Återskapa dokument i Windows

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Återskapa dokument i Windows

Inläggav jonsch » 2012-06-06 3:30:16

Jag har lyckats skicka en av mina roligaste bildmappar utom synhåll för mig, i mitt Vista-system.

Genvägen är raderad eller ändrad, står det när jag söker efter mappen. Genvägen ligger nu (var den nu än låg förut) i Tidigare, i Administratör/AppData/Roaming/Windows. Den informationen är den för mig mest exotiska jag hittat, men den kanske är värdelös.

Men jag vet ju det där att ingen data raderas från hårddisken förrän den skrivs över, att istället allt som försvinner är den lättåtkomliga adressen till datan; den slarvas bort. Och den borde väl alltså gå att hitta igen?

Fast nu raderades mappen/adressen på för mig okänt sätt, när kommandot "flytta ikon" inte fungerade så jag istället råkade ge nåt helt oavsiktligt klick-kommando. Det kanske skulle krävas nån jobbig specialvariant av genomgång av hela hårddisken för att hitta bilderna från min mapp.

Men om nån har ett tips så blir jag så glad.

Sen ska jag byta till Ubuntu fortast möjligt. Det var tråkigt nog det jag höll på med när mappen försnillades. Kanske är Windows smartare än man tror, och kände det på sig?

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav plåtmonster » 2012-06-06 4:19:01

1) Sök efter filnamnet
2) Stäng av datorn och boota om med live-CD där du a) provar "undelete" b) söker av hela disken efter nyckelord i dokumentet i några dygn (automatiskt)
3) Gråt en skvätt, gör om
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återskapa dokument i Windows

Inläggav matgar » 2012-06-06 9:36:16

Har du kollat i papperskorgen?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav Sammelsurium » 2012-06-06 9:57:54

PhotoRec är väldigt bra på att återskapa raderade bildfiler. Jag har använt programmet flera gånger med väldigt bra resultat.
Fungerar under både Windows och Linux (samt *BSD, DOS, Mac OS).

Om dina bilder låg på C: så försök att använda datorn så lite som möjligt tills du kört PhotoRec. Har du möjlighet är det bäst att köra från en LiveCD eller starta ett annat OS från en annan disk. Har du inte den möjligheten kan du iaf ställa in PhotoRec att spara resultatet på en USB-sticka eller liknande.

Moderator: Tog bort " från url-taggen (som till skillnad från quote-taggarna inte ska ha detta tecken för att fungera).
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav jonsch » 2012-06-06 12:31:49

Tack, så jättemycket, Sammelsurium, jag ska prova det!! :)

Och matgar tack du också men det är i papperskorgen som genvägarna ligger som det står är raderade eller ändrade.


Återkommer med resultatrapport.

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav plåtmonster » 2012-06-06 12:43:08

mmrecover - Recover lost JPEG images from device dumps
recoverjpeg - Recoverjpeg tries to recover JFIF (JPEG) pictures from a peripheral
ddrescue - Data recovery tool
fatback - Recover deleted files from FAT filesystems
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav jonsch » 2012-06-06 13:23:35

Jaha, jag skrev ett inlägg och har alltså hunnit få ett förslag till här innan jag testat det första - tack, plåtmonster!

Men förutsätter inte de där kommandona att man vet namnen på de specifika bildfilerna? För det är väl kommandon du räknat upp, och inte program? Vad bilderna är döpta till har jag ingen aning om så jag letar efter mappen och dess undermappar, till vilka alltså endast icke fungerande genvägar verkar finnas kvar. Men jag får väl testa de kommandona också.

Ska man helt enkelt skriva exempelvis "mmrecover [mappnamn]" i kommandopromten?

[EDIT] Nej, det verkar vara namn på program du radade upp, trots allt. Brukar de verkligen skrivas med liten begynnelsebokstav? Eller är de kommandon, som jag bara använde fel nyss?
Senast redigerad av jonsch 2012-06-06 13:28:12, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav plåtmonster » 2012-06-06 13:24:37

En del av programmen plockar allt som de hittar såvida man inte exkluderar saker specifikt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav jonsch » 2012-06-06 13:29:26

Aha! Program, alltså, och som plockar fram allt, ospecificerat! Tack. Ska pröva.

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Återskapa dokument i Windows

Inläggav matgar » 2012-06-06 13:39:28

Om den nu ligger i papperskorgen så borde en höger klick och val av återställ fungera. Men du kanske redan testat det innan du posta här?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav jonsch » 2012-06-06 13:58:41

Jo, jag har det, matgar. Det är då burken säger att genvägen är raderad eller ändrad.

