Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav colaflaska » 2012-05-31 21:57:32

manne skrev:
colaflaska skrev:
KrigarSjäl skrev:Var var det någonstans?

Det ligger i Helsingborg.


finns en hemsida också dära http://www.sundsgarden.se/
skulle hellre föredra en skola på landet som tex tomelilla alla gånger.

Det ligger inte inne i storstan. Närmsta grannen är tre åkrar. Jättefin omgivning, speciellt nu på sommaren :)
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav colaflaska » 2012-06-04 5:38:24

Nu har vi slutat för läsåret. Alla som går där nu kom in nästa år, så det finns 6 platser kvar. 4 av de som sökte in kommer gå där utöver 12 andra elever, de är 3- och 4årselever.

LitenMymla, du bör få reda på om du kom in eller inte innan den 15e :)
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-07-16 10:24:34

Denna tråd heter "Sundsgårdens folkhögskola" och är mer 'färsk' Från Maj 2012 och nyare: sundsgardens-folkhogskola-t27049.html

Lämnar den här så att personer kan lätt hitta den.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-07-27 14:07:24

Moderator Alien skrev:Moderator Alien: Slog ihop två trådar om Sundsgården.

Min ovanstående länk (har slagits ihop med den här tråden tror jag) fungerar inte längre. Om det är så...
Tack!
:D
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2012-08-06 23:39:44

Nu är det tre veckor kvar tills läsåret börjar. Någon här som kommer gå?

Tydligen kommer den totalt inkompetenta assistenten/specialpedagogen bli klassföreståndare i år, misstänker att det inte kommer bli ett dugg bra. Vet inte en enda i klassen som inte ogillar hen, inklusive merparten av lärarna. Undrar hur ledningen tänkte där.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-08-09 12:06:54

colaflaska skrev:Nu är det tre veckor kvar tills läsåret börjar. Någon här som kommer gå?

Jag kommer att vara där den 27:e Augusti (Måndag), eller en dag innan (Söndag).
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-09 14:23:50

colaflaska skrev:Nu är det tre veckor kvar tills läsåret börjar. Någon här som kommer gå?

Tydligen kommer den totalt inkompetenta assistenten/specialpedagogen bli klassföreståndare i år, misstänker att det inte kommer bli ett dugg bra. Vet inte en enda i klassen som inte ogillar hen, inklusive merparten av lärarna. Undrar hur ledningen tänkte där.

Jag kanske har missat något men varför är denne inkompetent?
Jag ifrågasätter inte utan är nyfiken.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2012-08-09 23:48:30

KrigarSjäl skrev:
colaflaska skrev:Nu är det tre veckor kvar tills läsåret börjar. Någon här som kommer gå?

Tydligen kommer den totalt inkompetenta assistenten/specialpedagogen bli klassföreståndare i år, misstänker att det inte kommer bli ett dugg bra. Vet inte en enda i klassen som inte ogillar hen, inklusive merparten av lärarna. Undrar hur ledningen tänkte där.

Jag kanske har missat något men varför är denne inkompetent?
Jag ifrågasätter inte utan är nyfiken.

Hen har ingen utbildning inom asperger öht, utom möjligtvis nån bok hen har läst. Hen behandlar oss som 5-åringar/utvecklingsstörda och är mycket osympatisk och svår att få företroende för. Enda tidigare arbetserfarenheten hen har med människor innan hen kom till oss var på en särskola med barn i förskoleåldern.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-10 7:51:48

Men vafan...totalt felplacerad människa alltså.
Jag vet inte vad ni kan göra.
En lista med namnunderteckningar i protest mot att ha denne som klassföreståndare, och ge den till rektorn?

Varför ska såna som denne ens bli påtänkta som klassföreståndare för aspergare!?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-08-10 17:48:36

colaflaska skrev:Tydligen kommer den totalt inkompetenta assistenten/specialpedagogen bli klassföreståndare i år

Du menar kursföreståndare? Här kan man se http://www.sundsgarden.se/utbildning_asperger.aspx där det står "***Borttaget***, Kursförståndare." (jag är rädd de har stavat fel, jag tror "förstånd" har en annan betydelse, något med hur man tänker eller agerar)

Var det inte ***Borttaget*** som var Kursföreståndare innan? Hon undervisade i Svenska på prova på dagarna. Har hon slutat att arbeta?



Moderator atoms - redigerade bort ett par namn. Det är onödigt att nämna namn här. Vill man nödvändigtvis veta kan man nyttja Google.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Hundralappen » 2012-08-10 18:05:03

För den ovise finns det ett aspergergymnasium i Helsingborg också; Impius.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Flinta » 2012-08-10 19:31:05

colaflaska skrev:
Ska du bo på internatet? Att bo på internatet är nog det roligaste jag någonsin gjort!


