"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav plåtmonster » 2012-04-16 3:01:41

Kanske det är svårt att finna en älskare och bra far i samma person, som gärna är ekonomiskt trygg också ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav slackern » 2012-04-16 7:09:32

Björne skrev:
ullstrumpan skrev:
Björne skrev:Problemet är att alla (normala) kvinnor verkar vela dejta uppåt. De vill ha män som tjänar mer än dem, är starkare än dem, framgångsrikare än dem, intelligentare än dem, har högre status osv. Är man då art director och drar in skapligt med deg finns det inte så många att välja på. Och de flesta av dem är redan upptagna eftersom andra kvinnor också vill ha dem.

Men om man desperat vill ha barn får man väl släppa på det kravet och dejta neråt.


Ja, men av någon anledning har kvinnor jättesvårt för det. Jag är kille så jag tror inte jag kan begripa logiken bakom. Kanske är de rädda för att om de avlar barn med en alldaglig snubbe och nästa dag dyker drömprinsen upp som de förlorar chansen på.


Fast sen spelar nog utseende och attityd en väldigt stor roll med. Det är många badboys som har flickvänner bra över sin socialastatus som kåkfarare.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Miche » 2012-04-16 11:34:17

När det gäller badboys tror jag att det är det farliga som lockar, en del tjejer verkar dras till dom, kolla bara på hur många beundrarbrev de värsta förbrytarna får.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav slackern » 2012-04-16 11:47:42

Miche skrev:När det gäller badboys tror jag att det är det farliga som lockar, en del tjejer verkar dras till dom, kolla bara på hur många beundrarbrev de värsta förbrytarna får.


Jag vet det var väll det jag menade med mitt inlägg. Fast min erfarenhet är att det är ganska så normala Svenssontjejer som dras till dom. Och det finns nog lite mer samarit tänket än farlighet. Att dom vill hjälpa dom till ett bättre liv att dom kan förändra dom. Men enligt mej är det ganska så naivt att tänka så. Det går inte att förändra en människas personlighet.

Eller det finns nog många olika orsaker att tjejer dras till smågangsters. En del lockas nog utav farligheten och det flashiga livet. Medan andra dras till personen dom vill rädda från ett destruktivt liv. Men hur som helst så får badboys kvinnor över sin socialastatus.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-16 15:53:57

ufo skrev:
plåtmonster skrev:Om man vill att folk ska föda tidigare får man se till att ordna med ekonomiskt trygghet och stöd samt barnpassning. Annars blir det precis som det är.
Eller inte.
För i länder som inte ger ekonomisk trygghet och annat runtomkring brukar ha ganska högt barnafödande.
Medan länder som har möjligheter till karriär istället, lider av befolkningsminskning.


Nja det där stämmer inte riktigt. Förvisso är födelsetalet högt i fattiga länder där dels preventivmedel är svåröverkomliga, och barnadödligheten är hög. dels en stor familj fortfarande är en förutsättning för försörjningen. Men samtidigt så innebär en ekonomisk tillbakagång och otrygghet i länder där man tidigare haft det ganska bra att barnafödandet minskar.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Fenren » 2012-04-16 19:40:48

Bjäbbmonstret skrev:Och nej jag tycker inte heller att det är en rättighet att få barn. Men problemet att barnafödslarna kryper upp i åldrarna så att många inte längre kan föda barn utan medicinsk hjälp är ett samhällsproblem och bör behandlas som ett sådant i stället för att skyllas på individerna.


ja, men att artificiellt öka kvinnors fertila ålder är fel väg att gå.

plåtmonster skrev:Om man vill att folk ska föda tidigare får man se till att ordna med ekonomiskt trygghet och stöd samt barnpassning. Annars blir det precis som det är.


ja

ufo skrev:För i länder som inte ger ekonomisk trygghet och annat runtomkring brukar ha ganska högt barnafödande.


där är barn en investering som lönar sig på medellång sikt. ungarna börjar vara produktiva i sexårsåldern.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-16 20:36:57

Fenren skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Och nej jag tycker inte heller att det är en rättighet att få barn. Men problemet att barnafödslarna kryper upp i åldrarna så att många inte längre kan föda barn utan medicinsk hjälp är ett samhällsproblem och bör behandlas som ett sådant i stället för att skyllas på individerna.


ja, men att artificiellt öka kvinnors fertila ålder är fel väg att gå.


