Neuropsykiatrisk utredning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: NPF-utredning

Inläggav edion » 2012-04-16 22:07:57

Red and green skrev:
edion skrev:Idag var det möte igen med tester. Var en del olika tester och jag tror att vissa ingick i nått som hette bada eller nått liknande. Kan om någon är intresserad berätta mer om vad det var för tester.


Vet du hur många gånger du ska dit ? Vet du hur länge din utredning kommer att ta tid?

:-)230


Jag har 4 möten inbokade och som jag förstår det är det dom som ska göras dock tar ju varje möte med tester ca 2 timmar och är jäkligt intensiva. Utredningen kommer om det stämmer att ta ca en månad detta ska just sedan bedömas av läkare vilket jag inte vet hur lång tid det tar.
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: NPF-utredning

Inläggav EmsAnnorlunda » 2012-04-16 22:17:44

Ska på informationsmöte den 27:e april sen kan man bara önska/drömma/hoppas på att det inte tar 1-2år som väntetiden är här.. :/
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: NPF-utredning

Inläggav edion » 2012-04-16 22:21:37

EmsAnnorlunda skrev:Ska på informationsmöte den 27:e april sen kan man bara önska/drömma/hoppas på att det inte tar 1-2år som väntetiden är här.. :/

För mig tog det ca 2 år från det att jag remiterades första gången till där jag är idag i utredningen. Var jävligt jobbigt men det är värt det bara man får utredningen.
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: NPF-utredning

Inläggav Rikardfvs » 2012-04-16 22:22:52

För mig tog det nog bara ett år. Det ska vara 2-3år i Uppsala om jag förstått saker rätt, men det har gått ganska snabbt.
Rikardfvs
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-04-02

Re: NPF-utredning

Inläggav EmsAnnorlunda » 2012-04-16 22:23:20

edion skrev:
EmsAnnorlunda skrev:Ska på informationsmöte den 27:e april sen kan man bara önska/drömma/hoppas på att det inte tar 1-2år som väntetiden är här.. :/

För mig tog det ca 2 år från det att jag remiterades första gången till där jag är idag i utredningen. Var jävligt jobbigt men det är värt det bara man får utredningen.


Ja alltså det får ju ta den tid det tar, är glad bara jag får en utredning :]
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: NPF-utredning

Inläggav EmsAnnorlunda » 2012-04-16 22:24:41

Nu är ju jag Smålänning men väntetiden på dom flesta orter vad jag fick höra var på 1-2år så dom tyckte att det kvittade om jag stod i kö här eller Jönköping som jag nu flyttar till om 1vecka och 5dagar, eller ja Huskvarna närmare bestämt..
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: NPF-utredning

Inläggav Red and green » 2012-04-17 8:32:33

3-års kö, låter inte OK i mina örön :shock:

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: NPF-utredning

Inläggav Wine » 2012-04-17 9:20:42

För mig tog det också över 2 år innan jag fick tid till det första mötet, bedömningssamtalet på utredningsenheten.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: NPF-utredning

Inläggav Nargil » 2012-04-17 9:52:26

Red and green skrev:3-års kö, låter inte OK i mina örön :shock:

:-)230


Jag väntade bara ca ett halvår, sen tog utredningen flera månader. Men jag tror det berodde på att det skedde via remiss från psykiatrin som jag haft kontakt med sen 2008 för rec depression och ångest. Så egentligen gör min nya diagnos att ansvaret för mig flyttas från en enhet inom psykiatrin till en annan. Nu får jag hålla tummarna att flytten ger mer hjälp än problem.
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Re: NPF-utredning

Inläggav Rikardfvs » 2012-04-17 9:58:27

Nargil skrev:
Red and green skrev:3-års kö, låter inte OK i mina örön :shock:

:-)230


Jag väntade bara ca ett halvår, sen tog utredningen flera månader. Men jag tror det berodde på att det skedde via remiss från psykiatrin som jag haft kontakt med sen 2008 för rec depression och ångest. Så egentligen gör min nya diagnos att ansvaret för mig flyttas från en enhet inom psykiatrin till en annan. Nu får jag hålla tummarna att flytten ger mer hjälp än problem.


