Bakning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bakning

Inläggav wuwei » 2011-12-30 13:16:58

Jag hittade en gammal tråd som heter Gourmetkäk? som en matlagnings- och bakningstråd blivit sammanslagen med. Det tyckte jag var synd, för all bakning och matlagning man sysslar med handlar ju inte om gourmetklass. Därför startar jag en ny tråd om bakning, eftersom det är ett stort intresse för både mig och mina döttrar.

Jag fick också en del reaktioner på att jag postade en bild på lussekatter jag bakat i en annan tråd som gör att jag gärna fortsätter att posta bilder av saker jag gjort. :P Och så kan egna alster-tråden avlastas från mina tårtbildspostningar, då jag kommer att posta dem här i stället.

Igår bakade vi toscabakelser, det hade jag aldrig gjort förut utan jag har gjort toscakaka eller bitar (i form eller långpanna). Gudomligt goda blev de :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Bakning

Inläggav segdeg » 2011-12-30 13:38:36

Smaskigt snaskigt är bara förnamnet :D så återstår det bara att uppsöka det lokala bageriet för ett sista besök (i år) och inhandla det nödiga tilltugget av Tosca-bakelser till Nyårs-Kaffet.

Spring, Tosca, Spring i bistra ...

Tack @ wuwei :D för påspringelsen ...

Mvh gottigottgott, goddeg, taxi mycket va' go' dröj ... :-)Happy
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Bakning

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-30 14:15:09

Min farfar var bagare och båda mina föräldrar bakade ofta när jag var liten. Själv började jag med det när jag fick panikångest... Jag bakade för att hålla mig sysselsatt och blev så pass intresserad av det att det blev "aspigt", som min sambo så fint benämnde det när jag blivit utredd. :-)Happy

Jag har, fram tills att jag började jobba, bakat allt matbröd själv, och är även "känd" i min lilla bekantskapskrets för mina vetekringlor och schackrutor. :wink:

För mig var det jättebra att börja baka - jag blev för övrigt underkänd i hemkunskap :lol: - för det gav mig självförtroende. Det var skönt att kunna testa och pröva hemma, utan att känna sig iakttagen och dessutom blev ju min sambo och andra glada över att få hembakt.

Nu när jag tänker efter så är det ett himla bra sätt att både lära sig nya saker, tillverka något, ha roligt och må bra. När jag mådde som sämst så stod jag med sönderskurna armar och misshandlade bulldegarna så att det ekade i köket. :mrgreen:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Bakning

Inläggav wuwei » 2011-12-31 0:39:22

Idag har vi firat ett guldbröllopspar och då gjorde jag och min 11-åring en tårta till dem. Hon gjorde rosorna och jag byggde våningar. Tårtan blev mycket uppskattad. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Bakning

Inläggav kullan » 2011-12-31 0:40:39

Vilket konstverk. Nästan synd att äta upp det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Bakning

Inläggav wuwei » 2011-12-31 10:53:12

kullan skrev:Vilket konstverk. Nästan synd att äta upp det.


Tack! :D Då den var gjord för att ätas så åt vi den givetvis. God var den också!

Fyllningen var chokladpudding och vaniljkräm. Lagren emellan av rulltårtebotten. Vipsgrädde på och rosorna är gjorda av sockermassa (sssssssött).

Jag tycker det är lättast att skapa mina tårtor av rulltårtebotten eftersom jag brukar ha lite ovanliga former på dem. Att som här göra runda former är väldigt ovanligt för mig, men jag tyckte det passade bra med en tårta som liknade en bröllopstårta när det var guldbröllop.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Bakning

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-31 10:55:01

Underbart vacker, wuwei!
Vilken duktig unge du har! Jag har försökt göra marsipanrosor i åratal och det slutar alltid med att min sambo får göra marsipansnoppar istället...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Bakning

Inläggav segdeg » 2011-12-31 13:18:12

wuwei skrev:
kullan skrev:Vilket konstverk. Nästan synd att äta upp det.


Tack! :D Då den var gjord för att ätas så åt vi den givetvis. God var den också!

Fyllningen var chokladpudding och vaniljkräm. Lagren emellan av rulltårtebotten. Vipsgrädde på och rosorna är gjorda av sockermassa (sssssssött).

Jag tycker det är lättast att skapa mina tårtor av rulltårtebotten eftersom jag brukar ha lite ovanliga former på dem. Att som här göra runda former är väldigt ovanligt för mig, men jag tyckte det passade bra med en tårta som liknade en bröllopstårta när det var guldbröllop.


Gissar att även om tårtan är förgängligt uppäten, så kanske det blev över lite av bottnarnas urskurna rundlar, kanske lite fyllning blev över ... och det bagas Nyttinyttiga Nyårs-Bagelser :D

Mvh nytigt
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Bakning

Inläggav tyskamama » 2012-01-05 0:13:02

jag älskar att baka ..... men oftas är det svårt att får det på bordet som blir äten då också ..... suck ..... kanske jag skulle prova mig fram på matbrödet lite ..... non som har en bra recept ?????
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Inläggav imperativ » 2012-01-08 3:49:16

http://rt.com/all-about-russia/cuisine/vodka/#tab_3
Scrolla neråt: (längst ner på sidan, i flik "recipes that include vodka")
3. When making yeast-based dough, add a tablespoon of vodka to make it puffier.


