Att bedöma behövd tid?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att bedöma behövd tid?

Inläggav Swesse » 2012-02-11 16:48:41

Jag känner till att folk med AS har svårt att bedöma hur mycket tid som passerat när de bedrivit någon aktivitet (det sa i varje fall min skolläkare).

Själv har jag även mycket svårt att bedöma hur mycket tid jag behöver för att göra något!

Om jag t.ex. gör ett prov som jag har en timme på mig att genomföra, så kan jag se igenom provet i början och känna att jag kan ta det lugnt. Som vanligt blir jag överdrivet pedantisk och drar ut på frågorna, för att sedan upptäcka att jag har halva provet kvar och det bara är 10 minuter kvar (vilket överraskar mig då jag ansett att jag har följt tidsförhållandet frekvent via klockan i rummet). Att jag får ångest när det uppstår någon typ av tidpress hjälper inte heller.

Detta var endast ett exempel. Detta uppkommer allt från att skriva ett mail till att uppskatta hur lång tid det kommer ta för att ta mig till en plats eller laga mat.

Det gör att jag har en tendens att komma sent till triviala ting som t.ex. skola eller bjudningar, men även att jag kommer överdrivet tidigt när det är viktigt att jag närvarar. Jag kan t.ex. sitta och vänta i över 2 timmar vid gaten på flygplatsen för att vara säker på att jag inte missar flyget. Fenomenet uppstår trots att planerar resan in i minsta detalj (som Sickan :-)005 ).

Är det något som några andra av er upplever, eller?
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Att bedöma behövd tid?

Inläggav sparven » 2012-02-11 16:53:54

Jag är precis tvärt om. Tror alltid att allt tar längre tid så är alltid tidig eller för snabb.
sparven
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2011-12-29
Ort: Söderköping

Re: Att bedöma behövd tid?

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-11 17:09:30

Jag har också svårt med min tidsuppfattning, men under prov så blir jag positivt stressad och färdig långt innan tiden är slut.

Jag kommer väldigt ofta försent till saker för att jag glömt bort tiden, antingen det eller så pass tidig att jag skulle kunna ta en fika innan, men vågar inte det.

Jag ser till att jag alltid kan se vad klockan är, det är det enda sättet för mig att få en uppfattning om tiden. Blir inte perfekt för det, men utan klockan så blir jag helt galen.

Hur har du det med sömnen, har du svårt att hålla dygnsrytmen rätt?
(Har en teori om att det hänger ihop med tidsuppfattningen)
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Att bedöma behövd tid?

Inläggav Swesse » 2012-02-11 17:37:50

Corpse Bride skrev:Hur har du det med sömnen, har du svårt att hålla dygnsrytmen rätt?
(Har en teori om att det hänger ihop med tidsuppfattningen)


Då stöder jag din teori! Jag har extremt stora problem med att hålla 24-timmars-cykeln. Det ena dygnet är aldrig det andra likt.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Att bedöma behövd tid?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 18:30:33

Mät upp hur lång tid saker tar. Sedan vet du det till nästa gång, då är det bara till att räkna och kika på klockan för att följa planen. Prov klaras genom att dividera tiden med antal uppgifter. Lättaste uppgifterna utförs först. Uppgifter som tar för lång tid, iaf i början hoppar man över och tar senare. Så undviker man att spendera 60% av tiden på 10% av uppgifterna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Att bedöma behövd tid?

Inläggav Swesse » 2012-02-12 0:13:26

plåtmonster skrev:Prov klaras genom att dividera tiden med antal uppgifter. Lättaste uppgifterna utförs först. Uppgifter som tar för lång tid, iaf i början hoppar man över och tar senare. Så undviker man att spendera 60% av tiden på 10% av uppgifterna.


Mitt problem är att jag har väldigt svårt att hoppa över uppgifter, och när jag väl börjat skriva så kan jag inte släppa dem förrän jag skrivit in en onödigt stor massa detaljer. :(
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Att bedöma behövd tid?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-12 4:23:25

Tyvärr är det väl så att en del är duktiga på att skriva prov, en del kan omsätta en idé till fysisk verklighet :wink:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Att bedöma behövd tid?

