Övervaka djuren med webbkamera

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Övervaka djuren med webbkamera

Inläggav Melopsittacus » 2012-04-25 14:45:39

Förut så var det någon som hade en webbkamera uppsatt hos en björnmamma och hennes ungar. Man kunde i realtid se vad björnarna gjorde på en hemsida. Det jag funderar över om det skulle vara möjligt att sätta upp sådant fast hos sitt husdjur, till exempel vid sina smådjurs, reptilers eller fåglars burar. Att man när som helst kunde sätta på datorn, gå in på en hemsida och se vad de sysslar med. Om det här är möjligt - hur gör man?

- Har någon några erfarenheter eller tips?
- Skulle man kunna ha det på någon form av sida med lösenord så inte vem som helst kan se djuren?
- Går det att koppla kameran till datorn direkt så att det inte läggs upp på internet?
(Alltså ja, jag förstår att det är möjligt och säkert jätteenkelt också, men jag vet inte hur.)

- Hur mycket skulle allt totalt kosta?

Alltså, som en slags övervakningskamera. Detta skulle medföra att man kan kontrollera att djuret beter sig normalt även när man inte är hemma - så att dom är friska. Man kan studera deras beteende närmare och se om det skiljer sig ifrån när människor är där med mera.

Idéer om hur man kan göra?


Moderator Alien: Ändrade rubriken och flyttade till IT-forum.
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

Re: Övervaka djuren.

Inläggav Parvlon » 2012-04-25 14:54:39

Möjligt och gratis exkl. ev internet-taxa, elförbrukning och energi/tid spenderad av dig. Vad har du för kamera och vad är det för typ av djur?

"Om de är friska" låter som en konstig anledning. Tänkt att åka på semester?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Övervaka djuren.

Inläggav Melopsittacus » 2012-04-25 15:14:35

Jag har ingen kamera. Jag har inte tänkt åka på semester.

Jag har två undulater. Fåglar döljer gärna att dom är sjuka, därför märker man det ofta inte förrän det är för sent. Iofs så lär dom väl försöka dölja det oavsett om jag är där eller inte eftersom dom är två. Men kan jag övervaka dom ifrån till exempel skolan och så har jag en längre tid på dygnet som jag kan studera dom och därför se om något är fel. Dessutom tycker jag det vore roligt att se dom lite oftare kanske, dom är ju som mest aktiva när jag inte är hemma. xD

Jag antar att jag skrev det lite konstigt.
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

Re: Övervaka djuren.

Inläggav Melopsittacus » 2012-04-25 16:35:06

Vad för slags kamera vore bäst att använda? Någon skillnad beroende på om den ska användas utomhus eller inomhus?
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

Re: Övervaka djuren.

Inläggav Baba Jaga » 2012-04-25 16:54:47

Tips: Det finns en typ av fågelholk med inbyggd webbkamera att köpa. (Har själv funderat på att skaffa en. Skulle ju vara kul att se hur t.ex. talgoxungar utvecklas.) En sån kamera måste ju även gå att placera i eller på en undulatbur.
Kolla på http://www.masen.com till exempel. Där står också priser. Lycka till med ditt projekt! :)
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Re: Övervaka djuren.

Inläggav Melopsittacus » 2012-04-25 17:32:20

Tack! Nu blev jag ju sugen på att se vilda fåglar också! :D
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

Re: Övervaka djuren.

Inläggav Miche » 2012-04-25 18:45:39

En webbkamera är inte dyr, se Clas Ohlson, sen behövs det en internetanslutning (det har du ju), programvara hittade jag här.

Har man inte en fast IP-adress (vilket de flesta inte har) så kan en funktion för att få en webbadress vara bra, jag använder själv dyndns, men de verkar inte längre erbjuda gratis till nya kunder, men du kanske kan prova dnsdynamic. Med denna tjänst kan du alltid hitta ditt nätverk var du än befinner dig i världen och därmed komma åt din webbkamera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Övervaka djuren med webbkamera

Inläggav Miche » 2012-04-26 2:32:17

Jag blev lite sugen på att lägga upp en webbkamera...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Övervaka djuren med webbkamera

Inläggav Red and green » 2012-04-26 5:45:52

Gillar du Apple produkter så här finns den perfekta lösningen :wink:
Ska själv köpa det här.

http://store.apple.com/se/product/H6248ZM/A/izon-remote-room-monitor?fnode=MTY1NDAzOQ
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Återgå till IT-forum



Logga in