Lördagsträffar i Malmö

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav Laika » 2012-06-01 20:28:48

Jag kan kanske den tionde. Minigolf blir kul.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav radix » 2012-06-01 21:57:58

Jag kan och kommer gärna. :)
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav rdos » 2012-06-03 9:55:18

KrigarSjäl skrev:
redtroll skrev:Så här har vi sagt:

Ingen kamera eller annan inspelningsutrustning får användas - ljud eller bild.
Endast de som har eller tror sig ha diagnosen AS är välkomna.
Ingen alkohol.
Träffen är helt förutsättningslös

Reglerna är en förutsättning för mitt deltagande.
Fast reglerna innebär väl också att inga anhöriga utan diagnos får komma?


Ser du att det står någonstans specifikt om "anhöriga"? Som jag tolkar reglerna så gäller de för alla, och "anhöriga" har inga specialregler.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-03 10:49:43

Ska jag tolka det som att du inte tar med dig familjen?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav redtroll » 2012-06-03 10:55:48

rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:
redtroll skrev:Så här har vi sagt:

Ingen kamera eller annan inspelningsutrustning får användas - ljud eller bild.
Endast de som har eller tror sig ha diagnosen AS är välkomna.
Ingen alkohol.
Träffen är helt förutsättningslös

Reglerna är en förutsättning för mitt deltagande.
Fast reglerna innebär väl också att inga anhöriga utan diagnos får komma?


Ser du att det står någonstans specifikt om "anhöriga"? Som jag tolkar reglerna så gäller de för alla, och "anhöriga" har inga specialregler.


Om de anhöriga har eller tror sig ha AS, är de välkomna
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-03 10:59:50

Isf är det en annan sak. Men rdos fru är såvitt jag förstått inte aspergare, ändå var hon med en gång.

Inget personligt agg eller så, men den här principen är jävligt viktig i mitt tycke, att det _bara_ är aspergare som träffas.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav Swesse » 2012-06-03 23:00:26

Får gaska upp mig, ta mig själv i kragen och gå till nästa träff! Får sluta låta min folkskygghet mot dem jag inte känner hindra mig.

Så lutar det åt 10 juni och minigolf, eller?

Sibbarps minigolfbana ligger ganska avlägset för de flesta (tror jag, rätta mig om jag har fel) och har inga utmärkande attributer som ändå väger över till dess fördel, vad jag vill minnas.

På Ribbans minigolfbana brukar det vara ganska många besökare med hög risk för skrikande barn. Inget jag hade föredragit.

Folkets Parks minigolfbana har jag inte besökt på c:a 7 år, men vid det besöket så var det folktomt och 12-åriga jag vill minnas att det var i ganska gott skick. Centralt också.

Kulladals minigolfbana har jag cyklat förbi många gånger och besökt ett par. En helt ok bana, men inte mer. Väldigt få besökare av vad jag har sett, men är placerat precis bredvid ett ganska högtrafikerad väg - något som kanske kan orsaka störningar hos vissa aspies.

Bulltoftas minigolfbana har jag aldrig besökt och kan därför inte uttala mig om.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav redtroll » 2012-06-04 7:43:22

Folkets parks minigolfbana är nog ett bra val.
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav tvilling99 » 2012-06-04 14:52:44

Swesse skrev:Får gaska upp mig, ta mig själv i kragen och gå till nästa träff! Får sluta låta min folkskygghet mot dem jag inte känner hindra mig.

Så lutar det åt 10 juni och minigolf, eller?

Sibbarps minigolfbana ligger ganska avlägset för de flesta (tror jag, rätta mig om jag har fel) och har inga utmärkande attributer som ändå väger över till dess fördel, vad jag vill minnas.

På Ribbans minigolfbana brukar det vara ganska många besökare med hög risk för skrikande barn. Inget jag hade föredragit.

