Liiiidingö (Viby-i)

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Liiiidingö (Viby-i)

Inläggav mnordgren » 2009-07-21 8:03:53

Det finns som bekant ett ljud som kallas för surrande i-ljud och som brukar förknippas med finare områden i Stockholm, alltså en slags klassmarkör. Så vitt jag vet är det bara tjejer som kör med det, men jag kan väl ha fel.

Jag är nyfiken på hur folk här ser på detta ljud. Nån här som använder det/har använt det?

Minns att det förekom bland tjejer i min klass under min tid i grundskolan, trots att vi befann oss lååångt från Stockholm (inte förvånande såklart, stockholmska företeelser har ju en förmåga att sprida sig). Minns också att en lärare en gång berömde några av tjejerna för deras fina "iiiiiiin".
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 20:38:15, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav barracuber » 2009-07-21 8:15:55

Vet inte mkt om just det iiiiii-ljudet, annat än att man tänker på överklass.

Men tänkte lägga till att jag kommer på ytterligare iiii-ljud. Tänker på runt Örebro (Hjalmar i Viiiiiby) samt iiiiii-andet i Bohuslän. Det är också långt från Tåkkholm.

Men när jag tänker efter så kanske de inte är lika "surrande" som Liiiidingö. Och de, åtminstone Bohuslän, är definitivt inte överklass.

Visste inte att det finns iiii-ande i Småland dock :-D
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:38:15, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2009-07-21 12:00:10

Så vitt jag minns tog Fredrik Lindström upp det i ett av sina program, och enligt honom så kommer det ursprungligen från västkusten (tror det var Orust eller Tjörn). Överklassen som hade sommarstugor tog med sig iiiii för att använda som markör och visa att det hade sommarstuga och på så sätt hamnade det på Liiiidingö.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:38:15, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Mats » 2009-07-21 23:15:53

[OT]
- Var kommer du ifrån?
- Liiidingö.
- Jaså Stockholm.
- Nej inte Sockholm, Liiiiidingö!
- Jaha, en FÖRORT till Stockholm...
[/OT]
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 20:38:15, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2009-07-21 23:26:10

Man får vara tacksam för att det finns sociala markörer i språket. Man hör direkt vilka som är fjantar och vilka som är av friskt virke.
Finnar/finlandssvenskar är f.ö jävligt bra folk, iaf de jag träffat. Sisu.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:38:15, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2009-07-21 23:26:34

"Vz komm frå Hässj' å Tznderö, Hässj' å Tznderö vzzz!" började en vzsa jag hörde en gång, om Hässjö- och Tynderöborna utanför Sundsvall.

Vzdare finns det där Viby-i:et (och motsvarande y) i Närke, där Viby ligger, i Bohuslän och i Stockholmstrakten, vad jag vet. Möjligen sprider det sig, särskilt hos flickor - åtminstone har jag fått det intrycket i Uppsala.

Utanför svenskan finns det i åtminstone Kina.

Fredrik Lindströms förklaring till att det spred sig till Stockholm känns litet väl som en folklig efterhandsförklaring, med den tidens överklass som skulle ha tagit efter ett främmande småfolks uttal och allt. Men vad vet jag.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:38:15, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav atoms » 2009-07-22 1:27:11

Zombie skrev:"Vz komm frå Hässj' å Tznderö, Hässj' å Tznderö vzzz!" började en vzsa jag hörde en gång, om Hässjö- och Tynderöborna utanför Sundsvall. Vzdare finns det där Viby-i:et (och motsvarande y) i Närke, där Viby ligger, i Bohuslän och i Stockholmstrakten, vad jag vet. Möjligen sprider det sig, särskilt hos flickor - åtminstone har jag fått det intrycket i Uppsala. Utanför svenskan finns det i åtminstone Kina. Fredrik Lindströms förklaring till att det spred sig till Stockholm känns litet väl som en folklig efterhandsförklaring, med den tidens överklass som skulle ha tagit efter ett främmande småfolks uttal och allt. Men vad vet jag.


Det ger ju en helt ny inkörsport till hur man kan uttala ditt namn, Zombie... :wink:
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Liiiidingö (Viby-i)

Inläggav Alien » 2012-05-03 3:31:30

KrigarSjäl skrev:Man får vara tacksam för att det finns sociala markörer i språket. Man hör direkt vilka som är fjantar och vilka som är av friskt virke.
Finnar/finlandssvenskar är f.ö jävligt bra folk, iaf de jag träffat. Sisu.


Dialekten avslöjar var man kommer ifrån, och hur kan det avslöja om man är fjant el inte?! :roll: Ens ursprung avslöjar ens värde?

Men förr i tiden måste de som talade i radio och skådespelare tala neutralt ("rikssvenska"), de blev alltså tvungen att arbeta bort sin dialekt. Att prata dialekt ansågs bonnigt.

Även finlandssvenskar modererar sin dialekt när de talar med rikssvenskar; rikssvenskarna skulle inte förstå dem annars.

Här står om Viby-i och om hypotesen att det skulle spritt sig från Bohuslän (där det inte var "fiint" utan allmänt) till Stockholm: http://sv.wikipedia.org/wiki/Viby-i
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Liiiidingö (Viby-i)

Inläggav matterik » 2012-05-03 4:09:12

Jag är född och uppvuxen på Lidingö.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Liiiidingö (Viby-i)

Inläggav Meppe » 2012-05-03 7:01:12

Angående diskussionen om finlandssvenskar vill jag påpeka att vi har flera dialekter, inte en enhetlig finlandssvenska. Som det syns under min avatar så bor jag i södra delarna, och när jag går på "stan" (dvs vår gågata med kanske 15 butiker) så hör jag om någon är härifrån eller från grannbyn.

