Intressanta botaniska namn

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav geocache » 2012-03-15 2:09:44

geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav Miche » 2012-03-15 2:33:46

Moggy skrev:Jag undrar om det inte är så att man faktiskt kan ringa kommunen när det dyker upp en sån där och skickar dom ut folk som tar bort den.

För ett antal år sen hade många kommuner kampanjer mot Jättebjörnlokan, men sen dess har de nog sparat in på det med... Jag pratade med en ansvarig i en skitkommun (a.k.a. Skinnskatteberg, kommunen som betongsossen Sven-Erik Österberg jäklades i) om just Jättebjörnlokan (de hade det året rätt många på sina ställen) och de verkade knappt bry sig, men skulle fundera på saken...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav Hermione » 2012-03-15 12:41:03

Kahlokatt skrev:Kirskål rensade jag en hel månad 2001 som en del av mitt sommarjobb på ett ställe som hade trädgård och lite djur. Åt det aldrig själv, men gav det till kaninerna. Kan inte minnas att det liknade hundkex (trodde förresten det stavades hundkäx?)


När kirskålen blommar i massor så är den på håll lätt att förväxla med hundkäx. Bladen är helt olika bland annat.

Bästa sättet att utrota kirskål är att täcka hela området med svartplast och låta det ligga i minst två år. Finns minsta lilla rotbit kvar i vid liv så kommer den snabbt tillbaka.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav BlomqvistD » 2012-04-04 14:51:58

Vilken rolig tråd, nu får man lära sig namn på växter som man inte kände till tidigare, kommer på några också:

Porslinsblomma
Bollporslinsblomma
Borsttåtel
Amerikanskt judasträd
Blåtåg
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-05 21:36:31

Moggy skrev:
Kahlokatt skrev:Som barn var jag rädd för dess större släkting björnloka, eftersom min kusin berättat att man kan få brännskador av dem. Jag föreställde mig att gigantiska monstersår skulle uppstå om man så mycket som nuddade en björnloka!



Är det inte så då? Jag tror man får sår som är väldigt svårläkta och att huden där kan bli förstörd för livet. Tror den kan orsaka nervskador med... Och att det räcker att bara nudda den...

Iaf kommer jag ihåg skräckhistorier om såna från när jag var liten. När nån hade hittar en sån där så drog folk ut dit och hällde ut bensin och eldade där för att förstöra den och se till att den inte kom tillbaka.


Usch, är de SÅ giftiga? Jag trodde att det krävdes att man tog tag i stjälken eller liknande och att den bara var farlig om man var allergisk.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-05 21:38:32

På Madeira har jag luktat på växter som luktade peppar respektive popcorn. Kommer tyvärr inte ihåg vad de hette.
Bouganvillea tycker jag är underbart vacker, men på Madeira är den så vanlig att de räknar den som ogräs...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav Hermione » 2012-04-05 21:45:45

Kahlokatt skrev:
Moggy skrev:
Kahlokatt skrev:Som barn var jag rädd för dess större släkting björnloka, eftersom min kusin berättat att man kan få brännskador av dem. Jag föreställde mig att gigantiska monstersår skulle uppstå om man så mycket som nuddade en björnloka!



Är det inte så då? Jag tror man får sår som är väldigt svårläkta och att huden där kan bli förstörd för livet. Tror den kan orsaka nervskador med... Och att det räcker att bara nudda den...

Iaf kommer jag ihåg skräckhistorier om såna från när jag var liten. När nån hade hittar en sån där så drog folk ut dit och hällde ut bensin och eldade där för att förstöra den och se till att den inte kom tillbaka.


Usch, är de SÅ giftiga? Jag trodde att det krävdes att man tog tag i stjälken eller liknande och att den bara var farlig om man var allergisk.


Så här säger Giftinformationscentralen:

Jätteloka
Heracleum mantegazzianum
Jätteloka och Björnloka innehåller furokumariner som är irriterande på hud, särskilt om huden utsätts för solbestrålning (fototoxisk reaktion). Förgiftningar genom förtäring av växten är inte kända hos människa.

Symtom: Brännskadeliknande symtom med kraftig hudirritation, rodnad och blåsor, som kan bli stora och smärtsamma. Besvären kan komma efter 1-2 dagars fördröjning kan kvarstå i veckor, eventuellt även ärrbildning och mörkfärgning av huden.

Åtgärd: Tvätta med tvål och vatten. Skydda huden mot solljus under en vecka även om lokala symtom saknas.
Vid symtom kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav Baba Jaga » 2012-04-06 18:02:43

Förgätmigej är både vacker och låter vackert.
Och Ormöga är om möjligt ännu blåare! :?: Har aldrig sett en blåögd orm ...
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav BigMamaPolly » 2012-05-06 10:38:11

Lammöron
Rävsvans
Kattfot
Guckusko
Kärringtand
Fetknopp
Spikklubba
Nysört
Hosta

Men roligast tyckte jag nog ändå att det var när jag var liten, och botaniska trädgården i visby hade en apskräck. :-D
BigMamaPolly
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-04-28

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav Manschett » 2012-05-06 10:50:32

Svinröv är ju ett kul namn på blomma, för den luktar så jäkla illa.

http://www.gp.se/bostad/tradgard/1.927233-nu-blommar-svinroven
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav Baba Jaga » 2012-05-06 19:24:21

Pestskråp låter inget vidare, men de liknar faktiskt hyacinter litegrann. Och de får enorma blad som man nästan kan ha som paraplyer.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-06 22:31:57

Bild
Likblomman är kul. Dess vetenskapliga namn är visst Amorphophallus Gigantum; "enorm, missbildad penis". :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-06 22:33:44

Chiles nationalblomma copihue (eller lapageria) är bara såå vacker. Fast jag har aldrig sett någon på riktigt.

Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Intressanta botaniska namn

Inläggav Hermione » 2012-05-09 16:57:57

Jag har funderat på om botaniska namn inte är de latinska namnen? Någon som vet? Jag är bara nyfiken :-)Happy
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Återgå till Intressanta intressen



Logga in