Autism i andra delar av världen

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Autism i andra delar av världen

Inläggav Vilse » 2012-04-23 14:25:16

En vän till mig hävdade att autismspektrumet med dess diagnoser bara är en västerländsk konstruktion. Är det någon som vet hur det ser ut globalt? Finns det forskning som stöder att autism finns även i kulturer där diagnosen inte används? Eller liknande?

Jag vill nämligen gärna tro att autism förekommer överallt. Om inte, vill jag veta varför.

Jag antar att min vän försökte peppa/trösta mig genom att påpeka att jag inte är mindre normal än någon annan. Resultatet blev ändå att jag kände mig snudd på kränkt. Jag hade precis fått min diagnos och så tog hon den liksom ifrån mig, vilket kändes som om hon underkände mina problem. :-)004 Det värsta är att jag inte kan avfärda hennes påstående. Kanske har hon rätt?
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav plåtmonster » 2012-04-23 14:34:26

Medan andra är normala i varierande grad så kanske du själv är något helt annat. Som att jämföra vägegenskaperna för en Volvo, Trabant och en helikopter..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav Vilse » 2012-04-23 14:42:32

plåtmonster skrev:Medan andra är normala i varierande grad så kanske du själv är något helt annat. Som att jämföra vägegenskaperna för en Volvo, Trabant och en helikopter..


Jo. Det är ju så det känns. Men hon gjorde mig osäker.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav Zombie » 2012-04-23 14:54:38

En "konstruktion" i bemärkelsen att det inte finns i verkligheten är det ju inte. Den som säger det behöver ut i verkligheten och se sig om, behöver skilja på frågorna om och vad eller är för ideologiskt förblindad för att kunna tas på allvar. Det finns tillräckligt många av oss som har känt syndromets existens inpå bara skinnet i hela våra liv och vet att det har styrt allt vi har kunnat göra och inte, även i årtionden före diagnos och vad vården än har försökt hjälpa oss (eller vår omgivning) med.

Även om det bara skulle vara västerländskt så finns det både gener och olika slags fysiska och mentala miljöfaktorer som kan förklara vad som uppenbarligen är ett problem och har en avsevärd systematik.

Men att se den här tråden kändes som att äntligen se ett fönster på glänt som har varit stängt under hela den tid jag har hängt här. Forumet har hela tiden varit nästan kemiskt rentvättat från autism utanför Sverige, särskilt på vardagslivsnivå. Litet forskningsrelaterat från USA och Storbritannien, en och annan vansinnighet från USA, någon mycket enstaka i Finland och Norge som har hittat hit. Resten av världen är som om den inte fanns.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav plåtmonster » 2012-04-23 15:25:24

Finns ju WP ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav Nargil » 2012-04-23 15:29:52

Min spontana hypotes om autism i fattigare länder (och även som jag tror det var i Sverige förr i världen). Två huvudscenarier för folk som föds med autismspektrumstörning:
1) Om du är högfungerande och har tur så finns det chans att du finner en plats i tillvaron utan att ditt handikapp blir allt för uppenbart. T.ex. om föräldrarna är lantarbetare som lever ett hårt, men inrutat liv, kanske man anpassar sig. Speciellt om du lever i ett mindre samhälle där du känner alla väl
2) I de flesta fall hamnar nog de med autism riktigt snett, men är knappast ensamma om det. Tror tyvärr de klumpas ihop med flera andra sorters diagnoser.

Sen är det inte omöjligt det finns olika hög sannolikhet bära på anlag bland olika folkgrupper, men där har jag ingen aning.
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav plåtmonster » 2012-04-23 15:34:40

Eller som den blivande professorn som läste matte eftersom hennes fattiga föräldrar tapetserat rummet med sidorna ur en gammal mattebok ;)
Geni som läser under vilka hopplösa omständigheter som helst ..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav Nargil » 2012-04-23 15:42:31

plåtmonster skrev:Eller som den blivande professorn som läste matte eftersom hennes fattiga föräldrar tapetserat rummet med sidorna ur en gammal mattebok ;)
Geni som läser under vilka hopplösa omständigheter som helst ..


De solskenshistorierna hade jag glömt bort :)
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav Ugglan » 2012-04-23 15:51:07

Snubblade över ett begrepp för ett tag sen, "hikikomori" översatt ung "den som drar sig undan" och är en term för en viss andel unga i Japan som inte riktigt orkar leva det liv man förväntas göra. Kopplingar görs till asperger och autism men även till PTSD, detta är något som jag tycker är mycket intressant och som jag tänkt fördjupa mig i.

Japan med deras trångbodhett och ritualiserade sociala samvaro. Det är inte svårt att förstå att alla inte orkar. Dock i mitt tycke det mest intressanta landet, jag har varit där och jag skulle gärna åka dit igen. Det var fantastiskt och nu blir jag OT igen!

