Senaste humoralläran i Läkartidningen

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav linek » 2012-05-04 23:45:14

Modell för sambandet mellan signalsubstanser och känslor – Hugo Lövheim, Läkartidningen 2012-05-04 nr 19 skrev:

Bild

Kraftigt förenklat kan man säga att dopamin är hjärnans belöningssystem, att serotonin förmedlar en känsla av tillfredsställelse och inre styrka och att noradrenalin är aktiverande.


Artikellänkar: PubMed, Scholar
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav plåtmonster » 2012-05-04 23:47:19

Dags att koka ihop lite substanser ser jag .. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav Manschett » 2012-05-04 23:58:58

Vem är lådan då?
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav Zima33 » 2012-05-05 0:04:18

Jag fattar inte lådan. Utgår allt från skamkänsla? De orden som inte nås av pilar då?
Och är Avsky/förakt detsamma som tillfredsställelse? :shock:

:?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav Manschett » 2012-05-05 0:06:50

Alla orden på bilden kretsar ju kring en låda. Men vem ska lådan föreställa?
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav Moggy » 2012-05-05 0:08:47

Zima33 skrev:Jag fattar inte lådan. Utgår allt från skamkänsla? De orden som inte nås av pilar då?
Och är Avsky/förakt detsamma som tillfredsställelse? :shock:

:?


Koordinatsystem. Full dos av alla substanser get Intresse/Upphetsning. Full dos av Serotonin och Dopamin men inget Noradrenalin ger glädje.

Men det kändes inget övertygande den här boxen...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav Manschett » 2012-05-05 0:13:35

Jag gillar inte den boxen.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav Moggy » 2012-05-05 0:20:38

Manschett skrev:Jag gillar inte den boxen.


Känner du avsky och förakt för den?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav Miche » 2012-05-05 0:32:42

Jag tycker den är väldigt åskådlig och lätt att förstå.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav Moggy » 2012-05-05 0:38:41

Om man har full dos Serotonin och brist på de andra två så skulle man känna Avsky och Förakt och sen om man får mer Noradrenalin så skulle de man känner övergå i förvåning? Nä, den här bilden av det hela känns inte speciellt trovärdig.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav nallen » 2012-05-05 0:41:45

Jag tror inte att det är så rektilinjärt som bilden gör gällande. Dessutom fungerar fungerar väl alla substanserna (och många till) som både proto- och antagonister för varandra.
nallen
 
Inlägg: 19427
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav linek » 2012-05-05 1:44:32

Moggy skrev:Om man har full dos Serotonin och brist på de andra två så skulle man känna Avsky och Förakt och sen om man får mer Noradrenalin så skulle de man känner övergå i förvåning? Nä, den här bilden av det hela känns inte speciellt trovärdig.


Den övergången hittar jag inte något mer om i artikeln än följande:

A new three-dimensional model for emotions and monoamine neurotransmitters – Hugo LövHeim skrev:
Contempt/disgust



The relation between shame/humiliation and contempt/disgust has been described as self-contempt versus contempt for an object [86], and therefore, it seems logical that the difference between these basic emotions, according to the model, is the serotonergic state, assumed to be related to inner strength and self-confidence.

Disgust is supposedly low-dopaminergic as it is in many ways the direct opposite of reinforcement. Contempt/disgust is closely related to repulsion and withdrawal; we usually stop eating when we feel disgust. Dopamine-low individuals with the Val/Val genotype of the COMT Val158Met polymorphism have been found to be more sensitive to disgust [166], and individuals with chronic schizophrenia with anhedonia (functionally low in their dopamine axis] have also been found to experience more disgust than healthy controls [167] and [168]. In rats, it has been found that a conditioned taste aversion stimulus leads to a significant decrease in extracellular dopamine in the nucleus accumbens [169].

Surprise

Surprise has been placed in the high-serotonergic, low-dopaminergic, high-noradrenergic corner, and might thus be regarded as the non-reinforced analogue to excitement, which seems logical considering that surprise has been described as a neutral basic emotion. At the same time surprise is a highly focused, attentive state, and therefore logically high-noradrenergic. Also, according to the model, the individual experiencing surprise as compared to distress/anguish has a basic feeling of confidence and inner strength.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav Manschett » 2012-05-05 10:55:35

Moggy skrev:
Manschett skrev:Jag gillar inte den boxen.


Känner du avsky och förakt för den?