Österbottningarna är våra skånebor, man förstår inte vad de säger. De sätter in K:n överallt, så man måste i realtid sålla bort dem och räkna ut vad de andra bokstäverna ska föreställa för att begripa något.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Liiiidingö (Viby-i)

Inläggav geocache » 2012-05-03 8:23:21

Jag tycker finska och "finlandssvenska" låter väldigt vackert. Och trots att jag varken förstår eller kan tala finska (utom några få enstaka ord) brukar jag ibland lyssna på finskspråkiga (och samiska) program i radio.

Och här i Väster-Bergslagen/Grangärde finnmark har vi fortfarande flera geografiska namn på finska, sedan en massa invandrare (väldigt vackert ord, tycker jag!) kom hit kring sekelskiftet 1500/1600 för att jobba som skogshuggare och som kolare åt järnbruken. De så kallade "svedjefinnarna" kom huvudsakligen från Savolax i sydöstra Finland http://www.genealogi.se/wiki/index.php/Svedjefinnar.

Lista över ett antal finska namn finns här http://www.kallandet.se/page.php?p=historia (listan börjar en tredjedel ner på sidan)
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Liiiidingö (Viby-i)

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-03 8:25:31

matterik skrev:Jag är född och uppvuxen på Lidingö.
''


pip!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Liiiidingö (Viby-i)

Inläggav Manschett » 2012-05-03 8:48:42

mnordgren skrev:Det finns som bekant ett ljud som kallas för surrande i-ljud och som brukar förknippas med finare områden i Stockholm, alltså en slags klassmarkör. Så vitt jag vet är det bara tjejer som kör med det, men jag kan väl ha fel.

Jag är nyfiken på hur folk här ser på detta ljud. Nån här som använder det/har använt det?

Minns att det förekom bland tjejer i min klass under min tid i grundskolan, trots att vi befann oss lååångt från Stockholm (inte förvånande såklart, stockholmska företeelser har ju en förmåga att sprida sig). Minns också att en lärare en gång berömde några av tjejerna för deras fina "iiiiiiin".


Jag vet inte om man kan se ljud, men om man får höra så låter beskrivningen som Fiiiina damer från Östermalm som siiitter i bersån och äter biiiiskvier.

Jag har bott på Östermalm och i det hus jag bodde var majoriteten av invånarna damer man måste säga tex. Disponentskan, Konsultinnan osv annars svarade de inte, så dessa damer som egentligen själva alltid varit hemmafruar levde vidare på deras döda mäns arbetsuppgifter och alla dessa damer rullade på i:na och höll näsan högt och spottade "bildligt" på sådana som jag som arbetade för min egen titel Busschauffören.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Liiiidingö (Viby-i)

Inläggav Flia » 2012-05-03 14:28:37

Att ha fördomar mot människor för att de låter som någon du mött tidigare i livet är inte helt logiskt enligt min åsikt. Fast fördomar är ju inte logiska...
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Liiiidingö (Viby-i)

Inläggav slackern » 2012-05-03 15:51:41

mnordgren skrev:Det finns som bekant ett ljud som kallas för surrande i-ljud och som brukar förknippas med finare områden i Stockholm, alltså en slags klassmarkör. Så vitt jag vet är det bara tjejer som kör med det, men jag kan väl ha fel.


Här har du män som pratar med iiii tycker jag nog.

slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Liiiidingö (Viby-i)

Inläggav Xzirie » 2012-05-05 20:09:53

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Man får vara tacksam för att det finns sociala markörer i språket. Man hör direkt vilka som är fjantar och vilka som är av friskt virke.
Finnar/finlandssvenskar är f.ö jävligt bra folk, iaf de jag träffat. Sisu.


Dialekten avslöjar var man kommer ifrån, och hur kan det avslöja om man är fjant el inte?! :roll: Ens ursprung avslöjar ens värde?

Japp! Jag är gammal närking och är definitivt en fjant! ^^
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Liiiidingö (Viby-i)

Inläggav Tallerger » 2012-05-07 1:25:50

Jag har märkt att extremt många personer inom radio och TV använder dessa ljud. Är det tecken på hur vanliga ljuden har blivit, tecken på att en så stor andel av mediepersonerna kommer från samma områden, eller tecken på att personer som jobbar inom media är sådana som är måna om att vara fiiina och inne?
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Re: Liiiidingö (Viby-i)

Inläggav Hermione » 2012-05-09 16:53:43

Jag använder iiii, pratar nog närmast östermalmsstockholmska. Det kommer från att jag bott i stockholm eller örebro eller från västkustska, där nästan jag bor nu. Jag är en dialektalkameleont och ändrar mig påtagligt beroende på vem jag pratar med. Uppväxt i norrland ger en naturlig fallenhet för dialekterna där med.
Jag är närmast boheme och det handlar inte ett dugg om att vara fiiin ;)
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Liiiidingö (Viby-i)

Inläggav slackern » 2012-05-09 17:10:27

Xzirie skrev:Japp! Jag är gammal närking och är definitivt en fjant! ^^


Ohh gnällbältet så spännande ;)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Språket



Logga in