Vad äter ni?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad äter ni?

Inläggav Pieohpah » 2012-05-13 23:10:40

Ikväll blev det grillat fläsk, vitlöksbröd, brie-ost och sallad. Med en kall öl. Inte dumt.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Vad äter ni?

Inläggav Skinny » 2012-05-13 23:13:57

Manschett skrev:Ett av mina stora problem är mat.

Jag har inga problem av att äta allt, utom några saker jag är allergisk mot.

Men jag känner varken hunger eller mättnad, så om jag glömmer äta så märker jag det inte och när jag får fram mat så äter jag till allt är slut.

Det är inget bra för varken hälsan eller vikten. För ett år sen läste jag att man kan gå ner i vikt av att äta lite men regelbundet, och eftersom jag hade ganska stor mage då så började jag med det. Otroligt fördelaktigt tilltag faktiskt. Det blev en rutin som jag behöver. Nu har jag gått ner till en bra vikt på ett år och mår bättre än någonsin. Men jag känner alltid att jag får i mig fel sorts mat.

Livsmedelsbutiker är som att kliva in på ett stort sopberg och mitt i detta sopberg ska man välja ut exakt rätt saker. Jag blir förvirad och stressad av att handla och därför förbereder jag handlandet med listor som jag ska handla efter, jag skriver först listor vad som saknas i skåpen och sen listor för listorna och sen i alfabetisk ordning och sen glömmer jag oftast listan hemma.
Det gör att jag handlar på måfå och ofta härmar någon annans inköp, vilket inte ger mig rätt saker hem.

Jag handlar på ett ICA MAXI varuhus för de har mest produkter så chansen att jag ska få rätt saker ökar, men pga ljuset i butiken ser jag knappt något, jag har alltid solglasögon på mig, så sorlet av folk som inte kan handla tyst, dånet från frysar och lysrör gör att jag kommer av mig helt, och ibland måste jag stanna upp för att stänga av allt innom mig, detta beteende gör att folk stirrar på mig och jag får en viss förföljelsemani, det känns som folk jagar mig.

(När jag bodde i Stockholm så handlande jag alltid online, men den möjligheten finns inte här)

Men jag vet inte vad jag ska handla, vilka av alla saker som finns i butiken passar ihop? Och vilka kan jag laga? Så länge det bara är jag så kan jag äta vad som helst, men så kommer någon hem till mig och blir vansinnig för jag blandar sakerna fel. Det gör mig osäker och orolig att jag får i mig fel saker.

Hur löser ni sådana här saker? Eller är detta ett unikt problem för mig.


Jag käkar grekisk biff varje dag: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... ter-383030
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Vad äter ni?

Inläggav lasseivägen » 2012-05-13 23:19:20

popcorn
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Vad äter ni?

Inläggav Parvlon » 2012-05-13 23:19:35

Orka bry sig om nån annan säger att man blandar fel.
Senast redigerad av Parvlon 2012-05-13 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vad äter ni?

Inläggav Skinny » 2012-05-13 23:20:32

lasseivägen skrev:popcorn


Färdigpoppade? Micropopcorn?
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Vad äter ni?

Inläggav lasseivägen » 2012-05-13 23:33:55

Skinny skrev:
lasseivägen skrev:popcorn


Färdigpoppade? Micropopcorn?

Nix ivägenlasse e så gamel att han bara ät retier hempoppade corn i kastrullen me smör på.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Vad äter ni?

Inläggav geocache » 2012-05-13 23:39:16

Så nyttigt och billigt som möjligt. Oftast enligt en lapp med lista på vad vi behöver. Fullkornspasta, fullkornsbröd, messmör, bredbar lättost istället för fett margarin, a-fil, müssli, sojadryck istället för mjölk, kryddor som persillade, lökpulver, vitlökspulver, flingsalt naturell eller flingsalt med chili på pasta.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Vad äter ni?

Inläggav biologic » 2012-05-14 0:53:36

Har börjat föra matdagbok för min egen skull. Resultatet är redan nu en skrämmande läsning... ensidig, söt kost. Kan lägga upp en sammanfattning här när jag har noterat mer.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Vad äter ni?

Inläggav Skinny » 2012-05-14 1:00:09

biologic skrev:Har börjat föra matdagbok för min egen skull. Resultatet är redan nu en skrämmande läsning... ensidig, söt kost. Kan lägga upp en sammanfattning här när jag har noterat mer.


