Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav lars_britta » 2012-05-01 20:48:14

...man tänker på ifall man är just det.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kvasir » 2012-05-01 20:53:01

Jag själv häromdagen.

Pratar i mobilen. Får reda på att jag bör ha fått ett SMS jag inte minns, och säger:
--Jag tror inte jag har fått det, men jag ska se efter.
Jag letar febrilt på skrivbordet och i fickorna, och säger sedan:
-- Jag hittar inte mobilen.
-- Du har den i handen. Du pratar med mig just nu.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kimmelie » 2012-05-01 22:30:52

Vilse skrev:
Sammelsurium skrev:När jag skulle hämta ut pengar på banken en gång (på den tiden man använde kontanter) påpekade banktjänstemannen att hon skulle kunna vägra att ge mig några pengar, eftersom min namnteckning på avin var så annorlunda mot namnteckningen på mitt id-kort. Fick mina pengar hur som helst, så det var väl mest en markering att jag skulle tänka på det i fortsättningen.


+1! Har upplevt exakt samma sak. Kruxet är att det blir ännu värre nu när jag anstränger mig för att skriva på ungefär samma sätt.


Så jag är inte ensam om att inte lyckas skriva namnteckningen som på leget... Jag har många gånger varit nervös för att min namnteckning inte ska godkännas, men det går ju helt enkelt inte att få in en namnteckning som ser likadan ut varje gång...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Manschett » 2012-05-01 22:47:02

... du sitter och tittar på tv och under reklamen glömmer du vad det var du tittade på.

... eller så byter du kanal under reklamen och sen blir totalförvirrad över att du inte hittar tillbaka till programmet du ändå inte minns vad det handlade om.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Manschett » 2012-05-01 23:14:45

... när du ska koka potatis och efter en timma funderar på vad som låter konstigt i köket.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-05-02 20:10:16

Manschett skrev:... du sitter och tittar på tv och under reklamen glömmer du vad det var du tittade på.

... eller så byter du kanal under reklamen och sen blir totalförvirrad över att du inte hittar tillbaka till programmet du ändå inte minns vad det handlade om.


Jajjamen! Been there, done that.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-03 13:45:32

Zima33 skrev:
Manschett skrev:... du sitter och tittar på tv och under reklamen glömmer du vad det var du tittade på.

... eller så byter du kanal under reklamen och sen blir totalförvirrad över att du inte hittar tillbaka till programmet du ändå inte minns vad det handlade om.


Jajjamen! Been there, done that.


Just av denna anledning slutade jag kolla på tv för många år sedan, tv reklamen tar för lång tid och så kommer man på något annat intressant under tiden. Så antingen lämnar man tv:n och glömmer bort eller byter kanal och glömmer bort...
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-03 13:49:56

...du läser en bok om asperger och känner igen dig. Speciellt när det handlar om att imitera andra och spela med ditt humör för att det ska passa in. Frågat andra men tydligen är det inte normal att träna på att le framför en spegel.. (du använder alltså ditt intellekt för att veta hur en person bör känna i en situation och reagerar efter det istället för att kunna känna det dem känner som andra.(empati)
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-03 13:54:17

...när du fått höra från någon annan "Det ser som om du hör hälften av det jag säger och gissar dig till resten."
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav matterik » 2012-05-03 14:43:35

När ingen bryr sig.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav ca » 2012-05-03 14:47:31

...känner igen dig mycket i vad Someone mfl tar upp.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-05-03 14:56:58

... du undrar vilka som ingår i "mfl"
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav ca » 2012-05-03 15:03:04

Även ditt exempel känner jag starkt igen Meppe, det om att både ha svårt att uppfatta skämt/överdrifter och att när man själv skämtar/överdriver finna att omvärlden tar en på orden. (!)

...när du ångrar att du inte listade alla individuella inlägg som du kände igen dig i.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-05-03 15:15:14

ca skrev:Även ditt exempel känner jag starkt igen Meppe, det om att både ha svårt att uppfatta skämt/överdrifter och att när man själv skämtar/överdriver finna att omvärlden tar en på orden. (!)

...när du ångrar att du inte listade alla individuella inlägg som du kände igen dig i.


Det skulle vara intressant att göra en undersökning om vad aspien och enter gör olika.

Det sista låter extremt aspigt.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-05-03 15:20:41

Jag vågar gissa på att enter gör något med rösten eller kroppsspråket. Själv brukar jag försöka göra överdrifterna så extrema att det skulle bli tydligt att jag överdriver, men det verkar vara svårbegripet för enter.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2012-05-03 15:22:59

Meppe skrev:Jag vågar gissa på att enter gör något med rösten eller kroppsspråket.

