Problem att duscha m m?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Problem att duscha m m?

Inläggav Mardröm » 2008-03-27 12:18:06

Är det lätt för er att duscha?

Sköter ni "det runomkring", som tandborstning, insmörjning med krämer, tvätta håret, nagelklippning, rakning, deodorant, rena underkläder etc?

Ibland så går detta utmärkt för mig, men rätt var det är så brister ngn punkt, jag har tex inga rena undekläder och får gå utan för skitiga kan man ju inte ha.
Jag märker inte heller att jag förvandlas till ett grottdjur. Men tidvis så sköter jag mig exemplariskt.

Ofta händer ngt som får nergången att börja, man tappar tandbosten i toan, så tar deon slut, och sen köper man ett shampoo som får en att tappa håret eller det kliar, ja, osv. sas.

Moderator: Slog ihop med en annan dusch-tråd och ändrade rubriken något.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav MsTibbs » 2008-03-27 12:33:21

Jag har inga problem med själva grejjen att duscha, borsta tänderna osv, däremot brukar det ta himla lång tid ibland då jag kommer av mig, gör grimascher i spegeln, börjar fundera på nått intressant, så jag "fastnar" och står och glor i väggen eller... efter 1,5 timme kom de på psyk och knackade på, hemma kan det ta betydligt längre tid, fokuserar man, tar ju hela processen max en kvart... ;)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:04:49, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-27 12:41:14

Vad har hygien med AS att göra!?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:04:49, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Mardröm » 2008-03-27 13:06:57

Det är vanligt med hygienproblem hos aspergare. Det kan lika gärna gå till överdrifter åt andra hållet som att man är en lortgris.

Problemet är ju två, ett undvikande/glömmande/oförmåga att fatta när ur man ska tvätta sig och ett som är en mani på att just sköta detta perfekt, i en hel del fall för perfekt.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav sssssm » 2008-03-27 14:30:34

Att hålla på så där dagligen är ett klart slöseri av tid och även ett klart exempel på fångarnas dilemma.
Detta om vi antar att lite lort inte skadar hälsan utan bara leder till en otrevlig kroppsodör.
Vi har också att om alla går och luktar skit är det ingen som känner det eller lider av det, alltså finner vi följande möjliga utgångar:

1. A duschar men inte B, detta leder till att A luktar gott.
2. A duschar och B duschar Detta leder till att ingen luktar gott och ett tidsslöseri.
3. A duschar inte B duschar, detta leder till att B luktar gott.
4. Ingen duschar, ingen luktar speciellt gott.

Om vi säger att B duschar så bör A duscha eftersom han annars luktar skit.
Om B inte duschar bör A duscha ändå (om hans nytta av duschen är större än hans kostnad för att duscha).

Alltså bör A alltid duscha, samma gäller analogt för B.
Vi har då en dominant strategi för båda vilken ger utgång 2 ingen luktar gott och tidsslöseri, den sämsta utgången.
Vi antar här lite alla möjliga saker så som att det enbart finns två nivåer, två personer osv men i det stora hela gäller detta spel när man kommer över nivån för den hygien man bör hålla för att ha en bibehållen hälsa.
Utgång 1 borde vara den bästa varvid vi givetvis måste införa statlig kontroll för att stoppa detta galna duschande, inför kvoter på duschar är min enda slutsats då detta spel inte kan lösas på ett bra sätt om man låter fria agenter agera.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 12:04:49, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav mixpippi » 2008-03-27 14:51:47

Gillar inte när personer har på sig parfymer eller parfymerade schampon av olika slag.
Tycker att det luktar äckligt.
Senast redigerad av mixpippi 2011-05-04 12:04:49, redigerad totalt 1 gång.
mixpippi
 
Inlägg: 211
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Västernorrland

Inläggav Immelmann » 2008-03-27 15:10:25

Var ett tag sen jag duschade =/ Hade inprintad rutin med varannan dag men nu dom senaste månaderna har jag tappat av mig... När jag inte följer rutinen är det svårt för mig att förstå "varför" jag ska duscha.
Senast redigerad av Immelmann 2011-05-04 12:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Immelmann
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-03-24

Inläggav Pemer » 2008-03-27 15:39:53

Om jag fastnar hemma och inte ska gå ut alls kan jag fixa en hel dag utan att duscha. Nästa dag känner jag mig definitivt såpass skitig och ofräsch att jag måste ta en dusch även om jag skulle fastna inomhus hela den dagen också.

