Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hymla

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hymla

Inläggav Blashyrkh » 2012-04-24 20:48:43

Ugglan: Jag har samma känslor och problem, har dock lyckligtvis en fru som låter mig slippa en mängd jobbiga saker som t.ex. andra föräldrar.

Jag har börjat fundera på om inte livet vore lättare om jag vore förtidspensionerad eller sjukskriven för att slippa jobbsituationen men det är inte realistiskt. Dessutom tycker jag om att jobba, jag tycker om mitt jobb. Det är bara alla människor där jag inte klarar av, som bränner ut mig. Jag vill berätta för alla hur det ligger till och få problemet ur världen men jag vet att pariastämpeln skulle komma omedelbart så jag tiger och brottas med ångest och vanmakt.

Det är jobbigt men du är inte ensam, inte för att det gör saken bättre.. Men ändå.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav Ugglan » 2012-04-24 23:02:20

Nargil skrev:En del av mig vill vara udda och excentrisk; annorlunda och speciell. En annan del hatar uppmärksamhet. Lite svår kombination .
Ja tala om det, denna dubbelhet in absurdum. Gärna annorlunda och intressant men våga inte kalla mig sjuk -Men du har ju en diagnos. Det får man väl inte om man är frisk. Och jag har ingen diagnos alltså kan jag definiera dig...den känslan. Det är den känslan jag inte tål.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav Ugglan » 2012-04-24 23:15:56

Blashyrkh skrev:Det är jobbigt men du är inte ensam, inte för att det gör saken bättre.. Men ändå.

:-)154
Tack för era svar! Och jo...det gör saken bättre! :D
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav Zombie » 2012-04-24 23:45:59

Isåfall skriver jag samma sak, minus jobb/plugg (numera) och barn. Jag känner igen dilemmana och har inget enkelt svar.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav plåtmonster » 2012-04-25 1:18:44

@Zombie, Samma sak som?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav Zombie » 2012-04-25 15:29:41

Som Blashyrkh i Ugglans citat.

(Håller förresten med om inlägget ovanför också. Folk som ska ha in andra i hierarkier, och helst nedanför sig själva... eller ovanför för den delen.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav Ugglan » 2012-04-25 15:37:10

Jag måste säga att jag blir rätt uppmuntrad av det ni alla skriver och att jag känner ett "litet mission" att lyfta fram asperger och på vilka sätt det kan yttra sig och ställa till det. Men att man inte är dålig för det! Sen ska man ta det lite lugnt med det hela (och det är ju inte alltid så lätt :wink: ). För annars får man väl tokstämpel bara av den anledningen!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav Nargil » 2012-04-25 20:41:35

På ett sätt blir jag "psykiskt" friskare efter diagnos eftersom autism räknas som ett handikappad och symtomen är således inte längre klassade som sjukdom :-). Men visst många har fördomar och vet inte skillnaden mellan olika saker. På ett sätt blir jag mycket stoltare av diagnosen. Nu klarar jag en massa trots ett handikappad, förut hade jag svårt med saker jag "bör" klara lätt trots att jag var klassad som NT.

Och det viktigaste av allt. Alla är unika och olika, kan vara större skillnad i personlighet mellan individer än mellan diagnoser. Tyvärr glömmer många bort det.
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav geocache » 2012-04-26 2:00:12

Jag är också öppen med min diagnos (Aspergers syndrom med inslag av DAMP), men enbart i verkliga livet. Dels genom att jag vill veta exakt vilka jag berättar för, och för att jag vill veta hur de reagerar på min information. Men ingen enda har tyckt att det är "något konstigt" med mig; påfallande många har tvärtom berättat att de känner någon som också har "något" inom autismspektrum.

Nargil: jag har också sådant där "udda" personlighetsdrag, men det är inget jag "gör någon affär av". Vid de få tillfällen jag känner mig "autistisk" går jag bara min väg, lugnt och stillsamt.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav plåtmonster » 2012-04-26 2:05:54

Det skulle kunna finnas ett sätt att testa försiktigt. Man kan antingen skicka någon annan som säger att denne person har AS, och noterar reaktionen. Svårigheten är förstås att få tag på en som dessutom är villig att berätta samt att den antagligen då saknar sammanhang för stället. Eller så kan man berätta att någon person som den man pratar med inte känner till och som inte existerar övh har asperger samt noterar reaktionen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-26 10:17:10

I vilket fall som helst ska du veta att du har ett massivt stöd härifrån, åtminstone andligt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav Ugglan » 2012-04-26 16:30:03

Tack för alla träffsäkra kommentarer! Nu ska jag inte bli för amerikansk och säga love och så men ändå :-)154 Jag säger bara såhär: Nej jag vill inte hymla för sanningen är den att det finns ingenting att skämmas för! Ja tusan också funktionsnedsatt och allt, men jag tycker att detta är ett roligt forum med kul och brighta typer och den gemensamma nämnaren är asperger. Det säger sig själv. Aspergare gör en inte till något sämre. Sakta men säkert kommer jag att bli mer och mer öppen. Jag känner mer såhär nu -Ja, asperger! Problem? Jag kan känna en viss distans, och har mottagaren problem med att förhålla sig så sorry, det är inte mitt problem! Trångsyntheten kan de behålla. :D
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav Someone » 2012-04-27 13:47:48

Ugglan skrev:Tack för alla träffsäkra kommentarer! Nu ska jag inte bli för amerikansk och säga love och så men ändå :-)154 Jag säger bara såhär: Nej jag vill inte hymla för sanningen är den att det finns ingenting att skämmas för! Ja tusan också funktionsnedsatt och allt, men jag tycker att detta är ett roligt forum med kul och brighta typer och den gemensamma nämnaren är asperger. Det säger sig själv. Aspergare gör en inte till något sämre. Sakta men säkert kommer jag att bli mer och mer öppen. Jag känner mer såhär nu -Ja, asperger! Problem? Jag kan känna en viss distans, och har mottagaren problem med att förhålla sig så sorry, det är inte mitt problem! Trångsyntheten kan de behålla. :D


Lycka till! Tror inte att någon har problem med det. Oftast uppstår bara problem när man tror att det är problem. Om du är självsäker så kommer ingen annan att se det som ett problem heller.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav weasley » 2012-04-29 17:49:15

Nargil skrev: Nu klarar jag en massa trots ett handikapp, förut hade jag svårt med saker jag "borde" klara lätt trots att jag var klassad som NT.


Mycket bra formulering, borde användas som motto eller signatur!

(Jag korrigerade språket lite. Hoppas det var ok.)
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav plåtmonster » 2012-04-29 18:35:44

Eller så fokuserar man på det man är bra på?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav Red and green » 2012-04-29 19:14:13

Jag har varit mycket bestämt att inte berätta om AS, vete fan om jag håller på att ändra mig.

Jag ska först gå igenom utredningen, ser inte annan möjlighet än att jag kommer basera tester och kliva ut utredningshärveln med en klar asperger stämpel på pannan.

Jag skulle kanske kunna berätta senare för folk. Det skulle kanske kunna underlätta saker o ting. Andra skulle också kunna förstå mig bättre.

De som inte förstå, de kan jag inte bry så himla mkt om. Är inte så beroende av andras åsikter.

Men jag vet inte. Får fundera saken igenom flera gånger och ordentligt innan jag bestämmer.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Jag vill skrika att jag har asperger, jag orkar inte hym

Inläggav plåtmonster » 2012-04-29 19:16:18

Även om man skiter i andras åsikter så ska man inte underskatta vad de kan konspirera ihop.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in