Jobbtipsartråden för npf:are

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav barracuber » 2012-01-30 7:31:57

Interaktionsdesigner och Gränssnittsutvecklare!

För kunds räkning söker vi dig som är expert på interaktionsdesign och gränssnittsutveckling.

Beskrivning av tjänsten

En av våra kunder utvecklar på uppdrag en webbplats med avancerad interaktion uppdelat på en intern del för handläggare/administratörer och en extern del som vänder sig till allmänheten. Användargränssnitten i de båda delarna ska förstås vara anpassade till de olika målgrupperna. Höga krav ställs på tillgängligheten då det är en offentlig webbplats.Kunden har behov av expertis inom området gränssnittsdesign främst för den externa delen. I ett första skede behöver de en person som kan både gränssnittsutveckling och interaktionsdesign. De behöver även ha hjälp vid utformning och gränssnittsutveckling och grafisk formgivning av den externa webbplatsen. De söker därför en resurs som har utvecklat interaktiva webbplatser med höga krav på användbarhet och tillgänglighet.Tjänsten är på 50 % och uppdraget behöver du kunna starta omgående och det beräknas löpa till slutet av april.Denna tjänst ingår i vår bemanningsverksamhet, vilket innebär att du blir anställd hos TNG och jobbar som konsult ute hos vår kund.

Vem är du?

Den vi söker ska ha arbetat med utveckling av webbaserade system med relativt avancerad interaktion.Du är expert på:- Webbstandarder- Användbarhet- Tillgänglighet- CSS- Javascript- JQuery- Browser compatibilityDu måste också kunna:- HTML 5- Grafisk design- Design för olika skärmstorlekar, plattor och smartphones


Deadly Nightshade du kanske skulle bli göteborgare? ;)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav Eeira » 2012-02-29 21:57:48

Off Topic, men jag noterade att framför allt barracuber tipsar om många arkivjobb. Är folk med AS överrepresenterade inom den yrkesgruppen?
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav barracuber » 2012-02-29 22:33:56

Eeira skrev:Off Topic, men jag noterade att framför allt barracuber tipsar om många arkivjobb. Är folk med AS överrepresenterade inom den yrkesgruppen?


Inte nödvändigtvis. Många aspergare (bl a här på forumet) vill inte "kännas vid" den "mytbilden" av aspergare. Problemet är att aspergare är en heterogen grupp, lika heterogen som NT faktiskt. Så det är väldigt dumt att försöka generalisera om aspergare.

Att jag tipsar mycket om arkivjobb har andra än du noterat och haft åsikter om förr och jag förstår de åsikterna. Det är VISSA inom aspergergruppen (kanske en mediaskapad klichébild av aspergare) som kanske passar för den typen av arbete (om de har rätt utbildning) men många tycker inte de vill jobba med arkivjobb för att det är alldeles för enformigt. Även där en myt alltså, att alla aspergare gillar att grotta ner sig med samma sak dagarna i ända.

När det gäller just arkivjobb har jag dock själv åsikten att det inte alls är ett dåligt jobb. Tvärtom krävs det högskoleutbildning (arkivkunskap) för att ha nån chans på de jobben. Jag själv har inga problem med enformiga jobb (tack vare att jag gillar att hålla mig aktiv även på fritiden) så därför hade jag varit ganska perfekt för arkivjobb. Men men så blev det inte, just nu utbildar jag mig inom något helt annat... :-)Happy
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav Eeira » 2012-03-01 0:30:41

Tack för svaret! Jag förstår att man inte bör generalisera kring grupper av människor bara för att de har en sak gemensamt, men ibland kan man hitta fler gemensamma nämnare. Jag reagerade inte mot någon mytbild eller kliché, tvärtom. Jag har aldrig läst om en eventuell koppling arkiv - AS, men tyckte att det var intressant om det fanns någon då jag själv är arkivarie/registrator och har misstänkta drag av Asperger.