Det första av programmen ajg tipsats om och tittat på kräver, logiskt nog, liksom PhotoRec att man sparar till annan fysisk enhet än den programmet återskapar ifrån. Och jag har ganska mycket mer slängda data än jag har plats på nån av mina ynkliga USB-stickor. Nämligen har jag suttit och till annan dator flyttat och sen raderat nästan alla mina bilder inna jag upptäckte att en rolig mapp förlorats; återskapningsprogrammen torde återskapa 5 gånger mer än stickan rymmer, om jag släpper dem lösa.

Fåse om nåt kan inställas på att återskapa en hel mapp men bara den jag söker.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav jonsch » 2012-06-06 14:06:18

Vill nån upplysa mig om ifall det är riskfritt i sammanhanget att ladda hem ett sökprogram - eller om det finns risk för att sökprogrammet skrivs över den data som jag vill återskapa?

Jag gissar att programfiler sparas på en annan del av hårddisken än bilder men har ännu inte läst svart på vitt nånstans att det är så.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav barracuber » 2012-06-06 17:09:12

Här är två andra länkar på temat recovery/undelete:
16 Free File Recovery Software Programs
EaseUS Provides Photo Recovery Software for Windows and Mac Users! (inte helt gratis men räddar vissa datamängder)


Men här är en helt annan typ av lösning du kan testa! Vista (alla versioner) har något som heter Shadow Copies som är en sorts föregångare till Backup and Restore som finns i Windows7. (i OS X heter motsvarande funktion Time machine).

Följ stegen i den här artikeln Recover Files with Shadow Copies on Any Version of Windows Vista så kanske får tillbaka dina bilder. Det verkar funka som så att Vista med jämna mellanrum tar "bilder" av hela systemet (både system- och datafiler). Du får upp en lista och väljer en av bilderna som togs strax före dina bilder blev raderade. (Då behöver du alltså inte oroa dig för att det raderade utrymmet skrivs över.)

Jag kände inte till Shadow Copies men det verkar fungera ungefär som Systemåterställning (system restore) fast inte bara för systemfiler utan även för datafiler - helt enkelt en simpel backupfunktion för folk som inte har någon annan backupfunktion.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav barracuber » 2012-06-06 17:19:50

jonsch skrev:Vill nån upplysa mig om ifall det är riskfritt i sammanhanget att ladda hem ett sökprogram - eller om det finns risk för att sökprogrammet skrivs över den data som jag vill återskapa?


Enligt detta:
http://www.datarecoveryinsiders.com/how ... -files.php

ökar risken för misslyckande ju längre man väntar och framförallt, som någon skrev, om man använder datorn. Enligt länken så ökar chansen att du ska kunna rädda filerna ju mer ledig plats du har på din hårddisk dvs normalt C: i fallet Windows - med gott om plats minskar risken att just "ditt" utrymme förstörs.

jonsch skrev:Jag gissar att programfiler sparas på en annan del av hårddisken än bilder men har ännu inte läst svart på vitt nånstans att det är så.


Tror inte man kan säga så. Installerade program läggs normalt sett i C:\program eller, förr, i C:\program files, men dessa namn har ingenting att göra med hur hårddisken hantererar datat rent fysiskt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav Kimmelie » 2012-06-06 20:03:57

Testdisk är också ett alternativ. Om du har en LiveCD t ex med Ubuntu så använd den, så du inte skriver över filerna.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav Sammelsurium » 2012-06-06 20:09:24

Kimmelie skrev:Testdisk är också ett alternativ. Om du har en LiveCD t ex med Ubuntu så använd den, så du inte skriver över filerna.


Testdisk återställer väl bara trasiga filsystem, t.ex om man skrivit över partitionstabellen? PhotoRec kommer för övrigt från samma företag.

plåtmonster skrev:mmrecover - Recover lost JPEG images from device dumps
recoverjpeg - Recoverjpeg tries to recover JFIF (JPEG) pictures from a peripheral
ddrescue - Data recovery tool
fatback - Recover deleted files from FAT filesystems


ddrescue är ju bara till för att avbilda lagringsmedium. Ungefär som dd.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav nallen » 2012-06-06 20:27:41

Jag har nån gång använt recuva från Pirifom, det vill säga samma företag som gör ccleaner.

Men du måste ha en annan disk att skriva det återskapade till, annars kommer du sannolikt att skriva över saker som du annars kunde ha återställt.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav Kimmelie » 2012-06-06 20:32:06

Sammelsurium skrev:Testdisk återställer väl bara trasiga filsystem, t.ex om man skrivit över partitionstabellen?

