Gilla-knapp?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Liebert » 2012-05-31 12:21:25

Danne skrev:Fördelen är att det ersätter alla "+1"-inlägg, vilket är trevligt. Dock föredrar jag att man skriver vad man tycker istället för att man bara klickar på en tack-knapp. Ibland vet man inte om det tackas av ironi, eller om det delar som avses, eller hela inlägget. Men vet heller inte varför det tackas.

Håller i princip med. Dock tror jag inte det går att påverka forumisterna i någon högre grad så de ersätter sina +1 med inlägg som uppvisar större substantiell densitet. Den här förändringen skulle i alla fall rensa trådarna på en hel del klutter vilket ändå skulle vara värt en hel del.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Meppe » 2012-05-31 12:36:28

Tror att risken att någon gillar, men inte specificerar med texten som normalt skulle komma under +1 är mindre här än på andra forum.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Danne » 2012-05-31 12:44:33

Min poäng var inte att påverka forumister att skriva mer/bättre svar.

Jag ville mest upplysa lite om min syn på saken, utifrån min lilla erfarenhet. Visst kan det hjälpa vissa att uttrycka åsikt utan att orka skriva åsikt, men samtidigt blir det lite fel också som kan skapa negativa effekter.

Glömde säga att det på det foprumet även står hur många man tackat, och hur många tack man fått, under ens namn. Det gör att somliga kan uppfattas som personer med generellt vettiga åsikter, speciellt vid dispyter.

Själva poängjakten är nog inget större problem egentligen. Problemet blir när vissa inlägg får många tack, och innebörden kan tolkas på flera sätt. Många kommer få vatten på sin kvarn, och det blir lite pådrivande vid heta diskussioner.

Kör ett fiktivt exempel:

X Skriver en fråga.

Y svarar spydigt för att frågan är dumt ställd.

Många tackar Y's inlägg av olika skäl. Vissa för att han var rolig, andra för att han har rätt.

X uppfattar det som att många tycker han är dum i huvudet.

Y uppfattar det som att hans spydighet uppskattades och fortsätter hamra på X, då han fått lite "godkännande".



Så här kan det gå till på ett NT forum. På ett aspergerforum där saker kan tolkas på andra sätt lite oftare kan det bli ännu värre.

Sedan har jag märkt en tydlig gruppeffekt på tack på det forumet. Om en tackar, så följer många efter. Ibland kan det ta lång tid innan första tacket kommer, men därefter trillar dom in i rask följd. Mycket grupptryck som spelar in alltså.

Och det är det jag menar att det ofta blir en skev bild av vad folk tycker. Sen kan jag faktiskt tycka mig se en minskning av svar i trådarna också. Folk tackar istället för att skriva, vilket inte alls är kul. Det är inte bara "+1"-inläggen som försvinner.

Det är inte samma som Facebook heller. På Facebook kan man få ett tack för nåt man skrivit, så är det inget mer med det. Men På diskussionsforum blir det en annan sak. Där blöir det ofta ett ställningstagande mellan två olika åsikter när folk debatterar. Och ett tack åt ena hållet innebär då också en negativ röst åt den andra sidan.

Nä, det är just det här med grupptrycket som man märker på NT-forum med tack-funktion. Folk slutar säga sina egna åsikter, utan sparkar hellre på dom andra redan sparkat på genom tack-funktionen istället. Och på aspergerforum tror jag det kan slå riktigt fel, här där folk är känsligare och många redan nu tar illa vid sig när andra inte håller med, eller än värre, håller med motståndarna.

Som sagt, öppna inte pandoras ask. Riskerna och nackdelarna överskuggar de få och småfördelar man möjligtvis kan erhålla.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Iridia » 2012-05-31 12:52:48

Grupptryck? Aspergare är inte kända för att falla för något grupptryck. Om något inlägg på facebook får Gillningar så brukar det vara för att de är bra skrivna eller någon höll med, inte p g a något grupptryck. Inte där jag brukar hänga i alla fall. Om de kommer sent så kan det vara för att man inte hunnit läsa dem förrän då.

Har inte sett någon minskning brist på substansfyllda inlägg heller. Snarare är det en uppmuntran att få se att någon faktiskt läst och uppskattat om man tagit sig tid att skriva ett inlägg med eftertanke, så att det kanske t o m blir fler såna där än här.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Meppe » 2012-05-31 12:56:36

Det låter som om idén tål utvecklas.

Möjlighet att helt stänga av funktionen, och dölja den som spoilerfunktionen behövs åtminstone. Sedan ser jag inte varför det skulle behöva stå hur många gillanden man fått totalt vid varje inlägg. Det tycker jag kunde placeras på profilen, med möjlighet att dölja det för andra.