Vad gäller arkivarbetets enformighet så beror det nog på i vilket arkiv man arbetar och hur intresserad man är av yrket. Det finns allt utrymme för variation även inom denna sektor, men givetvis är det en fördel om man t ex gillar att sortera saker (vilket jag lyckligtvis älskar :-)005 ).
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav plåtmonster » 2012-05-04 18:29:31

Finns det tips på seriösa arbetsplatser som är utvecklande men som ändå har ett socialt klimat som är gör att personer med asperger smälter in utan att förställa sig?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav TORatANDET » 2012-05-05 9:58:57

plåtmonster skrev:Finns det tips på seriösa arbetsplatser som är utvecklande men som ändå har ett socialt klimat som är gör att personer med asperger smälter in utan att förställa sig?

Tack för frågan, plåtmonster. Jag anser att Andet är det företaget.
(Besök i idag kl. 14 i Göteborg, se träffar!)

Men samtidigt är våra krav på arbetsinsats höga, eftersom det är vad marknaden kräver av oss. Vi föredrar folk som är realistiska om det. Därför måste aspergaren visa innan anställning att den drar in pengar genom att producera inom sitt arbetesområde inkl. att marknadsföra/ kommunicera/ sälja till kund, så att det ungefär täcker Andets kostnader för dig (lönekostnader + din del av gemensamma kostnader). Om det fungerar, då är asperger sen en fördel.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav Manschett » 2012-05-05 10:47:35

Jag tycker det är konstigt att inte fler med asperger startar egna företag, det har enorma fördelar då man kan få företaget som man vill. Och man kan ha likasinnade anställda. Många av de största företagen har ledare med asperger. Vi har ofta kvalifikationer som NT saknar. Jag har själv haft flera företag som jag visat i en annan tråd här, och så snart minsta möjlighet ges kommer jag att starta ett nytt företag. Dumt att bara sitta hemma och vänta på att NT folket ska se oss. Ser de oss inte så får vi ta saken i egna händer. I alla fall min åskit.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav Frimodig » 2012-05-06 14:36:35

barracuber skrev:Tänkte lagt detta jobb i Allt om... men tror det skulle kunna passa även andra än aspergare.

Har vi nån jobbtipsartråd? Vi har ju också spånat en del på att dra igång en egen "NPF-konsult-förmedling".

Kanske t.o.m. skulle kunde klistras.

Jobb #1:

Tjänst: Arkivarie
Placeringsort: Stockholm
Inkom den: 2009-04-07
Företag: Poolia Kontor AB
Länk: https://www.poolia.se/sok-jobb/webcv/Jo ... adid=18775

delar av jobbannonsen skrev:Arkivarie till stort energibolag

Presentation
Vi söker nu en arkivarie till vår kund som verkar inom energibranschen. Tjänsten som är ett konsultuppdrag beräknas starta omgående och pågå i cirka en månad framåt. Eventuellt finns möjlighet till förlängning. Du kommer att vara placerad på vår kunds kontor som är beläget i utkanten av city.

Arbetsuppgifter
I huvudsak innebär dina arbetsuppgifter att:

- ordna och förteckna
- gallra, rensa och kasta
- sortera in i nytt arkiv och förteckna dokumenten
- skapa ett arkiveringssystem som senare kommer att digitaliseras
- utforma en dokumenthanteringsplan.

Uppdraget kommer också att innebära en del resor.

Utbildning/erfarenhet
Du har en adekvat utbildning och några års erfarenhet som arkivarie och/eller är nyutexaminerad. Dina datorkunskaper är goda.

För att lyckas i rollen som arkivarie tror vi att du är noggrann, engagerad och strukturerad. Vidare är du kvalitetsmedveten samt har en god förmåga proaktivt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi intervjuar och anställer löpande. Varmt välkommen med din ansökan.


