att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-26 0:09:54

Inte vet jag. Jag brukar inte få så mycket vax och har inte behövt spola öronen sen jag var barn. Men det står uppräknat som metod i länken jag skickade.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav sussi83 » 2012-04-26 0:46:20

KrigarSjäl skrev:Manne, om du kan lysa genom skallen från ena örat till det andra med en ficklampa vet du att du topsat för mycket.


Jag vrider mig av skratt... :lol:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav kullan » 2012-04-26 9:27:20

Det jag hört är att man ska använda Revaxör och göra rent öronen med. Det löser upp ev. vaxproppar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav earlydayminer » 2012-04-26 11:02:23

Nej. Du behöver inte oroa dig för det, men rensa bara yttre delen av örat. Det behöver du inte ens använda tops till.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav earlydayminer » 2012-04-26 11:04:54

Dessutom gör det inte ont på hjärnan, men vägen dit är nog brutalt smärtsam - om du skulle komma så långt, vilket jag inte tror du skulle. Du behöver EJ oroa dig för hjärnan, men var INTE inne i örat och peta.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav Ugglan » 2012-04-26 16:45:17

Ugglan skrev:Jag tyckte detta med "armbåge i örat" lät för tokigt
marxisten skrev:Det var en metafor som läkaren menade.

Eh, det fattar jag väl, jag trodde ju inte bokstavligt att man skulle försöka rengöra med sin armbåge, jag drog bara ihop det hela till , ja en metafor och ja, jag vidhåller att man, i de fall man trivs med det, kan topsa sina öron, MEN man ska inte slänga topsen i toaletten, även det en självklarhet! :D
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav marxisten » 2012-04-26 16:51:26

Moggy skrev:Undrar hur dom gjorde förr i tiden när dom fick vaxproppar och skit i öronen? Måste ha varit en plåga med sånt här förr i tiden när man inte kunde göra nåt åt det.

Ganska säker på att plågan vaxproppar är betydligt större idag med tanke på att man kan FÅ vaxproppar pga. tops!

http://www.expressen.se/halsa/bli-van-m ... axproppar/

En mycket vanlig orsak till vaxpropp är petande med bomullstops i hörselgången.

[...] Öronvaxet, eller cerumen som det betydligt mer välklingande latinska namnet lyder, har nämligen skyddande, renande och bakteriedödande egenskaper.

[...]Eventuellt överskott förs ut automatiskt tillsammans med smuts, damm och andra partiklar, så petande är bara av ondo.


Låt vaxet vara ifred, ifall du INTE vill ha vaxproppar eller skadad trumhinna. Då ska du peta på så mycket som möjligt.

FAKTA
Vaxpropp i örat

° Vaxpropp, cerumen obturans, kan spolas, sugas eller dras ut av vårdpersonal. I lindriga fall har receptfria vaxpropplösande medel god effekt.
° Vanliga orsaker: Trång och krokig hörselgång, ständigt användande av tops, hörapparat.
° Symtom: Successiv hörselnedsättning, lockkänsla, tryck, yrsel, öronsus, klåda, värk.

Källa: Praktisk Medicin (TT)


Manne, kanske är en vaxpropp du har fått? Du använder mycket tops vilket kan ge vaxproppar, och biverkningarna med tryck verkar ju stämma bra in...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav marxisten » 2012-04-26 17:10:57

manne skrev:det var personalen som skaffade topsen till mig för jag hade vaxprop.

sedan så blev det till en vana att topsa öronen hårt varje kväll--

vad är egentligen topsen till för att göra med då.?


Ungefär som att säga: "vad är en pistol till för då om inte för att skjuta folk?"

Tops är till för att ta bort skit i trånga utrymmen, inte nödvändigtvis i öronen. De kan även användas vid olika sorters prov där man ska suga upp någon vätska eller liknande.

Att folk börjat ha de i öronen är bara dumt och korkat. Överflödigt vax åker ut av sig självt, håller man på med tops i öronen riskerar man snarare att skapa en vaxpropp via att man trycker ihop vaxet.

F.ö. måste jag säga det var korkat av personligen att ge dig tops för att ta bort en vaxpropp! Vaxproppar ska man gå till läkare för som sedan spolar dina öron. Alternativt använda medel som säljs på apotek för att just lösa vaxproppar ex: Revaxör...

