fast jag övar på att slarva ibland och har kommit en bit med det. Lite sågspån på ett stallgolv är kanske inte hela världen trots allt. :-)Happy

- Missar ofta det som är underförstått.

- Gillar inte oväntad eller påtvingad kroppskontakt, speciellt inte när jag är upprörd. Om jag tar initiativet till kontakt gillar jag det, men när jag inte är beredd, eller när det kommer vid fel tillfälle är det obehagligt. Då kan det uppstå pinsamma situationer, som en gång när en på arbetsförmedlingen ville trösta mig och jag backade när han sträckte ut armarna för att krama mig. :-)Happy
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-07-07 17:08:34

Nu har jag försökt mig på en list. Tagit saker både från AS och autism då det är autistiskt syndrom jag har som diagnos. Tror inte jag har glömt nått.

* Dålig ögonkontakt
* Över- och underkänsliga sinnen.
* Delar inte spontant det jag ser och gillar med andra.
* Svårigheter att förstå ironi/sarkasm, underliggande meningar och förstå vissa skämt.
* Svårigheter att tolka kroppsspråk, mimik och tonlägen.
* Tolkar saker bokstavligt.
* Säger saker som inte hör hemma till samtalsämnet.
* Naiv
* Svårt att förstå mina egna känslor och att uttrycka de.
* Föredrar att vara själv.
* Svårigheter att underhålla relationer.
* Har lättare att umgås med betydligt yngre eller betydligt äldre personer.
* Behöver rutin och struktur.
* Stimar
* Motorikproblem
* Meltdowns
* Detaljfokuserad
* Känner tvång att fixa och ordna saker.
* Har svårt att förstå verbala instruktioner.
* Har svårt att generalisera kunskaper.
* Födoämnesallergier
* Går ofta på tå.
* Sömnproblem
* Visuellt tänkande
* Ansiktsblind
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Tyler_Durden » 2012-07-07 19:13:20

- svårt med ögonkontakt(maler ständigt i huvudet när jag pratar med någon -har jag tittat tillräckligt i ögonen nu?, -ska jag titta bort en stund nu? -Stirrar jag för mycket?. Blir svårt att hänga med i samtalet.)

-Ganska ointresserad av andra människor.

-Känslig för olika intryck, tex synintryck.

-Svårt att sätta mig in i andras känslor.

-Mest intresserad av att prata om sånt som jag gillar.

-Tror att alla andra vet det jag vet och kan det jag kan så jag blir lätt frustrerad när någon inte förstår det jag pratar om eller inte kan göra som mig.

-Vill göra saker på mitt sätt(kan bli frustrerande för andra att "jag inte lyssnar på deras råd")

-Gillar att vara ensam och blir stressad i miljöer med mycket folk.

-Intresserar jag mig för något kan jag bli "besatt" av det.

-Om jag sagt att jag ska göra nått så gör jag det oavsett vad, för att jag sagt det.

-Tänker uteslutande i bilder.

-Detaljsinne.

-Enformig kost. Jag kan äta samma mat varje dag i månader.

-Tycker att jag har lättare att förstå djur än människor.

-Ointresserad av olika moden.

-Totalt ointresserad av skvaller och sånt.

Går säkert att fylla på med mer saker som jag inte tänker på eller har glömt.
Love me or hate me, -Frankly, i just dont give a f#ck!
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in