(har redigerat bort en del Poolia-standardstoff)

Typiskt nog (och säkert medvetet för att inte drunkna i ansökningar) snävar de in de urvalet direkt genom att kräva adekvat utbildning och några års erfarenhet som arkivarie. Iofs inte konstigt kanske. Men tror de verkligen inte att man har förmågan att lära sig??

/Barracuber


Du behöver lära dig förstå sånt här från ett arbetsgivarperspektiv. De som faktiskt beslutar om att anställa dig.

Vad vill de ha? Kolla annonsen och ring och fråga. Även den facklige representanten.

Designa din meritförteckning och ditt personliga brev utifrån deras behov.

Allt annat är waste of time.

Sen har du en massa meriter du inte drömde om, ifall du tänker efter.

Arbetsförmedlare och coacher och sånt förstår inte det här, de är inte arbetsgivare.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav plåtmonster » 2012-05-06 14:52:01

Hur fungerar det att ha NT som anställda isåfall?
De kommer säkert att spåra in på att de inte blir sedda, att man jämt är arg osv..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav Kostymhippie » 2012-05-11 7:46:48

Grejen med att starta eget företag är att man måste veta att det finns kundunderlag och hur man marknadsför sej, det räcker liksom inte med att lägga ut en annons på blocket. Dessutom är det inte alla yrkesgrupper som kan starta företag därför att vissa jobb helt enkelt inte görs av privata företag.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav barracuber » 2012-05-16 10:09:52

barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav plåtmonster » 2012-05-16 10:17:27

@Kostymhippie, Hur marknadsför du dig?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav Kostymhippie » 2012-05-16 21:33:35

@Plåtmonster, hittade inga tips på hur man ska marknadsföra sej som egen företagare, så jag la ner det.
Nu har jag ett proffsigt cv som jag skickar till potentiella arbetsgivare.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav ford » 2012-05-19 22:59:25

Tänkte slå ett slag för aspievänliga jobb som inte täcker stereotypen om aspergaren som en dator/statistik/matematik nörd med tjocka glasögon.

Vad sägs om detta?

Frisk luft, motion, naturupplevelse och ett självständigt arbete utan en massa påfrestande sociala relationer och stimmiga människor?

-Menar dom något med det dom säger om mångfald skall inte as vara ett hinder, förutsatt att man har god fysik och lämpliga certifikat/lämplig utbildning

-------------------------------------------------------------------------------
Naturvårdsarbetare
Länsstyrelsen i Skåne län, Naturvårdsenheten

Publicerad: 2012-05-15, Annons-ID: 5608401

Malmö (Kommuninformation), 3 platser
Sista ansökningsdag: 2012-05-28


Länsstyrelsen är statens företrädare i länet. Vi arbetar med tillsyn,
kunskapsspridning och ärendehandläggning inom nästan hela [color=#FF0000]samhällsområdet. Vi är ca 450 medarbetare och har kontor i Malmö och Kristianstad. Vår vision är ett dynamiskt samhälle i balans – en miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbar utveckling.



ARBETSUPPGIFTER
Länsstyrelsen söker tre naturvårdsarbetare till miljöavdelningens naturvårdenhet, med placering på Söderåsens nationalpark. Anställningen är på heltid och tidsbegränsad till 6 månader med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde den 1 juli 2012, eller enligt överenskommelse.

Som naturvårdsarbetare kommer du att arbeta inom LIFE-projektet Life to ad(d)mire med motormanuellt skogsarbete, huvudsakligen röjning, i ett antal naturreservat med avseende på att återställa och utveckla områdenas höga naturvärden. Arbetet omfattar röjning på mossar och andra våtmarker samt visst underhåll av anläggningar för friluftslivet.

