Ubuntu Studio

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ubuntu Studio

Inläggav AAA » 2011-01-30 18:14:25

Någon som testat UBUNTU STUDIO?

Andra musik- eller multimedia-program som är enkla att använda, gratis och fyller någon slags skaparsyfte i positiv mening?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2011-01-30 18:37:23

http://ubuntustudio.org/
https://wiki.ubuntu.com/UbuntuStudio

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FODUvnpXt5A
[/youtube]
Han ovan hade 71 tummen-upp och bara fyra tummen-ned.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav barracuber » 2011-01-30 19:13:00

Jag hade Ubuntu Studio ett kort tag. Den verkade bra men jag kom inte så långt tyvärr..Kör inte Ubuntu alls för tillfället.

Om du har tillgång till Mac finns ju Garageband (följer med nya Macs).

Online: http://www.soundation.com/
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav AAA » 2011-01-30 20:02:46

Ingen Mac ;-)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav plixness » 2011-01-31 15:32:24

Jag har hört av andra Linuxanvändare att Ubuntu inte är att rekommendera för musikanvändning. Fortfarande är det nog så att Windows och Mac OS är smidigare, men har man tid att pula så...

Energy XT har för övrigt stöd för Linux. Men det är propertiärt, så för de mest ivriga friprogramsförespråkarna är det förstås inte intressant. ;)

http://www.energy-xt.com/
plixness
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2010-12-09
Ort: Karlstad

Re: Ubuntu Studio

Inläggav ferocactus » 2012-05-06 7:55:11

Hej. har precis installerat Ubuntu Studio (11.10), fast jag skall mest ha det för bildbehandling förståss.
Helt klart är att musik är lite eftersatt i Ubuntu
Jag har hört av andra Linuxanvändare att Ubuntu inte är att rekommendera för musikanvändning. Fortfarande är det nog så att Windows och Mac OS är smidigare, men har man tid att pula så...
, bildbehandling med Gimp Darktable mm är ju en starkare sida. Ett alternativ till Ubuntu Studio är ArtistX ochså det Debian-baserat men kommer med alla (!) program man behöver och mer därtill. Fast eg spelar det ju ingen roll bara det är samma familj (Kubuntu Xubuntu mm)
Én fördel med studio är doch frånvaron av unity (har XFce).

Ubuntu kan dock ha problem med en del telefoner (musiköverföring), analog video (Vhs s-Vhs mm).
Så en ett delat system är nog att rekommendera (Win/Linux).
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Re: Ubuntu Studio

Inläggav lasseivägen » 2012-05-17 17:34:42

Fik den ytterst vänliga hjälpen av en avancerad expert, han instalerade UBUNTU på min gammla PC med XP. Efter att jag uppdaterade ubuntuhelvetet, så funkar inte skiten alls. Men det jag är väldigt tacksam för är att nu fungerar inte XP heller. troligen bara att rensa hela skiten.
Han har dessutom jobbat hårt på att få mig att förstå att jag borde gå och dränka mig, eftersom jag inte vill det han och hans kompisar bestämt att jag skall vilja.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Ubuntu Studio

Inläggav lasseivägen » 2012-05-17 18:36:08

Av ren och skär välvilja, tog han tydligen bort återställningspartsionen för XP.
Troligen tycker han att jag skall ägna mim tid åt att återställa hela djävla systemet.
Men Jag börjar bli luttrad över hans påhitt numera.
Kansk skulle dränka mig i hans pool, men havet lockar nog mer.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Ubuntu Studio

Inläggav Kvasir » 2012-05-18 0:41:02

lasseivägen skrev:Fik den ytterst vänliga hjälpen av en avancerad expert, han instalerade UBUNTU på min gammla PC med XP. Efter att jag uppdaterade ubuntuhelvetet, så funkar inte skiten alls.


Du hade alltså först en fungerande Ubuntu, men sedan slutade den fungera i en uppgradering?

Var det uppgradering av Ubuntu till en nyare version, inte bara lite vanliga löpande uppdateringar?

Vad är felet? Vågar jag gissa att du inte ens får någon bild på skärmen? Det finns kända problem med en del grafikkort. Prova i så fall att trycka ctrl+alt+F1 (tror jag) under uppstarten, så bör du få upp bootmenyn och kunna välja att starta i felsäkert läge.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Ubuntu Studio

Inläggav lasseivägen » 2012-05-18 9:34:23

Tak för rådet Kvasir, kanske provar senare, just nu försöker jag få ordning på Windofs, kör diverse tester i felsäkert läge. Vill lägga in ett gammalt CAD program för att kunna modelera lite.
Men tror jag skall avinstallera linux och eventuellt installera någon stabilare variant. Har ett CADprogram för linux, som jag använt i över 10 år.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Ubuntu Studio

Inläggav ferocactus » 2012-06-22 9:35:32

Hejsan alla

(Efter mycket reklam beslöt jag mig för att installera Zorin (Ubuntuderivat). Gjorde en partition. Minskade Windowspartitionen till 70 Gb fritt (ojdå) Skulle ha triple boot!!. Med följd att datorn inte Bootade hd alls . Och därmed både Win och UbuntuStudio. Vad göra? Jo
Formatera hela hårddisaken-installera om Win7. Next step. - Installera Zorin!

Och det är otroligt imponerande vid första anblicken. Wine Compizeffekter och en förenklad Compizconfig)

Tråden skulle ju handla om Ubuntu Studio. Alltså - en massa program som hänger sig och kraschar. Problem till höger och vänster telefon kamera Vhs-fångst -allt kul alltså. Strul med färgåtergivning i video och foton.

Man har ungefär lika mycket problem att lösa med UbuntuStudio som man har med lubuntu och liknande.
Och man ledsnar till slut.
skulle nog gå för någon stardard Ubuntu i stället.

hoppas jag inte tråkat ut er med en massa strunt.


ferocactus
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Re: Ubuntu Studio

Inläggav Krillo » 2012-06-22 9:49:02

Jag har kört 64Studio, linux distro för media produktion. Har även testat Puppy Linux, Suse men mest Arch. Jag gillar idén med Linux, men för mig så funkar nLite och XP mycket bättre.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Återgå till IT-forum



Logga in