Ska jag ut någonstans, om så bara ner till Centrum för att handla, måste jag i princip duscha och ta på mig rena kläder, men är det för kort tid kvar tills affären stänger för att jag ska kunna hinna med en dusch också först, kan jag som ren nödlösning springa ner och handla i samma kläder som jag hade dagen innan. Men då känns de sjukt ofräscha och åker av direkt, och jag in i duschen, så fort jag kommit hem igen.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 12:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav rapchic » 2008-03-27 15:50:53

det enda jag har problem med är att jag brukar glömma att dusha när jag inte tränar tex har uppehåll i träningen eller är sjuk då kan jag efter typ en vecka komma på "oj jag har inte dushat på en vecka bäst att göra det" (och så är det bara det att komma ihåg det efter jag kommit på det)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 12:04:49, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav ASterix » 2008-03-27 16:04:59

Duschar minst sju ggr per vecka. Varje morgon. Gör jag mot förmodan något fysiskt ansträngande under dagen så blir den en dusch till den dagen. Hatar att vara "ofräsch". Tvättar händerna femtioelva gånger om dagen utöver det också. Har en släng av bacillskräck. All denna tvangning gör att jag har problem med torr hud, så det går åt en hel del hudlotion. Som pricker över i så är jag givetvis kriminellt kräsen när det gäller vilken lotion som duger :roll: Den får inte vara kladdig, inte lukta, varken för lös eller trögflytande etc etc.

Bild
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 12:04:50, redigerad totalt 1 gång.
ASterix
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2007-09-18
Ort: Stockholm

Inläggav mixpippi » 2008-03-27 16:45:59

ASterix skrev: Hatar att vara "ofräsch".

Tål inte heller känslan av "ofräsch" och den kan komma fler ggr om dagen eller nån enstaka gång i veckan och duchar därefter.
Men frågan är om man kan lita på känslan. Jag är säkert ofräch utan att veta om det.

Och så ska tvål och deo vara mild, parfymfri och återfuktande.
Schampo kan jag inte med, för starkt helt enkelt.
Senast redigerad av mixpippi 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 1 gång.
mixpippi
 
Inlägg: 211
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Västernorrland

Inläggav Moggy » 2008-03-27 17:00:08

Tror väl jag är relativt noggrann med hygienen. Duschar i princip dagligen och alltid om jag ska ut och vara med folk.

Förväntar mig även att andra i min omgivning håller på hygienen och uppskattar inte om nån luktar gammal svett.


Är jag bara hemma för mig själv och inte träffat nåt folk eller går ut och handlar så händer det väl att jag hoppar över duschning...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-27 17:21:55

Oaktat vilket funktionshinder man har är hygien ett minimikrav på en vuxen människa. Om man inte sköter sin personliga hygien får man skylla sig själv om man blir en social paria.

På en aspergerträff var det en medelålders man, skärpt för övrigt, men som uppvisade en extremt ofräsch lekamen; obehandlad fjällande psoriasis, flottigt hår, rödflammigt, glansigt, finnigt ansikte, påtaglig armssvettslukt, långa naglar med sorgkanter, mjäll, illasittande kläder som verkade ha suttit på kroppen en vecka i streck plus gulbruna tänder.
Ser man ut så får man skylla sig själv om man inte får jobb & aldrig får ihop det med tjejer.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav tahlia » 2008-03-27 17:26:18

KrigarSjäl skrev:Oaktat vilket funktionshinder man har är hygien ett minimikrav på en vuxen människa. Om man inte sköter sin personliga hygien får man skylla sig själv om man blir en social paria.

