Aktivitetsstöd och aktivitetsersättning är inte samma sak

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aktivitetsstöd och aktivitetsersättning är inte samma sak

Inläggav Zima33 » 2012-04-19 12:30:48

Jag har märkt att många blandar ihop det och tror de båda är samma grej men det är de alltså inte.

Info från Försäkringskassan:

AKTIVITETSSTÖD
När du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program som du blivit anvisad till av Arbetsförmedlingen har du rätt till aktivitetsstöd från Försäkringskassan.

Aktivitetsstödet beräknas på ersättningen från a-kassan, och du får aktivitetsstödet istället för ersättningen från a-kassan. Men du kan få aktivitetsstöd även om du inte uppfyller villkoren för ersättning från a-kassa.

De dagar du får aktivitetsstöd räknas av från de dagar du skulle ha fått ersättning från a-kassan. Det betyder att du kan bli utförsäkrad under tiden du har aktivitetsstöd. Blir du utförsäkrad sänks nivån på aktivitetsstödet, men du har fortfarande rätt till aktivitetsstöd.

Aktivitetsstödet är skattepliktigt och pensionsgrundande, men inte semester- eller sjukpenninggrundande.

Vem kan få aktivitetsstöd?

Du har rätt till aktivitetsstöd när du deltar i något av följande arbetsmarknadspolitiska program:

jobb- och utvecklingsgaranti
arbetsmarknadsutbildning
arbetspraktik
stöd till start av näringsverksamhet
ungdomsinsatser, till exempel jobbgaranti för
ungdomar
förberedande insatser
arbetslivsintroduktion
projekt med arbetsmarknadspolitisk inriktning.


AKTIVITETSERSÄTTNING
Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.
Vem kan få aktivitetsersättning?

Du kan få aktivitetsersättning från och med juli det år som du fyller 19 till och med månaden innan du fyller 30. Som längst kan du beviljas aktivitetsersättning tre år i taget.

Din arbetsförmåga ska vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel anställningar med lönebidrag.

Du kan själv ansöka om aktivitetsersättning, eller så kan vi besluta att byta ut din sjukpenning mot aktivitetsersättning.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Aktivitetsstöd och aktivitetsersättning är inte samma sa

Inläggav lars_britta » 2012-04-19 12:34:10

arbetsmarknadsutbildning


Så man får det om man går i skola då? Men då gäller väl inte CSN utöver detta?

...jag undanbeder mig PM från moderatorer för att jag inte citerar rätt. Ni ser väl själva att jag svarar direkt efter den jag pratar med.

mnordgren:

Det här är fel ställe att kommentera modereringen.

Det är viktigt att citera korrekt. Om du fortsätter citera utan att ta med namnet på den du citerar kommer du att få en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Aktivitetsstöd och aktivitetsersättning är inte samma sa

Inläggav Zima33 » 2012-04-19 12:44:34

Det ska väl vara en utbildning inom ett arbetsmarknadspolitiskt program för att man ska kunna få aktivitetsstöd.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Aktivitetsstöd och aktivitetsersättning är inte samma sa

Inläggav lars_britta » 2012-04-19 12:49:47

Zima33 skrev:Det ska väl vara en utbildning inom ett arbetsmarknadspolitiskt program för att man ska kunna få aktivitetsstöd.


Jaså, jag tänkte nog lite så jag också men tyckte att han i den andra tråden snackade om gymnasium, men kanske att han går under nåt annat då, vad vet jag.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Aktivitetsstöd och aktivitetsersättning är inte samma sa

Inläggav Zima33 » 2012-04-19 13:01:59

Aktivitetsersättning kan man ju får vid förlängda gymnasiestudier om man har funktionshinder, kanske är det han har.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Aktivitetsstöd och aktivitetsersättning är inte samma sa

Inläggav lars_britta » 2012-04-19 13:03:14

Ja, det var nog ett skrivfel bara kanske
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in