Folkets Parks minigolfbana har jag inte besökt på c:a 7 år, men vid det besöket så var det folktomt och 12-åriga jag vill minnas att det var i ganska gott skick. Centralt också.

Kulladals minigolfbana har jag cyklat förbi många gånger och besökt ett par. En helt ok bana, men inte mer. Väldigt få besökare av vad jag har sett, men är placerat precis bredvid ett ganska högtrafikerad väg - något som kanske kan orsaka störningar hos vissa aspies.

Bulltoftas minigolfbana har jag aldrig besökt och kan därför inte uttala mig om.

Vi bits inte jag lovar :wink:
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav djmgf76 » 2012-06-06 3:36:52

Är nog lite skygg inför sådana här mötena så jag tar några frågor först, ni som har gjort/varit på dessa träffar, vad gör ni, hur långa är "mötena"?, är det bara killar eller kommer det tjejer och ration mellan dessa hade inte skadat.
Hur vet ni vem som är aspie på dessa möten? Ska man skrika ut "aspie" eller något (sarkasm)?.

Ja som ni ser så är jag en planerare som inte tar chanser, teori före praktik.
djmgf76
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-01-16

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav rdos » 2012-06-06 9:50:39

Vi kommer 4 st härifrån. För att svara på KrigarSjäls frågor:

Dottern: Har diagnos autistiskt syndrom + testar Aspie på Aspie-quiz.

Sonen: Är odiagnosticerad, men hade högre poäng på ASSQ än dottern. Har troligen en kombination av autism, dyslexi och ADHD

Hustrun: Är odiagnosticerad, men testar Aspie på Aspie-quiz

Jag själv: Är oxå odiagnosticerad och har 150/50 på Aspie-quiz

Kan tillägga att minsta sonen (som inte kommer) är under utredning för både AS och ADHD. Då alla i familjen har dragen så blir det nog svårt för KrigarSjäl att förklara varför en utan diagnos är välkommen men inte de andra.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav rdos » 2012-06-06 9:52:23

djmgf76 skrev:är det bara killar eller kommer det tjejer och ration mellan dessa hade inte skadat.


Det brukar vara som på forumet, typ 50-50.

djmgf76 skrev:Hur vet ni vem som är aspie på dessa möten? Ska man skrika ut "aspie" eller något (sarkasm)?.


Det märker man typ 100 m bort. :lol:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav redtroll » 2012-06-06 10:41:52

Du ser tvilling99's avatar, så vet du hur en av oss ser ut.
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-06 10:49:45

rdos skrev:Vi kommer 4 st härifrån. För att svara på KrigarSjäls frågor:

Dottern: Har diagnos autistiskt syndrom + testar Aspie på Aspie-quiz.

Sonen: Är odiagnosticerad, men hade högre poäng på ASSQ än dottern. Har troligen en kombination av autism, dyslexi och ADHD

Hustrun: Är odiagnosticerad, men testar Aspie på Aspie-quiz

Jag själv: Är oxå odiagnosticerad och har 150/50 på Aspie-quiz

Kan tillägga att minsta sonen (som inte kommer) är under utredning för både AS och ADHD. Då alla i familjen har dragen så blir det nog svårt för KrigarSjäl att förklara varför en utan diagnos är välkommen men inte de andra.

Det var ett uppriktigt svar och det uppskattas.
Lite intressant att ingen är diagnosticerad aspergare...
Är ditt aspiequiz vetenskapligt?
Finns ju delade meningar om det.

Det är mao tveksamt om jag dyker upp då jag inte är det minsta intresserad av att delta i någons familjepicknick. Det finns andra träffar i landet så...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav radix » 2012-06-06 11:16:04

En sak som gjorde det rätt tydligt och lätt för mig att märka att folk var aspies var att ingen talade i mun på någon annan. Blev nåt slags smidig turordning som gjorde att man kunde höra vad alla sa och sådär, inte bli uttröttad av väsen. Väldigt trevligt blev det och de 3,5 timmarna eller hur länge det var kändes inte som 'länge'.