Likadant för mig. Har en annan psykiatrikontakt som troligtvis snabbat upp det hela.Det finns en speciell ångestmottagning i Uppsala som jag är inskriven på. Vården har varit av varierande kvalité - från en Socialstyrelseanmälan till helt godkänt. Har nog haft 5 olika läkare på lika många vårdkontakter...
Rikardfvs
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-04-02

Re: NPF-utredning

Inläggav Nargil » 2012-04-17 10:00:44

Följande faktorer tror jag ökar prioritet, dvs minskar kötid:
-ålder, ju äldre desto lägre prioritet
-hur "akut" det är
-om du redan är "uppfångad" av psykiatrin för andra saker
-om du har barn, speciellt små barn
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Re: NPF-utredning

Inläggav EmsAnnorlunda » 2012-04-17 11:18:11

Nargil skrev:Följande faktorer tror jag ökar prioritet, dvs minskar kötid:
-ålder, ju äldre desto lägre prioritet
-hur "akut" det är
-om du redan är "uppfångad" av psykiatrin för andra saker
-om du har barn, speciellt små barn


Min utredning skulle gjorts när jag var liten men det var ingen som brydde sig..
Jag får ju inte redigt ihop vardagen och sen lite andra omständigheter som borde
skynda på det hela kan man tycka men ja man får väl se vad som händer..
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: NPF-utredning

Inläggav Nargil » 2012-04-17 15:15:57

EmsAnnorlunda skrev:
Nargil skrev:Följande faktorer tror jag ökar prioritet, dvs minskar kötid:
-ålder, ju äldre desto lägre prioritet
-hur "akut" det är
-om du redan är "uppfångad" av psykiatrin för andra saker
-om du har barn, speciellt små barn


Min utredning skulle gjorts när jag var liten men det var ingen som brydde sig..
Jag får ju inte redigt ihop vardagen och sen lite andra omständigheter som borde
skynda på det hela kan man tycka men ja man får väl se vad som händer..


Det var min psykiatriker som sa att det tar längre tid att vänta ju äldre man är. Gissar hon grundar det på sina egna patienter i vuxenpsykiatrin. Sen skiljer det nog mellan olika ställen. BUP och vuxenpsykiatrin är också separata, de har säkert olika sätt att resonera och prioritera. Tyvärr handlar det nog ofta om tur och otur. Som barn påverkar nog föräldrar och skola, eventuellt socialtjänsten om de är inblandade, en hel del. Huruvida de är angagerade och pådrivande. Nuförtiden behöver ju skolan ha diagnos för att få extraresurser. Förr i världen fanns speciallärare mm i skolorna för alla som behövde - diagnos eller ej. När jag gick i grundskolan slutet av 80- och början av 90-talet fanns ju knappt AS, ADHD od., men jag minns att jag fick en hel del extraträning.
Senast redigerad av Nargil 2012-04-17 15:23:32, redigerad totalt 1 gång.
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Re: NPF-utredning

Inläggav EmsAnnorlunda » 2012-04-17 15:21:06

Var väl mer att det inte var så upplyst om just AS och sånna diagnoser när en annan var mindre men även att dom tyckte det var bekvämt att hela tiden skylla på att jag var lat
och oengagerad i skolan..
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: NPF-utredning

Inläggav slackern » 2012-04-17 15:25:15

EmsAnnorlunda skrev:Var väl mer att det inte var så upplyst om just AS och sånna diagnoser när en annan var mindre men även att dom tyckte det var bekvämt att hela tiden skylla på att jag var lat
och oengagerad i skolan..


