"Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Alien » 2012-05-18 13:22:40

Vad är en “riktig våldtäkt”? Det är när en främmande man överfaller en tjej i en park och hon skriker och försöker göra motstånd. Det kan inte vara en kille som man är intresserad av som gör det på en fest.

Sara ville hångla och kanske ännu mera med killen i “coola gänget” som hon var intresserad av. Men hon hade inte väntat sig att hans två kompisar också skulle ta för sig. Varför skrek hon inte? Varför gjorde hon inte motstånd? Varför sade hon inte Nej? För att hon inte vågade säga emot de “coola killarna”?

Hon kände att det här är inte ok. Men hon anmälde inte till polisen. Och killarna hade knappast blivit dömda. Hon ville ju själv, skulle de kunnat påstå. Hon gjorde inte motstånd.

När tonåringar utsätts för sexuella övergrepp, så är gärningsmannen ofta en jämnårig. Men vågar man peka ut killen som man drömt om att ha sex med? Sara, 15 år, tänkte att ingen skulle tro på hennes version av det som hände på festen med skolkamraterna. Här berättar ungdomar om de oskrivna reglerna för gränslandet mellan sex och övergrepp.
http://svtplay.se/v/2797761/dokument_in ... g_valdtakt

Sara var fylld av skam och skuld efteråt och kände sig äcklig. Och när killarna själva avslöjade det, så var det Sara som fick läsa såväl på sitt skåp och på toaletten som på sin blogg att hon var en hora. Killarna var det ingen som kritiserade. Snarare fick de ännu högre status.

Även om man bortser från att det var ett övergrepp, utan utgår från att allt var frivilligt. Då är antingen alla äckliga som ägnar sig åt gruppsex eller så är alla ok. Varför fortfarande denna dubbelmoral? Har vi inte kommit längre? Tydligen inte. Och så säger man att jämställdheten är genomförd el rentav gått för långt.

Det som hände Sara är tydligen väldigt vanligt. Sara berättar själv även om det är annan flicka som spelar henne i programmet. Att anmäla el ens berätta för andra sin version känns omöjligt. “De kommer inte att tro mig.” Som framgår av intervjuerna så har både tjejer och killar lätt att ifrågasätta tjejen. “Hon gör det för att få uppmärksamhet, för att folk ska tycka synd om henne.”
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Fenren » 2012-05-18 13:40:12

tyvärr är bevisläget för en sådan våldtäkt väldigt dåligt...

att bevisa att det var en våldtäkt när personen frivilligt följer med den misstänkta förövaren och inget våld senare förekommer är i princip omöjligt.

det enda som man kan bevisa är att ett samlag mellan dessa har förekommit och eventuellt om våld har brukats.

om det saknas övervakningskameror med ljudupptagning är det omöjligt att bevisa om personen var med på noterna eller ej. även med bild och ljud från händelsen kan det vara väldigt svårt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Fenren » 2012-05-18 13:43:39

Alien skrev:Varför sade hon inte Nej?


för ett par år sedan hade det inte varit en våldtäkt, då det behövdes ett "nej" för att det skulle kunna klassas som ett övergrepp. Idag så krävs det någon form av godkännande för att det inte ska klassas som övergrepp, men det är en svår fråga att avgöra om det fanns eller inte.

edit: av vad som framkommer i det du har skrivit så var det inte en våldtäkt på något vis. folk måste lära sig att säga nej om de inte vill och tyvärr så måste man passa sig för vilka situationer man ställs inför.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Fenren » 2012-05-18 13:45:56

Alien skrev:Har vi inte kommit längre?


på den punkten har vi gått bakåt under väldigt lång tid, tyvärr
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Björne » 2012-05-18 14:21:49

Undrar vilken skola hon går på och vilka pojkarna är. På min tid hade våldtäktsanklagelser tyngd och det fanns gott om hobbyriddare som gärna slog ner våldtäktsmän. Det är möjligt att barnen nuförtiden tycker att tjejer som påstår sig ha blivit våldtagna får skylla sig själva, men det har inte alltid varit så. Det finns många exempel på killar som åkt på däng på grund av vad en tjej berättat.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Alien » 2012-05-18 14:23:21

Fenren skrev:av vad som framkommer i det du har skrivit så var det inte en våldtäkt på något vis. folk måste lära sig att säga nej om de inte vill och tyvärr så måste man passa sig för vilka situationer man ställs inför.