Ensidig kost rules! :lol:
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Vad äter ni?

Inläggav wuwei » 2012-05-14 8:52:06

Tidigare åt jag alldeles för mycket smörgås. Smörgås byggde denna vackra kropp... (det var alltså ironiskt, det där). Jag åt dessutom en hel del socker.

För två månader sedan fick jag läkarorder att ta bort allt som innehåller jäst, vitt socker och mjölk då jag fått problem som denna förändring kan avhjälpa. Nu äter jag mycket grönsaker, både råa och i form av soppa. Proteiner i form av ägg, stekt laxfilé, pannbiff, en del köttgrytor och baljväxter. Jag klarar inte helt att avhålla mig från mjölkprodukter, jag äter ost, hårdost och halloumi (låglaktosvarianten). Nötter, mandel och solrosfrön slinker det ned en hel del av.

De problem jag haft i åratal har mildrats markant, och nu har jag levt en månad utan de mediciner som jag först fick mot de problemen och de fortsätter att minska.

Förutom kostförändringen fick jag rådet att äta probiotika och magnesium (dubbla doser mot vad som står angivet på burkarna som daglig dos). Dessutom fick jag zinktabletter utskrivna. Läkaren menade att mina problem beror på en obalans i magtarmkanalen som behöver återställas, därav kosttillskotten.

Jag är ganska fascinerad av att jag som i många år varit medveten om att jag borde ändra mina kostvanor, nu lyckats relativt smärtfritt när jag fick läkarorder på det. Det var som om att det var det jag behövde: att en auktoritet satte ned foten och tippade mig över kanten till ett mer hälsosamt leverne. Det fick liksom tyst på den obstinata självtrotsaren i mig. Åtminstone tillfälligt. Men som jag sa till en kompis: "Jag röker inte, jag dricker inte, jag äter nyttigt, jag motionerar regelbundet... hjälp, jag har förvandlats till ett hälsohem".

När det gäller att handla är mitt största bekymmer att jag glömmer saker, trots att de står med på min lista (som jag för det mesta får med mig). Eller så går jag utan varorna eller glömmer några varor på bandet och får gå tillbaka. Att handla är en stressituation så hjärnan fungerar inte riktigt.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Vad äter ni?

Inläggav matterik » 2012-05-14 10:14:57

Jag brukar äta soppa, kaffe, fruktshakes, fralla.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Vad äter ni?

Inläggav magdalena » 2012-05-16 23:02:41

När min dotter är hemma: Lagad mat från grunden, t ex laxlasagne, fiskgratäng, pannbiff med fetaost, wok med räkor, minestronesoppa. Mycket grönsaker.
När min dotter inte är hemma: havregrysnsgröt med kanel eller yoghurt och musli...
magdalena
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2010-12-25

Re: Vad äter ni?

Inläggav elle » 2012-05-20 18:58:10

raw food :-)Happy
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Vad äter ni?

Inläggav Xzirie » 2012-05-21 15:33:43

Mjölk, bröd och kaffe. Bananer och frysta färdigrätter om jag nyligen handlat.
Jag har ingen frys och jag vågar inte använda spisplattorna.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Vad äter ni?

Inläggav blyger » 2012-05-22 17:36:27

Alldeles för mycket macor, laga mat och sätta sig ner och äta är för jobbigt och oinspirerande. Till middag försöker jag väl att laga vanlig mat så det finns åt barnen. Händer att det blir snabbvariant om jag är i löjligt lat form.

Helst önskar jag mig väl tillbaka till svältläge men är fast i mack och sockerträsk nu, rawfood är jag nyfiken på men jag orkar bara inte.

Inbillar mig att skulle jag ha ett mer fungerande liv och inte hemma ensam sjukskriven så skulle det fungera lite bättre.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Re: Vad äter ni?

Inläggav biologic » 2012-05-23 1:17:17

blyger skrev:Inbillar mig att skulle jag ha ett mer fungerande liv och inte hemma ensam sjukskriven så skulle det fungera lite bättre.


Jag har ett stressigt heltidsjobb, och för mig fungerar det som sagt inte alls... Tvekar att någonting skulle få mig att äta bättre. :-)006
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Vad äter ni?

Inläggav Sheyen » 2012-05-23 8:34:07

Grovt (riktigt jäkla grovt) bröd, havregrynsgröt, knäckebröd, ryggbiff (rare, så klart), färska tortellini, sushi, skaldjur, köttfärs, vitlök, rödlök, majs.

