Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-05-04 9:13:02

...du blir förbannad över att någon pillar på något i ditt rum fast de inte frågat om lov. Det blir sedan ännu värre när de inte ställer tillbaka saken på samma ställe.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kimmelie » 2012-05-04 9:18:31

Someone skrev:... du hakar upp dig på saker som du bara måste veta, hur ointressanta de än är. Du tycker naturligtvis att det är intressant eller ologiskt men du kommer bli ifrågasatt varför du vill veta. Exempelvis sades det på min religion på gymnasiet att i buddhismen kan man återfödas som ett djur, desto sämra du är desto svagare djur där insekter kan vara ett dåligt djur. Tveksamt att det stämmer men om det gör det. Hur kan du komma tillbaka och uppnå Nirvana om du nu inte är människa? Hur kan kan en fjäril begå goda handlingar och söka kunskap? Du ska sträva efter lärdom för att kunna hjälpa andra, ha kontroll över tankar eftersom det du tänker är det du är. Hur gör man det som en spindel?

Jag är inte religös och jag har frågat många men ingen har kunnat besvara frågan, inte ens den läraren jag hade i religion. Att ställa filosofiska frågor i religon gav mig mvg, men aldrig nåra svar... Människor åsikter/värderingar är intressant. Även om jag oftast inte bryr mig om personen som har dem.


Jag antar att det är samma i buddhismen som i hinduismen. Där sägs det att det är enbart människan som skapar karma med sina handlingar. Djur lever bara ut sitt karma (som lycka och lidande på olika sätt), och blir, efter ett antal liv som djur, fria från tillräckligt mycket karma för att igen kunna födas som människa, och få en ny chans att uppnå befrielse.

(Ett gammalt specialintresse, som jag inte är intresserad av längre.)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kullan » 2012-05-04 9:32:54

....Man sitter och är livrädd för att säga för mycket när man egentligen säger för lite.

....Man sitter och chattar med en som troligen i teorin skulle kunna bli en framtida partner men han ser inte dom signaler på intresse som man sänder ut.

....Man har svårt för att klippa av när det står klart att allt är kört.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2012-05-04 13:21:05

...du får telefonräkningen (med avbetalning på luren) på 1075 kr för tre månader, varav 75 kr är samtal och sms varav sms är mer än halva beloppet av det.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-05-04 13:31:39

... du ser något som liknar ett nästan garanterat oavsiktligt filmcitat i en tråd och nästan kallar skribenten "citattok". Skribenten citerar en annan skribent, och du kommer i sista stund på att det kanske inte är en så bra idé att kommentera.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-04 14:12:18

Meppe skrev:
Someone skrev:... du hakar upp dig på saker som du bara måste veta, hur ointressanta de än är. Du tycker naturligtvis att det är intressant eller ologiskt men du kommer bli ifrågasatt varför du vill veta. Exempelvis sades det på min religion på gymnasiet att i buddhismen kan man återfödas som ett djur, desto sämra du är desto svagare djur där insekter kan vara ett dåligt djur. Tveksamt att det stämmer men om det gör det. Hur kan du komma tillbaka och uppnå Nirvana om du nu inte är människa? Hur kan kan en fjäril begå goda handlingar och söka kunskap? Du ska sträva efter lärdom för att kunna hjälpa andra, ha kontroll över tankar eftersom det du tänker är det du är. Hur gör man det som en spindel?

Jag är inte religös och jag har frågat många men ingen har kunnat besvara frågan, inte ens den läraren jag hade i religion. Att ställa filosofiska frågor i religon gav mig mvg, men aldrig nåra svar... Människor åsikter/värderingar är intressant. Även om jag oftast inte bryr mig om personen som har dem.


Eftersom man inte kan påverka så mycket som en spindel kan man inte heller göra så mycket negativt, och då börjar man sakta komma uppåt till andra djur med större påverkningsmöjligheter.


Även om du inte kan påverka så mycket så dödar du fortfarande andra djur och för att föja budskapet korrekt kan en spindel då tänka eftersom man behöver ha kontroll över sitt sinne?
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-04 14:59:51

Pieohpah skrev:...du får telefonräkningen (med avbetalning på luren) på 1075 kr för tre månader, varav 75 kr är samtal och sms varav sms är mer än halva beloppet av det.


Eller när du köper påfyllning på 100kr varje halvår för att kortet inte ska spärras. Även fast du inte använder det.

