Hjälp, kan inte säkerhetskopiera!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp, kan inte säkerhetskopiera!

Inläggav Alien » 2008-03-23 18:13:52

Överaktiva Norton lyser rött för att jag inte säkerhetskopierar (det är väl mitt bekymmer tycker jag surt). Alltså försöker jag säkerhetskopiera. Innan det var klart (det tog ju timmar) måste vi åka iväg för påsken. Det viktigaste var säkert klart, tänkte vi.

När vi kommer tillbaka tjatar Norton igen. Stoppar in en DVD-skiva och klickar ok. Men den spottar ut min dvd-skiva och fortsätter att tjata. Jag försöker med en annan skiva. Hjälper inte. Jag försöker med ett annat CD/DVD-fack, det finns ju två på hårddisken. Jag vänder på skivan så den blanka sidan kommer upp. Inget hjälper. Vad sjutton gör jag för fel? Känner mig totalt hjälplös.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 12:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Parvlon » 2008-03-24 0:49:00

Vad är felmedellandet?
Om det p.ga att Norton vill att du ska säkerhetskopiera, bara "för att" det ska göras ibland eller om det är för att den har tänkt göra ändringar i ditt system är svårt att veta. Använder inte Norton själv.
Om det är det första alternativet så lär det gå att gå in i inställningar i Norton och avbocka säkerhetskopiering. Så slipper du medellandet.

Något simpelt du kan göra annars är att avinstallera Norton, men då behöver du ha andra säkerhets program nerladdade så du kan installera dessa.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Alien » 2008-03-24 15:05:34

Efter allt besvär med att först köpa Norton, sen installera Norton, sen när det blev strul avinstallera och installera igen, så vill man ju inte gjort allt förgäves.

Vet inte hur jag avinstallerar detta med säkerhetskopieringen. Men det är kanske bra att säkerhetskopiera, så inte allt försvinner om datorn pajar. Problemet är att CD-skivorna inte räcker till. Köper vi nya, så måste alltså allt kopieras om från början, antar jag. Och innehållet på datorn ändras ju hela tiden. Så nästa gång Norton vill säkerhetskopiera, så måste vi göra det på nya CD-skivor, det blir ju dyrt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 12:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-24 15:06:23

Gör det på RW-skivor, så kan du använda samma skivor flera gånger!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 12:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Alien » 2008-03-24 19:28:58

Typiskt att varken CD- el DVD-skivorna vi har är RW.

Det är dottern som köpt dem och hon har bl a använt CD-skivorna för att göra specialskivor till kompisar med musik anpassat för mottagaren.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 12:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Parvlon » 2008-03-24 20:36:26

En sån skiva kostar väl max en tjuga tror jag. Köpte den som jag använder för många år sen men då kostade den nog det fem dubbla.

Du kan testa att virtualisera en CD brännare; här t.ex

Är inte säker på att det fungerar alls, men tanken är ju god.
Det går ut på att du istället för fysiska CD skivor kan ha "virtuella CD skivor" som ligger som filer i din hårddisk, och när du bränner via ett 3dje partsprogram (som t.ex NERO) eller via windows(i Utforskaren) så bränns de filer du valt till en annan fil istället och ditt system tror att den filen är en riktig inspelningsbar CDRW/CDR skiva.

Hittade en del folk via google som haft problem med att få programmet att fungera iofs, men det ska vara gratis att testa i 30dagar så det kan vara värt ett försök.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Titti » 2008-03-24 23:23:54

Alien skrev:Typiskt att varken CD- el DVD-skivorna vi har är RW.

Det är dottern som köpt dem och hon har bl a använt CD-skivorna för att göra specialskivor till kompisar med musik anpassat för mottagaren.

Det är en trevlig idé som brukar vara uppskattad! Ungefär som min barndoms "Blandband" till bandspelaren.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 12:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-03-25 16:02:16

Som sagt, RW-skivor lönar sig i längden om man vill göra backup ofta och inte spara alltför gamla backuper. Gör man mycket backup så kan det nog t.o.m. löna sig att köpa en DVD-brännare och gå över till DVD-skivor (RW då också, förstås). Själv tyckte jag det var ett klart lyft att kunna göra backup på DVD istället för CD, för att det inte behövdes så många skivor längre. Nu går jag och väntar på billiga Blu-ray-brännare, så att det inte ska behövas så många DVD-skivor. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2008-03-26 3:11:23

Parvlon skrev:En sån skiva kostar väl max en tjuga tror jag. Köpte den som jag använder för många år sen men då kostade den nog det fem dubbla.