Sen är det nåt med somaliska flyktingar i Sverige, att en hög andel av barnen har autism i Sverige och att det finns teorier kring bristen på D-vitamin, men om detta vet jag inget mer. Men det är lite intressant detta med D-vitamin fast jag inte riktigt fattar hur ärftlighet då kommer in. Fast man kan ju ha olika disposition, det är ärftligt. Det hela är intressant. Sen är det väl så att har man inte mat för dagen har man inte autism heller, ungefär.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav Nargil » 2012-04-23 23:03:11

Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav plåtmonster » 2012-04-23 23:34:58

Kunskap och engagemang är det viktiga.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Autism i andra delar av världen

Inläggav matterik » 2012-04-24 5:12:48

Det måste ju finnas ett skyddsnät som fångar upp dem. Annars registreras ju inga autister.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav Vilse » 2012-04-24 11:34:44

plåtmonster skrev:Finns ju WP ;)


F'låt en okunnig. Vad står WP för?


Ugglan skrev:Snubblade över ett begrepp för ett tag sen, "hikikomori" översatt ung "den som drar sig undan" och är en term för en viss andel unga i Japan som inte riktigt orkar leva det liv man förväntas göra. Kopplingar görs till asperger och autism men även till PTSD, detta är något som jag tycker är mycket intressant och som jag tänkt fördjupa mig i.

Japan med deras trångbodhett och ritualiserade sociala samvaro. Det är inte svårt att förstå att alla inte orkar. Dock i mitt tycke det mest intressanta landet, jag har varit där och jag skulle gärna åka dit igen. Det var fantastiskt och nu blir jag OT igen!

Sen är det nåt med somaliska flyktingar i Sverige, att en hög andel av barnen har autism i Sverige och att det finns teorier kring bristen på D-vitamin, men om detta vet jag inget mer. Men det är lite intressant detta med D-vitamin fast jag inte riktigt fattar hur ärftlighet då kommer in. Fast man kan ju ha olika disposition, det är ärftligt. Det hela är intressant. Sen är det väl så att har man inte mat för dagen har man inte autism heller, ungefär.


Intressant med Japan. Skriv gärna mer om/när du fördjupar dig!

Angående D-vitamingrejen berättade en läkare för mig att autism är överrepresenterad bland Sverigefödda barn vars mammor har flyttat hit från Somalia. Antagandet är att kvinnorna fått D-vitaminbrist efter flytten på grund av sin mörkare hy, ofta täckande klädsel och en markant minskning av det solljus som sätter fart på D-vitaminproduktionen. Och att D-vitaminbristen skulle ha påverkat fostren under graviditeten. Läkaren hävdade att autism kallas för "svenska sjukan" i Somalia just därför.

Sedan har jag läst att just graviditetsteorin delvis kommit på skam eftersom autism verkar vara överrepresenterad även bland barn som fötts i Somalia och sedan flyttat till Sverige.

Allt detta fick jag veta innan jag hade en aning om att jag själv är autistisk. En ambitiös läkare kollade mitt D-vitaminvärde eftersom mina depressioner till stor del är årstidsbundna, och det visade sig att jag har gått omkring med alldeles för låga värden. Själv tror jag inte att det är det som är hönan, utan snarare ägget; min ljuskänslighet gör att jag helst undviker starkt solljus. 8)

Well, lite OT kanske, men intressant. Ifall nu D-vitamin har ett finger med i spelet kanske man kan se något samband mellan olika länders avstånd till ekvatorn och förekomsten av autism?




Verkligen intressant! Min vän som jag skrev om är lärare. Jag kanske skulle skicka länken till henne... :roll:
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav biologic » 2012-04-28 3:07:39

Vilse skrev:Well, lite OT kanske, men intressant. Ifall nu D-vitamin har ett finger med i spelet kanske man kan se något samband mellan olika länders avstånd till ekvatorn och förekomsten av autism?


Har också läst mycket om den teorin. Men, i så fall har vi ju förklaringen till att svenskarna är så "inåtvända", att vi inte pratar med våra grannar eller sätter oss bredvid någon på bussen - vi är helt enkelt mer autistiska än t.ex. spanjorerna. :P Frågan är dock varför inte danskarna är precis likadana då. Obs! Skojar lite. ;)
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav atoms » 2012-04-28 4:56:00

WP står förmodligen för Wrong Planet, vilket är ett internationellt aspieforum som har funnits ganska länge. Tror att killen som driver det heter Ari Neeman, eller så driver han någonting helt annat aspierelaterat.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-04-28 7:23:26

Vilse skrev:Angående D-vitamingrejen berättade en läkare för mig att autism är överrepresenterad bland Sverigefödda barn vars mammor har flyttat hit från Somalia.
Ugglan skrev:Sen är det nåt med somaliska flyktingar i Sverige, att en hög andel av barnen har autism i Sverige


Detta med autism bland somalier har jag också läst om. Man kan ju också kanske tänka sig att egenskaper som självständighet, envishet och handlingskraft (vilket ju kan förknippas med austismspektrum/AS/Npf) kan göra att det mestadels är just somalier med dessa drag som väljer att flytta över halva jorden (ofta ensamma kvinnor).

