"Rika barn lära bäst?"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Truly » 2010-07-09 1:02:00

AAA skrev:Finns det någon Val 2010-tråd än?


Jag tänkte starta en Almedalen-tråd. Men la ned projektet. :lol:
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-09 1:02:09

Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav AAA » 2010-07-09 1:08:06

Jag tror det är en attityd-fråga också.

Går det mindre bra för en unge med föräldrar som sliter med ett lågavlönat jobb och har fullt upp med att få vardagen att gå ihop och läraren påpekar det, då är det barnet/ungdomens fel och föräldern skäller på den, om den orkar bry sig.

Barn från föräldrar med annan självkänsla och tro på att de kan samt krav på rättigheter kräver att skolan ska skärpa sig och hjälpa sonen som uppenbarligen inte får korrekt utbildning eftersom det inte funkar!

"Medelklassbarn har dyslexi, arbetarklassungar är bara dumma i huvudet."
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-07-09 1:09:16

AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Zombie » 2010-07-09 1:12:49

AAA skrev:Jag tror det är en attityd-fråga också.

Går det mindre bra för en unge med föräldrar som sliter med ett lågavlönat jobb och har fullt upp med att få vardagen att gå ihop och läraren påpekar det, då är det barnet/ungdomens fel och föräldern skäller på den, om den orkar bry sig.

Barn från föräldrar med annan självkänsla och tro på att de kan samt krav på rättigheter kräver att skolan ska skärpa sig och hjälpa sonen som uppenbarligen inte får korrekt utbildning eftersom det inte funkar!

"Medelklassbarn har dyslexi, arbetarklassungar är bara dumma i huvudet."

Ja, och i hög grad. Man bemöts efter status och vad "man sänder ut" - dvs. efter hur andra omedvetet och automatiskt anser det adekvat att bemöta folk av den sort de klassar en med. Och skolan (med mera) är inte småfolkets värld.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav tveskägg » 2010-07-09 9:01:34

KrigarSjäl skrev:Det spelar större roll vilka kretsar du föds i än vilka gener du har vågar jag påstå.
Paris Hilton. Hade hon varit Paris Hilton om hon hade haft ett annat efternamn och fötts i ngn gudsförgäten byhåla i Mellanamerika?
Samma sak kungabarnen. Om Carl-Philip & Madeleine varit födda i Molkom och hetat Andersson?


Men någon hotellkedja måste vara störst och denna hotellkedja måste ha en ägare. Och så länge Sverige är en monarki måste det finnas kungabarn. Dvs hade Paris Hilton inte varit Paris Hilton så hade någon annan varit Paris Hilton, och hade Carl-Philip & Madeleine inte varit Carl-Philip & Madeleine hade några andra varit Carl-Philip & Madeleine.

Att vara arvtagare är ingen merit, tänk på alla renässansfurstar som lät sig avporträtteras av samma målare. Idag är furstarna helt bortglömda, men Albrecht Dürers tavlor kommer man ihåg.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav KrigarSjäl » 2010-07-09 9:03:46

I dagens arbetsklimat är det definitivt en merit att ha rätt föräldrar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2010-07-09 13:37:18

Tacka Alliansen för det!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav DIProgan » 2010-07-09 14:08:27

Varför begränsa det till arbetsliv. Har du lärarföräldrar (som jag) så har du halva inne på skolan.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Zombie » 2010-07-09 14:32:45

tveskägg skrev: hade Paris Hilton inte varit Paris Hilton så hade någon annan varit Paris Hilton

De finns väl redan: London Hilton, Frankfurt Hilton, Tokyo Hilton... :-)023
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2010-07-09 15:08:23

DIProgan skrev:Varför begränsa det till arbetsliv. Har du lärarföräldrar (som jag) så har du halva inne på skolan.

Precis min poäng.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: "Rika barn lära bäst?"

Inläggav Alien » 2012-05-05 4:06:59

Läste en nyhet som inte verkar vara någon nyhet:

SR skrev:Den svenska skolan blir allt mer ojämlik och kunskapsklyftorna ökar. Detta leder till ett allt mer segregerat samhälle. Det säger Lärarnas Riksförbund i dag efter att ha gjort en undersökning med hjälp av Statistiska centralbyrån.