...du undrar om någon läst alla de inlägg du skrev dagen innan eftersom det ser ut som spam.
Senast redigerad av Someone 2012-05-04 15:04:25, redigerad totalt 1 gång.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-04 15:02:55

Kimmelie skrev:
Someone skrev:... du hakar upp dig på saker som du bara måste veta, hur ointressanta de än är. Du tycker naturligtvis att det är intressant eller ologiskt men du kommer bli ifrågasatt varför du vill veta. Exempelvis sades det på min religion på gymnasiet att i buddhismen kan man återfödas som ett djur, desto sämra du är desto svagare djur där insekter kan vara ett dåligt djur. Tveksamt att det stämmer men om det gör det. Hur kan du komma tillbaka och uppnå Nirvana om du nu inte är människa? Hur kan kan en fjäril begå goda handlingar och söka kunskap? Du ska sträva efter lärdom för att kunna hjälpa andra, ha kontroll över tankar eftersom det du tänker är det du är. Hur gör man det som en spindel?

Jag är inte religös och jag har frågat många men ingen har kunnat besvara frågan, inte ens den läraren jag hade i religion. Att ställa filosofiska frågor i religon gav mig mvg, men aldrig nåra svar... Människor åsikter/värderingar är intressant. Även om jag oftast inte bryr mig om personen som har dem.


Jag antar att det är samma i buddhismen som i hinduismen. Där sägs det att det är enbart människan som skapar karma med sina handlingar. Djur lever bara ut sitt karma (som lycka och lidande på olika sätt), och blir, efter ett antal liv som djur, fria från tillräckligt mycket karma för att igen kunna födas som människa, och få en ny chans att uppnå befrielse.

(Ett gammalt specialintresse, som jag inte är intresserad av längre.)


Låter troligt. Då slipper man grubbla på det mera, tack så mycket!
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kimmelie » 2012-05-04 16:07:55

Pieohpah skrev:...du får telefonräkningen (med avbetalning på luren) på 1075 kr för tre månader, varav 75 kr är samtal och sms varav sms är mer än halva beloppet av det.

...när du får telefonräkningen på 103:- för en månad, varav 98 kr är fasta avgifter... (29:- för telefoni och 69:- för surf) Och detta upprepas varje månad...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-05-04 16:11:09

... din telefonräkning endast består av fasta avgifter.

De ringde från DNA och ville sänka min telefonräkning. Jag var road.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2012-05-04 16:32:34

... telefonräkningen för samtal är c:a 10 kr/månad och det är hem och till fruns mobil.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav BlomqvistD » 2012-05-04 23:22:09

...när du hoppas att ditt barn också har asperger syndrom, så att han/hon också blir speciell, och då kan man skatta sig lycklig om har egna erfarenheter att förmedla vidare till barnet!
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Manschett » 2012-05-04 23:43:13

Kimmelie skrev:
Someone skrev:... du hakar upp dig på saker som du bara måste veta, hur ointressanta de än är. Du tycker naturligtvis att det är intressant eller ologiskt men du kommer bli ifrågasatt varför du vill veta. Exempelvis sades det på min religion på gymnasiet att i buddhismen kan man återfödas som ett djur, desto sämra du är desto svagare djur där insekter kan vara ett dåligt djur. Tveksamt att det stämmer men om det gör det. Hur kan du komma tillbaka och uppnå Nirvana om du nu inte är människa? Hur kan kan en fjäril begå goda handlingar och söka kunskap? Du ska sträva efter lärdom för att kunna hjälpa andra, ha kontroll över tankar eftersom det du tänker är det du är. Hur gör man det som en spindel?

Jag är inte religös och jag har frågat många men ingen har kunnat besvara frågan, inte ens den läraren jag hade i religion. Att ställa filosofiska frågor i religon gav mig mvg, men aldrig nåra svar... Människor åsikter/värderingar är intressant. Även om jag oftast inte bryr mig om personen som har dem.


Jag antar att det är samma i buddhismen som i hinduismen. Där sägs det att det är enbart människan som skapar karma med sina handlingar. Djur lever bara ut sitt karma (som lycka och lidande på olika sätt), och blir, efter ett antal liv som djur, fria från tillräckligt mycket karma för att igen kunna födas som människa, och få en ny chans att uppnå befrielse.