KVALIFIKATIONER
Du som söker anställningen har:
- Skoglig utbildning eller likvärdig kompetens samt erfarenhet från liknande arbetsuppgifter.
- Goda kunskaper inom naturvård.
- Utbildning och erfarenhet från arbete med motorsåg och röjsåg.
- B-körkort
- Erfarenhet av naturvårdsarbete och arbete i skyddade områden är meriterande.
- Erfarenhet av att använda fyrhjulig terrängmotorcykel (ATV) är meriterande.
Som person är du praktiskt lagd, har förmåga att arbeta självständigt samt är ansvarsfull och målmedveten.
Varaktighet/Arbetstid


Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning

Lön

Månadslön

Ansökan
Sista ansökningsdag: 2012-05-28


Länsstyrelsen eftersträvar att ha medarbetare med olika egenskaper, förutsättningar och livserfarenheter. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.

Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Ange referens: 112-11172-12

Vi tar inte emot ansökan via e-post.

Ansök via extern webbplats

Kontaktpersoner
Jesper Witzell, 043-544 24 05
Jörgen Nilsson, 040/044-25 22 94


Fackliga kontaktpersoner
Johan Niss, 040/044-25 21 92
Jonny Hallgren, 040/044-25 23 03


Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Skåne län, Naturvårdsenheten


Alla jobb hos denna arbetsgivare

Postadress
Länsstyrelsen i Skåne län, Naturvårdsenheten

20515 Malmö[/color]
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

"Extrajobb för KTH student med stort IT kunnande"

Inläggav Flinta » 2012-10-06 20:05:48

Jag blev glad när jag hittade den här platsannonsen idag. Inte för min skull utan för att jag tror att någon av er skulle kunna platsa. (Känner till "jobbtipsartråden" men väljer att skapa en egen tråd).


http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... 2d78000171


Extrajobb för KTH student med stort IT kunnande

MIND ME OMSORG AB

Publicerad: 2012-10-04, Annons-ID: 2193908


Danderyd (Kommuninformation), 2 platser
Sista ansökningsdag: 2012-10-27


Vi söker Dig som studerar, undervisar eller forskar på KTH och har ett stort kunnande inom och intresse för avancerad IT.

Du ska en gång per vecka leda en grupp killar, med Aspergers syndrom, som alla har IT som specialintresse.

Måndagar 15.00-21.00 får Du möjlighet att fördjupa dig i programmering, kryptering och annat som kan intressera dig och gruppen. Ni fikar och äter middag tillsammans och skall över tiden lära känna, utveckla och sparra varandra på temat avancerad IT.

Du blir timanställd hos oss och får tillsammans med en person som doktorerat i Computer Science utveckla, anpassa och leverera innehåll till gruppen.

Det är ett plus om du har vana att tala inför grupper och kan förmedla dina kunskaper.

Vi kommer att stötta dig med pedagogik, upplägg och form för genomförandet.

Vi erbjuder Dig ett roligt extra jobb vid sidan av din huvudsyssla. Du kommer att få möjlighet att gå på djupet i ämnet och du kommer att bli en viktig person för gruppen som du leder.Många som ingår i gruppen avser söka till KTH eller liknande högskolor och flertalet kommer att arbeta med IT.


Varaktighet/Arbetstid

Tillsvidare

Deltid

Lön

Fast lön


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2012-10-27

Vi tar inte emot ansökan via e-post.

Arbetsgivare

MIND ME OMSORG AB

Postadress

MIND ME OMSORG AB
VENDEVÄGEN 85B
18291 DANDERYD


Besöksadress

VENDEVÄGEN 85B
DANDERYD

Hitta på karta

Telefon och webbplats

Tel: 08 6840 9700

E-post: charlotte.eisner@mindmeomsorg.se

Webbplats
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Extrajobb för KTH student med stort IT kunnande"

Inläggav plåtmonster » 2012-10-06 20:35:37

Kanske det första "AS-företaget" som är riktigt seriöst?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Extrajobb för KTH student med stort IT kunnande"

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-06 21:39:45

Företag som namn med nämnda skrämmer mig.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

"Extrajobb för KTH student med stort IT kunnande "

