Vad är era specialintressen?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Pieohpah » 2012-05-09 19:45:03

KrigarSjäl skrev:Pieohpah,

Vad är det för pipor du har?


Jag köpte dem för så länge sedan att jag inte minns märkena. Men en redig Billiard, en rund liten Apple/bulldog och en bent med platt botten, så den står.

Favorittobak var: Caledonian röd och MacBarenś Scottish Mixture. Gillade Davidoffs olika också.

Du då? Vilka pipor har du?
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-10 2:06:25

Pieohpah skrev:
KrigarSjäl skrev:Pieohpah,

Vad är det för pipor du har?


Jag köpte dem för så länge sedan att jag inte minns märkena. Men en redig Billiard, en rund liten Apple/bulldog och en bent med platt botten, så den står.

Favorittobak var: Caledonian röd och MacBarenś Scottish Mixture. Gillade Davidoffs olika också.

Du då? Vilka pipor har du?

Se där. Men det är ju bara att leta fram dem och titta så ser du vilket märke det är.
Vilka pipor jag har?
17 st. Det är Stanwell, Winslöw, Nörding, Peterson, Savinelli, Brebbia, Parker, Tsuge, två Calabashpipor, en Dunhill. Både raka och böjda modeller, polerade och sandblästrade, freehands och klassiska modeller. En antik lång sak på väggen.
Jag föredrar märkespipor framför billigare varianter. Är nog mycket av en märkesbög.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Pieohpah » 2012-05-10 3:58:49

Jag är nästan säker på att Billiarden är en Peterson. Ska kolla vid tillfälle men för tillfället ligger de i tryggt förvar i förrådet.

Har även haft en enklare doning, men de tre jag har kvar har gått på mer än 500 kr/st.

En inrökt pipa är värd så mycket mer än en ny.

Vad gillar du för tobak då?
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-10 4:13:13

Latakiablandningar är schysst, men jag har inte botaniserat särskilt mycket. Finns mycket kvar att upptäcka. Fast jag lutar nog åt tobak utan smaktillsatser/såsningar.

För 500 och uppåt får man en bra pipa sägs det och det stämmer säkert.
Hur menar du när du säger att en inrökt pipa är värd mer? är det det att den är inrökt som är grejen, att det blir bättre rökning då?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Pieohpah » 2012-05-10 6:13:57

Ja helt klart blir rökningen bättre med en inrökt. Men man vill ju göra det själv :)

Perfekt med någon millimeter kolad innerkant på pipan. Har pipan blivit sur av tobaksolja kan man fylla den med salt, droppa i lite vodka och låta den stå över natten. När man tömt den och putsat av den blir den nästan som ny.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Bongskraparn » 2012-05-10 20:34:29

KrigarSjäl skrev:
Pieohpah skrev:
KrigarSjäl skrev:Pieohpah,

Vad är det för pipor du har?


Jag köpte dem för så länge sedan att jag inte minns märkena. Men en redig Billiard, en rund liten Apple/bulldog och en bent med platt botten, så den står.

Favorittobak var: Caledonian röd och MacBarenś Scottish Mixture. Gillade Davidoffs olika också.

Du då? Vilka pipor har du?

Se där. Men det är ju bara att leta fram dem och titta så ser du vilket märke det är.
Vilka pipor jag har?
17 st. Det är Stanwell, Winslöw, Nörding, Peterson, Savinelli, Brebbia, Parker, Tsuge, två Calabashpipor, en Dunhill. Både raka och böjda modeller, polerade och sandblästrade, freehands och klassiska modeller. En antik lång sak på väggen.
Jag föredrar märkespipor framför billigare varianter. Är nog mycket av en märkesbög.


Imponerande samling. Är det stor skillnad mellan pipa och pipa? Alltså när det gäller ordentliga pipor. Tänker mest på rökvänligheten samt smak.

Har själv haft två pipor. En klassiskt pipa av okänt märke, samt en pipa som en vän täljde till utav gran. Mycket fin pipa med karaktär. :-)Happy

Gillar rökverktyg.
Bongskraparn
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2012-03-22

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-10 21:51:50

Pieohpah skrev:Ja helt klart blir rökningen bättre med en inrökt. Men man vill ju göra det själv :)

Perfekt med någon millimeter kolad innerkant på pipan. Har pipan blivit sur av tobaksolja kan man fylla den med salt, droppa i lite vodka och låta den stå över natten. När man tömt den och putsat av den blir den nästan som ny.