Jag tror det hänger ihop med båda två!
Meppe skrev:Själv brukar jag försöka göra överdrifterna så extrema att det skulle bli tydligt att jag överdriver, men det verkar vara svårbegripet för enter.

Därmed ser de att du är udda och struntar i det du säger...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-04 2:19:22

Meppe skrev:
ca skrev:Även ditt exempel känner jag starkt igen Meppe, det om att både ha svårt att uppfatta skämt/överdrifter och att när man själv skämtar/överdriver finna att omvärlden tar en på orden. (!)

...när du ångrar att du inte listade alla individuella inlägg som du kände igen dig i.


Det skulle vara intressant att göra en undersökning om vad aspien och enter gör olika.

Det sista låter extremt aspigt.


Skillnaderna är ganska simpla.
NT's fokuserar störe tiden av att disskutera eller utöva fotboll eller sex. Vilket innebär att de känner ett ständigt behov av att ha någon att prata av, beviset av detta är den ökande smart phone försäljningen. Med smart phones kan man nämligen se fotboll live, även på jobbet, eller varför inte disskutera sitt förhållande då NT's inte litar på varandra när det kommer till det sociala. (gärna vill dem att du ska höra eftersom relationsprat oftast verkar förekomma på tunnelbana eller buss). Så en NT's intressen är följande : Fotboll, sex, sin tjej (kan bytas ut till en bättre), slumpmässig annan sport och sedan mat.

För tjejer är shopping, tv serier, film, promenader och sötsaker av ett högre intresse men det pratar helst av allt i telefon. (om samtalet är tillräckligt intressant så snurrar hon med ena handen i håret). Tjejerna är mer benägna att spendera tid tillsamans då det oftast inte tar lika mycket initiativ själva.

Men det NT's har gemensam är att de alla älskar att umgås, snacka om meningslösa saker som det andra könet, fotboll, festande, eller bara sitta och titta på varandra.(bara kolla på alla idioter 'oftast tonåring' som hänger runt bankomater, snabbmatsresturanger, garage och stenar som lämpar sig att sitta på. De säger aldrig någonting vettigt. De flesta har en sak som de gillar mer än allt annat, ett specialintresse (NT eller aspie). Skillnaden är att NT's helst gör det tillsamans med andra.

Mycket lättare att beskriva en med aspgers. Du gör det du vill för att det verkar intressant. Så länge det inte går emot dina principer eller kräver för mycket social kontakt då andra människor har en tendens att dra ner din effektivitet.

Naturligtvis finns det alltid undantag men det jag skriver beskriver alla jag har träffat i mitt liv.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-04 2:22:12

...när någon frågat om du har 3 kronor till toaletten medans du står och läser en bok då du snabbt svarar "nej" för att få höra "trevlig du var då bögjävel" och tänker inte ens på det eftersom boken var mer intressant.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-04 2:37:01

... du tycker att det är intresant att kolla på människor i nk's rulltrappa och förundras varför de stannar direkt där rulltrappan tar slut istället för att gå åt sidan för att tänka eller bara gå vidare upp/ner. Resultatet är att det bildas en stor klunga där alla trängs.

... du hakar upp dig på saker som du bara måste veta, hur ointressanta de än är. Du tycker naturligtvis att det är intressant eller ologiskt men du kommer bli ifrågasatt varför du vill veta. Exempelvis sades det på min religion på gymnasiet att i buddhismen kan man återfödas som ett djur, desto sämra du är desto svagare djur där insekter kan vara ett dåligt djur. Tveksamt att det stämmer men om det gör det. Hur kan du komma tillbaka och uppnå Nirvana om du nu inte är människa? Hur kan kan en fjäril begå goda handlingar och söka kunskap? Du ska sträva efter lärdom för att kunna hjälpa andra, ha kontroll över tankar eftersom det du tänker är det du är. Hur gör man det som en spindel?

Jag är inte religös och jag har frågat många men ingen har kunnat besvara frågan, inte ens den läraren jag hade i religion. Att ställa filosofiska frågor i religon gav mig mvg, men aldrig nåra svar... Människor åsikter/värderingar är intressant. Även om jag oftast inte bryr mig om personen som har dem.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-04 2:52:37

...du har läst böcker eller kollat på filmer bara för att se hur man bör bete sig i sociala sammanhang. Du tycker om psykologi och filosofi då det ger dig en uppfattning av vad folk tänker. Exempelvis frågan "Vad är meningen med livet?" Här kommer personen som besvar frågan fylla talet med det dem gillar att göra mest. Att ställa filosofiska gör att du lär dig mer om en person, även om du inte får ett svar på den riktiga frågan. Kan användas för att verka vara intresserad.