Jag har umgåtts mycket med flyktingar och invandrare från många olika länder, och kan säga att jag träffat flertalet som känns väldigt AS-aktiga och även en hel del som förmodligen skulle diagnostiseras med ADHD.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav plåtmonster » 2012-04-28 10:44:55

atoms skrev:killen som driver det heter Ari Neeman

Han heter Alex Plank, vilket står både på WP själv och wikipedia sidan..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav JvA00 » 2012-04-28 12:18:08

Vilsen skrev:Allt detta fick jag veta innan jag hade en aning om att jag själv är autistisk. En ambitiös läkare kollade mitt D-vitaminvärde eftersom mina depressioner till stor del är årstidsbundna, och det visade sig att jag har gått omkring med alldeles för låga värden. Själv tror jag inte att det är det som är hönan, utan snarare ägget; min ljuskänslighet gör att jag helst undviker starkt solljus. 8)


Seasonal Affective Disorder (SAD, visst är det en passande förkortning! ;-) ) är i högsta grad sammankopplad med ljus och då indirekt D-vitamin.

Jag har ingen källa på det här, men visst minskade andelen nyfödda autistiska barn sedan de började ge svenska somalier D-vitamintillskott? Har ett vagt minne om att jag läst att andelen drastiskt sjunkit sedan de började med det.

Personligen tar jag 2400 IU vitamin D alla månader om året bortsett från juni, juli och augusti. Om det är det som gjort att jag knappt blir förkyld (peppar peppar!) längre vet jag inte, men det har klart förbättrat både morgonhumör och allmäntillstånd. Jag känner mig muntrare året om istället för bara de ljusa månaderna.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav Miche » 2012-04-28 12:41:49

Jag har precis fått recept på D-vitamin, jag sökte läkare för att jag har ont i kroppen och de hittade en D-vitaminbrist. Det kan vra förklaringen till mina efter-jul depressioner.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav Vilse » 2012-04-28 19:57:06

JvA00 skrev:Jag har ingen källa på det här, men visst minskade andelen nyfödda autistiska barn sedan de började ge svenska somalier D-vitamintillskott? Har ett vagt minne om att jag läst att andelen drastiskt sjunkit sedan de började med det.


Ja, det känner jag igen! Nämnda läkare berättade även om det, och han verkade minst sagt påläst även om han i vårt samtal inte redogjorde för sina källor. :wink:

JvA00 skrev:Personligen tar jag 2400 IU vitamin D alla månader om året bortsett från juni, juli och augusti. Om det är det som gjort att jag knappt blir förkyld (peppar peppar!) längre vet jag inte, men det har klart förbättrat både morgonhumör och allmäntillstånd. Jag känner mig muntrare året om istället för bara de ljusa månaderna.


Gott att läsa! Hoppas på samma effekt over here.

Miche skrev:Jag har precis fått recept på D-vitamin, jag sökte läkare för att jag har ont i kroppen och de hittade en D-vitaminbrist. Det kan vra förklaringen till mina efter-jul depressioner.


D-vitaminbrist har kopplats även till svårförklarliga smärttillstånd, läste jag någonstans. Så du kanske både blir gladare och får mindre ont.

Och om du lyckas få ut D-vitamin inom högkostnadsskyddet kan du väl meddela mig? Jag har recept, men får beskedet att det inte räknas som läkemedel, utan som kosttillskott, och att det därför inte omfattas av högkostnadsskyddet. Jag trodde allt som skrevs ut på recept gjorde det, men har inte orkat fördjupa mig i saken trots att det för min del blir ganska dyrt eftersom jag är ordinerad en mycket hög dos.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav Vilse » 2012-04-28 20:01:24

Förresten - om någon moderator tycker att den här tråden har blivit alltför OT kan väl diskussionen om D-vitamin avknoppas till en egen tråd? Om inte, vänligen radera just detta inlägg.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav Wine » 2012-05-16 20:52:43

Vilse skrev:Förresten - om någon moderator tycker att den här tråden har blivit alltför OT kan väl diskussionen om D-vitamin avknoppas till en egen tråd? Om inte, vänligen radera just detta inlägg.


Här finns en diskussion om D-vitamin:

Risk för autism och tid på året för befruktning
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav atoms » 2012-05-16 21:24:43

plåtmonster skrev:
atoms skrev:killen som driver det heter Ari Neeman

Han heter Alex Plank, vilket står både på WP själv och wikipedia sidan..


Ok, jag har lätt för att blanda ihop namn. http://en.wikipedia.org/wiki/Ari_Ne'eman
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Autism i andra delar av världen

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-05-17 15:56:57

Jag vet att det finns personer med autism i Chile, Bolivia, Peru, Indonesien och Kenya iaf. Snackade lite online med en kvinna som jobbade i någon organisation där de bla hjälpte barn och unga med AST i fattiga länder.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Aspergare och vården



Logga in