Man kan iofs också bli förlamad av skräck. Sara hade druckit för mycket och när de två andra killarna kom in så låste de dörren. Ensam med tre killar känner man sig nog maktlös. Killen hon var kär i försvarade henne inte heller.

Men varför tar alla parti för förövarna? Oavsett om hon verkade vara med på det el inte, så är det hon som ska skämmas, inte killarna. Och de visste själva att de gjort något fel, annars skulle de inte sagt "håll tyst, annars visar vi bilderna". Fast sen insåg de väl att hon aldrig skulle våga gå till polisen, så då visade de bilderna iaf, och hon fick bära skammen.

Både tjejer och killar är fördömande mot tjejen men tillåtande (el beundrande) mot killarna.

Det drogs också upp detta talesätt:
"Om en nyckel kan öppna alla lås, så är det en jättebra nyckel. Om ett lås kan öppnas av alla nycklar, så är det ett värdelöst lås."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Zombie » 2012-05-18 14:23:58

Ja, så reaktionära är vi. Det har varit känt hela tiden för den som har tittat efter. Som vuxnare lär vi oss att fernissa över det värsta eller öppnaste, numera, i vårt lilla hörn av världen, men i tillräckligt kritiska lägen kryper det fram även då. Det är sådant kulturvetare kan kalla sega strukturer och som få andra tror på.

Sedan finns de de som säger att värderingsmönstret är biologiskt inbyggt – i regel utan att känna till eller fundera över den kulturella komponenten. Nå, även i den mån det kanske är biologiskt inbyggt, är det ett bra sätt att göra folk lyckliga, ansvariga och produktiva? Är det moraliskt rätt?

Och ibland, lokalt, kommer det en motreaktion som Björne beskriver. Den blir varken djup eller långvarig; ändå brukar det då heta att jämställdheten har gått för långt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Alien » 2012-05-18 15:18:44

Här borde lärarna kunna göra något. Dels att de i sexualundervisningen tar upp "gråzonsfallen" och upplyser om att största risken att bli våldtagen löper en tjej på en fest av en kille man känner, och att en våldtäktsman inte behöver vara "en ful gubbe i parken" utan kan vara en annars trevlig kille.

Sedan borde de också uppmärksamma hur eleverna mår och fråga hur det är. I det här fallet visste lärarna tydligen om ryktena som gick. En lärare pratade med henne, men inte för att höra hur hon mådde utan för att säga att hon skulle hålla tyst om det så inte skolan skulle få dåligt rykte. Tala om svek från lärarna! De intervjuade ungdomarna var också säkra på att ingen lärare skulle ta upp om en våldtäkt, eftersom det skedde på fritiden. Möjligen om själva våldtäkten skedde i skolan.

I det här radioprogrammet pratas om att det krävs mer av skolan och lärarna ifråga om engagemang: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5102698

Sara kände sig sviken av kompisarna också. Ingen frågade efter hennes version och själv mådde hon för dåligt för att våga berätta på eget iniativ. De som kallade henne "slampa" och "hora" på nätet visste hon inte vilka det var, något som gjorde att hon undrade om det var någon av hennes kompisar. Men det förstår jag bättre. Om de trodde att hon varit med på det av fri vilja och tyckte det var skabbigt, så utgick de från att hon skämdes och inte ville tala om det. Så därför låtsades de som inget och Sara gjorde likadant.

Varför är folk så pigga på att föra vidare skvaller? Det är väl den mänskliga naturen, men allt blir värre när det även förs vidare på Facebook etc. Tjejer är inte heller några solidariska systrar sinsemellan. Det gäller att klättra i rangordningen och inte åka ner, och att dissa andra tjejer är ett sätt.