Saltmetoden ja. Den hörde jag talas om först på http://www.cigarrprat.se/viewforum.php? ... 1d2a1da3f4
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-10 21:59:08

Bongskraparn skrev:Imponerande samling. Är det stor skillnad mellan pipa och pipa? Alltså när det gäller ordentliga pipor. Tänker mest på rökvänligheten samt smak.

Har själv haft två pipor. En klassiskt pipa av okänt märke, samt en pipa som en vän täljde till utav gran. Mycket fin pipa med karaktär. :-)Happy

Gillar rökverktyg.

Nja, imponerande och imponerande. Det vete fan. Jämför man med riktiga storsamlare är det ingenting.

Det är en enorm skillnad på pipa och pipa ja.

Vi kan börja med den rent utilistiska aspekten; en pipa måste vara borrad på rätt sätt och vara av rätt material. Är piphuvudet av undermåligt material finns det risk för genombränning, är piphuvudet och draghålet felaktigt borrade blir pipan svårrökt alternativt sur med mycket pipolja och gurgel. Om inte munstycket passar i piphalsen på rätt sätt uppstår det glapp eller så sitter den fast alldeles för hårt.

Den andra aspekten är rent estetisk eller en smaksak; vill man ha en stor eller liten pipa, sjöskum, majskolvspipa eller briar, kort eller långt munstycke, en kraftig pipa med tjocka väggar eller en smalare modell, en lyxartikel, ett perfekt hantverk eller ser man pipan som en ren bruksvara?
Röker man hemma i länsstolen eller på jobbet? Utomhus eller inomhus? Ska pipan passa till smoking eller till flanellskjorta?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Bongskraparn » 2012-05-11 17:17:36

KrigarSjäl skrev:
Bongskraparn skrev:Imponerande samling. Är det stor skillnad mellan pipa och pipa? Alltså när det gäller ordentliga pipor. Tänker mest på rökvänligheten samt smak.

Har själv haft två pipor. En klassiskt pipa av okänt märke, samt en pipa som en vän täljde till utav gran. Mycket fin pipa med karaktär. :-)Happy

Gillar rökverktyg.

Nja, imponerande och imponerande. Det vete fan. Jämför man med riktiga storsamlare är det ingenting.

Det är en enorm skillnad på pipa och pipa ja.

Vi kan börja med den rent utilistiska aspekten; en pipa måste vara borrad på rätt sätt och vara av rätt material. Är piphuvudet av undermåligt material finns det risk för genombränning, är piphuvudet och draghålet felaktigt borrade blir pipan svårrökt alternativt sur med mycket pipolja och gurgel. Om inte munstycket passar i piphalsen på rätt sätt uppstår det glapp eller så sitter den fast alldeles för hårt.

Den andra aspekten är rent estetisk eller en smaksak; vill man ha en stor eller liten pipa, sjöskum, majskolvspipa eller briar, kort eller långt munstycke, en kraftig pipa med tjocka väggar eller en smalare modell, en lyxartikel, ett perfekt hantverk eller ser man pipan som en ren bruksvara?
Röker man hemma i länsstolen eller på jobbet? Utomhus eller inomhus? Ska pipan passa till smoking eller till flanellskjorta?


Sedär ja. Man lär sig något nytt varje dag, ännu mer om man är aspie. :lol: Ja min granpipa röktes det hål på. Vilket var synd för den var verkligen användarvänlig och vacker.

Kom på att jag haft en tredje pipa också. Min första lilla metallpipa med massa flummiga blommor på. Den var verkligen ingen höjdare kan jag säga. Gick att ta ett bloss sedan var pipan glödhet, samt var den för kort så man brände upp ögonbrynen på köpet. Fast det är väl vad man kan förvänta sig av en billig skitpipa.

Hehe du gjorde mig sugen på att köpa en redig pipa. Har inga kvar. :(
Bongskraparn
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2012-03-22

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-12 4:27:54

Ett piphuvud måste göras i material med dålig värmeledningsförmåga men samtidigt härdigt nog att klara av glöden. Få material uppfyller båda delar. Det optimala är sjöskum eller briar. Andra träsorter (olivträ, rosenträ, strawberry tree, bog oak, körsbärsträ, päronträ) används också men det är marginellt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Mamoria » 2012-05-13 19:11:04

Mitt specialintresse är att avbilda xenomorpher. H R Gigers rymdvarelse från Alien-filmerna.