Haha känns igen. Mina föräldrar fick alltid höra på utvecklingssamtalen har är intelligent fast lat.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: NPF-utredning

Inläggav 424stil » 2012-04-17 15:46:55

slackern skrev:
EmsAnnorlunda skrev:Var väl mer att det inte var så upplyst om just AS och sånna diagnoser när en annan var mindre men även att dom tyckte det var bekvämt att hela tiden skylla på att jag var lat
och oengagerad i skolan..


Haha känns igen. Mina föräldrar fick alltid höra på utvecklingssamtalen har är intelligent fast lat.


Samma här. Jag gick på utvecklingssamtal med morsan så sa alltid lärarna att jag var begåvad men jag skolkade för mycket och ansträngde mig inte på lektionerna.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: NPF-utredning

Inläggav Nargil » 2012-04-17 17:27:12

EmsAnnorlunda skrev:Var väl mer att det inte var så upplyst om just AS och sånna diagnoser när en annan var mindre men även att dom tyckte det var bekvämt att hela tiden skylla på att jag var lat
och oengagerad i skolan..


slackern skrev:Haha känns igen. Mina föräldrar fick alltid höra på utvecklingssamtalen har är intelligent fast lat.


424stil skrev:Samma här. Jag gick på utvecklingssamtal med morsan så sa alltid lärarna att jag var begåvad men jag skolkade för mycket och ansträngde mig inte på lektionerna.


Har ni läst boken "En riktig människa" (självbiografi av G Gerland)? Hon beskriver just den sortens reaktioner som odiagnostiserat barn/ungdom i vanlig skola.

Såklart hade det varit lättare haft en diagnos under skoltiden. Att förstå att vissa saker som jag tycker är svårt, gör de flesta per automatik. Jag var dock skötsam (undantaget läxor som jag hade svårt för); var för blyg och konflikträdd för att våga tex skolka eller vara trotsig. Jag var även sen med språket vilket kanske minskade folks förväntningar, en sak som sedan blev bättre och bättre med tiden :)
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Re: NPF-utredning

Inläggav edion » 2012-04-29 11:19:30

Lovade att skriva här om min utredning och ska väl hålla det jag har lovat. I veckan som gick så hade jag möte med psykologen och gjorde dom sista testerna vilka var att man skulle berätta historier om olika bilder samt fick göra ytterligare ett IVA test. Nu ska psykologen skriva ihop en sammanfattning som jag ska få höra nästa gång vi ska ses och efter det är det läkarsamtal för att kunna sätta diagnosen som enligt psykologen var just Aspergers syndrom. Har svårt att säga hur det känns men antar att det tar lite tid att smälta och sätta sig in i. Då det har diskuterats blodprover och drogtester här tidigare kan jag säga att jag inte gjort något av detta under min utredning och det är inget som någon påtalat att det ska göras heller.
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: NPF-utredning

Inläggav Red and green » 2012-04-29 19:05:49

Kul att det närmar sig slutendan med utredningen.
Du verkar nöjd hur utredningen har sköts.

Jag ser fram emot min utredning. Om tre veckor kan jag åberopa vårdgarantin och blir remitterad till privat utredare.
Spännande !

Jag vill så gärna veta vad som kommer fram i min utredning !

Att få förklaringen och kunna börja bygga upp en ny identitet med bättre förståelse.
Aspergeridentitet har ag redan men det blir bra att få veta ad proffs säger.

Jätte kul!
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: NPF-utredning

Inläggav edion » 2012-04-29 19:09:32

Red and green skrev:Kul att det närmar sig slutendan med utredningen.
Du verkar nöjd hur utredningen har sköts.

Jag ser fram emot min utredning. Om tre veckor kan jag åberopa vårdgarantin och blir remitterad till privat utredare.
Spännande !

Jag vill så gärna veta vad som kommer fram i min utredning !

Att få förklaringen och kunna börja bygga upp en ny identitet med bättre förståelse.
Aspergeridentitet har ag redan men det blir bra att få veta ad proffs säger.

Jätte kul!