Undersökningen bygger på siffror från Statistiska centralbyrån där 400 000 elevers betyg visar att skillnaderna i betygspoäng mellan de svagaste och de starkaste eleverna ökat med 30 procent mellan 1999 och 2011.
Enligt Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund, så ligger problemet till stor del i decentraliseringen och att kommunerna har olika inställning till hur skolan ska skötas.
--
Dessutom visar undersökningen att det blir allt större skillnad mellan elevernas kunskaper baserat på föräldrarnas utbildningsbakgrund. Det visar sig att barn till lågutbildade föräldrar klarar sig allt sämre.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=5091621
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: "Rika barn lära bäst?"

Inläggav Alien » 2012-05-05 4:10:22

I gårdagens DN Stockholm står:

De åtta bästa skolorna i Stockholm har sedan 1998 höjt snittbetyget med nästan 33 poäng. I de åtta sämsta har det sjunkit med en halv poäng. ”Det är det mest otäcka jämställdhetsproblem vi har”, säger Anne-Marie Lindgren, som har följt betygsutvecklingen i mer än tio år.

I välbärgade Äppelviken låg genomsnittsbetyget i årskurs 9 förra våren på 270,3 poäng. Högst är 320. I fattiga Rinkeby var genomsnittet 128,3.
---
Hon har skrivit rapporten ”Varför växer skillnaderna?” för Arbetarrörelsens tankesmedja. Slutsatsen är densamma som i den undersökning Lärarnas riksförbund presenterade på DN Debatt i torsdags: skolan blir alltmer ojämlik.

– De mest gynnade har höjt resultaten kraftigt, de minst gynnade har legat still eller i vissa fall sjunkit något. Det handlar om Bromma, innerstaden och Mälarhöjden kontra Järvafältet och delar av söderförorterna, gamla arbetarklassområden som ytterligare har proletariserats, säger Anne-Marie Lindgren.

I de minst gynnade områdena finns lågt utbildade invandrargrupper, som naturligtvis startar med ett handikapp, menar hon.

– Men – och det är ett viktigt men – det är hoptrasslat. Man får vara försiktig med att bara koncentrera sig på etnisk bakgrund. Föräldrarnas utbildningsnivå har en avgörande betydelse, det finns samband mellan resultat och yttre villkor.
http://www.dn.se/sthlm/foraldrarnas-utb ... or-betygen
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: "Rika barn lära bäst?"

Inläggav plåtmonster » 2012-05-05 4:28:15

Eftersom man i stort sett vet vad som fungerar för att få lyckat utbildningsresultat så får iaf jag ibland en otäck känsla av att man medvetet saboterar konstruktiva förslag för att differentiera elever och därmed skapa en grupp man kan bestämma över i framtiden.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: "Rika barn lära bäst?"

Inläggav plåtmonster » 2012-05-05 4:54:21

Ska det fungera med skolan måste det till lärartimmar, lärarutbildning med meningsfullt innehåll, nolltolerans för trakasserier, osv.. Därefter kan man betygsätta som Björklund älskar.. :-)064

Som jag nämnt i en annan tråd så var det just lärartimmar och ordning som försvann under mitten av 1990-talets nedskärningar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: "Rika barn lära bäst?"

Inläggav manne » 2012-05-05 7:14:38

tyvär så har man bara gymnasiet i bagaget att komma med och det är inget nada :cry:

skulle ha pluggat på universitet om betyg hade varit bättre..fick ig i Matte tyvär. :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Re: "Rika barn lära bäst?"

Inläggav Mamasnest » 2012-05-05 8:38:58

Jag vet många som jobbar i skolan och hävdar motsatsen. Dvs att framgångsrika föräldrar inte har tid för sina barn och att barnen då i protest struntar i skolan, alternativt inte klarar den utan stöd hemifrån.