(Ett gammalt specialintresse, som jag inte är intresserad av längre.)


För buddhisten är det själen som ska vidare, alltså ska själen uppnå den yttersta lärdomen, själen är inte låst i mänsklig form, människan är bara en del av vandringen, varje själ måste igenom alla livsformer för att få förståelse för alla möjligheter till livet, allt från minsta bakterie till växter. Buddhismen är en utbrytning från Hinduismen, då Hinduismen var för hård. Alla former som själen vandrar igenom har karma. Och det man söker är inte att hamna i det man i de västerländska religionerna ser som Nirvana, utan man söker den fullständiga visdomen och inte fören man uppnått den kan man få total fihet. Det har inget med att göra att man ska återfödas till en lägre art od, däremot så finns många olika typer av individer inom varje livsform, så inom kategorin människa så ska man testa både att vara finfolk och tiggare, mördare, tjuv, man och kvinna, hetero och gay osv osv. För man når inte fullständig visdom om man inte kan sätta sig in i andra varelsers liv.

Så buddhismen är egentligen inget för autister då man har svårt för empati vilket är en av grundstenarna i Buddhismen.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-05-05 0:44:54

BlomqvistD skrev:...när du hoppas att ditt barn också har asperger syndrom, så att han/hon också blir speciell, och då kan man skatta sig lycklig om har egna erfarenheter att förmedla vidare till barnet!


Om jag skulle tänka helt och hållet direkt själviskt så skulle jag önska att ett framtida barn skulle ha AS då de hade kunnat uppleva den fantastiska känslan i att snöa in sig på och verkligen älska ett ämne samt den analytiska förmågan och det generella tänkandet. Då skulle jag nämnligen kunna få mycket mer ut av förhållandet till barnet.

Men ärligt talat så skulle jag aldrig vilja att mitt barn skulle ha AS. Att slippa all skit som tillkommer syndromet och kunna njuta och ha roligt i det sociala är något som verkar skapa en större lycka - något jag utan tvekan skulle vilja unna mitt eget barn.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2012-05-05 1:03:17

Sociala relationer med andea Aspisar är betydligt mycket mindre komplicerade än sociala relationer med enter, så fram för version 2.0 av människan, den med Asperger! ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kattkvinna » 2012-05-05 7:30:27

När du skrattar ofta åt den här tråden för att den innehåller riktig humor och hög igenkänningsfaktor. :D

När du får svindel av att korsa en högtrafikerad väg till fots eller med cykel - för du har svårt att bedöma avstånden till bilarna och vill ha stora marginaler.

När du väl bestämt dig för att komma över vägen är det som att ta sats och hoppa från en trampolin.

När du under halva ditt vuxna liv undrar om det någonsin är möjligt att kunna ta körkort, när du blir superstressad av att bara gå eller cykla i trafiken.

När du har svårt att hitta din bil på parkeringen. :-)Happy

När du får ligga före i sociala situationer, tänka ut vad du ska säga och hur du ska svara lagom undvikande på besvärliga frågor om jobb och karriär.

När din hjärna är skapad för att se mönster i allting och ger dig fina förutsättningar för logik, felsökning, mästare på detaljer, konstnärligt skapande eller ingenjörskonst. :-)Happy :-)Happy

När ditt kroppsspråk lyder under "allt eller inget lagen". :?

När du är engagerad på riktigt och lyssnar på vad en person säger, har du samtidigt ingen susning om vad din ansiktsmimik har för sig.

När du du blir hämtad av någon med doftgran i bilen och du är tvungen att be personen slänga ut den en vecka i förväg.

När du tycker att aspiequiz är underhållning, gillar personlighetstester och tycker psykologiska tester är roliga.

När du varit vegetarian hela ditt liv för att du aldrig har stått ut med konsistensen på kött.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-05-05 15:09:14

kattkvinna skrev:När du skrattar ofta åt den här tråden för att den innehåller riktig humor och hög igenkänningsfaktor. :D

När du får svindel av att korsa en högtrafikerad väg till fots eller med cykel - för du har svårt att bedöma avstånden till bilarna och vill ha stora marginaler.

När du väl bestämt dig för att komma över vägen är det som att ta sats och hoppa från en trampolin.

När du under halva ditt vuxna liv undrar om det någonsin är möjligt att kunna ta körkort, när du blir superstressad av att bara gå eller cykla i trafiken.

