Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2012-05-16 11:59:07

Undrar varför alla tror att Aspies definitivt inte kan ljuga? Den förmågan går att träna upp när man insett vilken skada det kan innebära för en själv (och andra) att alltid tala sanning!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kullan » 2012-05-16 12:11:09

Miche skrev:Undrar varför alla tror att Aspies definitivt inte kan ljuga? Den förmågan går att träna upp när man insett vilken skada det kan innebära för en själv (och andra) att alltid tala sanning!


Kan upplysa herrn om att vissa individer behöver inte ens träna sig till den förmågan. Det finns i dom ändå. enligt min erfarenhet. Tyvärr.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2012-05-16 12:59:57

Då är det säkert något annat drag som gör sig gällande, ADHD, psykopati eller annat...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav NekoTale » 2012-05-16 13:27:09

lika bra att dom tror att aspies inte kan ljuga. det får vi ta advantage av!
(helst på ett positivt sätt :wink: )
NekoTale
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-05-16
Ort: Lidingö

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav matterik » 2012-05-16 14:33:14

Miche skrev:Då är det säkert något annat drag som gör sig gällande, ADHD, psykopati eller annat...

Trevlig tanke att ljuga skulle vara psykopati själv så har jag en sida av mig själv som inte uttrycker sig normalt. En dold sida.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav biologic » 2012-05-16 23:58:45

...du konstant kommer på dig själv med att ha vänster arm uppvikt i en båge framför och en liten bit ifrån kroppen när du går på stan, i affärer m.m. Du brukar även maskera detta beteende genom att greppa tag i din handväska med sagda arm, så att det bara ser ut som att du är lite pimpinett.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2012-05-17 0:08:55

biologic skrev:...du konstant kommer på dig själv med att ha vänster arm uppvikt i en båge framför och en liten bit ifrån kroppen när du går på stan, i affärer m.m. Du brukar även maskera detta beteende genom att greppa tag i din handväska med sagda arm, så att det bara ser ut som att du är lite pimpinett.


Har inte det problemet, eller handväskan! Men jag vet att jag har Asperger när jag plöjer genom människor på stan.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav ca » 2012-05-17 0:28:14

Pieopah, antar du tycker det är jobbigt?
Jag vallar mig själv genom folkmassor dagligen från/till arbetet och det är.. krävande. Försöker zona ut och spelar "Frogger" mentalt och försöker bara undvika att bli påkörd/krocka med andra människor. Bedömer vår relativa hastighet och riktning, går runt stillastående hinder osv. De skulle lika gärna kunna vara vägkoner just då. (Det speglar inte precis min människosyn i övrigt, men under stress så.. vill bara därifrån.)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2012-05-17 0:35:10

@ca du fattade precis! Frogger är en bra jämförelse. Jag blir jättestörd på folk som saktar ner och stannar mitt i vägbanan. Jag har kört cross och där slår man sig vid sånt beteende. Ur spår ;)

Bra kommentar!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav treeman » 2012-05-18 14:55:07

... du har ett papper där det står att du har diagnosen Aspergers Syndrom och detta papper är inramat i ram och hänger på din mormors toalett.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav biologic » 2012-05-20 2:42:12

...du har glömt att lämna tillbaka filmer till den lokala videobutiken så pass många gånger att innehavaren vid ditt senaste besök kände sig nödgad att tillägga att filmen skall vara tillbakalämnad senast 18.00 påföljande dag... :oops:

Kan till mitt försvar säga att jag alltid har bett om ursäkt, visat ånger och betalat för de dygn jag glömt filmen hemma, och mer därtill... Nu lär jag ALDRIG mer våga låna där igen. Usch att jag är så glömsk. Måste fixa en mer stabil uppkoppling så jag kan hyra hemma och streama igen.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Red and green » 2012-05-20 9:18:00

....du känner inre tvång att agera. Skiter fullständig i konsekvenser och du KÖR!

....du gör saker som vanlig Svenne NT vågar inte ens fantisera om!

....när du har gjort allt detta, märker du att du gjorde helt jävla 100% rätt och att detta kommer leda till förbättringar och utveckling även för andra.

Jag säger bara så här: Asperger personligheter har JÄVLIG viktig funktion i samhället, utvecklingsfunktion !
Det är banne mig inte en urfeg NT ja-särare som bidrar till nytänkande och utveckling!

Dock gör en aspie det genom att slå först sönder hela systemet för att kunna börja bygga på nytt.
Men det MÅSTE göras! Någon måste våga göra det! Och få får det bli aspie då som tar initiativet för aspie står inte ut vad fan som helst!

Ber om ursäkt pga mitt aggressiv sätt att skriva men jag är JÄVLIGT FÖRBANNAD !
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav lasseivägen » 2012-05-20 12:00:07

@Red and green

++ 8,9 :-)Happy
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-05-20 12:37:30

biologic skrev:...du har glömt att lämna tillbaka filmer till den lokala videobutiken så pass många gånger att innehavaren vid ditt senaste besök kände sig nödgad att tillägga att filmen skall vara tillbakalämnad senast 18.00 påföljande dag... :oops:

Kan till mitt försvar säga att jag alltid har bett om ursäkt, visat ånger och betalat för de dygn jag glömt filmen hemma, och mer därtill... Nu lär jag ALDRIG mer våga låna där igen. Usch att jag är så glömsk. Måste fixa en mer stabil uppkoppling så jag kan hyra hemma och streama igen.


