Hur säger man upp sig?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur säger man upp sig?

Inläggav finodino » 2012-06-06 18:47:24

Hej!

Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. För att göra en lång historia kort så kan jag säga att jag har ångest i stort sett varje dag över att gå till jobbet och jag skulle vilja säga upp mig men jag vet inte hur man gör. Jag skäms över att jag inte klarar av att fortsätta på ett jobb som trots allt bara är på 50 % och jag är rädd för att prata med min chef. Ingen i min familj vet om hur jag mår eller att jag har varit på möten och köar för en utredning. Bara min sambo vet allt. Men hur säger man upp sig egentligen? Brukar de fråga varför man gör det? Jag får dåligt samvete gentemot min arbetsgivare men mår samtidigt så dåligt så jag verkligen vill sluta.
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Re: Hur säger man upp sig?

Inläggav ragnevi » 2012-06-06 19:06:13

Sjukskriv dig.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Hur säger man upp sig?

Inläggav finodino » 2012-06-06 22:32:16

Hur gör man det då? Bara att få en läkartid på min vårdcentral tar över en månad.
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Re: Hur säger man upp sig?

Inläggav JvA00 » 2012-06-06 22:49:58

Gå till akuten, alternativt psykakuten. Säger du att du mår dåligt så du i princip inte vill leva om du måste gå till jobbet imorgon så gissar jag att någon lär lyssna på dig och göra något åt det omedelbart.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Hur säger man upp sig?

Inläggav Zima33 » 2012-06-06 22:58:43

Om du säger upp dig själv blir du avstängd 45 dagar från a-kassan. Jag säger som de andra: Sjukskriv dig.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hur säger man upp sig?

Inläggav Parvlon » 2012-06-06 23:08:24

JvA00 skrev:Gå till akuten, alternativt psykakuten. Säger du att du mår dåligt så du i princip inte vill leva om du måste gå till jobbet imorgon så gissar jag att någon lär lyssna på dig och göra något åt det omedelbart.
Kanske inte är så smart att hota med att ta livet av sig om man vill slippa att bli inlagd.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hur säger man upp sig?

Inläggav Eeira » 2012-06-06 23:15:02

ragnevi skrev:Sjukskriv dig.

finodino skrev:Hur gör man det då? Bara att få en läkartid på min vårdcentral tar över en månad.

Sjukanmäl dig först hos din arbetsgivare. Efter sju dagar (veckodagar, ej arbetsdagar) behöver du ett läkarintyg, men du kan kontakta vårdcentralen någon dag dessförinnan och förklara att du inte klarar att återvända till jobbet. Du bör få en läkartid inom ett par dagar, men skulle det dröja längre kan de sjukskriva dig retroaktivt.

De första 14 dagarna betalar arbetsgivaren din lön och därefter blir det en fråga för Försäkringskassan. Du får då skicka in läkarintyget tillsammans med en blankett där du ansöker om sjuklön.
Senast redigerad av Eeira 2012-06-06 23:24:23, redigerad totalt 1 gång.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Hur säger man upp sig?

Inläggav plåtmonster » 2012-06-06 23:22:27

Utan sjukintyg blir det risk för utebliven lön.

Men är det jobbet du har nu som du ej klarar, eller är det jobb i allmänhet?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur säger man upp sig?

Inläggav ullstrumpan » 2012-06-07 2:03:02

Sök nytt jobb!
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Re: Hur säger man upp sig?

Inläggav finodino » 2012-06-07 9:36:49

plåtmonster skrev:Utan sjukintyg blir det risk för utebliven lön.

Men är det jobbet du har nu som du ej klarar, eller är det jobb i allmänhet?


Det är just det här jobbet. Jag jobbar som städare hemma hos folk och har oregelbundna tider, är alltid på olika ställen och jobbar, får bara schema för en vecka i taget... Så det är mycket stress för mig som jag inte klarar av. Jag har haft ett annat jobb förut, på ett kontor, och det funkade mycket bättre. Håller på och söker andra jobb men jag har inte så mycket erfarenhet eller utbildning så det är svårt.
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Re: Hur säger man upp sig?

Inläggav finodino » 2012-06-07 9:39:53

Eeira skrev:
ragnevi skrev:Sjukskriv dig.

finodino skrev:Hur gör man det då? Bara att få en läkartid på min vårdcentral tar över en månad.

Sjukanmäl dig först hos din arbetsgivare. Efter sju dagar (veckodagar, ej arbetsdagar) behöver du ett läkarintyg, men du kan kontakta vårdcentralen någon dag dessförinnan och förklara att du inte klarar att återvända till jobbet. Du bör få en läkartid inom ett par dagar, men skulle det dröja längre kan de sjukskriva dig retroaktivt.

De första 14 dagarna betalar arbetsgivaren din lön och därefter blir det en fråga för Försäkringskassan. Du får då skicka in läkarintyget tillsammans med en blankett där du ansöker om sjuklön.


Jag kollade upp det där med sjuklön och det dumma med det är ju att jag knappt skulle få några pengar alls i och med att jag bara har ett deltidsjobb och 80 % av den lönen är inte mycket... Skulle jag få a-kassa så skulle jag få ut mer... Förutom de första 45 dagarna då.
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Re: Hur säger man upp sig?

Inläggav finodino » 2012-06-07 9:41:27

ullstrumpan skrev:Sök nytt jobb!


Det gör jag när jag hittar jobbannonser som passar men problemet är att jag skulle behöva utbilda mig för att få större chans att få något jobb. Har tänkt söka en distanskurs men den börjar inte förrän i höst nån gång.
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Re: Hur säger man upp sig?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-06-14 1:17:42

Har du några arbetskamrater som du kan diskutera schemat med? Får alla schemat med så kort varsel som du beskriver?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Hur säger man upp sig?

Inläggav finodino » 2012-06-14 22:41:36

Bjäbbmonstret skrev:Har du några arbetskamrater som du kan diskutera schemat med? Får alla schemat med så kort varsel som du beskriver?


Nej jag känner inte någon på jobbet, man jobbar ju för det mesta själv och när jag väl jobbar med andra så är jag inte så bra på att vara social heller. Jag har problem med att prata om hur jag känner med min sambo till och med så att prata med någon på jobbet känns omöjligt.

Alla får schemat för en vecka i taget, varje onsdag eller torsdag (och ibland fredag om de är sena). Det är inte heller alltid man får något inbokat på schemat utan man får ta pass för andra som är sjuka, så då kan de ringa på morgonen och meddela vart man ska jobba.
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in