Fallet påminner en hel del om Bjästafallet (uppdrag-granskning-den-andra-valdtakten-t14978.html). I båda fallen blev det ännu värre efteråt. Men att låta bli att anmäla och prata om det är inte heller någon utväg; då får man inget stöd alls utan lämnas ensam med sina tankar om att man är värdelös.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Fenren » 2012-05-18 17:03:37

Alien skrev:Men varför tar alla parti för förövarna?


jag tar inte deras parti.

jag säger bara att våldtäkt (ej överfallsvåldtäkt) är bland det absolut svåraste att bevisa.

jag anser inte att allt har gått rätt till och att hon får skylla sig själv.
jag anser att bevisläget är svårt och att de yngres situation har förvärrats avsevärt de senaste 15-20 åren.

jag har också mina egna teorier om varför. en delorsak är skolans maktstrukturer och den förskjutning av makten som pågått under ganska lång tid, från lärarna till eleverna. detta påverkar yngres syn på vad som är rätt och fel. yngre har fått på tok för mycket makt och för fria tyglar.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav slackern » 2012-05-18 17:13:11

Björne skrev:Undrar vilken skola hon går på och vilka pojkarna är. På min tid hade våldtäktsanklagelser tyngd och det fanns gott om hobbyriddare som gärna slog ner våldtäktsmän. Det är möjligt att barnen nuförtiden tycker att tjejer som påstår sig ha blivit våldtagna får skylla sig själva, men det har inte alltid varit så. Det finns många exempel på killar som åkt på däng på grund av vad en tjej berättat.


Fast du får tänka på att det här var Benny och de tuffa pojkarna. Alltså skolans populära killar. Sådant har alltid hänt och kommer tyvärr att hända över en överskådlig framtid.

Hade du och dom andra riddarna verkligen gripit in om det var skollans tuffaste och populäraste killar?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Alien » 2012-05-18 17:47:14

Fenren skrev:
Alien skrev:Men varför tar alla parti för förövarna?


jag tar inte deras parti.

jag säger bara att våldtäkt (ej överfallsvåldtäkt) är bland det absolut svåraste att bevisa.

jag anser inte att allt har gått rätt till och att hon får skylla sig själv.
jag anser att bevisläget är svårt och att de yngres situation har förvärrats avsevärt de senaste 15-20 åren.

jag har också mina egna teorier om varför. en delorsak är skolans maktstrukturer och den förskjutning av makten som pågått under ganska lång tid, från lärarna till eleverna. detta påverkar yngres syn på vad som är rätt och fel. yngre har fått på tok för mycket makt och för fria tyglar.


Jag menade inte att du tog killarnas parti, jag tänkte på dem i klassen/skolan, alla de som fördömde och trakasserade tjejen medan ingen fördömde killarna.

Jag vet också att det rent juridiskt är svårt att fälla killarna, just pga bevisläget. Men varför även utanför domstolen automatiskt frikänna killarna och fördöma tjejerna? Vad är det för medeltida hederskultur? Kvinnan blir besudlad (av sex) men mannen är alltid ren.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Miche » 2012-05-18 22:50:36

Kort och gott, vår kultur är i det avseendet knappast "bättre" än de vi fördömer pga deras usla kvinnosyn!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Fenren » 2012-05-18 23:45:49

Miche skrev:Kort och gott, vår kultur är i det avseendet knappast "bättre" än de vi fördömer pga deras usla kvinnosyn!


den har varit det
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav kullan » 2012-05-19 9:05:09

Fenren skrev:
Miche skrev:Kort och gott, vår kultur är i det avseendet knappast "bättre" än de vi fördömer pga deras usla kvinnosyn!


den har varit det


När då? :roll:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Björne » 2012-05-20 14:08:37

Våldtäkter ja. Och tjejer som kallades för "madrasser" för att de var enkla att ligga med. Som egentligen inte var lika enkla som ryktet sa. Det är ändå logiskt om någon är full och kåt och halvtvingar sig till sex.