På en aspergerträff var det en medelålders man, skärpt för övrigt, men som uppvisade en extremt ofräsch lekamen; obehandlad fjällande psoriasis, flottigt hår, rödflammigt, glansigt, finnigt ansikte, påtaglig armssvettslukt, långa naglar med sorgkanter, mjäll, illasittande kläder som verkade ha suttit på kroppen en vecka i streck plus gulbruna tänder.
Ser man ut så får man skylla sig själv om man inte får jobb & aldrig får ihop det med tjejer.


Ja, så kan man ju se på saken. Å andra sidan kan du ju se det tragiska i det hela. Vissa klarar inte att sköta den biten, vad det nu än må vara för anledning.

Många har jättesvårt att komma igång. Andra kanske fastnar så till den milda grad i sina intressen att de helt glömmer allt annat, eller inte har tid till det. Vissa ser/känner helt enkelt inte att de är ofräsha, och sedan finns det dem som jag faktiskt innehar ett visst mått av beundran för, nämligen de som skiter totalt i vad alla andra tycker och kör sitt eget race.

Jag själv är rätt mycket sådan, men jag känner absolut om jag inte är fräsh och tycker att en dusch är bland det skönaste som finns. Däremot ser jag ingen mening med dyra frisörbesök, ögonbrynsplockning, smink och liknande. Helt enkelt för att det är ett jävla slöseri med tid, och jag skiter fullständigt i vad andra tycker om mitt utseende.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rapchic » 2008-03-27 17:26:42

problemet för mig är att jag fått in vanan 'efter träning = dusch'
jag tränar ungefär varje dag. förut var vanan 'duscha varannan dag på kvällen'
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-27 19:57:00

KrigarSjäl skrev:Oaktat vilket funktionshinder man har är hygien ett minimikrav på en vuxen människa. Om man inte sköter sin personliga hygien får man skylla sig själv om man blir en social paria.

På en aspergerträff var det en medelålders man, skärpt för övrigt, men som uppvisade en extremt ofräsch lekamen; obehandlad fjällande psoriasis, flottigt hår, rödflammigt, glansigt, finnigt ansikte, påtaglig armssvettslukt, långa naglar med sorgkanter, mjäll, illasittande kläder som verkade ha suttit på kroppen en vecka i streck plus gulbruna tänder.
Ser man ut så får man skylla sig själv om man inte får jobb & aldrig får ihop det med tjejer.


Jag måste protestera. Flera av de saker du räknar upp har genetiska och medicinska orsaker och är inte alltid något som det är så lätt att göra något åt även för en person som jobbar på det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-27 20:01:38

Bjäbbmonstret skrev:
KrigarSjäl skrev:Oaktat vilket funktionshinder man har är hygien ett minimikrav på en vuxen människa. Om man inte sköter sin personliga hygien får man skylla sig själv om man blir en social paria.

På en aspergerträff var det en medelålders man, skärpt för övrigt, men som uppvisade en extremt ofräsch lekamen; obehandlad fjällande psoriasis, flottigt hår, rödflammigt, glansigt, finnigt ansikte, påtaglig armssvettslukt, långa naglar med sorgkanter, mjäll, illasittande kläder som verkade ha suttit på kroppen en vecka i streck plus gulbruna tänder.
Ser man ut så får man skylla sig själv om man inte får jobb & aldrig får ihop det med tjejer.


Jag måste protestera. Flera av de saker du räknar upp har genetiska och medicinska orsaker och är inte alltid något som det är så lätt att göra något åt även för en person som jobbar på det.