Testdisk kan återskapa raderade filer.
Länken i mitt förra inlägg skrev:Undelete files from FAT, exFAT, NTFS and ext2 filesystem
Copy files from deleted FAT, exFAT, NTFS and ext2/ext3/ext4 partitions.

Jag har bara använt testdisk, och den visar även filnamnen på de raderade filerna. Så det inte blir så mycket att återskapa och gå igenom. Vet inte om Photorec gör det.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav jonsch » 2012-06-06 20:32:19

Fan! Jag körde File Scavanger (från USB-minnet, utan att installera vilket jag trodde var detsamma som utan att packa upp men det verkar ha gått bra rent tekniskt). Om nån undrar hur det kunde gå att köra ett program från en USB-sticka så diskutera gärna saken. Men stickan blev väl bara ett externt, extremt långsamt "hård-minne" (sekundärminne?).

Resultat: 0

Antingen har mappen raderats av att jag exporterat filer till USB-minne och flyttat dem till papperskorg, eller så letar inte File Scavanger efter det som jag behöver ha letat efter, vad det nu är.

Tack Kimmelie, och tack Barra, det var via ditt tips jag hittade File Scavanger - som jag kanske dock inte borde ha lagt nån timme på att köra.

Suck* Får väl testa ett par andra program jag tipsats om, fina komplementråd där Sammelsurium!
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav Kimmelie » 2012-06-06 20:42:22

Sammelsurium skrev:ddrescue är ju bara till för att avbilda lagringsmedium. Ungefär som dd.

Ddrescue använder dd, men har en del extra finesser. Men den är nog mer avsedd för om själva filsystemet är skadat.
https://www.gnu.org/software/ddrescue/ddrescue.html skrev:Automatic merging of backups: If you have two or more damaged copies of a file, cdrom, etc, and run ddrescue on all of them, one at a time, with the same output file, you will probably obtain a complete and error-free file. This is so because the probability of having damaged areas at the same places on different input files is very low. Using the logfile, only the needed blocks are read from the second and successive copies.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav jonsch » 2012-06-06 20:45:50

Kimmelie, hur i självaste använder man TestDisc? Efter att ha "extraherat komprimerade filer" får jag bara igång ett svart fönster som inte verkar vara nåt kommandofönster utan bara ge några rader trevlig men oanvändbar information. Jag har gjort fel, va?

Kan ju prova PhotoRec-filen också, den kom med i det extraherade paketet.
Härmed gjort och ser mer lovande ut men var talar man om vad man vill att programmet ska leta efter? Försöker programmet återskapa allt jag lagt i papperskorgen senaste dygnet och göra det från USB-minnet, så torde det hålla på minst ett dygn till.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav Sammelsurium » 2012-06-06 20:51:23

Kimmelie skrev:Testdisk kan återskapa raderade filer.


Japp, jag mindes fel. Skillnaden mellan Testdisk och PhotoRec är väl att PhotoRec använder scraping medan Testdisk återskapar filer på filsystemsnivå. Därav att Testdisk kan återställa filerna med rätt namn.

Ddrescue använder dd, men har en del extra finesser. Men den är nog mer avsedd för om själva filsystemet är skadat.


Precis, men ddrescue kan fortfarande inte återställa raderade filer utan används bara för att avbilda.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav jonsch » 2012-06-06 21:28:14

nallen skrev:Jag har nån gång använt recuva från Pirifom, det vill säga samma företag som gör ccleaner.

Men du måste ha en annan disk att skriva det återskapade till, annars kommer du sannolikt att skriva över saker som du annars kunde ha återställt.

I min harang av tack glömde jag dig, nallen. Jag ska nog överge Kimmelies tips för stunden och prova dina.

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Återskapa dokument i Windows

Inläggav Kimmelie » 2012-06-06 21:29:46

Jag försökte skriva ihop en steg för steg guide för testdisk. Men jag kör Linux, så vissa saker kan skilja hur man gör. Hoppas nån annan kan hjälpa till med hur man gör i Windows.

Till att börja med, alla räddade filer sparas i den katalog(/mapp) du står i. Du måste alltså öppna terminalen (kommandotolken) i en mapp på USB:t. (I Linux använder man cd för att förflytta sig.)
När du står i rätt mapp startar du genom att skriva "testdisk". (utan citattecken) I Linux måste man köra som root, dvs motsvarande administratör i Windows.

Först väljer du att skapa en ny logfil. (Tryck Enter när rätt val är markerat.)

testdisk1.png


Sen väljer du vilken disk du vill söka igenom. I Linux heter första disken /dev/sda, nån annan kanske vet vad den heter i Windows... (C: brukar vara en partition.)

testdisk2.png


Sen väljer du typ av partition, det ska vara Intel.

testdisk3.png


Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum



Logga in