Något i stil med Newsmill kanske skulle vara en idé, där man kan klicka på olika reaktioner. De skulle t.ex. kunna vara road, håller med, bra skrivet osv. Sedan skulle det visas hur många och vilka som klickat på vad.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Iridia » 2012-05-31 13:00:20

Också en bra idé men kan bli lite krångligare. Dessutom är det ju inte säkert att ens reaktion överensstämmer med alternativen, då kan man lika gärna posta en smiley istället.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Liebert » 2012-05-31 13:01:48

Danne: Bra kritik framförd med sedvanligt nykter och klargörande stil. Tack. Jag håller inte med om allt men tar naturligtvis allting med mig.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Danne » 2012-05-31 13:02:02

Iridia skrev:Grupptryck? Aspergare är inte kända för att falla för något grupptryck. Om något inlägg på facebook får Gillningar så brukar det vara för att de är bra skrivna eller någon höll med, inte p g a något grupptryck. Inte där jag brukar hänga i alla fall. Om de kommer sent så kan det vara för att man inte hunnit läsa dem förrän då.

Har inte sett någon minskning brist på substansfyllda inlägg heller. Snarare är det en uppmuntran att få se att någon faktiskt läst och uppskattat om man tagit sig tid att skriva ett inlägg med eftertanke, så att det kanske t o m blir fler såna där än här.

Mina erfarenheter är från ett NT-forum, hur det ser ut här vet vi inte eftersom vi inte prövat det än. Men det är skillnad på Facebook och diskussionsforum, det är ett helt annat upplägg och struktur som gäller där. I vart fall vad jag sett av det.

Och det är naivt att tro att aspergare inte skulle falla för grupptryck, det gör alla vare sig man har diagnos eller ej. Jag har sysslat med gruppdynamik ganska mycket i bl.a. försvaret, både teoretiskt och praktiskt. Och så fort mer än en person samlas, så skapas en gruppdynamik, som även innehåller olika stora portioner grupptryck.

Det är ett mänskligt beteende helt enkelt. Vid upplopp rycks folk med och plundrar och vandaliserar, trots att det annars är laglydiga människor som aldrig skulle kunna tänka sig nåt sånt. Aspergare är också människor såklart, och även om vi ofta gillar att tänka själva, så ska man inte tro att man inte påverkas av andra.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Danne » 2012-05-31 13:03:18

Liebert skrev:Danne: Bra kritik framförd med sedvanligt nykter och klargörande stil. Tack. Jag håller inte med om allt men tar naturligtvis allting med mig.

Tack för det, jag försöker bara hjälpa till så gott jag kan. Vill folk sen ändå ha en tack/gilla-funktion så rättar jag mig efter det. Men jag kommer nog inte att använda funktionen själv i så fall.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Iridia » 2012-05-31 13:11:09

Danne skrev:Och det är naivt att tro att aspergare inte skulle falla för grupptryck, det gör alla vare sig man har diagnos eller ej. Jag har sysslat med gruppdynamik ganska mycket i bl.a. försvaret, både teoretiskt och praktiskt. Och så fort mer än en person samlas, så skapas en gruppdynamik, som även innehåller olika stora portioner grupptryck.

Det är ett mänskligt beteende helt enkelt. Vid upplopp rycks folk med och plundrar och vandaliserar, trots att det annars är laglydiga människor som aldrig skulle kunna tänka sig nåt sånt. Aspergare är också människor såklart, och även om vi ofta gillar att tänka själva, så ska man inte tro att man inte påverkas av andra.

Jag säger inte att vi är helt immuna mot det, men enligt min erfarenhet något mindre benägna att säga eller göra saker av just grupptryck (t ex tjuvröka eller snatta bara för att klasskompisarna gjorde det).

Baksidan är social osmidighet för att man hellre går mot strömmen och kör sitt race än att jamsa med och göra som alla andra bara för att bli omtyckt. Det är ju därför de sätter diagnoser på oss, för att vi inte "fattar vårt eget sociala bästa" (fast egentligen deras) och har svårt att anpassa oss till något som inte känns bra när det gäller t ex uppförande, klädstil eller åsikter som vi uppfattar som omotiverade, överflödiga eller helt enkelt fel.

