Vad äter ni?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad äter ni?

Inläggav Manschett » 2012-05-05 9:53:26

Ett av mina stora problem är mat.

Jag har inga problem av att äta allt, utom några saker jag är allergisk mot.

Men jag känner varken hunger eller mättnad, så om jag glömmer äta så märker jag det inte och när jag får fram mat så äter jag till allt är slut.

Det är inget bra för varken hälsan eller vikten. För ett år sen läste jag att man kan gå ner i vikt av att äta lite men regelbundet, och eftersom jag hade ganska stor mage då så började jag med det. Otroligt fördelaktigt tilltag faktiskt. Det blev en rutin som jag behöver. Nu har jag gått ner till en bra vikt på ett år och mår bättre än någonsin. Men jag känner alltid att jag får i mig fel sorts mat.

Livsmedelsbutiker är som att kliva in på ett stort sopberg och mitt i detta sopberg ska man välja ut exakt rätt saker. Jag blir förvirad och stressad av att handla och därför förbereder jag handlandet med listor som jag ska handla efter, jag skriver först listor vad som saknas i skåpen och sen listor för listorna och sen i alfabetisk ordning och sen glömmer jag oftast listan hemma.
Det gör att jag handlar på måfå och ofta härmar någon annans inköp, vilket inte ger mig rätt saker hem.

Jag handlar på ett ICA MAXI varuhus för de har mest produkter så chansen att jag ska få rätt saker ökar, men pga ljuset i butiken ser jag knappt något, jag har alltid solglasögon på mig, så sorlet av folk som inte kan handla tyst, dånet från frysar och lysrör gör att jag kommer av mig helt, och ibland måste jag stanna upp för att stänga av allt innom mig, detta beteende gör att folk stirrar på mig och jag får en viss förföljelsemani, det känns som folk jagar mig.

(När jag bodde i Stockholm så handlande jag alltid online, men den möjligheten finns inte här)

Men jag vet inte vad jag ska handla, vilka av alla saker som finns i butiken passar ihop? Och vilka kan jag laga? Så länge det bara är jag så kan jag äta vad som helst, men så kommer någon hem till mig och blir vansinnig för jag blandar sakerna fel. Det gör mig osäker och orolig att jag får i mig fel saker.

Hur löser ni sådana här saker? Eller är detta ett unikt problem för mig.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Vad äter ni?

Inläggav Kostymhippie » 2012-05-06 8:07:27

Försök att komma ihåg listan så blir det nog lättare.
Om du har möjlighet så gå och handla när det är mindre folk i affären, ICA Maxi brukar ha generösa öppettider.
Har märkt att det är bäst på morgonen före kl 10 samt på kvällen efter kl 18.
Onsdag-fredag eftermiddag mellan kl 14-18 och lördag mellan kl 12-15 är allra värst, då ska man helst undvika att handla alls.
Själv spelar jag in allt jag ska handla på mitt fickminne som jag alltid har på ett visst ställe, så risken att glömma vad man ska handla är minimal.
Jag handlar också gärna i arabiska mataffärer, har för mej att det ska finnas en inne i centrala Kristinehamn (mitt ex bodde där så jag har varit där en del). Arabiska mataffärer är ofta billigare än svenska och har mycket spännande matvaror, vid osäkerhet om användning brukar personalen vara hjälpsam och tillmötesgående, dom blir ofta väldigt glada när svenskar kommer och handlar hos dom.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Vad äter ni?

Inläggav Kanin » 2012-05-06 9:20:22

Jag äter alltid samma varje vecka, på exakt samma tidpunkter, och middagen är det enda som varierar mellan olika veckodagar. Därmed handlar jag alltid samma saker (utslaget på några veckor) sedan ganska lång tid tillbaka.

Dessutom skriver jag fortlöpande listor (ofta för mer än ett handlingstillfälle framåt), som jag inte avviker från i affären. Eftersom jag aldrig köper några avvikande varor skulle jag dock inte komma hem med något onödigt om jag glömmer listorna. Risken är istället att jag blir utan något fram till nästa inköpstillfälle som ofta dröjer någon vecka.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Vad äter ni?

Inläggav Manschett » 2012-05-06 9:29:34

Kostymhippie skrev:Arabiska mataffärer är ofta billigare än svenska och har mycket spännande matvaror.


Jo det stämmer, jag brukar handla i asiatiska affärer när det finns, men det finns ingen i Kristinehamn, någon Arabisk har jag inte sett, kanske får leta lite. Jag har bott i Thailand så jag känner väl till matvarorna därifrån. Det är så enkelt att leva för aspergare i Thailand. Så fort det bara går så ska jag tillbaka dit. Där märker man inte av sina problem alls.