Inläggav ca » 2012-05-03 14:59:43

Ska jag iväg någonstans för att jag har en tid att passa så siktar jag alltid på själva klockslaget. T.ex. ska vara någonstans kl 13, då har jag väldigt svårt att planera upp behövd tid för att göra mig i ordning, själva resan osv. Visst, jag kan se att jag borde gå 10 min innan bestämd tid för att hinna, men ju längre framförhållning som krävs desto svårare är det.

Har ö.h.t. svårt att förankra mig själv i nuet, eller rättare sagt den tid som förflyter.

En tredje pusselbit som fallit på plats är att jag har svårt att redogöra för tidigare skeenden. Är värdelös på att berätta historier. Kan måla upp bilder av situationer, med ord, men då är allt kronologiskt i en röra.

Är det något med minnet? Jag är bra på att hitta logiska samband, göra associationer osv.. har ett ganska utpräglat visuellt tänkande. Kan samtidigt knappt redogöra för vad som hände förra veckan, blandar ständigt ihop händelsers följdordning osv.

Men detta är väl inte typiskt Asperger? En del har ju extrem koll på datum och klockslag.. kanske det slår på olika sätt, olika förmågor förstärks och försvagas med variation på individnivå? Dvs sannolikheten är stor att vi ska vara exceptionellt bra eller exceptionellt dåliga i olika avseenden som hos den stora massan är mycket mer jämspelta i.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Att bedöma behövd tid?

Inläggav Iridia » 2012-05-03 15:32:30

Jag har jättedålig tidsuppfattning och blir ständigt överraskad över hur snabbt tiden försvinner när man hyperfokuserar på något. Eller bara sitter och snackar för den delen.

Däremot har jag alltid varit bra på att komma i tid till möten (utom ibland till evenemang som jag kanske egentligen inte vill gå på, eller om jag är för trött den dagen, då brukar det strula extra mycket när man ska iväg). Men ofta tar det längre tid än jag beräknat att göra sig i ordning och komma iväg, så bäst går det när jag tar till lite extra och siktar in mig på att åka en halvtimma tidigare än jag måste. Småtid som att klä på sig, ta med det man ska ha med, låsa, gå mellan färdmedlet fram till målet och andra mellanled i transporten betraktar jag som insignifikanta prepositioner och räknar inte med att de ska ta någon tid alls. Vilket de tyvärr gör, särskilt när man lägger ihop dem. Räknar inte heller med att något oförutsett kan strula på vägen såsom broöppning, köer etc.

Dygnsrytmen styrs i alla fall hos mig av den inre melatonincykeln (som tyvärr är något längre än 24 timmar).
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Att bedöma behövd tid?

Inläggav matterik » 2012-05-03 15:59:41

När jag blir småpsykotisk så kan tiden ändra hastighet.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Att bedöma behövd tid?

Inläggav Soyagumman » 2012-05-03 16:15:29

Jag har stor hjälp av min handifon där jag skriver in precis allt i kalendern. Jag har tagit tid på en massa saker så jag vet hur lång tid de tar, sen har jag räknat med lite extra tid för att undvika stress. Jag har också ordnat det där med sömn med ett kedjetäcke. Sover bättre. Försöker sova regelbundet med. Då funkar det bättre. Ställer larm på när det är dags att lägga fram morgondagens kläder, borsta tänderna och sova. Slappnar av med nåt på tv. Somnar ofta till det. Men utan min handifon är det kaos och stress och jag känner mig vilsen. Jag använder också en timstock. Och timer. :-D
Soyagumman
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-06-23

Re: Att bedöma behövd tid?

Inläggav Someone » 2012-05-04 3:09:50

Allt jag gör är planerat. Om en busstur tar 15 min så utgår jag från att det tar en timme vilket gör att jag kan missa 2 bussar eller åka för långt och tillbaka. Samma sak med tunnelbana att jag ofta dubblar tiden det bör tar. Tiden som blir över lägger jag på att läsa eller påbörja nästa sak. Laga mat brukar ta 30-50 minuter. Utgår från att det tar 1 timme. Behöver aldrig bli stressad med en bra planering. Skolan var dålig dock, bara att skynda sig egenom allt, blev klar för tidigt och eftersom man inte kan redigera så bra på papper var det lika bra att lämna in och hitta på något annat.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in