Men i det här fallet hade killen redan en gratischans med tjejen. Varför då bjuda in två kumpaner? Flera killar på en tjej är bögigt ju. De får varandras sagga på snoppen. De flesta normalt funtade killar anser att en tjej för sig själv är bättre än att dela henne på tre. Enda anledningen till att göra det och dessutom ta bilder måste vara för att kunna förnedra henne så mycket som möjligt. Då handlar det mer om sadism än sex. Har de fått det inpräntat i sig sedan barnsben att en tjej som knullar runt är en äcklig hora som de ska hata då är det lättare att förstå dem. Det är vad jag tror.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Alien » 2012-05-20 15:49:00

I så fall ser de alla tjejer som horor. Sara var oskuld och ville förlora den med en kille hon var kär i, inte med vemsomhelst (och inte med tre killar).

Ja, äckligt är det tycker jag, men många gillar ju trekant, gruppsex, analsex etc. Och studier har visat att vad killar kan tänka sig göra skiljer sig helt från när de är "normala" jämfört med när de är kåta. Är de alkoholpåverkade försvinner ytterligare hämningar. Den förste killen kanske också ansåg att han måste "dela med sig"; att behaga kompisarna var viktigast.

En förklaring som gavs var att de senare insåg vad de gjort och för att försvara det för sig själv så måste de förnedra henne ytterligare. Genom att med foton stämpla henne som slampa inför alla, så var det ok. Plus den allmänna mobbningsinstinkten som gör att man vill plåga försvarslösa.

Det finns något franskt uttryck för detta. En kille uppvaktar en tjej och för henne till något ställe där de har sex. När han är klar kommer hans kompisar och tar för sig. Detta blir förstås en fruktansvärd chock för tjejen, som var kär i killen och trodde hennes känslor var besvarade. Men för killarna var det faktum att hon hade sex öht bevis på att hon var en hora (första felet). Och en hora kan man behandla hursomhelst (andra felet). Men i detta fall var det invandrarkillar med usel kvinnosyn. I fallet Sara var det svenska killar, som man tror ska ha en modernare syn.

I de franska fallen kan det också vara extra svårt för tjejen att polisanmäla, eftersom hon då måste berätta att hon var med på det med den förste killen. Något som hon inte vill att hennes familj ska få veta, då flickor förväntas vara oskulder tills de gifter sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Fenren » 2012-05-20 18:08:15

Björne skrev:Enda anledningen till att göra det och dessutom ta bilder måste vara för att kunna förnedra henne så mycket som möjligt


vilken tur att lagstiftarna vill förbjuda publicering av kränkande bilder (något som medierna är jättestarkt emot och menar underminerar hela deras existens)
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Björne » 2012-05-21 1:12:15

Alien skrev:I fallet Sara var det svenska killar, som man tror ska ha en moderna syn.


Var i dokumentären säger de det? Det är ju killarnas beteende som är problemet och då är deras bakgrund och varför de gör som de gör viktigt att veta. Om man nu inte antar att precis varenda tonårskille skulle gjort samma sak om han fick chansen, vilket jag inte tror på. Kanske har de glott på för mycket porrfilm där både gruppsex och förnedringssex är ganska vanligt? För övrigt är det mycket stor skillnad (i killars medvetande) mellan gruppsex med en kille och många tjejer än med en tjej och många killar. Det är just att snubben går och hämtar två kompisar som jag inte förstår.

Dumt att de säger "övertalad, tvingad eller pressad till sex". Blir man övertalad är det ingen våldtäkt och inget brott. VÅLDtäkt heter det därför att våld, eller ett implicit hot om våld är inblandat. Övertalar en kille en tjej genom att säga "snälla, snälla, snälla" då är det ingen våldtäkt.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Miche » 2012-05-21 1:34:40

Björne skrev:Övertalar en kille en tjej genom att säga "snälla, snälla, snälla" då är det ingen våldtäkt.

