Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav lasseivägen » 2012-06-11 20:30:09

kullan skrev:...man blir glad över att bussen inte ens är halvfull så man kan sprida ut sig utan risk för att få en granne på sätet bredvid.

NT brukar lösa det genom att sätta en väska på stolen bredvid.
Man märker att man är AS när man frågar nämnde NT om dom betalt biljett för ryggan.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-12 20:12:07

-Du hör någon i trappen när du är i hallen på väg ut och du väntar med att gå tills du tror att dom har gått för att undvika att träffa någon granne.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav barracuber » 2012-06-12 20:18:53

Tyler_Durden skrev:-Du hör någon i trappen när du är i hallen på väg ut och du väntar med att gå tills du tror att dom har gått för att undvika att träffa någon granne.


Jo det där känner man igen :?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-12 20:54:34

-Du har planerat in en fika lr dylikt med någon bekant, och blir asglad när dom avbokar eller inte svarar när du ringer.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Glimma » 2012-06-12 22:12:09

Tyler_Durden skrev:-Du hör någon i trappen när du är i hallen på väg ut och du väntar med att gå tills du tror att dom har gått för att undvika att träffa någon granne.


Haha är det därför? Jag är ju en aningens knäpp överlag men tänkte inte på att det kunde ligga i aspigheten att verkligen till max undvika grannar. Träffar jag väl på mina ser jag till att vara så otrevlig jag kan bara för att skrämma bort dem från mig ännu mera. Och ge dem ngt att skvallra om. Läs mina trådar om grannar på off-google så förstår du varför.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-12 22:28:20

-Du blir "sjösjuk" när du går in på Thaihaket för att beställa hem mat, pga deras hemsnickrade disk och annan inredning som aldrig är i lod och ett golv som är allt annat än plant(dom kan inte ha vattenpass i Thailand)
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-06-12 23:28:59

...du genom kopiösa mängder kunskap och överdriven analytisk förmåga hittar idéer som skulle kunna göra dig rik/berömd/framgångsrik och som ingen har tänkt på tidigare, men när du inser att det krävs en massa social interaktion och samarbete med andra för att förverkliga idén så struntar du i den.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav aspiemelly » 2012-06-12 23:36:14

barracuber skrev:
Tyler_Durden skrev:-Du hör någon i trappen när du är i hallen på väg ut och du väntar med att gå tills du tror att dom har gått för att undvika att träffa någon granne.


Jo det där känner man igen :?


Tack och lov för "titthålet"... tar bort mycket av den där "kommer jag springa på..." stressen, nu har jag bara 7 lägenheter i trappen, förr var det 35...
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Joakoni » 2012-06-12 23:38:29

...du börjar med att skriva en uppsats om renässansen och kommer fram att du är osäker på böjningen av ordet "ideal" du tänkt använda. Du slår upp ordet på google och får fram en artikel om skönhetsideal. Du öppnar artikeln och läser den hel nickande, sedan öppnar du tillhörande länkarna och kollar dem också. Sedan delar du med artikeln och rubbet på aspergerforum och på facebook. Uppsatsen står stilla. I en stund av medvetandenärvaro inser du vad du håller på med och skriver om det i "du vet att du är en aspie när..." tråden. Uppsatsen har inte kommit längre än ordet "ideal"...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Joakoni » 2012-06-12 23:41:05

barracuber skrev:
Tyler_Durden skrev:-Du hör någon i trappen när du är i hallen på väg ut och du väntar med att gå tills du tror att dom har gått för att undvika att träffa någon granne.


Jo det där känner man igen :?

Det gör man...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-06-13 15:47:07

... du avslutar din studentfest med att nästan somna på soffan medan du läser en bok.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Neutrino » 2012-06-13 15:52:19

... man istället för att gå på den stora studentfesten med klassen och resten av stadens studenter går hem (utmattad) efter förfesten och tittar på film.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-06-13 15:57:11

... man inte ens går på förfesten eftersom en bok man fick är intressantare.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav lasseivägen » 2012-06-13 17:45:35

Swesse skrev:...du genom kopiösa mängder kunskap och överdriven analytisk förmåga hittar idéer som skulle kunna göra dig rik/berömd/framgångsrik och som ingen har tänkt på tidigare, men när du inser att det krävs en massa social interaktion och samarbete med andra för att förverkliga idén så struntar du i den.