Jag skrev obehandlad psoriasis vilket ser annorlunda ut än behandlad. Jag vet folk utan npf som är för lata för att ta tag i sina psoriasisproblem, så det är inget jag vill sammankoppla med AS. Vilka fler problem av genetisk art tänker du på? Jag ser skillnad på Rocasea och akne, kan tilläggas.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-27 20:03:03

Även mjäll, missfärgade tänder och allmänt dålig hy kan ha medicinska orsaker.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-27 20:05:01

Bjäbbmonstret skrev:Även mjäll, missfärgade tänder och allmänt dålig hy kan ha medicinska orsaker.

Det kan det naturligtvis, men när allt det plus det andra jag räknade upp uppträder samtidigt, finns det någon medicinsk term för det?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-27 20:11:36

KrigarSjäl skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Även mjäll, missfärgade tänder och allmänt dålig hy kan ha medicinska orsaker.

Det kan det naturligtvis, men när allt det plus det andra jag räknade upp uppträder samtidigt, finns det någon medicinsk term för det?


Finns det någon psykiatisk term för överdriven uppmärksamhet hos betraktaren? Jag tycker det är ganska fascinerande att du hittade så många fel på en och samma person!

Förresten. Rättigheten att vara skitig är alltför starkt beskuren i det här samhället!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-27 20:13:07

Bjäbbmonstret skrev:
KrigarSjäl skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Även mjäll, missfärgade tänder och allmänt dålig hy kan ha medicinska orsaker.

Det kan det naturligtvis, men när allt det plus det andra jag räknade upp uppträder samtidigt, finns det någon medicinsk term för det?


Finns det någon psykiatisk term för överdriven uppmärksamhet hos betraktaren? Jag tycker det är ganska fascinerande att du hittade så många fel på en och samma person!

Det är svårt att undgå att uppmärksamma utseendet på de man suttit och pratat med timmavis.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav DodeN » 2008-03-27 22:42:47

Jag hade mycket lättare för att hålla koll på duschningen när jag tränade, nu när jag pga. ett fysiskt funktionshinder inte kan träna längre så är det svårare. Har supersvårt att få rutin i duschning, tandborstning ta mediciner etc. Ska jag iväg så gör jag mig ju ordning, men just rutinerna är ett av mina stora probem. Tänker att ikväll får jag inte glömma att duscha, men så händer det femtielva saker som snor uppmärksamheten så när jag lägger mig kommer jag på vad det var jag skulle ha gjort.

Vet inte riktigt hur jag ska få rutin i det, speciellt nu när det även är så fysiskt ansträngande att duscha och ta av/på sig kläder. Ibland funkar det när jag säger till sambon att påminna mig.

Får se hur det går inatt, tänkte ta en dusch innan jag ska lägga mig.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav sssssm » 2008-03-27 23:02:21

KrigarSjäl skrev:Oaktat vilket funktionshinder man har är hygien ett minimikrav på en vuxen människa. Om man inte sköter sin personliga hygien får man skylla sig själv om man blir en social paria.

På en aspergerträff var det en medelålders man, skärpt för övrigt, men som uppvisade en extremt ofräsch lekamen; obehandlad fjällande psoriasis, flottigt hår, rödflammigt, glansigt, finnigt ansikte, påtaglig armssvettslukt, långa naglar med sorgkanter, mjäll, illasittande kläder som verkade ha suttit på kroppen en vecka i streck plus gulbruna tänder.
Ser man ut så får man skylla sig själv om man inte får jobb & aldrig får ihop det med tjejer.


Hmmm, det låter nästan som du beskriver mig i mina "sämmre" (även om jag inte betraktar det på det viset) stunder. Varför känns det så viktigt för dig att andra skall hålla en god hygien?
Som du säger kan det innebära ett problem för individen, men kan man bara se till att hålla minimikraven på hygien vid rätt tillfällen kan man både landa jobb och bitches.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Kristofer » 2008-03-27 23:09:46

Att duscha med tvål en gång om dagen samt att ha rena kläder tycker jag inte är för mycket begärt. Precis som att man ska tvätta händerna med tvål efter att man har varit på dass.

Finliret är upp till var och en.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:04:51, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in