Det kanske är just precis vad man får göra med den generation som har "gått förlorad" innan man kommer till rätta med problemet.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-16 20:43:08

Är det förresten någon som har sett någon statistik på antingen åldrarna hos dem som har fått IVF eller skälet till det? Anledningen till att man inte har blivit gravid finns ju ofta att söka i sjukdomar som exempelvis endometrios. Och det kan ju debutera ganska tidigt även om det inte blivit tal om behandling förrän senare.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav EmsAnnorlunda » 2012-04-16 22:38:09

Är väl bara att inserminera (stavning?) lite sperma så är saken biff sen?
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav matgar » 2012-04-16 23:22:30

EmsAnnorlunda skrev:Är väl bara att inserminera (stavning?) lite sperma så är saken biff sen?

fast det är väll olagligt i Sverige? Eller gäller det bara lesbiska kvinnor?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Choklad » 2012-04-16 23:39:21

matgar skrev:
EmsAnnorlunda skrev:Är väl bara att inserminera (stavning?) lite sperma så är saken biff sen?

fast det är väll olagligt i Sverige? Eller gäller det bara lesbiska kvinnor?


Många svenskor åker över till danmark...
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav ufo » 2012-04-16 23:57:48

matgar skrev:
EmsAnnorlunda skrev:Är väl bara att inserminera (stavning?) lite sperma så är saken biff sen?

fast det är väll olagligt i Sverige? Eller gäller det bara lesbiska kvinnor?
Regeringen håller just nu på med att skriva en lag som skall göra det tillåtet även i Sverige.
Vi får väl avvakta o se hur den kommer att se ut.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav lejonungen » 2013-03-20 21:48:13

Jag hade aldrig tänkt att jag skulle försöka bli pappa men förra året så dök en kollega på mig o ville vi skulle skaffa barn. Konstigt nog försökte vi i typ ett halvår men tack o lov blev d ingen unge; hon var helt galen o hade dessutom gjort 4 aborter.
lejonungen
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2013-01-25

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Hijaal » 2013-03-29 23:34:55

Jaddu det är inte ett dugg konstigt att tjejer/flickor har svårt att skaffa barn med tanke på alla löjliga krav dom har.

Dessutom så är det för mig som en av dom få levande män kvar i samhället att hitta en kvinna att bli ihop med.

Män och Kvinnor finns det inte många kvar utav i dagens samhälle.
Hijaal
Bannad
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-03-24

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Alien » 2014-01-11 19:27:14

I dagens DN berättas om ett nytt projekt i Uppsala, Reproduktiv livsplan.

DN Insidan skrev:Kvinnor i Europa och Sverige skjuter upp barnafödandet tills de kommit i en ålder då deras fertilitet och chanser att bli gravida har minskat. Samtidigt ökar riskerna för komplikationer.

Det menar Tanja Tydén, barnmorska och professor i vårdvetenskap i Uppsala. Hon arbetar med preventivmedelsrådgivning och forskar om unga människors attityder till att ha barn i framtiden. Nu leder hon det relativt nystartade projektet Reproduktiv livsplan vid Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet.
http://www.dn.se/insidan/manga-kvinnor- ... ertilitet/

Kvinnor vet för lite. Eller så önsketänker de.

Genomsnittåldern för förstföderskor är 29 år i Sverige och 13 procent av dem är 35 år eller äldre, enligt siffror från Socialstyrelsen. Åldersfaktorn är en av anledningarna till att antalet så kallad assisterade provrörsbefruktningar, IVF, har ökat de senaste tio åren, enligt Tanja Tydén.

Men många överskattar chanserna att få barn med hjälp av IVF. Bara 25–30 procent lyckas.

– Många kvinnor vet för litet om fertilitet och barnafödande. Särskilt högutbildade kvinnor i karriären väntar så länge med att skaffa sitt första barn att de får svårt att hinna skaffa så många som de egentligen hade velat innan det är för sent, säger Tanja Tydén.


I vanliga fall pratar barnmorskorna på preventivmedelsrådgivningen om vilka olika sorts preventivmedel det finns och fördelar och nackdelar med de olika alternativen.

– Men i den här rutinmässiga rådgivningen missar vi frågorna: Vill du ha barn någon gång i livet? Och i så fall: När planerar du att skaffa ditt första – och ditt sista?

Det är viktigt att frågorna ställs neutralt och inte med några underliggande värderingar. Lika viktigt är att identifiera dem som inte vill ha barn så att de kan få ett långverkande och effektivt preventivmedel, menar Tanja Tydén.