Jag ska börja spela in vad jag ska handla det var en bra ide. Jag brukar också köpa ungefär samma vecka efter vecka, men jag hinner glömma vad det är jag ska ha, jag har minimalt minne.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Vad äter ni?

Inläggav Bror Duktig » 2012-05-06 9:32:23

Jag var inte hungrig eller mätt förrän jag blev anorektiker i tidiga tonåren. Och sedan dess känner jag hunger och mättnad, men inte lagom, utan mest när det är för mycket åt något håll. Frågar någon om jag är mätt, så blir det komplicerat: "nja, njo, nej, men det är bra nu" varpå det börjar trugas. Men om jag ska äta tills jag är mätt, så gäller extrema "julbordsproportioner".

När jag blev yr och matt (utbränd, borrelia och allt det där, känslighet efter anorexi o.s.v.) så började jag känna av blodsockernivåerna. Så det är det jag går på nu. Det tog väl dock några år av många matta kollapser innan jag lärde mig läsa av det där.

Och nu tycker jag att jag kan planera rätt så bra, och vet dessutom vad jag snabbt kan köpa om jag måste. Mår dock bättre nu, och kan hålla mig från mat lite längre om det krävs, utan att jag får matta urlakande attacker som mest liknar en diabetikers "lätt insulinchock".

Jag håller mig från snabba kolhydrater, men även från kolhydrater i stort (äter en viss mängd med lågt GI). Äter dock ej LCHF, eftersom jag inte mådde bra när jag gick på ketos under lång tid. Min kost liknar ett hopkok av LCHF, paleodiet och GI (när jag äter kolhydrater). Mest paleodiet av den lite fetare sorten, men med inslag av mejerivaror i form av hemgjord kefir och yoghurt på ohomogeniserad KRAV-mjölk och en och annan chevré eller fetaost.

Angående spännande asiatiska affärer: Jag är lite osäker på kvaliteten och tillsatserna. Hade jag inte varit det, hade jag älskat sådana affärer :)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vad äter ni?

Inläggav atoms » 2012-05-06 9:53:36

Skriv listan direkt på huden på underarmen, använd kulspetspenna. Om jag glömmer listan brukar jag "titta" i mitt kylskåp så minns jag lite vad som saknas där. Annars brukar jag gå runt, runt i affären och titta på alla hyllor och på sätt komma på saker som jag faktiskt behöver (eller kommer att behöva när det jag redan har är slut).
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Vad äter ni?

Inläggav Manschett » 2012-05-06 10:24:54

atoms skrev:Skriv listan direkt på huden på underarmen, använd kulspetspenna. Om jag glömmer listan brukar jag "titta" i mitt kylskåp så minns jag lite vad som saknas där. Annars brukar jag gå runt, runt i affären och titta på alla hyllor och på sätt komma på saker som jag faktiskt behöver (eller kommer att behöva när det jag redan har är slut).


Jo jag brukar gå på måfå och plocka på mig vad jag kan tänkas behöva, eller så sneglar jag på andra vad de verkar tycka är viktigt. Förr hade jag alltid någon som var med eller så handlade jag online, jag tycker det vore en självklarhet att man ska kunna handla online och få hem varorna.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Vad äter ni?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-05-06 11:42:50

Jag kan känna mättnad men känner typ aldrig hunger och har vissa problem med att tugga och svälja. Nu när jag tar Strattera har även min lust för att äta försvunnit i princip helt. Innan tyckte jag att det kunde vara gott att äta och kunde ibland bli sugen på saker. Det kan jag inte nu. Alltså känner smak och så, men det ger ingen njutning alls.. vet inte riktigt hur jag ska förklara. Det är iaf mkt mkt svårare att äta.
Men sen är jag rätt kräsen och äter vissa grejer i perioder och sen byter jag.
Just nu blir det Chili sin Carne, Froot Loops med mjölk, tomatsoppa och mozzarella och välling. När jag nu äter.
Har en Handifon så ställer in larm på den, men det blir inte alltid att jag gör mat ändå när den ringer. Det känns så jobbigt att fixa mat. Det tar så mycket kraft. Men jag försöker iaf. Utan Handifonen skulle det nog inte bli mat förrän jag hamnade på sjukhus.
När jag handlar så har jag en lista på min Handifon med det jag behöver. Men inte alltid jag kan handla klart pga den ångest jag får i affären.
Så tyvärr har jag inga bra råd till dig, men känner igen problemet delvis.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vad äter ni?