Jag känner mig instängd och låst, hade varit bättre att illustrera det med en boll
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav Fröken Fräken » 2012-05-05 11:04:51

Jag tror inte det är meningen att man ska förstå den som att signalsubstanser orsakar känslor, t. ex.:
"Om man känner avsky och ges en dos dopamin så förbyts den känslan i glädje."

Utan den förutsäger helt enkelt vilka nivåer av signalsubstanser som finns i kroppen vid olika känslor. T. ex.:
"Om man känner avsky så har man nog låga nivåer av noradrenalin och dopamin och höga nivåer av serotonin." Utan att säga vad som orsakar vad.

Så förstår jag den.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav Kvasir » 2012-05-05 11:52:29

Intressant, men det jag saknar är ett försök att tolka axlarna i koordinatsystemet och inte bara hörnen i kuben. Går det t.ex. att ge någon slags beskrivning av vad låga resp. höga halter serotonin orsakar, oberoende av de andra två substanserna? En sådan tolkning försvåras förmodligen av att de tre signalsubstanserna inte är oberoende av varandra.

Ännu intressantare är förstås hur förflyttningar i denna rymd sker. Antag att vi t.ex. ökar serotoninmängden x steg. Vad händer då i de andra dimensionerna?

Ytterligare en viktig sak att komma ihåg är att det inte bara handlar om den totala eller genomsnittliga mängden signalsubstanser i hjärnan. Ofta varierar mängden mellan olika delar av hjärnan. T.ex. finns en ganska färsk studie som antyder en koppling mellan ADHD och låga halter dopamin i två specifika delar av hjärnan. Likaså kan t.ex. SSRI ge olika höjning av serotonin i olika delar av hjärnan.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Senaste humoralläran i Läkartidningen

Inläggav segdeg » 2012-05-05 14:02:22

@ Kvasir Tack för den välformulerade frågeställningen :-)Happy har själv försökt samla ihop mina förrymda hästar för att åstadkomma något i ord och verbalt liknande det som du frågar om, utan egen framgång och det trots att jag anar "humorallärans" intention att med signalsubstansaxlar ge en "visuell" dimension och djup :?

images (1).jpg


Försöker själv få med grå/vit hjärnsubstans, lober och amygdala, hippocampus, hypotalamus, hypofys etc för att då öka min förståelse för det här med signalsubstansnivåer och det som händer vid långvarig "stress" kortisolpåverkan m.m ...

images (2).jpg

Efter att i 12-år dämpat seratoninupptaget, är jag själv nu inne på min 8:de vecka utan Sertralin50mg med vad det nu för med sig av utsättningssymtom och syndrom, förstår att det är en komplex symtom/syndrom-bild som kan vara nog så förrädisk om jag överanstränger "signalsystemet" men ... peppar peppar, med dagliga besök i naturen/skogen tillsammans med hunden, hyfsad koll på onödiga kolhydrater och sömn/vila när det passar in i min tillvaro som bäst, tycks jag nu kunna balansera "myntets båda sidor på högkant" och rullar därmed vidare mot okänt mål, förhoppningsvis då medicinfri men med den hjärna som var ämnad för min kropps behov. (vad som nu är hönan eller ägget spelar för mig en mindre roll huvudsaken att det är liv i kopplingarna/vit signalsubstans med receptorer som t.ex 5HT1,2,3,4 ... http://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin)
200px-Brain_directions.svg.png

Seratonin "viktigt" inte enbart för hjärnans funktion, liksom jag nu misstänker att även övriga signalsubstanser ingår i en vidare betydelse för en god ämnesomsättning :? Jag har haft fel förut fast det var ju mest akteröver så nu styr jag framöver och tillsvidare med hjälp av kontrollpanelen ... ej i onödan uttröttad, ej i onödan hungrig, ej i onödan blöt och frusen, ej i onödan stress o.s.v.

Det kan ju "funka" bra för mig på min kammare, men hur fungerar det egentligen för alla övriga som står på SSRI-medicin med eller utan funktionsnedsättning eller personlighetsstörning ... men med den skadliga inverkan på signalsystemet som följer av depression ???

Samhällsutvecklingens så många och även nya krav bromsar ju ej ned, tvärtom så tycks ju anpassningskraven bara öka och här minskar jag tempot då jag är så långt O/T att det mest blir pinsamt hur lite det är ... det som jag förstår :( Söker vidare efter "Humoralläran" (länkar och kommentarer) förhoppningsvis på svenska, kanske något av KI:s hjärnforskare ex.vis Martin Ingvar ...
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in