Någon som provat om det fungerar? Jag ska prova när jag orkar ge mig in i brödbakning (kan dröja).

För ikke-engelsktalande: Blanda i 1 msk vodka i jästdegspaden till brödbakning för att göra brödet fluffigare.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Bakning

Inläggav wuwei » 2012-01-20 20:09:06

Dagens tårta. Spelgalna familjens tema är inte svårt att förutse. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Bakning

Inläggav lasseivägen » 2012-01-21 0:41:35

Tyvärr dålig på spel, efter packman avgrunden för min del.
Men din tårta ser lockande god ut!
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Bakning

Inläggav Aklaim » 2012-01-21 3:52:09

elak tråd såhär på kvällskvisten när man är sugen på nått gott o inte har nått hemma att tugga på.
undra om en har saker för en rulltårta o hur gör man en sån
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Bakning

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-24 0:25:34

wuwei skrev:Dagens tårta. Spelgalna familjens tema är inte svårt att förutse. :D


Henkka vill ha!
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Bakning

Inläggav wuwei » 2012-01-24 22:45:18

lasseivägen skrev:Men din tårta ser lockande god ut!

Tack!
Aklaim skrev:elak tråd såhär på kvällskvisten när man är sugen på nått gott o inte har nått hemma att tugga på.

Aj då, jag hoppades glädja och fresta, inte plåga. :S
Henkkalexi skrev:Henkka vill ha!

:D Varför får jag en bild av en treårig Henkka i huvudet med putande underläpp och blängblick som säger "sådeså!"? Och som när jag säger "den är slut" sparkar mig på smalbenet, säger "'ävla 'ärring" och springer.
Är jag för stygg nu?
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Bakning

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-25 10:49:23

wuwei skrev::D Varför får jag en bild av en treårig Henkka i huvudet med putande underläpp och blängblick som säger "sådeså!"? Och som när jag säger "den är slut" sparkar mig på smalbenet, säger "'ävla 'ärring" och springer.
Är jag för stygg nu?


Jag börjar misstänka att du spionerade på mig som liten! :lol:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Bakning

Inläggav wuwei » 2012-01-25 12:55:34

Henkkalexi skrev:Jag börjar misstänka att du spionerade på mig som liten! :lol:


Fniss. Nej, jag spionerade nog inte på dig. Tror jag. Hm. Eller?

När min mamma hade en av mina bröder med sig på stan när han var ca tre år så mötte hon en bekant och så stod de och pratade. Brorsan blev väl lite uttråkad och när de sagt hej då och gått iväg två steg så sa han högt och ljudligt: "Va va de där fö 'ävla 'ärring?"
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Bakning

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-25 13:01:14

wuwei skrev:
Henkkalexi skrev:Jag börjar misstänka att du spionerade på mig som liten! :lol:


Fniss. Nej, jag spionerade nog inte på dig. Tror jag. Hm. Eller?

När min mamma hade en av mina bröder med sig på stan när han var ca tre år så mötte hon en bekant och så stod de och pratade. Brorsan blev väl lite uttråkad och när de sagt hej då och gått iväg två steg så sa han högt och ljudligt: "Va va de där fö 'ävla 'ärring?"


Aww :-)154

Nästan lika gulligt som när min mor svor åt prästen när hon skulle döpas. :D
(Hon var två år.)
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Bakning

Inläggav Pink78 » 2012-02-01 11:26:18

Du har talang!!Du kanske ska bli bagare!!
Pink78
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2011-10-25
Ort: Jämtland

Re: Bakning

Inläggav vallesmamma » 2012-02-01 13:41:29

Mumsigt värre ser det ut som!
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Bakning

Inläggav wuwei » 2012-05-01 9:38:21

Har nyligen haft ett födelsedagsfirande igen. :) Barnen bakade geisha- och daimmuffins, hallongrottor, havreflarn och chokladbollar. Jag bidrog med en vanlig enkel citronsockerkaka. Här är en bild på några av godsakerna:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Bakning

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-01 9:45:51

wuwei skrev:Har nyligen haft ett födelsedagsfirande igen. :) Barnen bakade geisha- och daimmuffins, hallongrottor, havreflarn och chokladbollar. Jag bidrog med en vanlig enkel citronsockerkaka. Här är en bild på några av godsakerna:


Vad fina!

Hallongrottor och chokladbollar får mig att spinna som en knäkatt. :mrgreen:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Bakning

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-01 9:47:24

Ska baka piroger och portionspizzor idag för att ha som frysmat. Mycket godare, nyttigare och billigare än färdig snabbmat, och VÄLDIGT skönt att ha de där dagarna då man på sin höjd orkar micra.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Bakning

Inläggav ullstrumpan » 2012-05-01 9:58:10

Låter mumsigt, hennalxi.
Skulle också behöva baka något.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Återgå till Intressanta intressen



Logga in