Inläggav Manschett » 2012-05-06 11:54:47

Jag har inga problem av att vara där det är mycket folk, så länge alla är tysta och helst att det är mörkt också. Det är inte de mänskliga kropparna som stör utan det surr som dånar i skallen för folk måste låta hela tiden. Och ljuset från lampor är jobbiga.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Vad äter ni?

Inläggav matterik » 2012-05-06 12:35:43

Soppa och juice.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Vad äter ni?

Inläggav kullan » 2012-05-06 13:02:43

Jag har ingen koll alls på min hunger eller mättnad. eller jag kan känna mig hungrig men den kan bedövas rätt snabbt. Det räcker med att jag hamnar i ett " flow " med mitt specialintreesse så kan det gå en hel dag utan att jag ens varit hungrig eller törstig. Mår man dessutom taskigt Psykiskt en period då är det hopplöst. Inte vet jag man har kanske nån störning där på nåt sätt.

Vissa perioder kan det vara åt andra hållet. Jag äter fast jag inte är hungrig. Jag frossar i allt ätbart och även sånt som borde ha stannat i affären. Jag är sockerberoende så det är väl lite det temat på det frosseriet. Socker och kolhydrater. min kropp behöver mest fett och protein. Kolhydrater gör den inte av med så mycket.

Den mat jag äter är väl köpt från frysdisken. jag älskar i grunden att laga mat men min ensamhet dödar inspirationen. Det blir mycket pasta och pizza. Paj förekommer oxå. Inte alls bra men det blir så i alla fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vad äter ni?

Inläggav Kromatik » 2012-05-06 20:45:15

Just nu äter jag bara fil med müsli. Dricker kaffe, te, juice, vatten och kolsyrat vatten.

Mina matvanor är varierande. Har haft Anorexia, som jag ännu inte är helt frisk ifrån. Jag tycker bäst om att äta samma mat varje dag och ibland har jag perioder då ätstörningen är väldigt aktiv och då får jag oftast inte i mig något alls.

Hunger känner jag sällan, och jag känner mig alltid proppmätt under menstruationen.
Kromatik
 
Inlägg: 135
Anslöt: 2011-09-18

Re: Vad äter ni?

Inläggav Kostymhippie » 2012-05-06 20:56:37

Kullan, har samma funktion som du, äter jag för mycket kolhydrater och socker känner jag mej konstig. Har provat LCHF och det funkar om jag inte kör för extremt, men har bestämt att jag ska äta kolhydrater max en gång om dagen. Är också ensam utan sysselsättning och känner igen problemet med att man inte har någon inspiration till matlagning, men det finns maträtter som är lättlagade utan att det för den sakens skull behöver bli fryspizza.

Själv äter jag alltid grekisk/turkisk yoghurt, ost och salami/fett kött till frukost, gräddomelett och lättstekt bacon alt. matjesill till lunch och till middag blir det diverse olika karibiska, persiska och arabiska maträtter, ofta med aubergine, zucchini eller spenat. Lagar nästan alltid mat till två gånger på en gång när jag gör middag (det tar längst tid) så slipper jag i stort sett laga mat hälften av veckans dagar. Kan dock absolut inte äta samma middag två dagar i rad, så jag måste tänka lite så att jag får variation.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Vad äter ni?

Inläggav kullan » 2012-05-06 21:16:04

Kosymhippie, Med mig är det så att jag måste nog ha sällskap för att jag inte ska missköta min mat. Ensamheten tillsammans med min asperger gör så jag fixar knappt nån mat alls. Det blir att öppna en burk ravioli och värma den i en kastrull.

Jag hade planer på att göra om min kost till nån LCHF-GI kombination nu när jag kommit ner till Norrköping som en slags nystart men jag har ingen inspiration till det. En aktuell händelse som jag inte tar upp just i denna tråden har gjort att jag tappat all lust helt enkelt.

Jag tyckte att din mat lät vettig annars. Få se om jag någonsin kommer in i nåt bättre hjulspår.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vad äter ni?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-05-06 22:19:41

Manschett skrev:Jag har inga problem av att vara där det är mycket folk, så länge alla är tysta och helst att det är mörkt också. Det är inte de mänskliga kropparna som stör utan det surr som dånar i skallen för folk måste låta hela tiden. Och ljuset från lampor är jobbiga.

Jo alla sinnesintryck är ju väldigt jobbiga, men sen är jag även väldigt rädd för att göra fel och så.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vad äter ni?