För att citera apoteket:
Tänk på

Du ska inte peta i öronen om du har öronvax, eftersom vaxet då kan packa ihop sig och bilda en propp.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav Alien » 2012-04-26 18:10:18

Man behöver inte gå till läkaren för att lösa upp vaxproppar; man kan också göra det själv (men inte med tops!): http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=100467
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav marxisten » 2012-04-26 18:11:06

Alien skrev:Man behöver inte gå till läkaren för att lösa upp vaxproppar; man kan också göra det själv (men inte med tops!): http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=100467


Redan länkat till exakt den produkten i mitt inlägg ovanför. :wink:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav matterik » 2012-04-26 20:53:10

Jag använder fingret.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav sussi83 » 2012-04-26 20:59:01

kan du inte be någon slicka dig i örat?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav OceanLiners » 2012-04-26 21:00:02

Topsa öronen är rent av skadligt har jag fått lära mig från en neurolog. Tops använder man aldrig i örat utan enbart på utsidan. Det som sitter i örat rensar kroppen bort själv. Rengör man med tops i örat packar man bara skiten inåt och skadar till sist trumhinna mm samt skapar en infektion. Men skada hjärnan vet jag inget om.
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav Choklad » 2012-04-26 22:12:08

sussi83 skrev:Ha ha... :lol:
Mmmm vi kan spela in ny Topgun rulle..TOPSgun...

Det var nog dagens roligaste detta :lol:


marxisten skrev:Tops är till för att ta bort skit i trånga utrymmen, inte nödvändigtvis i öronen. De kan även användas vid olika sorters prov där man ska suga upp någon vätska eller liknande.

De är bra till att fixa till sminket med också. Pga min kassa finmotorik så hamnar mascaran inte enbart på ögonfransarna då är tops perfekt att ta bort det som hamnat utanför.

Bra till att smeta på salvor med också.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav manne » 2012-04-26 22:14:50

Choklad skrev:
sussi83 skrev:Ha ha... :lol:
Mmmm vi kan spela in ny Topgun rulle..TOPSgun...

Det var nog dagens roligaste detta :lol:


marxisten skrev:Tops är till för att ta bort skit i trånga utrymmen, inte nödvändigtvis i öronen. De kan även användas vid olika sorters prov där man ska suga upp någon vätska eller liknande.

De är bra till att fixa till sminket med också. Pga min kassa finmotorik så hamnar mascaran inte enbart på ögonfransarna då är tops perfekt att ta bort det som hamnat utanför.

Bra till att smeta på salvor med också.


så du är en kvinna som sminkar sig .??
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav manne » 2012-04-26 23:34:26

Choklad skrev:
sussi83 skrev:Ha ha... :lol:
Mmmm vi kan spela in ny Topgun rulle..TOPSgun...

Det var nog dagens roligaste detta :lol:


marxisten skrev:Tops är till för att ta bort skit i trånga utrymmen, inte nödvändigtvis i öronen. De kan även användas vid olika sorters prov där man ska suga upp någon vätska eller liknande.

De är bra till att fixa till sminket med också. Pga min kassa finmotorik så hamnar mascaran inte enbart på ögonfransarna då är tops perfekt att ta bort det som hamnat utanför.

Bra till att smeta på salvor med också.


så du får inte tankarna att det skulle vara nice att banka in dem i öronen då.?? :lol:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav manne » 2012-04-26 23:35:04

OceanLiners skrev:Topsa öronen är rent av skadligt har jag fått lära mig från en neurolog. Tops använder man aldrig i örat utan enbart på utsidan. Det som sitter i örat rensar kroppen bort själv. Rengör man med tops i örat packar man bara skiten inåt och skadar till sist trumhinna mm samt skapar en infektion. Men skada hjärnan vet jag inget om.


inte ens om man verkligen trycker hårt då.??
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav marxisten » 2012-04-27 0:03:26

manne skrev:
OceanLiners skrev:Topsa öronen är rent av skadligt har jag fått lära mig från en neurolog. Tops använder man aldrig i örat utan enbart på utsidan. Det som sitter i örat rensar kroppen bort själv. Rengör man med tops i örat packar man bara skiten inåt och skadar till sist trumhinna mm samt skapar en infektion. Men skada hjärnan vet jag inget om.


inte ens om man verkligen trycker hårt då.??