Det är också möjligt att han tycker att det verkar ta på din ekonomi att låna (vet inte vad förseningsavgifterna är i Finland, ännu mindre i Sverige), och ville ge en vänlig påminnelse.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Skinny » 2012-05-20 13:33:01

Pieohpah skrev:
biologic skrev:...du konstant kommer på dig själv med att ha vänster arm uppvikt i en båge framför och en liten bit ifrån kroppen när du går på stan, i affärer m.m. Du brukar även maskera detta beteende genom att greppa tag i din handväska med sagda arm, så att det bara ser ut som att du är lite pimpinett.


Har inte det problemet, eller handväskan! Men jag vet att jag har Asperger när jag plöjer genom människor på stan.


Jag plöjer också mej genom människor. Är det en aspiegrej?
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-05-20 15:20:32

biologic skrev: Måste fixa en mer stabil uppkoppling så jag kan hyra hemma och streama igen.

Du kan ju ha OnDemand via tv:n, det har jag, brukar hyra film via Videobutiken (lite dyrare än att hyra dvd men man slipper hålla reda på återlämningstider o gå o lämna tillbaks filmerna).
Zima33
 
Inlägg: 3622
Anslöt: 2011-05-09

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Syrenlila » 2012-05-20 18:21:08

... när du inte vill lägga ner boken i väskan efter att tåget/bussen är framme, utan du fortsätter att gå på stan läsandes. När du sedan går in i folk tänker du "se dig för, förihelvete!" Du går ju bara rakt fram, ska det vara så svårt att hålla sig undan?

...när du prompt ska ha din 'innan jobbet fika' trots att du är sen, och dricker kaffe samt äter bulle samtidigt som du försöker byta om. Man kan ju inte tänka sig att ändra på sina rutiner bara för att något annat dragit ut på tiden?

...när du står kvar i köket, under 5 minuter, väntandes på att mikromaten ska bli klar. Ja, du måste ju hinna trycka på stoppknappen innan de förskräckliga signalerna drar igång.
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-23 14:42:44

Syrenlila skrev:... när du inte vill lägga ner boken i väskan efter att tåget/bussen är framme, utan du fortsätter att gå på stan läsandes. När du sedan går in i folk tänker du "se dig för, förihelvete!" Du går ju bara rakt fram, ska det vara så svårt att hålla sig undan?


Gör alltid så! Att läsa är underbart.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Neutrino » 2012-05-25 17:56:59

... du verkligen inte tycker om oväntat besök.

... du lyssnar på samma låt om och om och om igen (på repeat) hundratals gånger tills du hittar en ny låt och gör likadant med den.

... någon säger något du inte förstår och du fortfarande försöker lista ut vad det betyder, trots att det var tre månader sedan.

... du står upp och allt du kan tänka på är vad sjutton du ska göra av armarna.

... du har en tendens att le vid fel tillfällen. Till exempel när du verbalt vill uttrycka känslor som irritation och frustration. Eftersom du ler vid dessa tillfällen tar folk det inte på allvar.

... du gungar fram och tillbaka och folk skrattar samt säger till din pojkvän att köpa dig en gungstol.

... du inte tycker om att prata i telefon och du undviker att göra det. Men om du måste ringa någon så måste du skriva ner allt du vill säga. Om det ändras under samtalets gång och personen du pratar med börjar prata "off script" så blir du väldigt förvirrad.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav atoms » 2012-05-25 18:30:26

Pieohpah skrev:
biologic skrev:...du konstant kommer på dig själv med att ha vänster arm uppvikt i en båge framför och en liten bit ifrån kroppen när du går på stan, i affärer m.m. Du brukar även maskera detta beteende genom att greppa tag i din handväska med sagda arm, så att det bara ser ut som att du är lite pimpinett.


Har inte det problemet, eller handväskan! Men jag vet att jag har Asperger när jag plöjer genom människor på stan.


Du har just beskrivit min mor.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18082
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2012-05-25 23:19:20

atoms skrev:
Pieohpah skrev:
biologic skrev:...du konstant kommer på dig själv med att ha vänster arm uppvikt i en båge framför och en liten bit ifrån kroppen när du går på stan, i affärer m.m. Du brukar även maskera detta beteende genom att greppa tag i din handväska med sagda arm, så att det bara ser ut som att du är lite pimpinett.


Har inte det problemet, eller handväskan! Men jag vet att jag har Asperger när jag plöjer genom människor på stan.


Du har just beskrivit min mor.



Tack!!! :)
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav treeman » 2012-05-26 23:11:09

... man för varje fråga man ställer sig får fem helt nya frågor i samma ämne. Efter att ha börjat skaka av stress så avbryter man och inser att man nog har psykiska problem.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav biologic » 2012-05-27 0:48:15

...du är den enda på tågbussen som använder säkerhetsbälte.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Laika » 2012-05-27 16:04:34

biologic skrev:...du är den enda på tågbussen som använder säkerhetsbälte.

+1
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in