Arbeta i trä - vandringsstavar och annat

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arbeta i trä - vandringsstavar och annat

Inläggav wuwei » 2012-04-23 21:37:32

Jag fick för mig att jag skulle börja göra vandringsstavar av nedfallna grenar som jag hittar i skogen. Betraktar den första som ett experiment, då jag inte har så bra koll på vilka egenskaper en vandringsstav bör ha, jag bara tog en gren som hade en trevlig form.

Är det någon som har tips för:
- vilka träslag är bäst?
- vad man ska tänka på vid val av gren (ja, jo, jag fattar att det inte ska vara röta i, men hur är det med kvistar, ska det vara kvistfritt eller finns det något maxantal som man bör hålla sig under, ger det sämre hållbarhet med kvistar?)
- lämplig ytbehandling, olja, lack eller vad?
- hur gör man staven hållbarare i den änden som kommer att dunkas mot marken?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Arbeta i trä - vandringsstavar och annat

Inläggav Lilla Gumman » 2012-04-23 22:17:51

Hej!

En vandringsstav är för mig en gren utan röta som man hittat i skogen. Man täljer bort all bark. Om man vill kan man rista in mönster eller ens namn eller nåt annat med kniven. Man behöver inte ytbehandla den. Men om man vill ha vandringsstaven i många år kan man så klart olja in den eller nåt, fast det har jag aldrig gjort.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Arbeta i trä - vandringsstavar och annat

Inläggav Zombie » 2012-04-23 22:51:15

På folks käppar förr fanns det ju doppskor av gummi, metall eller något annat slitstarkare eller med större friktion än trä. Det fanns broddar man kunde sätta på vintertid. Men sådant beror ju på hur länge man vill att staven ska vara och om man tycker den passar för sådana tillägg.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Arbeta i trä - vandringsstavar och annat

Inläggav Moggy » 2012-04-24 0:59:29

Skulle kunna vara så att vissa träslag och då nog främst obehandlade käppar av det träet kan dra till sig saker man kanske inte vill ha att göra med ute i skogen. Av Al görs ju trollbord så det kanske man bör undvika som käpp. Eller så spelar det ingen roll. Björkar anses visst som lömska och elaka träd av såna som säger sig prata med tråden och går omkring och koo-koo-ar bland träden.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Arbeta i trä - vandringsstavar och annat

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-24 8:35:16

Moggy skrev:Skulle kunna vara så att vissa träslag och då nog främst obehandlade käppar av det träet kan dra till sig saker man kanske inte vill ha att göra med ute i skogen. Av Al görs ju trollbord så det kanske man bör undvika som käpp. Eller så spelar det ingen roll. Björkar anses visst som lömska och elaka träd av såna som säger sig prata med tråden och går omkring och koo-koo-ar bland träden.

-Va!?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Arbeta i trä - vandringsstavar och annat

Inläggav wuwei » 2012-04-24 12:20:14

Tack för era svar!

Jag har idén att göra personliga stavar och ge bort dem. Alltså försöka göra något mer av staven än bara barka den, vilket iofs kan bli väldigt snygga stavar, men kanske inte så personligt.

Det slutar väl med att jag sitter och tillverkar några slags schaman eller trollkarlsstavar. :P Gillar mycket t ex Gandalfs och Sarumans olika stavar i Sagan om ringen-filmerna. Möjligen att de flesta av de stavarna är lite för välordnade för min smak.

Jag läste om al som stavmaterial på en annan sajt och det verkade intressant pga färgen, tydligen blir al rödaktigt. Gammalt skrock bryr jag mig inte särskilt mycket om.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Arbeta i trä - vandringsstavar och annat

Inläggav Baba Jaga » 2012-04-28 11:47:17

Det låter kul att göra stavar! För hållbarhetens skull är det kanske bäst med hårda träslag, t.ex. alm, ask och ek.
Nackdelen är att de är svåra att tälja i.
Själv har jag bara täljt i al och lind - båda ganska mjuka.
Man kan också glödga en strumpsticka och glödrita dekor på staven.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Återgå till Intressanta intressen



Logga in