Med risk att få ducka nu så måste jag säga att jag gillar det här med att anställa via kontakter. Att anställa någon handlar ju om så mycket mer än kunskaper på ett papper, tex personlig lämplighet och kunskaper man skaffat sig själv.
Och kontakter är det inte bara välbärgade och framgångsrika personer som har...
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: "Rika barn lära bäst?"

Inläggav Miche » 2012-05-05 9:17:28

@manne, du kanske kan komplettera matten (och ev andra ämnen du behöver ordna betyg i på grundskolenivå) på grundvux, dvs grundskolestudier för vuxna. Googla grundvux och se om din kommun erbjuder något som passar dig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: "Rika barn lära bäst?"

Inläggav Manschett » 2012-05-05 9:24:00

Så vad göra? Ska de rika barnen som har möjlighet att gå i fina skolor förbjudas göra det bara för de fattiga barnen inte har den möjligheten? Det bådar ju gott för världens utveckling.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: "Rika barn lära bäst?"

Inläggav Miche » 2012-05-05 9:35:45

Nej, skolor i fattiga områden ska ha bättre resurser att erbjuda så att barnen kan tillgodogöra sig undervisningen.

Nu vet jag inte hur det är längre, men det har provats i Rinkeby (Stockholms kommun) och man fick väldigt goda resultat, jag tror varenda elev som gick ut nian fick minst godkänt på alla betyg och om jag minns rätt så sökte elever dit från högstatusområden trots att Rinkeby är ett väldigt invandrartätt område som brukar klassas som ghetto.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: "Rika barn lära bäst?"

Inläggav Manschett » 2012-05-05 9:57:46

Det låter ju bra, fast jag tror inte det är så enkelt, för att ett barn från ett fattigt område ska kunna tillgodogöra sig en mer resursfylld skola så måste stressmoment hemma och på fritiden elimineras också. Så det kommer inte att räcka att ge skolan mer resurser om hemmiljön är låg. Man kan inte "öppna upp" hjärnan för inkommande information om den är blockerad av stress från hemmet.

Vill man ha bättre skolresultat så måste man även få ordning på röriga familjeförhållanden och fritidsvåld.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: "Rika barn lära bäst?"

Inläggav plåtmonster » 2012-05-05 13:10:06

Man kan väl öppna barnjourer på samma sätt som man har barnjourer?

Sen kanske man ska kika mer på hur engagerade och utbildade föräldrar är än hurvida de är rika. Även om det senare iofs också gör skillnad.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: "Rika barn lära bäst?"

Inläggav Frimodig » 2012-05-05 13:21:38

KrigarSjäl skrev:
DIProgan skrev:Varför begränsa det till arbetsliv. Har du lärarföräldrar (som jag) så har du halva inne på skolan.


Precis min poäng.


Njaa, fast man är inte ett offer.

Min mamma förhörde mig på alla mina läxor upp till 4:e klass, sen slutade hon, hon hade aldrig gått i läroverket. Så länge hon förhörde mig, var jag bäst i allting, utom sång och teckning.

Det är en stor fördel att ha högutbildade föräldrar, pengar betyder inte så mycket.

Högutbildade föräldrar förmedlar spelreglerna. Och kanske bidrar till motivation.

But, then again. Även barn till högutbildade föräldrar misslyckas ibland.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: "Rika barn lära bäst?"

Inläggav Alien » 2012-05-05 13:23:23

Mamasnest skrev:Med risk att få ducka nu så måste jag säga att jag gillar det här med att anställa via kontakter. Att anställa någon handlar ju om så mycket mer än kunskaper på ett papper, tex personlig lämplighet och kunskaper man skaffat sig själv.
Och kontakter är det inte bara välbärgade och framgångsrika personer som har...


Det är just sådant som ställer vissa grupper utanför. T ex invandrare och aspergare. När de inte får jobb och måste leva på ersättning, så används det emot dem. Och vad säger att den som är barn till någon man känner är lämpligast? Det blir ett icke inkluderande samhälle med det tankesättet. Ja, jag skulle påstå att det leder till nepotism. I många länder anställer men självklart i första hand sina släktingar och vänner, och det brukar inte leda till effektivitet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in