Ofta säger en 25-årig kvinna att hon inte vill ha barn förrän om tio år. Och hur många vill hon ha? Tre! Det går ju inte riktigt ihop, och det behöver de tydligen hjälp med att fatta.

De kvinnor som fått denna utökade rådgivning tyckte det var bra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Alien » 2014-01-11 21:08:40

Inga barn har ju dels betydelse för de enskilda kvinnorna, dels för kommunerna och staten. Det bör inte födas färre än som dör.

I Övertorneå försöker kommunen att uppmuntra till barnafödande med ett babypaket (idén kommer från Finland).

SR skrev:Medan storstäderna växer så avfolkas landsbygden. I Övertorneå har kommunen länge funderat på hur man ska få unga att stanna. Och nu har man kommit på en lite annorlunda grej.
Efter nyår kommer alla nyblivna föräldrar få ett babypaket som är värt 5000 kronor.

I paketet kommer det finnas allt en småbarnsförälder kan tänkas behöva: kläder, allergivänliga salvor, en filt, barnböcker på meänkieli och svenska samt blöjor till ett värde av 2.000 kronor.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5744698

Här är vad som ingår i babypaketet i Finland:
Moderskapsförpackningen innehåller babykläder och andra nödvändiga tillbehör såsom sängkläder, flergångsblöjor, gastyg samt andra produkter för vården av babyn.
http://www.kela.fi/in/internet/svenska. ... enDocument

"Moderskapsförpackning", det märks att det inte är i Sverige. Flergångsblöjor, ekologiskt men låter som mycket tvättande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Azo85 » 2014-01-12 16:52:22

Vad är åldergränsen för adoption? Om den är högre än typ 40 eller hur länge nu en genomsnittlig kvinnas ägg räcker behöver man väl inte bry sig, bara till att adoptera om man inte hinner?

Sedan väljer kvinnor vanligen äldre män? Mäns spermier är på topp vid 30 har jag för mig. Åtminstone efter 35 års ålder börjar risken för oönskad mutation på grund av dålig spermiekvalité att öka. Även om man fryser in ägg skall de inte använda en gammal mans spermier, tycker det glöms bort att gubbar heller inte skall skaffa barn.

Tycker ändå att det finns tillräckligt många oönskade barn i världen så reglerna för adoption borde förändras så människor kan skaffa barn även om de blivit för gamla. Känns bättre, medmänskligare mer kostnadseffektivt att öka adoption än lägga massa pengar på att spara ägg och spermier.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Tiblan » 2014-01-12 17:20:39

Åldersgränsen för adoption varierar lite från land till land samt hur litet barn du vill ha. "Problemet" är väl att många länder kräver att man ska ha varit gift i 2 år innan man får adoptera.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Alien » 2014-01-12 18:06:26

"Bara till att adoptera om man inte hinner?"

Nej, så enkelt är det inte.

För det första, kvinnan kanske föredrar biologiska barn, hon vill vara gravid, föda, amma etc. Och så är det mannen, ännu vanligare att han absolut vill ha biologiska barn, hellre inga barn alls än adopterade. Han kan däremot gå med på donatorinsemination, om det är hans egna spermier som inte fungerar. Hellre bara hennes gener än totalt okända.

Sedan måste kvinnan (el paret) utredas och godkännas av kommunen.

Sedan måste de godkännas av givarländerna. En del tillåter inte adoption av ensamstående. För par finns krav på giftermål. Det är krav på ålder, hälsa m m.

Kina:
Krav: Minst två års äktenskap när ansökan skickas till Kina, BMI får inte vara högre än 40, båda makarna ska ha en utbildning som motsvarar gymnasium eller likvärdig yrkesutbildning, vissa sjukdomar (fysiska och psykiska), accepteras inte.

Väntetider:
I Sverige: Ingen för närvarande.

Till besked om barn: Drygt 6 år. För barn med i förväg kända särskilda behov är väntetiden betydligt kortare, upp till ett år.
http://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/

BMI är generöst tilltaget, i Thailand accepteras max BMI 29. En del länder föredrar par med kristen tro.

Filippinerna:
Krav: Makar, som fyllt 27 år, gifta i minst 1 år + sammanlevnad i minst 2 år, om tidigare skilsmässa krävs 3 års äktenskap. Det bör inte vara mer än 45 års åldersskillnad mellan barn och sökande vid matchningstillfället. Ansökan ska gälla barn över 3 år om kvinnan är 44 år. Kristna familjer önskas. Psykologintyg och speciella psykologtest krävs. Ensamstående kan ansöka om barn som är 9 år eller äldre. Vissa sjukdomar accepteras ej.