Du kan testa att virtualisera en CD brännare; här t.ex

Är inte säker på att det fungerar alls, men tanken är ju god.
Det går ut på att du istället för fysiska CD skivor kan ha "virtuella CD skivor" som ligger som filer i din hårddisk, och när du bränner via ett 3dje partsprogram (som t.ex NERO) eller via windows(i Utforskaren) så bränns de filer du valt till en annan fil istället och ditt system tror att den filen är en riktig inspelningsbar CDRW/CDR skiva.

Hittade en del folk via google som haft problem med att få programmet att fungera iofs, men det ska vara gratis att testa i 30dagar så det kan vara värt ett försök.


Betyder det att man lurar Norton att man säkerhetskopierar på en CD men istället hamnar det på ens dator? Och det räcker att man laddar ner programmet för att det ska funka? Men tar det inte en massa extra minne?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 12:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Karl » 2008-03-26 3:20:25

Vill du säkerhetskopiera eller vill du bara slippa Nortons varningar?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 12:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Parvlon » 2008-03-26 4:37:43

Alien skrev:Betyder det att man lurar Norton att man säkerhetskopierar på en CD men istället hamnar det på ens dator? Och det räcker att man laddar ner programmet för att det ska funka? Men tar det inte en massa extra minne?
Det blir en säkerhetskopiering fast skillnaden ligger i att du inte har någon riktig CD som du kan använda som ett 'backup verktyg' utan ett OS för att komma åt vad som finns i.
Man kan både läsa och skriva till "CD filer" med det programmet, ifall det fungerar som lovat. I Linux så är det lättare att emulera sådant o det kan vara p.ga att det fungerar där så har någon gett sig fan på att det ska fungera i windows med, o än sålänge verkar det bara finnas ett sådant här program för ren windows miljö. Jag hittade iallafall inget annat när jag sökte.

Fast ifall den brända säkerhetsbackupen är tänkt att kunna användas som en 'Start CD' ifall systemet brakar så blir det såklart problem eftersom du bara har en fil och man behöver ett fungerande OperativSystem för att kunna komma åt den så den kan fungera som en låtsasCD. Men det är möjligt att det går att ordna så att det går att användas via en usbstick, om man känner för det. Men det brukar inte vara speciellt lätt att få x-tra finesser att fungera som inte finns med i hjälpfilerna att fungera riktigt ifall man inte har gjort liknande saker förut. Bara att få en USBsticka startbar är svårt egentligen. En startCD samt en startbar USBsticka är ett medium vilka har operativsystem förinstallerat, oftast så är detta textbaserat när det handlar om säkerhetsbackup osv.

Emulerings programmet installerar troligen drivrutiner ja, men speciellt mycket minne tror jag inte det drar. Det är oftare de mer kändare programmen som har 'småprogram' som ligger o spökar i bakgrunden även fast man inte valt det själv när man installerar det. T.ex winamp, nero, real player osv, men du har väl en ganska hyggligt ny dator? ja har sett datorer med tjugotalet ikoner vid klockan, och vääldigt många processer startade medans de använder datorn med applikationer som använder 3D o annat krävande. Bara man har en någorlunda snabb dator med tillräckligt ram och inte får adware osv nstallerade så kan man fylla på rätt rejält med sådana småprogram som det verkar.

Det här startas nog via StartMenyn, finns ingen anledning för att det ska starta automatiskt tror jag eftersom det är troligast att drivrutinen gör det möjligt att göra den sk. bränningen i utforskaren.

Om jag hinner (o inte glömmer av det ;) ) så laddar ja hem det själv imorgon o testar, ja kör oxå XP
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Alien » 2008-03-28 4:14:47

Karl skrev:Vill du säkerhetskopiera eller vill du bara slippa Nortons varningar?


Tja, i första hand slippa det röda krysset på Nortonsymbolen i hörnet. Så länge det finns kvar, märker man ju inte om nåt allvarligt är på gång el det gamla vanliga tjatet om säkerhetskopieringen.

Men givetvis borde jag förstås säkerhetskopiera för min egen skull också. Känns som CD-skivor, som inte är RW, var det mest oekonomiska alternativet, men det var det enda vi hade.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 12:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Parvlon » 2008-03-28 13:32:47

Kunde inte få programmet att fungera, misslyckat men verkar inte vara ensam om det.
Har sökt på google men har ej hittat någon annan som lyckats heller.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Alien » 2008-03-28 15:40:37

Tack Parvlon, den virtuella säkerhetskopieringen verkar ha funkat för mig. Nu lyser inte Norton rött längre.

Samtidigt stod det på Norton att säkerhetskopieringen skulle finnas på E, men där är det fortfarande tomt. Så Norton lät väl lura sig av "simulatorbrännaren".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in