Grattis till 19000 inlägg, KrigarSjäl!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad äter ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-23 10:55:06

-Man tackar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad äter ni?

Inläggav Parvlon » 2012-05-23 11:00:03

Xzirie skrev:Jag har ingen frys och jag vågar inte använda spisplattorna.
Har de gått sönder eller är det bara så att du inte litar på de rent allmänt? Bägge saker så lär det finnas hjälp du kan få för att få lösningar.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vad äter ni?

Inläggav vadloink » 2012-05-23 13:59:04

Paradoxalt nog älskar jag att laga mat, men glömmer hela tiden bort att äta. Det dummaste man kan göra om man har tendens att gå upp i vikt är ju att slarva med måltiderna. Jag fick tipset att köpa såna där bantningsdrycker, proteindrycker eller vad man ska kalla dem. Jag har alltid ett gäng hemma och ser till att dricka en sån om jag inte får i mig lunch eller middag. Bara för att hålla ämnesomsättningen igång. Jag undviker socker och snabba kolhydrater så mycket jag kan. Har som princip att bara äta "riktig mat", lagad av råvaror som jag kan identifiera var de kommer ifrån. Äter mycket kött, ägg, fisk och skaldjur. Föredrar att äta mindre, men näringstätare.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Re: Vad äter ni?

Inläggav radix » 2012-05-23 14:44:02

Hummus, hemmagjord kryddad lite olika (spiskumminbas) på billiga bullar, med typ rödlök ovanpå. Billigt, enkelt o nyttigt (8% protein eller nåt).

rotfruktsmos, tex potatismos med en femtedel rödbeta, morot, jordärtskocka osv (+muskot i lagom psykoaktiv mängd).. med nåt animaliskt, tex blandfärs-köttbullar.

Wokpanna.. grön currypasta + mer curry + chili + vadsomhelst, + majschips
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Vad äter ni?

Inläggav Baba Jaga » 2012-05-23 20:16:07

Grönsaker. Fisk. Skaldjur. Svamp.
Men väldigt sällan kött - står inte ut med den taskiga djurhanteringen.
Fast idag har jag suttit för länge vid datorn. Svältgränsen är nådd. Magen är INTE glad ... :-)Crying
Så det får SNABBT bli spagetti med ... tjaa ... spagetti, kanske?
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Re: Vad äter ni?

Inläggav Xzirie » 2012-05-24 9:06:06

Parvlon skrev:
Xzirie skrev:Jag har ingen frys och jag vågar inte använda spisplattorna.
Har de gått sönder eller är det bara så att du inte litar på de rent allmänt? Bägge saker så lär det finnas hjälp du kan få för att få lösningar.

Jag litar inte på mig själv. Jag har rejäl OCD och är livrädd för att lämna dem på. För att göra saken värre är jag dessutom så tankspridd att jag mycket väl kan göra det också.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Vad äter ni?

Inläggav Chycho » 2012-05-24 11:41:55

Jag har haft problem med mat som jag inte var van vid. Jag har i alla år haft problem med att äta grönsaker och vissa frukter p.g.a konsistensen. Haft den där hemska kräkreflexen när något udda och okänt dyker ned i halsen, kom upp lika fort igen! Jag var tvungen att säga till överallt att jag inte kunde äta grönsaker och likt förplånkat så höjde alla på ögonbrynen. Nu när jag har flyttat hemifrån så har det blivit enklare och jag testar massor av olika saker nu! Jag har bytt ut min "bästa kompis" det vita brödet mot mörkt bröd och har varje vecka en ny grönsak eller frukt att testa. På eget bevåg också! Tror att jag inte gillar när folk kollar på en när man äter saker som man är ovan vid...

I dagens läge så äter jag lite allt möjligt men något jag inte kan ta bort från mitt liv är: ost!

Att handla kan vara ett helvete för mig. Jag måste ha en lista för annars så kommer jag ut från butiken med allt förutom det jag skulle ha. Jag storhandlar en gång i månaden och veckohandlar. Veckohandeln fungerar bra då jag inte handlar speciellt mycket men själva storhandeln är det största stressiga momentet jag har men ack så nödvändig. Jag har oftast pojkvännen med mig som lugnar ned mig och tar hand om mig om jag skulle få panikångest. Utan den människan så vet jag inte hur det skulle gått att handla! :-)005
Chycho
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2007-04-07
Ort: Skövde

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in