Då blir det alltså din utredning vi får följa härnäst ska bli spännande att se om du blir nöjd vilket jag verkligen hoppas. Är det nått du undrar över som jag kanske vet så fråga så ska jag försöka svara.
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: NPF-utredning

Inläggav Red and green » 2012-07-01 23:22:29

Ja, nu har jag fått datum. Utredningen börjar i mitten av augusti.

Så allt gick relativt fort för mig. 6 månder väntetid, det är bra. De fick dock lite fart i sig när jag höll på att fucka upp hela mitt liv. Då började det hända inom psykiatrin.

Jag har hunnit slå sönder ganska mycket under detta året och priset har varit högt men jag ångrar inte. Jag gjorde rätt. Ibland måste man ta tuffa tag och det gjorde jag. Jag är även stolt av vad jag har gjort, inte många som vågar ta samma väg. Dock som aspie har jag inga val, det bara händer.

Jag har haft AS-identitet redan långt innan utredning, jag bara vet det är så solklart. Verkar vara solklart för sjukvården med för det står AS på min journal även att jag har än genomgått utredning.

Mitt intresse är mest att vad annat jag har än AS. Tror själv att jag har alla 3 AS, ADD & ADHD och i denna ordning. De kanske hittar nåt annat?
Aspie är jag iaf och är stolt av min AS, definitivt mera styrka än svaghet i mitt fall.

Spännande med utredning ! Kan inte vänta ! :-)Happy
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: NPF-utredning

Inläggav Red and green » 2012-07-01 23:22:29

Ja, nu har jag fått datum. Utredningen börjar i mitten av augusti.

Så allt gick relativt fort för mig. 6 månder väntetid, det är bra. De fick dock lite fart i sig när jag höll på att fucka upp hela mitt liv. Då började det hända inom psykiatrin.

Jag har hunnit slå sönder ganska mycket under detta året och priset har varit högt men jag ångrar inte. Jag gjorde rätt. Ibland måste man ta tuffa tag och det gjorde jag. Jag är även stolt av vad jag har gjort, inte många som vågar ta samma väg. Dock som aspie har jag inga val, det bara händer.

Jag har haft AS-identitet redan långt innan utredning, jag bara vet det är så solklart. Verkar vara solklart för sjukvården med för det står AS på min journal även att jag har än genomgått utredning.

Mitt intresse är mest att vad annat jag har än AS. Tror själv att jag har alla 3 AS, ADD & ADHD och i denna ordning. De kanske hittar nåt annat?
Aspie är jag iaf och är stolt av min AS, definitivt mera styrka än svaghet i mitt fall.

Spännande med utredning ! Kan inte vänta ! :-)Happy
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: NPF-utredning

Inläggav Zima33 » 2012-07-02 22:23:43

Red and green skrev:Mitt intresse är mest att vad annat jag har än AS. Tror själv att jag har alla 3 AS, ADD & ADHD och i denna ordning.

ADD är en form av ADHD så du kan inte ha båda två. :wink:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Neuropsykiatrisk utredning

Inläggav FruRamona » 2013-04-16 22:33:35

God kväll, gott folk! Jag har i flera år anat AS-liknande drag i min personlighet, men inte övervägt möjligheten att jag kanske skulle kunna ha AS förrän i somras. Detta har fått mig att fundera på om jag ska genomgå en neuropsykiatrisk utredning, men innan jag fattar ett beslut (vilket jag inte lär göra på det närmsta taget) undrar jag följande: hur omfattande är en sådan utredning och hur lång tid tar den?

Min andra fråga är: behöver mina föräldrar blandas in? Jag har ett ganska slutet förhållande till mina föräldrar (berättar aldrig om mina känslor eller tankar) och vill behålla det så.

Något som kanske är nämnvärt är att jag är 16 år gammal, och därmed omyndig; kommer det att påverka vårdens tillvägagångssätt?

Tacksam för svar.

Hälsningar,
/Fru Ramona
FruRamona
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2013-04-06
Ort: Malmö

Återgå till Aspergare och vården



Logga in