Dessutom inser man att det är nästintill omöjligt att få en NT att förstå din ide, allt för hög abstraktionsnivå för en normal NT.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-06-13 19:49:23

Tyler_Durden skrev:-Du har planerat in en fika lr dylikt med någon bekant, och blir asglad när dom avbokar eller inte svarar när du ringer.

Japp, känner igen!
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2012-06-13 20:14:05

Tyler_Durden skrev:-Du har planerat in en fika lr dylikt med någon bekant, och blir asglad när dom avbokar eller inte svarar när du ringer.


Verkligen igenkänning!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-06-13 22:46:11

lasseivägen skrev:Dessutom inser man att det är nästintill omöjligt att få en NT att förstå din ide, allt för hög abstraktionsnivå för en normal NT.


Alltid :roll:

...när du nästan alltid har ett genialiskt svar på filosofiska frågor, men ingen annan förstår dem ändå. Dels för att din förklaring är för invecklad för NT:s, dels för att de slutat vänta på ett svar efter att du, när du skulle ange svaret, suttit och stirrat ut i luften i c:a 20-30 sekunder då du i huvudet formulerat exakt vad du skulle säga samt svar på sannolika frågor om förklaringen.

Tyler_Durden skrev:-Du har planerat in en fika lr dylikt med någon bekant, och blir asglad när dom avbokar eller inte svarar när du ringer.


Sällan har jag skrattat så mycket åt mina egenheter. :lol:

Neutrino skrev:... man istället för att gå på den stora studentfesten med klassen och resten av stadens studenter går hem (utmattad) efter förfesten och tittar på film.


Tog studenden förra veckan. Jag gick hem några timmar mitt på dagen då jag inte orkade med allt ståhej och socialt tjafs för att istället sätta mig vid datorn. När jag sedan återvände var det att fortsätta uthärda dagen och försöka se ut som att man har kul medan öronen är sprängfyllda med öronproppar och du gör vad du kan för att inte stöta ihop med någon.

Kommande vecka ställs frågan gång på gång: "Så, hade du kul på studenten?", och du kämpar mer än någonsin för att bara svara "ja" och slippa vidare utläggning.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-06-13 22:55:46

...du står i kön i mataffären och ditt hjärta bultar snabbare och snabbare ju närmare det blir din tur, för att allt du kan tänka på är hur du hoppas att kassörskan inte ska säga dig "Hej hur är det?" eller "Vackert väder vi har idag" (vad vill folk egentligen att man ska säga angående den senare?).


Vid sjukdomsinfall av okänd sort:

NT: Kontaktar läkare, får berätta vad som är fel, kommer på undersökning och läkaren berättar vad som är fel.

Aspie: Undersöker vad som är fel, kollar upp symtomen, kommer fram till vad sjukdomen är samt vilken behandling du bör få, kontaktar därefter läkare och berättar vad som är fel för formalians skulle.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Neutrino » 2012-06-13 23:45:31

Swesse skrev:Kommande vecka ställs frågan gång på gång: "Så, hade du kul på studenten?", och du kämpar mer än någonsin för att bara svara "ja" och slippa vidare utläggning.


Precis så.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-06-13 23:46:34

Swesse skrev:
Vid sjukdomsinfall av okänd sort:

NT: Kontaktar läkare, får berätta vad som är fel, kommer på undersökning och läkaren berättar vad som är fel.

Aspie: Undersöker vad som är fel, kollar upp symtomen, kommer fram till vad sjukdomen är samt vilken behandling du bör få, kontaktar därefter läkare och berättar vad som är fel för formalians skulle.


:lol: Sååå sant.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-06-14 7:20:12

... du söker på wikipedia efter sociala fenomen för att få en förklaring till något som enter tar förgivet.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Thath » 2012-06-15 10:09:51

MsTibbs skrev:Du vet att du är en aspie om det här VERKLIGEN irriterar dig!!! *AARGH*

Bild


Ta bort den TA BORT DEN D:

:3
Thath
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2012-06-15

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav fritor » 2012-06-15 17:26:29

När man pratar med psykologen och säger: Jag har kommit på en sak och han säger det pratade vi för 1 år sen och jag svarar har vi ?????
fritor
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2010-09-26
Ort: Mariefred

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-06-15 17:33:53

fritor skrev:När man pratar med psykologen och säger: Jag har kommit på en sak och han säger det pratade vi för 1 år sen och jag svarar har vi ?????


Jag förstår inte riktigt? Hade du glömt bort att ni haft konversationen?

Själv är jag den som alltid kommer ihåg gångna konversationer. Även om de var för många år sedan. :?
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in