Återskapa dokument i Windows

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav barracuber » 2012-06-06 21:30:03

Det alternativa tips jag gav - Shadow Copies (SC) - tror jag mycket på. Och då slipper du oroa dig för att tappa utrymmet; SC är ett (visserligen simpelt) backupprogram och har, ifall det är aktivt i din maskin, tagit backup på bilderna.

Här är mer info om SC (det finns förresten även i Win7)Controlling Shadow Copies in Vista (and Windows 7!)

Kruxet är detta. Ifall du ska kunna använda SC för att återställa dina bilder måste SC ha varit aktivt vid tidpunkten när dina bilder raderades. Och artikeln skriver luddigt att vissa användare har det aktiverat, andra inte... :roll:

Ett sätt att kontrollera om SC är aktivt är att högerklicka på en fil och, om man ser alternativet Restore Previous Versions, då är SC aktivt. I min Windows 7 har jag faktiskt detta alternativ. Jag har vad jag minns aldrig aktiverat det så i Windows 7 verkar SC vara aktivt från början. Värt att kolla hur det ser ut i din Vista.

Kom just på en grej. Det räcker nog tyvärr inte med att SC enbart är aktivt. Enligt pcmag ska man konfigurera upp SC, bland annat genom att tala om vilka kataloger som skall backupas. Så nu sjönk plötsligt hoppet.... :oops: :(
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav Kimmelie » 2012-06-06 21:40:25

Testdisk guide del 2:

När du kommit så här långt väljer du Analysera
testdisk4.png


Skriv p för att lista filer på en partition.
testdisk5a.png


De röda är överskrivna, men alla vita går att återskapa. Använd högerpil för att titta i en undermapp.
testdisk6.png


När du hittar dina borttappade filer är det bara att markera en fil i taget och trycka c för att kopiera den till den mapp du står i. Eller markera flera med a och kopiera med C, som det står i bilden...

Vet inte om min guide blev så bra direkt, med tanke på att du inte kör Linux...

Lycka till, vilken metod du än använder. :)

Edit: Såg nu att jag missade i förra inlägget, bild 3, du kan även ha EFI GPT, även om "Intel" än så länge är vanligast på PC.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav jonsch » 2012-06-06 22:11:55

Jag ska snart läsa de tipsen, Barra och Kimmelie men först rapportera att "nallens" Recuva har lyckats återställa massor av bilder - och kanske, om jag minns rätt, faktiskt bl.a. åtminstone några från den förlorade mappen!!

Jag undrar just nu mest var programmet låtit genvägarna till de återskapade lagras, för de ser ut att vara tusentals. Och bara 600 Mb fanns ledigt på USB-minnet jag kört programmet från.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav Kimmelie » 2012-06-06 22:40:53

jonsch skrev:Jag undrar just nu mest var programmet låtit genvägarna till de återskapade lagras, för de ser ut att vara tusentals. Och bara 600 Mb fanns ledigt på USB-minnet jag kört programmet från.

Fick du ingen fråga om var du ville spara dem?
Recuva will prompt you for a location to place the recovered files. We strongly recommend you select another drive. This will help with the recovery process and avoid problems where Recuva can end up overwriting the file it's trying to recover. Note: If you want to restore files in their original folder structure, select the Recovery options first.

http://www.piriform.com/docs/recuva/usi ... your-files
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav jonsch » 2012-06-08 0:58:09

Barra, du gissade rätt, tyvärr - skuggupplagan var inte aktiverad och går inte ens för mig att hitta bland programmen i mitt Vista-exemplar.

Å andra sidan har REcuva funkat utmärkt! :D

Med Windows, åtminstone denna version, har man en hårddiskenhet C, en D och en E och E hade 297 orörda Gb varav jag lät Recuva fylla halvannat med min återskapade mapp.

Kimmelie, vad Recuva kan som tydligen inte TestDisc kan är att återskapa mappstruktur (även om den blir enormt och sött finuppdelad). Annars är jag dig VÄLDIGT tacksam för mödan med instruktionsserien!!! Man är ju f.ö. så bortskämd med snyggrafiska programgränssnitt, när som jag inte sysslar egentligt med datorer, så jag tänker köra TestDisc enligt dina instruktioner bara för att vänja mig litet vid det "gamla" sättet!

Jo jag fick frågan om var jag ville spara dem. Det jag fann konstigt var istället att programmet visade tumnaglar av alla bilderna, inte bara aktuell mapps utan också många andra mappars slängda bilder; tar inte tumnaglar av kanske 10.000 bilder rejält med minne i anspråk, grunnar jag?

Men Puh vad det var skönt att till slut bara kunna trycka på en knapp och få mappens alla bilder återskapade - på bara ett par minuter, dessutom!

nallen ska jag väl också tacka en gång till!!

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav Kimmelie » 2012-06-08 9:01:37

jonsch skrev:Men Puh vad det var skönt att till slut bara kunna trycka på en knapp och få mappens alla bilder återskapade - på bara ett par minuter, dessutom!

Grattis! antar jag att man får säga då... :D Skönt att det löste sig.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum



Logga in