Du själv är väl ett hyfsat bra exempel på just detta. :wink:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Danne » 2012-05-31 13:21:06

Iridia skrev:Du själv är väl ett hyfsat bra exempel på just detta. :wink:

Men även om jag inte gillar att erkänna det, så vet jag att jag faktiskt påverkas av grupptryck. Jag strävar naturligtvis att inte göra det. Men på det forumet som jag har som exempel så är det mycket lätt att känna medhåll när man får många tack för sina åsikter, men sedan kan man se samma personer tackar något som går i strid med det man skrivit i andra trådar, och då blir man förvirrad.

Sedan finns det även en stor missvisande faktor till, och det är att det i regel inte går att ta tillbaka sitt tack. Så Om man tackar någon i början av tråden, innan man fått höra alla argumenten, så står ens tack kvar, även fast man ändrat uppfattning. I en lång tråd där många inte läser alla inläggen när dom ser den, så brukar folk fokusera på de inlägg där många tackat istället.

Det gör att dom flesta nya som läser tråden tror du står för något annat, oavsett om du skrivit nåt annat längre ner i tråden. Det har jag sett många gånger, men konflikterna kvarstår för att den som från början fick massa tack tror att han har medhåll från många, och fortsätter i tron att han har rätt. Och han är påhejad av dig, trots att du bytt åsikt och tycker motsatt nu. Och alla som ser början av tråden ser alla hans tack, och själv lägger ett tack för att sedan läsa vidare och byta uppfattning sen. Så missvisningen bara växer.

Så tack-funktionen har väldigt många sidor av sig som man inte tänker på i början. Och jag kan lova att det kommer att bli mycket tjafs om den när den införs, och efter folk upptäcker alla konstiga saker den orsakar.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Iridia » 2012-05-31 14:23:01

Danne skrev:
Iridia skrev:Du själv är väl ett hyfsat bra exempel på just detta. :wink:

Men även om jag inte gillar att erkänna det, så vet jag att jag faktiskt påverkas av grupptryck. Jag strävar naturligtvis att inte göra det. Men på det forumet som jag har som exempel så är det mycket lätt att känna medhåll när man får många tack för sina åsikter, men sedan kan man se samma personer tackar något som går i strid med det man skrivit i andra trådar, och då blir man förvirrad.

Det kan vara så att de håller med om delar av det du skriver men även kan se andra sidan av myntet när någon annan beskriver det lika bra (många frågor är ju inte helt svartvita). Man kan också ändra uppfattning när någon annan påpekar något som man inte tänkt på förut. Jag har verkligen mycket svårt att tro att man håller med bara av grupptryck.

Sedan finns det även en stor missvisande faktor till, och det är att det i regel inte går att ta tillbaka sitt tack. Så Om man tackar någon i början av tråden, innan man fått höra alla argumenten, så står ens tack kvar, även fast man ändrat uppfattning.

På facebook man man "Sluta gilla" om man ändrar sig. Det borde kunna gå att göra här också.

I en lång tråd där många inte läser alla inläggen när dom ser den, så brukar folk fokusera på de inlägg där många tackat istället.

Nej, jag tror de brukar fokusera på inlägg som blir citerade och som man därmed blir uppmärksammad på ifall man råkat missa dem innan. Ännu oftare är det ju inlägg man stör sig på som får mest uppmärksamhet.

Det gör att dom flesta nya som läser tråden tror du står för något annat, oavsett om du skrivit nåt annat längre ner i tråden. Det har jag sett många gånger, men konflikterna kvarstår för att den som från början fick massa tack tror att han har medhåll från många, och fortsätter i tron att han har rätt. Och han är påhejad av dig, trots att du bytt åsikt och tycker motsatt nu. Och alla som ser början av tråden ser alla hans tack, och själv lägger ett tack för att sedan läsa vidare och byta uppfattning sen. Så missvisningen bara växer.

Men jag tror ärligt talat inte att tillräckligt många är tillräckligt o-självupptagna för att orka bry sig om vad andra tycker, man är nog tillräckligt uppfylld av sina egna åsikter. Men starta gärna en omröstning om grupptryck om du vill. :wink:

Så tack-funktionen har väldigt många sidor av sig som man inte tänker på i början. Och jag kan lova att det kommer att bli mycket tjafs om den när den införs, och efter folk upptäcker alla konstiga saker den orsakar.

Jamen det blir det ju ändå. Och aspergare älskar ju att tjafsa så då blir det något nytt att tjafsa om. :-)Happy

Men nu ska jag försöka göra något annat ett tag. (Får se hur bra det går med det...)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Gilla-knapp?

Inläggav plåtmonster » 2012-05-31 14:32:36

Tvinga folk som vill "gilla" att skriva en kommentar på iaf 15 bokstäver så att man slipper sofftyckandet iaf.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Iridia » 2012-05-31 14:42:34

Men knappen var ju just för att man skulle slippa skriva när man inte orkar eller klarar att formulera något vettigt. Jag vill verkligen inte bli tvingad till nånting! :x icon
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Zombie » 2012-05-31 15:08:20

Iridia skrev:Jag har verkligen mycket svårt att tro att man håller med bara av grupptryck.