Nej manne, det går inte. Såtillvida du inte med en tunn böjlig plastpinne med mjuk bomull i änden lyckas med bragden att först krossa trumhinnan och efter det, lyckas trycka denna bomullstuss rakt igenom skallbenet.

Bara trycka genom trumhinna är i praktiken omöjligt (dock skada går enkelt) och det skulle göra så satans ont så du inte veta var du ska ta vägen. Att sedan lyckas trycka sönder skallbenet med en bomullstuss, ja du kan själv tänka ut de oddsen.

Så svaret är: Nej, du kan aldrig trycka in en tops i hjärnan. Skallbenet håller nog för större påfrestning än plasten i topsen f.ö. så topsen skulle nog gå av innan du lyckas trycka igenom en bomullstuss genom skallbenet.
Senast redigerad av marxisten 2012-04-27 0:15:15, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav Iridia » 2012-04-27 0:06:33

Om man tar något långt och vasst och trycker mycket hårt så antar jag att man till slut kommer in till hjärnan. Men först spräcker man trumhinnan, eftersom det är den man kommer till först. Om du hade spräckt trumhinnan så skulle du veta det, det lär göra infernaliskt ont.

Att duschvatten skulle ha runnit in i hjärnan är inte särskilt troligt. Frontalloben sitter dessutom framtill, det är därför den kallas frontal. Öronen sitter på sidan, där har man tinningloben.

Du kan mycket väl ha en hjärnskada ändå, det kan man få av allt möjligt, från störningar under fosterstadiet i mammas mage till alkohol, droger (särskilt skit som man beställer över nätet), mediciner, miljögifter och slag mot huvudet.

Men inte av topz. Glöm topz. Du har inte hål i huvudet.

EDIT: jaha, marxisten hann före. Nå, skadar inte att få två versioner av samma information.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav marxisten » 2012-04-27 0:12:01

Iridia skrev:Om man tar något långt och vasst och trycker mycket hårt så antar jag att man till slut kommer in till hjärnan.


Ja, men en tops med bomull är väl knappast att definiera som vass?

F.ö. skulle de göra så jävla ont att bara trycka genom trumhinnan så jag tror inte någon skulle klara av det.

Iridia skrev:EDIT: jaha, marxisten hann före. Nå, skadar inte att få två versioner av samma information.


Är en snabb jävel vet du. 8)
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav Iridia » 2012-04-27 0:20:29

Och jag är en långsam jävel. 8)

marxisten skrev:
Iridia skrev:Om man tar något långt och vasst och trycker mycket hårt så antar jag att man till slut kommer in till hjärnan.

Ja, men en tops med bomull är väl knappast att definiera som vass?

Nä, knappast.

F.ö. skulle de göra så jävla ont att bara trycka genom trumhinnan så jag tror inte någon skulle klara av det.

Exakt.

EDIT: manne, här finns en bild på hörselgången:
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och- ... angseksem/
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav Choklad » 2012-04-27 1:39:32

manne skrev:så du är en kvinna som sminkar sig .??

Ja det är en del av min vardagsrutin.

manne skrev:så du får inte tankarna att det skulle vara nice att banka in dem i öronen då.??

Nej vill inte riskera spräckt trumhinna och ett akut besök till öronläkare.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav Iridia » 2012-04-27 1:45:15

Kan garantera att det inte skulle kännas särskilt nice.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav manne » 2012-04-27 22:55:00

Choklad skrev:
manne skrev:så du är en kvinna som sminkar sig .??

Ja det är en del av min vardagsrutin.

manne skrev:så du får inte tankarna att det skulle vara nice att banka in dem i öronen då.??

Nej vill inte riskera spräckt trumhinna och ett akut besök till öronläkare.


MEN jag tyckte att det var en skön smärta att topza öronen hårt så att det blödde..
började som tvång sedan så kändes det bara nice att köra in något i örat..
testade en gång med en skruvmejsel också men det var inte lika skönt det.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in