Under väntetiden kan man falla för åldersstrecket.

Medan man väntar på barn från ett visst land, kan landet av politiska skäl stoppa adoptioner:

post1061205.html#p1061205

putin-straffar-usa-och-ryska-barnhemsbarn-t31594.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Alien » 2014-01-12 18:54:22

En intervju med en av dessa kvinnor som inte hunnit skaffa barn fast hon egentligen vill ha barn och nu blivit 28 år.

DN Insidan skrev:Det har kommit en hel del larmrapporter som har varnat för att förstföderskorna blir allt äldre. Veckan före jul kom en undersökning om att riskerna för komplikationer ökar.

Rapporterna följs ofta av kommentarer från experter som varnar kvinnor för att vänta för länge.

– Jag blir lite sur på att det inte är samma press på killar. Samtidigt förstår jag ju skillnaden. Ni män kan träffa någon som är yngre, säger Jenny och berättar om en tjejkompis som träffade en man som var femtio år.

– De fick ett barn och han fick ett ”nytt liv”. Alltså, jag säger inte att det är ”samhällets fel” eftersom det är biologiskt, säger Jenny och skrattar litet uppgivet, men undrar i nästa ögonblick för vems skull man har de här diskussionerna om att förstföderskorna blir allt äldre.
---
– Är det för kvinnans skull man diskuterar detta hela tiden? Vi vet det redan, det pratas ju inte om något annat.
http://www.dn.se/insidan/jag-vill-inte- ... a-pa-barn/

Ja, är det inte synd om kvinnorna går miste om de barn de vill ha? Och så bra kunskaper som Jenny påstår har inte alla kvinnor.

Sedan är det också demografin något som politiker har orsak att fundera på. År 1934 utkom Kris i befolkningsfrågan av makarna Myrdal. Då föddes det bara 1,8 barn/kvinna, tio år senare var det 2,7 barn/kvinna. Säkert delvis pga de reformer som föreslogs i debattboken: Barnbidrag, bättre bostäder och ökat bostadsbyggande, förmånliga bostadslån och subventionerade hyror, fri skollunch och förskolor.

I stället för att tjata på kvinnorna kanske politikerna borde fokusera mer på bakomliggande orsaker, som den osäkra arbetsmarknaden och bostadsbristen, menar Jenny.


Ja, bostadsbyggandet har regeringen överlämnat åt marknaden. Tidigare tråd om detta: billiga-bostader-for-unga-t30210.html

Men sedan tycker jag det är typiskt dagens curlade västerlänningar att tro att man kan få allt. Jenny verkar inte vilja acceptera att kvinnor faktiskt inte är biologiskt jämställda med männen när det gäller hur länge vi är fertila.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Azo85 » 2014-01-12 19:15:54

Förstår inte problemet. Antingen väljer du att ha massor av barn eller så väljer du att ha en karriär. Upp till var och en att välja?

Alien skrev:"Bara till att adoptera om man inte hinner?"

Nej, så enkelt är det inte.

För det första, kvinnan kanske föredrar biologiska barn, hon vill vara gravid, föda, amma etc. Och så är det mannen, ännu vanligare att han absolut vill ha biologiska barn, hellre inga barn alls än adopterade. Han kan däremot gå med på donatorinsemination, om det är hans egna spermier som inte fungerar. Hellre bara hennes gener än totalt okända.

Sedan måste kvinnan (el paret) utredas och godkännas av kommunen.

Sedan måste de godkännas av givarländerna. En del tillåter inte adoption av ensamstående. För par finns krav på giftermål. Det är krav på ålder, hälsa m m.

Kina:
Krav: Minst två års äktenskap när ansökan skickas till Kina, BMI får inte vara högre än 40, båda makarna ska ha en utbildning som motsvarar gymnasium eller likvärdig yrkesutbildning, vissa sjukdomar (fysiska och psykiska), accepteras inte.

Väntetider:
I Sverige: Ingen för närvarande.

Till besked om barn: Drygt 6 år. För barn med i förväg kända särskilda behov är väntetiden betydligt kortare, upp till ett år.
http://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/

BMI är generöst tilltaget, i Thailand accepteras max BMI 29. En del länder föredrar par med kristen tro.