Det har inte jag. Inte när det gäller aspergare heller. Det är dessutom till stor del omedvetna processer.

Så visst kan det vara praktiskt med en mekanisk plusetta (förlåt elektronisk). Men jag tror inte det skulle främja åsiktsbildningen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Miche » 2012-05-31 15:23:41

Om det införs på prov, så lägg det gärna enbart i en avdelning utan allt för många kontroverser, ex så är Träffar uteslutet för närvarande, riskerna som Danne beskriver är nog bra om de undersöks innan fler avdelningar släpps in..

Själv är jag inte så förtjust i idén men tycker nog att om många vill ha det så kan jag leva med det utan att tvingas använda funktionen, därför föreslog jag idén med möjligheten att stänga av funktionen för varje enskild forumist.

Jag tycker inte heller att det ska vara möjligt att se vem som fått flest gilla, vill någon veta så får de fan räkna ihop antalet gilla i den forumistens enskilda inlägg.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Iridia » 2012-05-31 15:26:08

Ja, det är inte meningen att det ska bli någon tävling. Bara att fler ska kunna få uppskattning för sina inlägg än vad som nu är praktiskt möjligt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Abbreviation » 2012-05-31 15:43:03

Jag har aldrig sett en sida med tackfunktion där man inte kan ta bort sitt tack.

Jag skulle gilla en tack-funktion där bara medlemmen som tackas får veta det men då försvinner ju syftet med att slippa +1.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Danne » 2012-05-31 16:59:13

Zombie skrev:
Iridia skrev:Jag har verkligen mycket svårt att tro att man håller med bara av grupptryck.

Det har inte jag. Inte när det gäller aspergare heller.

Och jag har aldrig sagt "bara" av grupptryck heller. Det enda jag säger är att det påverkar, vare sig vi tror det eller ej. Och jag har sett det tydligt på andra forum, likväl som jag sett hur grupptrycket påverkar oss här fast på andra sätt. Vi är varken immuna eller undantagna. Och återigen, det är skillnad på Facebook och diskussionsforum.

Men men... jag har sagt mitt om saken. Ni får göra som ni vill, det här var bara det jag observerat från annat håll. Och det mesta framgår av mina tidigare inlägg i den här tråden. Inget jag tänker älta mer nu, såvida ingen feltolkar något jag sagt fler gånger.

Simma lugnt.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Iridia » 2012-05-31 17:45:17

Tack detsamma. Det är alltid bra att få olika synpunkter ifall man missat någon aspekt när man fick idén. Nu har Liebert och Titti mer underlag för sitt beslut.

Har väl inte heller mer att tillägga tror jag.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Kimmelie » 2012-05-31 19:02:25

Jag tror att det skulle bli stressande, även om man kan stänga av funktionen. Aspergare är inte immuna mot grupptryck och prestige. Dessutom skulle det nog bli inflation i gillande. Jag skulle nog lätt känna så att om jag klickar gilla på nåt som jag gillar "så" mycket, så borde jag i rättvisans namn klicka gilla på alla inlägg jag gillar lika mycket... Fast jag skulle definitivt stänga av funktionen, och försöka låta bli att vara nyfiken på vilka som gillas...

Jag tycker inte det är störande med de +1 som förekommer nu. De flesta håller nog igen just för att det kan bli störande om det +1:as för mycket.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Kvasir » 2012-05-31 21:33:17

Huvudet på spiken, Kimmelie. Det är så jag också befarar att det kommer bli.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Gilla-knapp?

Inläggav Iridia » 2012-05-31 21:45:02

Men det är ju bara spekulationer. Om det införs på prov så får vi se vad som händer.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Gilla-knapp?

Inläggav nallen » 2012-05-31 21:57:42

Varför inte bara förbjuda +1-inlägg och liknande som inte tillför något i diskussionen. Att en eller 5011 personer håller med eller inte är ju helt ointressant i sig.

Inför hellre en Sök för helvete!-knapp att användas när folk drar upp sånt som redan avhandlats.

EDIT: OM man nu ska införa en "gilla-knapp" så borde man i all rimlighets namn även ha en ogilla-knapp (-1-knapp?). Annars kan man inte skilja fallet jag ogillar från fallet jag bryr mig inte, båda klumpas ihop i icke respons-gruppen.
nallen
 
Inlägg: 19474
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in