...du känner igen dig och har fått liknande tips/regler från dina föräldrar.
Du ska inte ringa folk innan 10 på morgonen eller 10 på kvällen!
Rör inte andras saker!
Stirra inte på andra människor och kommentera absolut inte, även om de ser udda ut!
Dra inte skämt som innehåller sex eller hudfärg som du lärt dig från andra!
Invadera inte folks personliga område. (en arms längd)

...någon har sagt att du borde ljuga eftersom du är för ärligt vilket gör andra ledsna.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-04 3:59:20

...du har dina egna tankar istället för att följa andras hela tiden. Själv visste jag inte ens vad grupptryck innebar förens efter gymnasiet. Klassen blev frågad om sex/alkohol vanor där jag givitvis var den enda som strack upp handen på frågorna är du oskuld och är det någon som inte har druckit alkohol alls och förstod inte varför folk kollade lite konstigt. Svaret är simpelt. Jag gör inte saker som inte är intressanta. Blev berömd av lärararen som sa att alla skulle vara lika smarta som jag men känndes endå som jag hade sagt fel...

...Du tänker på ditt/ dina favoritintressen hela tiden. På jobbet, löpandet, på bussen och till och med när folk försöker prata med dig ibland. (där du givietvist börjar köra en monolog högt om vad du tänker på)

...när du äter/dricker någonting som du inte tycker om, även fast du aldrig gjort det tidigare bara för att det ligger i ditt nya intresse. (häsla)
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-04 4:11:36

matterik skrev:När ingen bryr sig.


Sant... Tycker att det jag vill prata om är intressant men ingen annan håller med.
Jag vill ha kunskap medans mina medmänniskor bara verkar bry sig om fotboll och bestämma träffar med folk...

..du känner att du måste övervaka de trådar du skrivit i för att kunna svara så fort som möjligt. (varit för mycket på forumet senaste 2 veckorna eller så sedan jag gick med, ska försöka att inte vara lika aktiv då det kan vara bra att göra annat också).
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-05-04 5:34:34

...du känner dig äldre än vad du är mentalt och tycker att de andra i din åldersgrupp inte har en susning av vad som är intressant.

...du har en stark känsla av vad som är rätt eller fel. Och om du vet vad som är rätt, så är det näst intill omöjligt att göra fel utan få prestationsångest.

...du kan misstolka sociala regler som kom inte försent till att du är 2 timmar förtidig till ett kalas. (hur skulle jag veta att man inte kunde vara för tidigt)

...du ligger i sängen och känner att du måste uppdatera ditt inlägg eftersom du just kom på någonting nytt.

...du följer regler du skapat till dig själv som t.ex "Aldrig be om hjälp och kämpa tills det funkar." "Aldrig göra någonting som är fel medvetet."

...du förstår inte meningen med att ljuga, det går fortare att säga det man menar och det kan aldrig bli fel då.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-05-04 8:54:49

Someone skrev:... du hakar upp dig på saker som du bara måste veta, hur ointressanta de än är. Du tycker naturligtvis att det är intressant eller ologiskt men du kommer bli ifrågasatt varför du vill veta. Exempelvis sades det på min religion på gymnasiet att i buddhismen kan man återfödas som ett djur, desto sämra du är desto svagare djur där insekter kan vara ett dåligt djur. Tveksamt att det stämmer men om det gör det. Hur kan du komma tillbaka och uppnå Nirvana om du nu inte är människa? Hur kan kan en fjäril begå goda handlingar och söka kunskap? Du ska sträva efter lärdom för att kunna hjälpa andra, ha kontroll över tankar eftersom det du tänker är det du är. Hur gör man det som en spindel?

Jag är inte religös och jag har frågat många men ingen har kunnat besvara frågan, inte ens den läraren jag hade i religion. Att ställa filosofiska frågor i religon gav mig mvg, men aldrig nåra svar... Människor åsikter/värderingar är intressant. Även om jag oftast inte bryr mig om personen som har dem.


Eftersom man inte kan påverka så mycket som en spindel kan man inte heller göra så mycket negativt, och då börjar man sakta komma uppåt till andra djur med större påverkningsmöjligheter.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in