Enligt domstolarna så brukar det inte dömas till våldtäkt, men ofta finns det ett underförstått budskap som gör att tjejer ofta inte vågar säga nej, vilket gör att rent moraliskt är det ändå en våldtäkt (sen att domstolsväsendet är så jävla snedvridet att det inte döms till våldtäkt i många fall är rent förjävligt)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Alien » 2012-05-21 1:38:54

Nej, en tjej (el 8) kille) som ger efter för övertalning el rent tjat faller väl in under "gråzonssex", där man måste lära sig att stå upp för sig själv. Mår man dåligt efteråt, har man svikit sig själv.

Men här var det närmare våldtäkt, iom att hon var ensam med tre killar och att hon hade druckit.

"Sara" blev intervjuad och sedan spelades scener upp. Det nämndes inget om "invandrarkillar" och inte syntes det i de spelade scenerna heller. Man är nog naiv om man tror att blonda infödda svenskar är vaccinerade mot sådant. Det kanske ingår i "ungdomskulturen" el "grabbkulturen". Eftersom det tydligen är så vanligt.

Om nu killar tycker det är ok med sex med två tjejer men ingen annan kille, så borde ju tjejer tycka att det är ok med två killar men ingen annan tjej? Eller är det så att killar är mer "porrskadade" än tjejer?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav matterik » 2012-05-21 4:44:39

Blir ju olika uttryck om en kille missbrukar sex eller en tjej missbrukar sex.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav kullan » 2012-05-21 9:34:23

matterik skrev:Blir ju olika uttryck om en kille missbrukar sex eller en tjej missbrukar sex.


Nä det blir det ju inte. Missbruk är ju alltid missbruk.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Fenren » 2012-05-21 18:32:19

Miche skrev:(sen att domstolsväsendet är så jävla snedvridet att det inte döms till våldtäkt i många fall är rent förjävligt)


nej, de gör sitt jobb och inser att de inte kan döma när de inte har några bevis.

tyvärr dömer de för ofta till kvinnans (det är oftast kvinnor) fördel trots att det enbart står ord mot ord.

ingen skulle någonsin dömas för mord om det enda som finns är en person som säger att det var så och inga andra bevis överhuvudtaget.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: "Ingen riktig våldtäkt" - Dokument inifrån

Inläggav Björne » 2012-05-21 22:42:56

Alien skrev:Nej, en tjej (el kille) som ger efter för övertalning el rent tjat faller väl in under "gråzonssex", där man måste lära sig att stå upp för sig själv. Mår man dåligt efteråt, har man svikit sig själv.

Men här var det närmare våldtäkt, iom att hon var ensam med tre killar och att hon hade druckit.

"Sara" blev intervjuad och sedan spelades scener upp. Det nämndes inget om "invandrarkillar" och inte syntes det i de spelade scenerna heller. Man är nog naiv om man tror att blonda infödda svenskar är vaccinerade mot sådant. Det kanske ingår i "ungdomskulturen" el "grabbkulturen". Eftersom det tydligen är så vanligt.


Värt att tänka på är att intervjuerna gjordes på en helt annan skola som inte har nån som helst koppling till skolan som "Sara" gick på. Vaccinerade är de väl inte, men när det gäller gruppvåldtäkter med tre eller fler killar så är det extremt ovanligt med svenska förövare. Gruppvåldtäkter verkar mer ha till syfte att förnedra offret än själva sexet. Läste om en våldtäkt där fyra afganska asylsökande våldtog en femte afgansk man för att han tillhörde en annan klan eller liknande. Där är motivet uppenbart att visa makt och förnedra för hade de bara varit kåta hade de kunnat suga av varandra. Kanske därför "Sara" blev våldtagen också?

Om nu killar tycker det är ok med sex två tjejer men ingen annan kille, så borde ju tjejer tycka att det är ok med två killar men ingen annan tjej? Eller är det så att killar är mer "porrskadade" än tjejer?


Ja och ja. :)
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in