När du har svårt att hitta din bil på parkeringen. :-)Happy

När du får ligga före i sociala situationer, tänka ut vad du ska säga och hur du ska svara lagom undvikande på besvärliga frågor om jobb och karriär.

När din hjärna är skapad för att se mönster i allting och ger dig fina förutsättningar för logik, felsökning, mästare på detaljer, konstnärligt skapande eller ingenjörskonst. :-)Happy :-)Happy

När ditt kroppsspråk lyder under "allt eller inget lagen". :?

När du är engagerad på riktigt och lyssnar på vad en person säger, har du samtidigt ingen susning om vad din ansiktsmimik har för sig.

När du du blir hämtad av någon med doftgran i bilen och du är tvungen att be personen slänga ut den en vecka i förväg.

När du tycker att aspiequiz är underhållning, gillar personlighetstester och tycker psykologiska tester är roliga.

När du varit vegetarian hela ditt liv för att du aldrig har stått ut med konsistensen på kött.


:lol: :lol: :lol:

Fantastiskt inlägg :-)049
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Vilse » 2012-05-05 20:33:34

Swesse skrev:
kattkvinna skrev:När du skrattar ofta åt den här tråden för att den innehåller riktig humor och hög igenkänningsfaktor. :D

När du får svindel av att korsa en högtrafikerad väg till fots eller med cykel - för du har svårt att bedöma avstånden till bilarna och vill ha stora marginaler.

När du väl bestämt dig för att komma över vägen är det som att ta sats och hoppa från en trampolin.

När du under halva ditt vuxna liv undrar om det någonsin är möjligt att kunna ta körkort, när du blir superstressad av att bara gå eller cykla i trafiken.

När du har svårt att hitta din bil på parkeringen. :-)Happy

När du får ligga före i sociala situationer, tänka ut vad du ska säga och hur du ska svara lagom undvikande på besvärliga frågor om jobb och karriär.

När din hjärna är skapad för att se mönster i allting och ger dig fina förutsättningar för logik, felsökning, mästare på detaljer, konstnärligt skapande eller ingenjörskonst. :-)Happy :-)Happy

När ditt kroppsspråk lyder under "allt eller inget lagen". :?

När du är engagerad på riktigt och lyssnar på vad en person säger, har du samtidigt ingen susning om vad din ansiktsmimik har för sig.

När du du blir hämtad av någon med doftgran i bilen och du är tvungen att be personen slänga ut den en vecka i förväg.

När du tycker att aspiequiz är underhållning, gillar personlighetstester och tycker psykologiska tester är roliga.

När du varit vegetarian hela ditt liv för att du aldrig har stått ut med konsistensen på kött.


:lol: :lol: :lol:

Fantastiskt inlägg :-)049


+1 :-)Happy
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav lasseivägen » 2012-05-05 23:23:30

När gett upp med att låtsas att du inte förstår att folk är en samling perukstockar.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-05-06 2:16:37

...när du känner igen dig i den bitterljuva känslan som uppkommer när man smått desperat letar efter mer information om sitt specialämne, men får acceptera det faktum att man till sist har läst och sett all information om det.

...när du inte minns vad du åt till lunch igår, men när du efter en lång tids tänkande kommer på det kan du även minnas exakt hur maten låg på tallriken, hur många av varje matenhet som låg på tallriken, hur miljön runtomkring såg ut, ljussättningen, ljuden... etc.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-05-06 3:07:43

...du innerst inne vet att de flesta inte skulle prata med dig om de visste hur lite du faktiskt lyssnade på/brydde dig gällande i princip allt de säger.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2012-05-06 4:52:15

Swesse skrev:...du innerst inne vet att de flesta inte skulle prata med dig om de visste hur lite du faktiskt lyssnade på/brydde dig gällande i princip allt de säger.


Jaa +1
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-06 5:30:45

Swesse skrev:...du innerst inne vet att de flesta inte skulle prata med dig om de visste hur lite du faktiskt lyssnade på/brydde dig gällande i princip allt de säger.


eller om de visste vad jag tänkte... (håller helt med dig!)
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-05-06 16:55:38

...du befinner dig på en gata där du är ensam med en annan person som är ute och går ett par hundra meter ifrån dig, och du alltid räknar med att han tänker råna dig och lägger upp en massa planer för hur du ska undvika det.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in