Jag har ASdiagnos, skäller väldigt sällan IRL (iaf.. :roll:) och bits inte.

Vore trevligt om du kom, Krigarsjäl.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-06 11:39:39

Vi får se. Jag har som sagt svårt för familjesammankomster.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav redtroll » 2012-06-06 11:42:29

Och ändå är vi som en stor familj...
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav biologic » 2012-06-06 12:08:35

djmgf76:

* Vi har under dessa träffar samtalat om allt mellan himmel och jord. Senast diskuterade vi just att inget ämne är för underligt att dryfta på sammankomsterna; allt tacklas väldigt rationellt. Vissa träffar så har vi även haft någon aktivitet; en gång gick vi ut och bowlade, en annan så såg vi film. Nu blir det minigolf!
* Träffarna varar allt mellan 2-4 timmar, men oftast cirka 3 timmar. Du får gärna gå tidigare om du har någonting annat inplanerat.
* Det kommer både killar och tjejer. På förra träffen var vi 5 killar och 4 tjejer om jag minns rätt. Ibland är det färre tjejer, men oftast cirka 50/50.
* Det märks att det är aspies där, stämningen är en helt annan än den är på NT-sammankomster. Alla får vara som de är, ingen som dömer och ingen som behöver känna att de måste spela en roll. Det blir ingen pinsam tystnad, blir det tyst så blir det tills någon har någonting att säga. Inget ytligt lära känna-prat, utan det kommer med tiden när det känns rätt.

Jag känner mig avslappnad i denna grupp, det gör jag aldrig i vanliga gruppsammanhang.
Jag och Ca är för övrigt syskon och har båda fastställd AS-diagnos, Ca har även AD(H)D, vilket jag också misstänker att jag har.

Ingen som har bitit mig än i varje fall och jag har varit med ett antal gånger nu. :P
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav ca » 2012-06-08 20:13:25

Ska se om jag kan komma på söndag, har precis varit sjuk en vecka och tappat greppet om schemat totalt.. men minigolf är ju trevligt, liksom sällskapet.

djmgf76, att våga sig dit var det stora steget för mig. Förstår precis din tvekan, men det visade sig vara mycket enklare än att träffa nya NT, åtminstone för mig.

Det är skönt att slippa det ritualistiska "lära-kännandet" som man annars får traggla sig genom. Här känns det mer naturligt och avslappnat, och jag tror det beror på en lite annan acceptans och distans. Vi är ju också nyfikna på andra (annars hade man inte gått på träffar), men saknar nog det där dolda "manuset" som NTs verkar följa.. de kanske tycker att man är för distansierad på ett sätt och för närgången på ett annat, tar saker i fel ordning, lämnar från sig "too much information" eller är för tillknäppt. Sånt tar vi mer med en klackspark.

Har mer och mer funderat på varför det sägs att vi skulle vara mindre finkänsliga.. jag tycker det allmänt är trevligt och respektfullt på mötena. Men som sagt, det har nog med det tidigare nämnda "manuset" att göra. Vi klarar oss utan ett, och är därför mer öppna för "udda" svar på normala frågor, eller udda frågor i normala sammanhang. :)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav biologic » 2012-06-08 21:21:08

Kanske är hög tid att bestämma plats och tid så att vi alla kan förbereda oss?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav redtroll » 2012-06-08 23:50:32

På söndag 10'e juni klockan 14, var det väl sagt?
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav tvilling99 » 2012-06-09 11:32:17

redtroll skrev:På söndag 10'e juni klockan 14, var det väl sagt?

Så har jag också uppfattat det.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav tvilling99 » 2012-06-09 11:33:11

Mycket bra beskrivning,ca.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Re: Lördagsträffar i Malmö

Inläggav biologic » 2012-06-09 17:06:20

Men vilken golfbana? :P
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Återgå till Träffar



Logga in