Inläggav Someone » 2012-05-06 23:04:58

Det är därför man alltid har på sig hörlurar med musik på. Då slipper man höra andra oljud. Handlar alltid samma saker, kyckling, makrill, pasta, ris, havregryn, wok och knäckebröd. City gross har stora gångar så slipper trängas med folk. (har man medlemskort slipper du till och med köer i självkassan)
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Vad äter ni?

Inläggav biologic » 2012-05-06 23:49:21

Jag känner inte heller hunger alla gånger, och glömmer lätt bort att äta.

Jag har svårt att laga mat då det är så många ingredienser som skall till, och om jag kör efter recept så är det så många saker som skall inhandlas att de blir dåliga efter ett tag. Jag ser inte att jag kan använda de överblivna ingredienserna även i andra maträtter, eftersom jag inte på rak arm kan koppla ihop dem till något nytt. Har noll fantasi; ser alltså bara ingredienserna som detaljer och kan inte få ihop dem till en helhet. Känner igen det där med att stå helt handfallen i butiken och inte veta vad man skall köpa.

Ofta blir det så att jag äter samma sak i en vecka, om jag äter alls. För det mesta så äter jag bara något litet på lunchen. Jobbet tar så mycket ork att jag mest äter färdigrätter. Annars har jag vissa "basrätter" som jag lagar om och om igen, för det mesta när jag har någon på besök.

Det som jag kan laga utan större problem är; vårrullar med ris, spaghetti med köttfärssås, hamburgare, wokade grönsaker med fläskkotlett, sötsur sås och ris, citronlax med potatis och hollandaisesås, kyckling med potatis, gräddsås och svart vinbärsgelé. Tyvärr mycket halvfabrikat inblandat; lagar t.ex. aldrig sås från grunden och wokgrönsakerna är fryst mix...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Vad äter ni?

Inläggav treeman » 2012-05-06 23:52:57

Jag käkar "mat". Om jag vet att jag inte kommer att spy upp skiten så äter jag skiten. Ungefär. Det är inte så mycket pjåk. Jag är väl en glupsk f-n helt enkelt, lite som en mänsklig version av tigerhaj, fast med aphuvud.

Bild
(give me your flesh!)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vad äter ni?

Inläggav Parvlon » 2012-05-06 23:58:55

Sällan hungrig men det räcker att jag får i mig ett par dubbelmackor på kvällen för att höra maggen kurra efter något på morgonen. Käkar dock inte frukost då och det går över fort. När jag äter min middag kan jag få i mig 1.5 kg med bönor och grönsaker utan problem och blir inte trött efteråt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vad äter ni?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-05-07 0:17:47

Someone skrev:Det är därför man alltid har på sig hörlurar med musik på.

Det har jag med, men det dämpar ju inte alla ljud plus att musik är ju ljud med och är också jobbigt för mig i längden, även om det inte är lika jobbigt som andra ljud.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vad äter ni?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-05-07 6:04:26

Jag äter var fjärde timme. Ett mål lagad mat mitt på dagen, och utöver det äter jag olagad mat 4 gånger/dygn. Jag känner extremt stark hunger och får jätteproblem med yrsel, förvirring och matthet om jag inte äter regelbundet.

Jag har haft väldigt svårt att handla klokt, vilket ofta resulterat i att maten bara står och jag får slänga den. Har nu kommit på ett antal "basvaror" som jag handlar, och som jag alltid lyckas äta upp. Det är typ råa grönsaker, frukt, hårt bröd och yoghurt. Jag lagar sällan mat, utan äter mitt lagade mål på jobbet. Sen jag började med det har allt blivit väldigt mycket lättare.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Re: Vad äter ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-09 2:18:58

Jag gillar kött, fisk, skaldjur, färska grönsaker mm. Husmanskost, sushi, grillat kött, gourmetmat som rysk kaviar och pata negraskinka, ja det mesta förutom halvfabrikat och vegomat.
Äter inte makaroner, nudlar, vitlök, burkchampinjoner eller ketchup. Det ska vara kvalitet och stil på maten.

Jag hatar att gå i affärer generellt och därför handlar jag effektivt dvs går inte och såsar i affären utan tar det jag ska ha och ställer mig vid kassan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad äter ni?

Inläggav Kostymhippie » 2012-05-09 7:07:05

Försöker också handla så effektivt som möjligt, vilket blir svårt när det är mycket folk så därför försöker jag handla på vettiga tider.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Vad äter ni?

Inläggav 7dagar » 2012-05-13 23:07:45

Jag orkar inte äta. Vist är det knäppt! Ja, jag vet så klart att jag måste äta för att få energi.....men jag "väljer" att inte äta.....för det tar för mycket energi. Planera, röra sig, tänka, lukt, känsel osv.
7dagar
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-05-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in