Jag mycket om att läsa om olika saker. Främst djur och natur. Senaste året har det blivit mest akvariefisk, både sött och havs.

Annars tycker jag mycket om att skapa. Måla, sy, sticka, brodera, virka, snickra. osv.
Mamoria
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2012-05-12
Ort: Linköping

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav najhoant » 2012-06-02 23:50:32

Mitt specialintresse är väl huvudsakligen true crime, främst seriemördare, men jag gillar även science fiction och TV-spel. Har också börjat skriva lite av och till på sistone.
najhoant
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-06-02
Ort: Björkö

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav KalleKus » 2012-06-03 11:10:42

najhoant skrev:Mitt specialintresse är väl huvudsakligen true crime, främst seriemördare


Läskigt specialintresse... :-)015

Moderator Alien: Rättade citatet. Läs här hur man citerar: tips-for-aspergerforum-t21046.html
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Kattmamma » 2012-06-03 11:13:12

Jag har fått ett nytt, paintball!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav KalleKus » 2012-06-03 11:17:14

Kattmamma skrev:Jag har fått ett nytt, paintball!

Det skulle jag med vilja!! :P
Fuskigt...
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav najhoant » 2012-06-03 16:30:11

KalleKus skrev:
najhoant skrev:Mitt specialintresse är väl huvudsakligen true crime, främst seriemördare


Läskigt specialintresse... :-)015



En aning kanske. Jag är inte morbid eller något sådant; jag gillar knappt skräckfilmer särskilt mycket, jag har inte ens vågat se någon av Saw-filmerna och vågade inte ens se Fredagen den 13:e innan jag var 21. Det som intresserar mig med fallen är psykologin och utredningarna
najhoant
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-06-02
Ort: Björkö

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Hildurrr » 2012-06-03 20:27:35

Historia, religion och kartgeografi är väl mina huvudsakliga. Har kunnat massor om Peter den Store, kosacker, Nikloaj II:s familj, folkmordet på armenierna, svenska kungar, Gamla Testamentet, Titanic, Djinghis Khan m.m. Utöver det är kläder och moralpanik något som facinerar mig.
Hildurrr
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-06-02

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Fremmy » 2012-06-03 20:38:51

Nationalekonomi, särskilt när det kommer till bank- och valutasystemet men även 1700 tals historia.
Fremmy
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-06-02

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Neutrino » 2012-06-03 21:15:14

Jag skulle nog säga att AS har blivit lite av ett specialintresse just nu. Andra saker som intresserar mig är Astrofysik, Astronomi, Rubik's Cube, Biomedicin och världsflaggor.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Phobos » 2012-06-04 19:45:33

Jag har inga specialintressen. Varenda gång jag börjar gilla något för mycket så avslutar jag det frivilligt eftersom jag blir helt instängd i min egen värld och på tok för isolerad pga besatthet.
Så jag gör vad jag kan för att dämpa lusten att ta reda på precis allt om saker jag gör på min fritid och det verkar funka bra.
Enda nackdelen är ju att man inte får någon mental utmaning längre.
Phobos
 
Inlägg: 263
Anslöt: 2009-09-20
Ort: Stockholm

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav skippy » 2012-06-09 23:28:48

Mina specialintressen är bland annat Teologi, psykologi, filosofi och självanalys.

Men sedan har jag även andra intressen som film, dokumentär samt serier. (då främst svenska serier) Djur, natur och astrologi finner jag också väldigt intressant. :D
skippy
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2012-06-09

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Pieohpah » 2012-06-09 23:44:10

Thank God for National Geographics!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav skippy » 2012-06-10 0:34:30

Pieohpah skrev:Thank God for National Geographics!


National Geographics, verkar vara en väldigt bra tvkanal. När vi beställde den kanalen, så visade det sig att de inte hade svensk text på den kanalen, så vi ser den sällan. Men om den hade svensk text, så skulle jag säkerligen se på det mycket oftare. :D
skippy
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2012-06-09

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Pieohpah » 2012-06-10 0:37:26

@skippy jag älskar Discovery också.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in