Filippinerna:
Krav: Makar, som fyllt 27 år, gifta i minst 1 år + sammanlevnad i minst 2 år, om tidigare skilsmässa krävs 3 års äktenskap. Det bör inte vara mer än 45 års åldersskillnad mellan barn och sökande vid matchningstillfället. Ansökan ska gälla barn över 3 år om kvinnan är 44 år. Kristna familjer önskas. Psykologintyg och speciella psykologtest krävs. Ensamstående kan ansöka om barn som är 9 år eller äldre. Vissa sjukdomar accepteras ej.


Under väntetiden kan man falla för åldersstrecket.

Medan man väntar på barn från ett visst land, kan landet av politiska skäl stoppa adoptioner:

post1061205.html#p1061205

putin-straffar-usa-och-ryska-barnhemsbarn-t31594.html


Gör det lättare så kan kvinnor välja att först ha en karriär och sedan ha barn. Känns bättre än att trixa medicinskt. Egoismen att föra ens egna gener vidare tycker jag man faktiskt kan lägga åt sidan. Känns bara mycket enklare att ändra lite juridik och diplomati än fysiologi.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav plåtmonster » 2014-01-12 20:35:12

Om det finns önskemål om fler barn så ordnar man den osäkra arbetsmarknaden och gentrifierade bostadsmarknaden om man nu verkligen önskar fler löneslavar.

Nedstående visar nog på vilka krafttag som krävs om en förändring i befolkningsfrågan är önskad.

Befolkningskris #1

https://sv.wikipedia.org/wiki/Emigratio ... ordamerika
Emigrationen ökade igen kring sekelskiftet och nådde en ny topp 1903 då 35 000 lämnade landet. Siffrorna förblev höga till första världskriget och skrämde konservativa, som såg det som ett ifrågasättande av nationell solidaritet, och liberaler, som oroade sig för att arbetskraft nödvändig för ekonomisk utveckling gick förlorad. En femtedel av alla svenskar var nu bosatta i USA,[34] och ett riksomfattande konsensus gav mandat för att frågan skulle utredas. En särskild Emigrationskommission upprättades och tog sig an uppgiften och publicerade sina resultat i 21 omfattande volymer med vad Barton har kallat en "typiskt svensk noggrannhet".[35] Kommissionen underkände det konservativa förslaget att införa hårdare lagstiftning mot utvandring och gav i slutändan stöd för den liberala linjen som talade om "att tillgodogöra sig och omsmälta det verkligt goda, som finnes i Amerika [...] och så förmå vår ungdom att i sitt eget land se 'framtidslandet'" genom sociala och ekonomiska reformer. Högt på listan över angelägna reformer var allmän rösträtt (för män), bättre bostäder och ekonomisk utveckling. Särskilt stor vikt lades vid en bred folkbildning som skulle skynda på "klass- och kastskillnadsprincipens utdrifvande ur vårt samhällslif".[36]


Befolkningskris #2

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alva_Myrd ... r.C3.A5gan
Alva och Gunnar Myrdals bok Kris i befolkningsfrågan från år 1934 är en av 1900-talets mest omtalade inhemska politiska skrifter. I denna bok framförs bland annat vikten av att ansvaret för barns fostran delas mellan föräldrar och samhället genom utbildade barnpedagoger.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Azo85 » 2014-01-12 20:56:22

plåtmonster skrev:Om det finns önskemål om fler barn så ordnar man den osäkra arbetsmarknaden och gentrifierade bostadsmarknaden om man nu verkligen önskar fler löneslavar.

Nedstående visar nog på vilka krafttag som krävs om en förändring i befolkningsfrågan är önskad


Snarare tvärtom att länder med låg jämställdhet mellan könen och låg social trygghet har högre fertilitetssiffror än länder med hög jämställdhet och hög social trygghet? Ta bort kvinnors möjlighet att förvärvsarbeta samt rättigheten att ta ut skilsmässa och slopa äldreomsorgen så skall nog barnafödandet skjuta i höjden.

Man behöver lura i kvinnor att de första kan skaffa sina barn och sedan kombinera föräldraskap med karriär. Själv tror jag inte att det går utan att varje individ själv får välja vad de föredrar och import får lösa befolkningskrisen.

Om man vill ha det jämställt kan man sterilisera alla man när de fyller 40, spermierna blir ändå sämre. Skulle knappast göra det lättare för kvinnor utan de skulle förmodligen bli än mer desperata. Men då får båda könen välja vad de vill i alla fall.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-13 1:19:02

Personligen är jag hellre barnlös, skulle troligtvis aldrig välja adoption.
Alla får förstås välja hur de själva vill leva sina liv, men nej adoption är ingenting för mig.
(Vill inte gå in närmare på det).
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in