Är d frivilligt att bo på internatet? Kan tänka mig att d ingår i utbildningen o att man kanske inte får ut lika mkt om man bor på annan ort o pendlar?

F ö söker jag fortfarande aspergerlinjer på fhsk där d inte finns internat.. Verkar inte finnas..? Jag skulle aldrig orka bo på internat, d vet jag helt säkert.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2012-08-11 13:07:08

KrigarSjäl skrev:Men vafan...totalt felplacerad människa alltså.
Jag vet inte vad ni kan göra.
En lista med namnunderteckningar i protest mot att ha henne som klassföreståndare, och ge den till rektorn?

Varför ska såna som hon ens bli påtänkta som klassföreståndare för aspergare!?

Exakt! Önskar att vår internatföreståndare kunde bli kursföreståndare istället, hon är väldigt kompetent och välutbildad inom asperger. Men nänä. Tror tyvärr inte att det finns något vi kan göra.

Tor_och_i2p skrev:
colaflaska skrev:Tydligen kommer den totalt inkompetenta assistenten/specialpedagogen bli klassföreståndare i år

Du menar kursföreståndare? Här kan man se http://www.sundsgarden.se/utbildning_asperger.aspx där det står "***Borttaget***, Kursförståndare." (jag är rädd de har stavat fel, jag tror "förstånd" har en annan betydelse, något med hur man tänker eller agerar)

Var det inte ***Borttaget*** som var Kursföreståndare innan? Hon undervisade i Svenska på prova på dagarna. Har hon slutat att arbeta?


***Borttaget*** ska fortsätta arbeta men inte vara kursföreståndare, har ingen aning om varför. Hon är också jättebra. Hon har svenska, religion och aspergerteori.

Flinta skrev:
colaflaska skrev:Ska du bo på internatet? Att bo på internatet är nog det roligaste jag någonsin gjort!


Är d frivilligt att bo på internatet? Kan tänka mig att d ingår i utbildningen o att man kanske inte får ut lika mkt om man bor på annan ort o pendlar?

F ö söker jag fortfarande aspergerlinjer på fhsk där d inte finns internat.. Verkar inte finnas..? Jag skulle aldrig orka bo på internat, d vet jag helt säkert.


Naturligtvis är det frivilligt. Men nej, man får inte ut lika mycket om man pendlar. Vi hade två externatare förra läsåret och de var tyvärr inte lika sammansvetsade i gruppen som vi övriga.



Moderator atoms - redigerade bort ett par namn. Det är onödigt att nämna namn här. Vill man nödvändigtvis veta kan man nyttja Google.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-08-14 12:09:32

atoms skrev:Moderator atoms - redigerade bort ett par namn. Det är onödigt att nämna namn här. Vill man nödvändigtvis veta kan man nyttja Google.

Ok, jag provar att omformulera vad jag skrev utan namn. Jag lägger in det i en "spoiler" så man kan se var det börjar och var slutet är.

Spoiler: visa
colaflaska skrev:Tydligen kommer den totalt inkompetenta assistenten/specialpedagogen bli klassföreståndare i år


Du menar kursföreståndare? Här kan man se http://www.sundsgarden.se/utbildning_asperger.aspx vem som är kursförståndare för tillfället. (jag är rädd de har stavat fel, jag tror "förstånd" har en annan betydelse, något med hur man tänker eller agerar)

Har den förra kursföreståndaren slutat arbeta? Hon undervisade i Svenska på prova på dagarna. Här är en länk med gamla uppgifter för personen som var kursföreståndare innan(Se "kontaktperson"): http://www.folkhogskola.nu/Sok-kurser/S ... rgerlinje/

Notering: Det ovanstående är redan besvarat men jag skriver detta som allmän notering(+ursäkt). Kanske är ett exempel på hur man kan omformulera sig också utan att ha officiella namn i sitt inlägg. :-)Happy
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-14 12:14:09

Protestera i alla fall, även om det känns lönlöst.
Om det skulle bli rent hårresande dåligt, om ni blir behandlade som barn och patroniseras så ska ni ju inte acceptera det.

De där linjerna är till för att ni ska lära er något och utvecklas.
Och man vare sig lär sig något eller utvecklas av att bli bemött som en förståndshandikappad och ha idiotaktiviteter & flum på schemat.