Inläggav plåtmonster » 2012-10-06 22:51:19

Motstånd är meningslöst, du kommer att bli dagcentrad och vaktad av FK:s lakejer :mrgreen:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav barracuber » 2012-10-27 12:07:08

Vill du jobba som registrator på Socialstyrelsen i Göteborg?
Vi söker dig som vill

- ge administrativt stöd och service till enheten
- handha diarium
- arbeta med dokumenthantering vilket bl a innefattar utlämning av handlingar
- arbeta med arkivering
- ha kontakter med kollegor men också med allmänhet och media
- arbeta i team
- delta i projektarbeten

Kvalifikationskrav

- relevant utbildning för området
- god datorvana och kunskap i vanligt förekommande program
- erfarenhet av diarieföring i moderna dokument- och ärendehanteringssystem
- kunskap om lagstiftning som är av betydelse för tjänsten
- kunskap och erfarenhet från registratorarbetet
- du är stresstålig, har samarbetsförmåga och är flexibel
- du har ordningssinne, initiativförmåga och är noggrann

Det är meriterande om du har

- en relevant påbyggnadsutbildning utöver grundexamen
- erfarenhet från arbete som registrator i offentlig verksamhet
- kunskaper och erfarenheter från arbete med ekonomi, IT och personal

Tycker inte det låter så väldigt blodigt dvs socialt krävande för en av oss. Sedan har man ju förhoppningsvis själv rätt att påverka arbetets organisation exv arbetsplatsens utformning.

Vad gäller kvalifikationerna så är det ju klart en del. Det underlättar nog om man åtminstone känner till offentliga myndigheter och hur sådana verksamheter bedrivs.

Konstigt att de skriver om utbildning men inte nämner något om vilka utbildningar.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav barracuber » 2012-10-27 12:09:26

DANSKTALANDE ÖVERSÄTTARE/ADMINISTRATÖR
Academic Work söker nu för kunds räkning en översättare/administratör med goda kunskaper i danska. Du kommer att arbeta för vår kund som har kontor i centrala Göteborg och som arbetar med webbsidor. I din roll kommer du till största delen att arbeta på distans.

Arbetsuppgifter:
Som översättare kommer du att översätta svensk dokumentation till danska. Du kommer också att vara delaktig i arbetet med att bygga upp och utveckla webbsidan genom omarbetning och aktiv uppföljning.
VI SÖKER DIG SOM
• Har mycket goda kunskaper i danska och god förståelse för svenska
• Är studerande och har minst ett år kvar av dina studier
• Är mycket datorvan

Du har god språkkänsla, är noggrann och tycker att det är roligt att uttrycka dig i skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av översättningsarbete.

Den här typen av jobb låter som något som Left is Right skulle kunna ha.
EDIT: Äh! bara 5-8 timmar i veckan :evil: Distans kan ju funka dock.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav Frimodig » 2012-10-27 12:23:26

plåtmonster skrev:Hur fungerar det att ha NT som anställda isåfall?
De kommer säkert att spåra in på att de inte blir sedda, att man jämt är arg osv..


Nja, man ger dem utrymme, och bejakar prestation. Sen sitter man och lyssnar.
Och berättar om en del personliga egenheter. När man är boss har man rätt mycket frihet. Man respekterar människor.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav barracuber » 2013-10-10 11:02:12

Miche skrev:På okeli kan man skicka frågor till den som vill ha uppdraget utfört!

Har du reggat dig så att du kan läsa mer?


Här är en liknande tjänst som okeli men inte bara för uppdragsbeställare utan även för folk som vill få ut sin talang. Mycket programmering, webbutveckling, grafisk design, 3d och annat it, men även en del fotografering, översättning, kundbokning, försäljning.

http://www.yoodo.se/

Hittade den via http://frilansfinans.se/ - Fakturera utan att ha eget företag.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Jobbtipsartråden för npf:are

Inläggav barracuber » 2013-10-23 18:32:38

barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in