Fakultet Asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fakultet Asperger

Inläggav Ganesh » 2008-03-17 17:17:37

Om man utgår från Gillbergs kriterier för asperger. Och om jag fattade vad en av mina mattelärar kompisar sa (vilket inte är osannolikt för det brukar jag inte göra):
A 2 av 4 kriterier skall vara uppfyllda
B 1 av 3
C 3 av 5
D 1 av 5
E 1 av 1.

Så finns det 1260 olika sorters Asperger-personligheter. Och om man till det lägger andra personlighetsvariabler och diverse andra exentriciteter och etniciteter och kön och ålder och politiska åsikter och din personliga historia och min...

...och multiplicerar...

... löses då föreställningen om "Aspie" upp? Försvinner den i tomma intet?

:shock:
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 12:00:12, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Fakultet Asperger

Inläggav uniqueNr5 » 2008-03-17 18:11:48

Ganesh skrev:Om man utgår från Gillbergs kriterier för asperger. Och om jag fattade vad en av mina mattelärar kompisar sa (vilket inte är osannolikt för det brukar jag inte göra):
A 2 av 4 kriterier skall vara uppfyllda
B 1 av 3
C 3 av 5
D 1 av 5
E 1 av 1.

Så finns det 1260 olika sorters Asperger-personligheter. Och om man till det lägger andra personlighetsvariabler och diverse andra exentriciteter och etniciteter och kön och ålder och politiska åsikter och din personliga historia och min...

...och multiplicerar...

... löses då föreställningen om "Aspie" upp? Försvinner den i tomma intet?

:shock:

Skulle vara kul att se lite mer exakt hur de räknar.
Låt mig gissa hur de räknat. (Jag orkar inte kontrollera..)
(C(4,2)+C(4,3)+C(4,4))*(C(3,1)+C(3,2)+C(3,3))*(C(5,3)+C(5,4)+(5,5))*
(C(5,1)+C(5,2)+C(5,3)+C(5,4)+C(5,5))*C(1,1)

Moderator:
Klippte itu för att fixa till formateringen av sidan


Där C(n,k)= n!/((n-k)!*(k))! .

Och det är bara om vi antar att man kollar vilken kombination av kriterier man har uppfyllda för att uppfylla diagnos kriterierna.
Man kan ju också tänka lite på att de kan förekomma i olika grader och på helt olika sätt och tolkats på helt olika sätt.
Om man skattar varje kriterium i en skala från -10 till 10 där minimum för att ett kriterium ska vara uppfyllt är +2 får man multiplicera allt med en faktor på minst 8^5...

Men det är ju naturligtvis bara för att gestalta hur stora variationerna blir bara av att titta på en grovt förenklad diagnosmall...
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in