Ställ krav - det har ni all rätt i världen att göra!
Skolan är till för er och inte tvärtom, glöm aldrig det...

Kom ihåg att vara eniga bara, det blir lättare att få igenom saker då.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-08-21 13:56:32

Allt kommer nog att gå bra (=generell positiv tanke)
Åker själv tidigt på Söndag. Det ska vara någon slags "lycka till fest" där föräldrar och kompisar till de som studerar önskar lycka till eller nåt.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-22 9:12:16

Lycka till!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-08-27 18:06:02

KrigarSjäl skrev:Lycka till!

Tack! Började idag med en massa information och ett schema.

Det schemat vi fick idag... det ska börja gälla från och med Onsdag. Tills dess så imorgon(Tisdag) blir det Information 8.30 - 10, Hemlig aktivitet 10.30 - 12. Senare blir det mer information "studera på högskola"-typ och till slut en frågestund 13.50-14.50.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Miche » 2012-08-29 11:20:45

Tor_och_i2p skrev:Hemlig aktivitet

På en Aspergerlinje? :shock:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Mymlan » 2012-08-29 13:37:07

Jag börjar på AS-linjen på måndag eller tisdag! Flyttar från Finland, så det är rätt spännande... Säkert nån av lärarna som berättat om mig redan, misstänker jag :P
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Miche » 2012-08-29 15:28:35

Mymlan skrev:Flyttar från Finland

Hur hanteras det ekonomiska? Skolor i Sverige är väl knappast gratis för er (eller är du svensk medborgare)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-08-29 16:30:34

Miche skrev:
Tor_och_i2p skrev:Hemlig aktivitet

På en Aspergerlinje? :shock:

Ja, faktiskt. På den hemliga aktiviteten så gick vi ut på stranden (om jag kommer ihåg rätt) http://osm.org/go/0NdGAP5lA-- (Helsingborgarna tycker om openstreetmap antar jag för mycket jag är intresserad av finns redan på kartan).

På stranden så skulle vi lägga ihop olika grejer. Det användes olika saker från naturen men också saker som var skräp. T.ex ett rosa sugrör, eller t.ex en rosa blomma, även frukt. Sedan blev det fotograferat och idag kommenterade vi bilderna som hade tagits.

Miche skrev:
Mymlan skrev:Flyttar från Finland

Hur hanteras det ekonomiska? Skolor i Sverige är väl knappast gratis för er (eller är du svensk medborgare)!

Själv tar jag lån som jag tänker börja betala tillbaka lite efter av mitten på 2013. Det mesta jag får är bidrag så det här går nog bra. Jag tycker inte om lån, men jag fann heller ingen annan lösning så det blev som det blev. Om det går som jag vill så är detta det första och samtidigt sista lånet jag tar.

Mymlan skrev:Jag börjar på AS-linjen på måndag eller tisdag! Flyttar från Finland, så det är rätt spännande... Säkert nån av lärarna som berättat om mig redan, misstänker jag :P

Ja jag tror lärare har nämnt något om Finland (nu förstår jag vad de menade). Välkommen hit!
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2012-08-31 3:16:05

Miche skrev:
Tor_och_i2p skrev:Hemlig aktivitet

På en Aspergerlinje? :shock:

De flesta av oss är högfungerande aspergare. Några av de nya kanske är lite lågfungerande, men det kan ju bero på att jag inte känner dem så bra än.

Mymlan: Ja de har berättat om dig :) Du kommer iaf få ett bra rum med väldigt fin utsikt i Villan ;)


Hittils funkar det mesta bra tycker jag, utom möjligtvis klassföreståndaren som är milt sagt speciell..
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-08-31 14:41:47

colaflaska skrev:
Miche skrev:
Tor_och_i2p skrev:Hemlig aktivitet

På en Aspergerlinje? :shock:
[klippt]
Hittils funkar det mesta bra tycker jag, utom möjligtvis klassföreståndaren som är milt sagt speciell..

Hen är ny, så hen har en del att lära sig. Jag har pratat med föregående klassföreståndare och frågat rakt ut varför hen inte är klassföreståndare detta året. Svaret blev typ:'att vara klassföreståndare betyder mer jobb för mig än jag klarar av just nu.'. Hen har många klasser och hinner inte med jobbet så bra(kanske stressigt?) så nu ska det alltså vara färre grejer (kanske administrativa?) att sköta om.

Hen (nuvarande klassföreståndaren) får lära oss saker, och vi kan (om vi vill) också lära hen (öh, hen i plural?) saker. Om vi inte känner oss respekterade så får vi visa det antar jag eller helt enkelt be om respekt.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in